ΒΙΒΛΙΟ

Harley Davidson

To MEN 24 εξιστορεί την πορεία του θρύλου της δίτροχης αυτοκίνησης

Απευθύνονται σε όσους είναι νέοι στην καρδιά και έχουν το ανάλογο πορτοφόλι για να την πραγματοποιήσουν. Η ρετρό τους σχεδίαση, ο χαρακτηριστικός ήχος της εξάτμισης και ο μύθος που τις ακολουθεί προσελκύουν ένα φανατικό αγοραστικό κοινό.



Τα πρώτα βήματα

 



Το 1901, σε ηλικία μόλις 21 ετών, ο William Harley ολοκληρώνει τα σχέδια ενός κινητήρα που μπορεί να προσαρμοστείς σε ποδήλατο και δυο χρόνια αργότερα μαζι με τα τρία αδέλφια Davidson κυκλοφορούν στην αγορά την πρώτη μηχανή παραγωγής Harley-Davidson. Ο πρώτος πελάτης θα είναι ένας σχολικός φίλος, ο Henry Meyer, που θα αγοράσει την πρώτη μοτοσικλέτα κατευθείαν από τους ιδρυτές της εταιρείας.



Η άνοδος

 



Το 1908, ο Walter Davidson καταφέρνει το απόλυτο στον 7ο ετήσιο διαγωνισμό αντοχής και αξιοπιστίας της Αμερικανικής Ομοσπονδίας Μοτοσικλετιστών (ΑΜΑ). Θα πάρει την πρώτη θέση με 1000 στους 1000 πόντους και τρεις μέρες αργότερα θα καταρρίψει το παγκόσμιο ρεκόρ οικονομίας. 80 χλμ ανά λίτρο καυσίμου !!! Η φήμη της εταιρείας, ως αποτέλεσμα, θα απογειωθεί.



5 χρόνια αργότερα θα ιδρυθεί το αγωνιστικό τμήμα της εταιρείας που θα διακριθεί στου εγχώριους αγώνες της ΑΜΑ. Χτίζοντας μια εξαιρετική φήμη σε αγώνες χωμάτινης πίστας και superbike θα γίνει βασικός προμηθευτής του στρατού και των σωμάτων ασφαλείας, ενώ η μεθοδική οργάνωση των πωλήσεων θα την κάνουν πρωταγωνιστή στην αμερικανική και διεθνή αγορά.



Το 1935, ανοίγοντας του ορίζοντες της, θα αδειοδοτήσει την αναπαραγωγή των σχεδίων της από τον ιαπωνικό κατασκευαστή «Sankyo Company of Japan» σηματοδοτώντας τη γέννηση της ιαπωνικής βιομηχανίας δίτροχων οχημάτων. Που να ήξεραν τι τους επιφυλάσσει το μέλλον!



Η πτώση

 



Κατά τη διάρκεια του Β παγκοσμίου πολέμου αντιγράφει σχέδιο της BMW για να παράγει το δικό της μοντέλο ΧΑ. Στρέφοντας όλη την παραγωγή για να ικανοποιήσει τις ανάγκες του αμερικανικού στρατού, θα δεχθεί ένα ισχυρό πλήγμα. Το ΧΑ θα επισκιαστεί επιχειρησιακά από το τετρακίνητο Jeep και το συμβόλαιο θα ανακληθεί. Ούτε κέρδος και μεγάλο πλήγμα στο γόητρο.



Το 1952 θα κατηγορηθεί για μονοπωλιακές πρακτικές πιέζοντας για την εφαρμογή φορολογίας 40% στις εισαγόμενες μοτοσικλέτες.



8 χρόνια αργότερα, θα βγάλει το πρώτο της σκουτεράκι ανταποκρινόμενη στης επιταγές της μόδας και επιδιώκοντας να διεκδικήσει μερίδιο και σε άλλες αγορές. Το εγχείρημα θα αποτύχει και θα εγκαινιαστεί έτσι μια εποχή απομόνωσης και εσωστρεφείας.



Το τελειωτικό χτύπημα θα έρθει το 1969. Η Harley Davidson θα εξαγοραστεί από την εταιρεία «American Machinery and Foundry», η οποία μέσα σε 12 χρόνια θα καταφέρει να την οδηγήσει σχεδόν σε χρεοκοπία. Οι περικοπές προσωπικού και η απλοποίηση της παραγωγής θα οδηγήσουν σε μηχανές χαμηλότερης ποιότητας. Ο χλευασμός της φίρμας θα είναι καθολικός και το όνομα της θα παραφραστεί από Harley Davidson σε Hardly Ableson (μετά βίας ικανή).



Η αναγέννηση

 



Το 1981 η AMF θα πουλήσει την εταιρεία σε όμιλο επενδυτών, με επικεφαλής τους Willie Davidson και τον Vaughn Beals. Οι δυο θα αναλάβουν τα ηνία της εταιρείας για την αναγεννήσουν από τις στάχτες της. Η νέα διοίκηση αντί να προσπαθήσει να ανταγωνιστεί την καλπάζουσα ιαπωνική βιομηχανία θα κεφαλαιοποιήσει την τεράστια ιστορία της φίρμας και θα στρέψει την παραγωγή σε ρετρό μοτοσικλέτες. Οι ισολογισμοί θα γίνουν σύντομα θετικοί και το 1994 θα γίνει το πρώτο αγωνιστικό μπάσιμο στους διεθνής αγώνες superbike. Ο χρόνος και η εμπειρία που χάθηκε επί AMF είναι δύσκολο να ανακτηθεί και το εγχείρημα μάλλον θα αποτύχει. Χωρίς ωστόσο να αποθαρρυνθεί, η διοίκηση θα εξαγοράσει το 1998 την Buell Motorcycles ως αγωνιστικό αντιπρόσωπο και κατασκευαστή σύγχρονων επιβατικών μοτοσικλετών.



Σήμερα η ποιότητα κατασκευής και το image της εταιρείας έχουν αποκατασταθεί οριστικά. Η εταιρεία απολαμβάνει ένα διεθνές αγοραστικό κοινό και συντηρεί επάξια το θρύλο που έκτισαν με τόσο μεράκι και ταλέντο οι ιδρυτές της.



Τα ορόσημα

 



Το 1910 το περίφημο σήμα της εταιρείας (ασπίδα-ράβδος) χρησιμοποιείται για πρώτη φορά και θα πατενταριστεί ένα χρόνο αργότερα.



Το 1933 εισάγεται για πρώτη φορά ο αετός που θα διακοσμήσει το ντεπόζιτο όλων των μοντέλων έκτοτε. Η εισαγωγή του αετού θα σηματοδοτήσει και την έναρξη της κουλτούρας των εξατομικευμένων γραφικών.



Το 1947 ξεκινούν οι πωλήσεις του θρυλικού μαύρου δερμάτινου μπουφάν.



Το 1956 ο νεαρός τότε Elvis Presley ποζάρει για το εξώφυλλο του περιοδικού «Enthusiast» καθιστός σε μια ΚΗ της ίδιας χρονιάς.



Το 1957 κυκλοφορεί το Sportster, το πρώτο superbike και ίσως το σημαντικότερο κεφάλαιο στην ιστορία της φίρμας.