Breaking Bad, Επεισόδιο 5×03: “Hazard Pay”
Όσα είδαμε στo τρίτο επεισόδιο της 5ης σεζόν “Breaking Bad”. Spoilers για το επεισόδιο.
- 1 ΑΥΓ 2012
Στη διάρκεια του φετινού καλοκαιριού θα αφιερώνουμε αυτό το χώρο κάθε βδομάδα για να μιλάμε για τα καινούρια επεισόδια της καλύτερης σειράς του καλοκαιριού. Ακολουθούν spoilers για το τρίτο επεισόδιο της 5ης και τελευταίας σεζόν.
Μπορεί με ασφάλεια να υποθέσει κανείς πως αυτό το επεισόδιο είναι η τελική στροφή για τη σειρά και τους ήρωές της. Επειδή τα προηγούμενα δύο κυρίως ασχολούνταν με τις συνέπειες από το θάνατο τους Γκας. Επειδή ο Γουώλτ, ο Τζέσι και ο Μάικ είναι πλέον επισήμως συνέταιροι. Επειδή μαζί με τον Σολ είναι οι “τέσσερις αμίγκος”. Επειδή η Σκάιλας παθαίνει επιτέλους αυτό το σοκ που εδώ και καιρό ερχόταν. Επειδή ο Γουώλτ κι ο Τζέσι βρίσκουν ένα νέο μέρος για να μαγειρεύουν το meth τους, στήνοντας εκ του μηδενούς (ή και όχι ακριβώς) την επιχείρηση.
Αλλά κυρίως επειδή ο Γουώλτ με την οικογένειά του κάθονται ένα βράδυ στην τηλεόραση και βλέπουν τον “Scarface” και ο κύριος Γουάιτ μονολογεί:
“Όλοι πεθαίνουν σε αυτή την ταινία, ε;”
Ο Βινς Γκίλιγκαν μας κλείνει εδώ έντονα το μάτι. Η αποστολή του, όπως ο ίδιος την έχει περιγράψει, από την αρχή της σειράς, είναι να δείξει πώς ο καλοκάγαθος κυριούλης που έχεις για γείτονα μπορεί να μετατραπεί στον Scarface. Το κλιπάκι από τη συγκεκριμένη ταινία δεν είναι τυχαίο λοιπόν. Θέλει να μας πει πως ο Γουώλτ είναι ήδη Εκεί; Πως θα πεθάνει στο τέλος, μαζί με όλους;
Πιστεύω πως όχι. Αν μη τι άλλο θα ήταν πολύ προφανές. Στην πραγματικότητα ο Γκίλιγκαν βάζει τον Γουώλτ σε μια θέση να κοιτάζει τον Scarface από εξωτερική θέση. Δεν είναι ακόμα o Scarface, ίσως και να μη γίνει ποτέ τελικά: Όταν συμφωνείται η νέα εργασιακή ρύθμιση με τον Μάικ, έχει με τον Τζέσι μια συζήτηση όπου λίγο-πολύ εξηγεί πως δεν θέλει να είναι στην κορυφή της πυραμίδας, αρκεί να μπορεί να ελέγχει αυτόν που είναι εκεί. Κάτι που μπορεί να εκληφθεί ως ξεκάθαρο ψέμα, αλλά και απλά ως εξόφθαλμο λάθος. Ο Γουώλτ ίσως νομίζει πως μπορεί να χειριστεί τον Μάικ, όμως εκείνος, με τα χρόνια εμπειρίας του ως εκτελεστής παντός είδους παρανομίας, ξέρει να διατηρεί τον έλεγχο και την ψυχραιμία του.
Την ίδια στιγμή, η επιφανειακή ηρεμία στη σχέση του Τζέσι με τον Γουώλτ κρύβει κι αυτή ένα σωρό ψέματα από κάτω. Ο Γουώλτ σαφέστατα δεν θέλει ο συνεργάτης του να βρίσκεται σε αυτή την επικίνδυνη (για τον ίδιο) σχέση με την Άντρεα και τον μανιπουλάρει με τρόπο που τελικά δεν του αφήνει περιθώριο παρά να την διακόψει. Η σκηνή όπου βρίσκονται όλοι στο ίδιο δωμάτιο είναι αριστοτεχνική: Ο Τζέσι συστήνει στον Γουώλτ τον μικρό Μπροκ, κι εκείνος κοντοστέκεται επιφυλακτικός. Προφανώς ο πιτσιρικάς δε μπορεί να γνωρίζει την αλήθεια, κανείς δε μπορεί καν να την υποψιαστεί, όμως η όλη τους χημεία προδίδει μια αντιπάθεια, μια απόσταση. Ο Μπροκ δεν εμπιστεύεται τον Γουώλτ, κι ο Γουώλτ φυσιολογικά δεν θέλει τον Μπροκ (ή την Άντρεα) πουθενά κοντά στην επιχείρησή τους. Τα τραβήξαμε και με την Τζέιν αυτά, θα μπορούσε να σκέφτεται. Δε θα (ξανα)πάρουμε.
Η τρίτη απολύτως προβληματική από τις σχέσεις του Γουώλτ, είναι με την γυναίκα του. Η οποία εδώ καταρρέει. Το κομμάτι αυτό του επεισοδίου είναι το πιο προβληματικό, με την έννοια του πόσο αχρείαστα προφανές είναι, αλλά το συγχωρούμε. Η Σκάιλαρ παθαίνει νευρικό κλονισμό ουρλιάζοντας “ΣΚΑΣΕ” στην Μαρί ξανά και ξανά ξανά λες κι είναι ο Ανήσυχος Μπλόγκερ, κάτι που όταν ο Γουώλτ μπαίνει στην θέση να πρέπει -αναγκαστικά- να το εξηγήσει, καταφεύγει στην πιο αλγεινή λύση (όσο και ταιριαστή όμως): Αποκαλύπτει στην Μαρί τη σχέση της Σκάιλαρ με τον Τεντ, αποκρύπτοντας έτσι κάτω από το βολικό εκτόπισμα αυτής της παρανομίας, τον δικό του τεράστιο ρόλο στην ψυχολογική κατάπτωση της γυναίκας του.
Όλες αυτές οι παράμετροι συνθέτουν το σκηνικό ψευδούς ηρεμίας που επικρατεί αυτή τη στιγμή. Ο Γουώλτ κι ο Τζέσι έχουν βρει νέο, ασφαλή χώρο για να μαγειρεύουν, ο Μάικ έχει στήσει ξανά την επιχείρηση με τα απομεινάρια εκείνης του Γκας, και όλοι τους παίρνουν μεγαλύτερα ποσοστά από ό,τι πριν (έστω κι αν ο Γουώλτ ζει μια τρικυμία εν κρανίω για να το διαπιστώσει πριν του το υποδείξει το “ξύλο απελέκητο”, ο πρώην μαθητής του), ο Τζέσι κι ο Γουώλτ βρίσκονται στην πιο σταθερή τους φάση εδώ και καιρό, και η Άντρεα δε θα είναι πρόβλημα.
(Και πάνω σε αυτό, να σημειώσουμε και την επιστροφή του Σκίνι Πιτ, αγαπημένου περιφερειακού χαρακτήρα από παλιότερες σεζόν, που είχε και μια από τις καλύτερες -μουσικοχορευτικές!- σκηνές του επεισοδίου.)
Όμως την ίδια στιγμή κανείς δεν υποψιάζεται αυτά που πραγματικά συμβαίνουν μες στον Γουώλτ. Ίσως επειδή ούτε κι ο ίδιος δεν είναι σίγουρος. Είναι Scarface; Θέλει να γίνει; Νιώθει τον κίνδυνο; Βλέπει τον θάνατό του; Το να γκρεμιστούν τα πάντα είναι πολύ πιο επικίνδυνα κοντά από όσο μοιάζει τώρα, κι ο κύριος Γουάιτ μοιάζει να το αντιλαμβάνεται με τον ίδιο τρόπο που παρακολουθεί μια μαφιόζικη ταινία στην τηλεόραση: Με αποστασιοποιημένο τρόμο.
“Όλοι πεθαίνουν σε αυτή την ταινία, ε;”
Ναι, Γουώλτ. Όλοι.