ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ

“Να βρούμε ξανά τη φυλή μας”: Οι Νύχτες Πρεμιέρας αλλάζουν σελίδα

Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Αθήνας, Λουκάς Κατσίκας, αποκαλύπτει στο PopCode όλες τις μεγάλες αλλαγές της φετινής διοργάνωσης.

Φαντάζεσαι να έχεις στη διάθεσή σου το μισό χρόνο (και μικρότερο μπάτζετ) για να παραδώσεις το ίδιο ή και καλύτερο προϊόν σε σχέση με πριν; Μη γελιόμαστε, το φαντάζεσαι. Στην ίδια Ελλάδα ζούμε. Φυσικά και το φαντάζεσαι. Γι’αυτό και ξέρεις, καταλαβαίνεις, πόσο δύσκολο είναι στην πράξη κάτι τέτοιο.

“Είναι τρομερά δύσκολο να διατηρήσεις το δικαίωμα στη φαντασία σε αυτή τη χώρα,” μου λέει ο Λουκάς Κατσίκας, ο άνθρωπος που ανέλαβε τέλη του περασμένου Μαϊου την θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή των Νυχτών Πρεμιέρας, του αγαπημένου αθηναϊκού σινεφίλ μαζέματος στην πόλη κάθε χρονιάς. Μου λέει γελώντας πως δε μπορεί ούτε τη λέξη “διευθυντής” να πει καλά-καλά. Δεν του βγαίνει. Ο Κατσίκας βρίσκεται σε αυτό το χώρο, των Νυχτών Πρεμιέρας, του περιοδικού ΣΙΝΕΜΑ, δεκαετίες. Και όταν, την περασμένη άνοιξη, ο Ορέστης Ανδρεαδάκης ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, οι αγαπημένες μας Νύχτες Πρεμιέρας έμειναν με ένα κενό, και με μεγάλη ανάγκη ενός σταθερού χεριού που θα τις κατεύθυναν γρήγορα, αποτελεσματικά, στιβαρά, ποιοτικά, στην επόμενή τους μέρα.

Λόγω του timing της όλης κατάστασης, οι Νύχτες έπρεπε φέτος να στηθούν γρηγορότερα από ποτέ εδώ και πάρα πολλά χρόνια. “Έρχομαι εγώ, έχω ξαφνικά στη διάθεσή μου 3 μήνες για να στήσουμε ένα Φεστιβάλ! Που να μην είναι απλά αξιοπρεπές, αλλά ίδιο και καλύτερο από τις προηγούμενες χρονιές”, μου λέει ο νέος καλλιτεχνικής διευθυντής καθώς μιλάμε στο γραφείο του, στα κεντρικά των Νυχτών. Εκεί συναντώ ένα κλίμα ναι μεν σφιχτό, καθώς πρόκειται για τις μέρες όπου κλείνουν και οριστικοποιούνται τα πάντα, όλες οι τελευταίες προθεσμίες, αλλά και ταυτόχρονα ήρεμο, κάπως σίγουρο. Χωρίς πανικό.

“Σκέφτηκα ότι θα ποντάρω στους ανθρώπους,” μου εξηγεί. “Το ιδανικότερο που είχα να κάνω ήταν να δουλέψω με συνεργάτες που εμπιστεύομαι και θεωρώ φίλους. Ετσι σχηματίσαμε μια ομάδα με λιγοστούς ανθρώπους αλλά με μεγάλη εμπειρία, άνθρωποι που δουλεύουν για δέκα. Είναι νέοι με καύλα και μεράκι, αλλά ταυτόχρονα και βετεράνοι των Νυχτών. Δε θα ξόδευες το καλοκαίρι σου σε ένα γραφείο αν δεν έχεις μεράκι. Τα παιδιά καίγονται.”

Έξω από την πόρτα, στα γραφεία του Φεστιβάλ, γίνονται οι τελευταίες συζητήσεις για την οριστικοποίηση σημείων του προγράμματος. Τα μέλη της ομάδας προγράμματος συζητούν για ένα φιλμάκι μικρού μήκους. Οριστικοποιείται η ημερομηνία ενός πάρτι. Γίνεται μια τηλεφωνική επικοινωνία για κάποια υλικά. Τέτοια πράγματα. “Δεδομένης της ασφυξίας της οικονομικής και των δυσκολιών που είχαμε, είναι το καλύτερο πρόγραμμα που θα μπορούσαμε να δείξουμε στο κοινό,” λέει ο Λουκάς Κατσίκας. “Είναι πάρα πολύ ωραίο πρόγραμμα!”, γελάει. “Υπάρχει κάτι για τον καθένα. Να το ζήσουμε όλοι.”

Τον ρωτάω ποια ήταν η σημαντικότερη καθοδήγηση για αυτόν, σε μια τέτοια φάση πίεσης και απαιτήσεων. “Ως πρώτη μου χρονιά στην καρέκλα του διευθυντή, ήθελα να τηρήσω τις αρχές που είχε θέσει ο Γιώργος ο Τζιώτζιος, που έφτιαξε το ΣΙΝΕΜΑ και τις Νύχτες Πρεμιέρας.” Δηλαδή: “Αγάπη αδιαπραγμάτευτη στο ανεξάρτητο σινεμά και ανοιχτές πόρτες στους νέους ανθρώπους. Αυτό ήθελα να τιμήσω, όπως θα τιμήσουμε και τον Τζιώτζιο σε μια προβολή-έκπληξη. Θεωρώ ότι σε αυτό το Φεστιβάλ είναι παρών ο Γιώργος. Ρίχνει μια ευγενική σκιά. Τον έχουμε χάσει 6 χρόνια τώρα, αλλά αυτόν έχω στο μυαλό μου, τις αρχές που είχε θέσει τότε, τον χαρακτήρα του.”

Και ο στόχος, τελικά, για το Φεστιβάλ, καθώς αλλάζει σελίδα συνοψίζεται τελικά κάπως έτσι: “Να βρούμε πάλι τη φυλή μας, και να περάσουμε 10 μέρες αγάπης για το σινεμά, όπως περνούσαμε πάντα,” μου λέει γεμάτος ενέργεια. Αυτό είναι φυσικά μια ιδέα πολλών πτυχών (πολλές εκ των οποίων θα διαβάσετε παρακάτω σε μια αναλυτική λίστα αλλαγών που φέρνει η νέα εποχή των Νυχτών Πρεμιέρας), αλλά το πρώτο που ο Λουκάς Κατσίκας επεξήγησε είχε να κάνει, φυσικά, με το κοινό. Η επιθυμία για μεγαλύτερο interaction με τον κόσμο, τρόποι για να εμπλακεί περισσότερο το κοινό στις διαδικασίες, από μια γνώμη μέχρι καλύτερη ενημέρωση.

Η βοήθεια που έλαβε ο νέος διευθυντής στα καθήκοντά του από τους συνεργάτες του ήταν μεγάλη. “Πάντα, όλα, μαζί με τα παιδιά,” μου λέει, δείχνοντας προς τα έξω γραφεία. “Δε φοβήθηκα λεπτό γιατί ήξερα ότι έχω ανθρώπους που με αγαπάνε. Που μοιράζονται την ίδια λόξα. Wild at heart, weird on top,” περιγράφει χαμογελώντας. “Πάντα παρακολουθούσα κάπως εξ αποστάσεως, αλλά ποτέ δεν είχα εγώ την τελική απόφαση. Τώρα που παίρνω την τελική απόφαση εγώ, το μόνο που προσπαθώ να τηρήσω είναι το να υπάρχει δημοκρατία. Πολλές φορές η άποψη των συναδέλφων μου επικρατεί κιόλας. Για πάρα πολλά χρόνια οι Νύχτες και το ΣΙΝΕΜΑ ήταν υπόθεση παρέας. Θέλω αυτό να το επαναφέρω.”

***

Οι αλλαγές στις Νύχτες Πρεμιέρας

ΟΙ ΕΠΙΘΥΜΙΕΣ ΤΩΝ ΘΕΑΤΩΝ

*Περισσότερες επαναλήψεις ταινιών ώστε να έχεις πολλές επιλογές για κάτι που θες να δεις.

*Εισαγωγή Viva.gr -ηλεκτρονικών κρατήσεων.

*Πιο χορευτικά πάρτι.

*Τελετή λήξης και πάρτι λήξης μεταφέρονται Σάββατο.

Η ομάδα του προγράμματος δούλεψε προς την κατεύθυνση των παραπόνων των θεατών, που εδώ και χρόνια είναι αρκετά συγκεκριμένα απέναντι στο Φεστιβάλ. Κυριότερο εξ αυτών, η τεχνική δυσκολία στη διαχείριση των πολλών εισιτηρίων από πολλά διαφορετικά σημεία. Φέτος θα είναι η πρώτη χρονιά συνεργασίας με το Viva.gr. Θα βρίσκεται εκεί ανεβασμένο όλο το ωρολόγιο και θα μπορείς να μπαίνεις ηλεκτρονικά αλλά και από το κινητό σου έξω από το σινεμά και να κρατάς τα εισιτήρια που θες. Όσοι έχουν διαπίστευση θα παίρνουν κωδικό για να εκδίδουν μηδενικό εισιτήριο. Όλα ηλεκτρονικά. Θα μπορείς βέβαια να τα κάνεις όλα και από τα σινεμά, αλλά δε θα είναι απαραίτητο να παίρνεις βόλτα τα σινεμά του κέντρου για να βγάλεις τα εισιτήριά σου.

“Επίσης οι θεατές θέλουν να δουν όσο το δυνατόν περισσότερες ταινίες σε χρονοδιαγράμματα βολικά,” λέει ο Λουκάς Κατσίκας, που υπόσχεται να αφήσει πίσω την πληθώρα ταινιών και την υπερσυσώρρευση προβολών. “Φέτος έχει γίνει πολύ προσεκτικό ωρολόγιο, με μέριμνα οι θεατές μας να δουν όσο περισσότερες ταινίες. Αν χάσεις μια ταινία θα μπορείς να τη δεις μετά.” Ρόλο σε αυτό παίζει και η αποφόρτιση του αριθμού ταινιών. “Να έχει ο κόσμος να αντιμετωπίσει 90 ταινίες που πραγματικά μετρούν και θέλει να δει, κι όχι 120.”

Τέλος, τα πάρτι. Όπου μια ματιά σε ωρολόγια προγράμματα των τελευταίων χρόνων δείχνει πως σχεδόν κάθε μέρα υπήρχε ένα event, που όλο και λιγότερο θύμιζαν πάρτι. Φέτος το Φεστιβάλ υπόσχεται πάρτι, κανονικά, “να έρθει ο κόσμος να χορέψει”, όπως εξηγεί ο καλλιτεχνικός διευθυντής. Σε αυτή την κατεύθυνση, η ταινία λήξης και το ακόλουθο πάρτι λήξης θα γίνουν για πρώτη φορά Σάββατο αντί για Κυριακή. “Να είναι Σάββατο για να μπορεί ο κόσμος μετά να έρθει να παρτάρει”.

TA NEA TMHMATA

*Το Πανόραμα και οι Πρεμιέρες ενώνονται στο νέο τμήμα Festival Darlings.

*Το τμήμα των μεταμεσονύκτιων προβολών μετονομάζεται σε After Hours.

*Το τμήμα των ντοκιμαντέρ μετονομάζεται σε Stranger Than Fiction.

“Είπαμε να ξεσκονίσουμε λίγο τα τμήματα,” μου εξηγεί ο νέος διευθυντής του Φεστιβάλ. Το Πανόραμα, ειδικά από τη στιγμή που το Φεστιβάλ άρχισε να μεγαλώνει, ήταν συχνά το παραπεταμένο τμήμα. “Είναι κάτι που ακούω από πολύ κόσμο, ότι το Πανόραμα ‘πρέπει να είναι αυτά που περίσσεψαν’,” μου λέει. Αυτό δεν ισχύει καθώς σε αυτό το τμήμα προβάλλονται οι καλύτερες ταινίες που έχει επιλέξει η ομάδα του προγράμματος από τα μεγάλα Φεστιβάλ του εξωτερικού και δεν μπορούν να μπουν στο Διαγωνιστικό Τμήμα επειδή δεν ανήκουν σε νέους δημιουργούς που βρίσκονται μόλις στην πρώτη ή δεύτερη ταινία τους.   Εξ ου και το φετινό Πανόραμα που μετονομόστηκε σε Festival Darlings είναι πολύ δυνατό, και η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στις ταινίες με και χωρίς διανομή, για ένα Φεστιβάλ, καταλήγει εν τέλει αδιάφορη. “Εξάλλου άμα θες να δεις το ‘Toni Erdmann’ θα σκεφτείς αν το αγόρασε διανομέας για να πας να το δεις; Όχι φυσικά.”

Τα υπόλοιπα τμήματα παραμένουν ως έχουν, με ανανεωμένη έμφαση στο νέο σινεμά. “Περιορίσαμε φέτος τις επετειακές προβολές γιατί θεωρώ ότι αυτό καλύφθηκε κατά κάποιο τρόπο από το φετινό Open Air, το πιο πετυχημένο μας ως τώρα, όπου υπήρχε γκάμα κλασικών ταινιών για όλα τα γούστα. Στις Νύχτες επικεντρωνόμαστε στο νέο σινεμά. Τα 2/3 του Φεστιβάλ φέτος είναι αφιερωμένα στο νέο σινεμά.”

ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

*Οι μεγάλου μήκους ταινίες του Φεστιβάλ περιορίζονται στις 95 από 120+.

*Η επιλογή μικρού μήκους ταινιών περιορίζεται στις 46.

*Επιλογές προγράμματος με τα μεγάλα βραβεία από τα Φεστιβάλ Καννών, Σάντανς, Βερολίνου, και επιλογές από SXSW, Λοκάρνο, Tribeca και Βενετία.

“Δεν υπάρχουν δεύτερες σκέψεις φέτος. Λόγω της καθυστέρησης ξεκινήσαμε να δουλεύουμε Ιούνιο. Είναι όλα παρόρμηση και πρώτη σκέψη. Παθιάζεται κάποιος; Του αρέσει; Το βάζουμε στο πρόγραμμα. Υπάρχει τουλάχιστον μία ταινία με την οποία παθιάζεται καθένας μας εδώ.” Που θα πει πως η επιλογή έγινε περισσότερο με την λογική περίεργων, ιδιοσυγκρασιακών φιλμ που πάθιασαν μέλη του προγράμματος, παρά με ταινίες που ήταν απλώς ΟΚ για όλους. Σύμφωνα με τον Λουκά Κατσίκα, το Φεστιβάλ φέτος συρρικνώνεται από επιλογή, φτάνοντας στις 90-95 ταινίες μεγάλου μήκους, ενώ και τα μικρού μήκους θα μειωθούν επίσης σε 45 περίπου συμμετοχές.

Και συμπληρώνει, μιλώντας για την γενικότερη επιλογή όλων των ταινιών: “Το φετινό πρόγραμμα είναι πραγματικά το πιο δυνατό, είναι πραγματικά οι ταινίες που απαρτίζουν ένα Φεστιβάλ που σέβεται τον εαυτό του. Δεν έχει λίπος. Είναι και εξαιρετική η φετινή Φεστιβαλική σεζόν. Και είμαι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσω ότι έχουμε όσες ταινίες θέλαμε από Φεστιβάλ Σάντανς, Βερολίνο και Κάννες. Τις μεγάλες πρεμιέρες και τα μεγάλα βραβεία θα τα δει ο κόσμος στις Νύχτες, όπως και τα ανεξερεύνητα διαμάντια από Σάντανς, Λοκάρνο, Tribeca και SXSW, που δε θα βγουν στις αίθουσες. Αυτό είναι κάτι συνεπές ως προς την ταυτότητα των Νυχτών Πρεμιέρας, που εστιάζει στο ανεξάρτητο σινεμά και τους νέους δημιουργούς.”

Η ΝΕΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

*Η επιτροπή του Διεθνούς Διαγωνιστικού θα αποτελείται από επαγγελματίες του χώρου.

*Πρόεδρος του Διαγωνιστικού Music & Film θα είναι η Λένα Πλάτωνος.

Η σημαντικότερη ίσως δομική αλλαγή του Φεστιβάλ έρχεται στη λογική της επιλογής της επιτροπής που θα απονείμει τα βραβεία του Διεθνούς Διαγωνιστικού. Μέχρι πέρσι αυτή η επιτροπή, το λεγόμενο youth jury, αποτελείτο από νέους, σπουδαστές σινεμά.

“Ενώ ήταν ενδιαφέρον σαν εγχείρημα, προσωπικά ως θεατής προτιμούσα για τα βραβεία του Φεστιβάλ να αποφασίζουν επαγγελματίες του χώρου.” Έτσι οι Νύχτες κινούνται από φέτος σε μια κατεύθυνση στη λογική όλων των υπολοίπων Φεστιβάλ του κόσμου. “Σε όλα τα Φεστιβάλ η επιτροπή αποτελείται από επαγγελματίες από διάφορα μέρη του κόσμου. Αυτό κάνουμε κι εμείς φέτος.”

Στην επιτροπή συμπεριλαμβάνονται η διευθύντρια κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Αργεντινής, μία ελληνοαμερικανικής καταγωγής δημοσιογράφος που ψηφίζει στις Χρυσές Σφαίρες(!), καθώς και κριτικοί κινηματογράφου και παραγωγοί. Ομοίως, στο τμήμα Music & Film θα βρίσκονται στην επιτροπή άνθρωποι που γνωρίζουν τη μουσική και ασχολούνται επαγγελματικά, με Πρόεδρο τη Λένα Πλάτωνος.

ΣΤΗΡΙΞΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΙΝΕΜΑ

*Συντονισμένη προώθηση για τις Ελληνικές ταινίες του προγράμματος.

*Οι Ελληνικές ταινίες θα έχουν προτεραιότητα στα δημοσιεύματα στον Τύπο.

*Μεγάλη τιμή για ένα Φεστιβάλ να συστήνει Έλληνες δημιουργούς.

“Θα δείξουμε οτιδήποτε καινούριο και φρέσκο υπάρχει σε σκηνοθετικό ταλέντο στη χώρα μας μέσα από το τμήμα των ταινιών μικρού μήκους, αλλά και του μεγάλου. Θα γίνει συντονισμένη προώθηση για αυτές τις ταινίες,” μου λέει ο Λουκάς Κατσίκας. “Θέλουμε περισσότερο φέτος από κάθε άλλη χρονιά να γίνει το Φεστιβάλ εφαλτήριο για την ουσιαστική προώθηση του Ελληνικού σινεμά, στο κοινό και όχι μόνο στους κριτικούς.” Ένα πρόβλημα για το Ελληνικό σινεμά ήταν πάντα η ιδέα πως δεν αφορά το κοινό, με ταινίες να βγαίνουν και να κάνουν μηδαμινά εισιτήρια, ουσιαστικά μη καταφέρνοντας ποτέ να εκτοξευθούν κι εκτός φεστιβαλικού κύκλου.

Πώς θα προσπαθήσουν να το αλλάξουν αυτό οι Νύχτες; Με καθημερινή, αποφασιστική παρουσία του Ελληνικού σινεμά. Και με στρατηγική όπου οι Ελληνικές ταινίες θα έχουν προτεραιότητα στα δημοσιεύματα στον τύπο.

“Θα γίνει το Φεστιβάλ μια πλατφόρμα για να επικοινωνήσουμε τις ταινίες στον κόσμο, στους δημοσιογράφους και τους διανομείς, ώστε να προωθηθούν οι Έλληνες δημιουργοί. Ούτε βάζουμε τις ταινίες σε διαγωνιστικό κορβανά, ούτε θέλουμε να υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ τους. Θέλουμε να γίνουν οι πρώτες προβολές αυτών των ταινιών στη χώρα τους, με τις συνθήκες που θέλουν και με την προώθηση που χρειάζονται. Αυτό που επιδιώκουμε είναι να τις δει ο κόσμος και οι διανομείς, και να έχουν αυτές οι ταινίες το εκτόπισμα που τους αξίζει, όταν βγουν τελικά στις αίθουσες.”

“Ζούμε στην Ελλάδα, πιστεύουμε στο Ελληνικό σινεμά και θέλω να ελπίζω ότι κάτι έχει αλλάξει στη χώρα τα τελευταία χρόνια και το κοινό αξίζει να δώσει την προσοχή του περισσότερο από παλιά,” λέει με πάθος ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ. “Είναι ένας διαρκώς μεταβαλλόμενος θεσμός και πρέπει να αλλάζουν τα πράγματα προς το καλύτερο. Οι Νύχτες Πρεμιέρας πάντα σύστηναν δημιουργούς εξωτερικού, γιατί όχι και με δημιουργούς της χώρας μας; Το Ελληνικό και το παγκόσμιο σινεμά πρέπει να αντιμετωπίζονται επί ίσοις όροις στο Φεστιβάλ. Να μοιράσουμε την πίτα ακριβοδίκαια. Είναι μεγάλη τιμή για ένα Φεστιβάλ να συστήνει δημιουργούς.”

ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΕΣ

* ‘Ευτυχία’ του Χρήστου Πυθαρά: H Άννα βρίσκει ένα post-it που κλονίζει την ψυχική της υγεία λίγο πριν ένας άντρας αρχίσει να την παρενοχλεί. Με τον Χρήστο Στέργιογλου και τη Θέμιδα Μπαζάκα.

* ‘Nocturne’ του Κωνσταντίνου Φραγκόπουλου: Σε ένα υπόγειο πάρκινγκ εκτυλίσσεται ένα αληθινό υπαρξιακό θρίλερ. Πρωταγωνιστεί ο άνθρωπος που σκότωσε τον Jon Snow, δηλαδή ο Όουεν Τιλ του ‘Game of Thrones’.

* ‘L’ Ultima Spiaggia’ των Θάνου Αναστόπουλου, Ντάβιντε Ντελ Ντεγκάν: Από το Φεστιβάλ των Καννών, ένα ντοκιμαντέρ για την πιο παράξενη παραλία του κόσμου, εκεί όπου ένας τοίχος χωρίζει του άντρες από τις γυναίκες.

* ‘Πέντρο Νούλα’ του Κάρολου Ζωναρά: Ο καλτ δημιουργός του ‘Μπιγκ Χιτ’ και του ‘Γιου του Τσάρλι’ επιστρέφει με την ιστορία ενός άντρα που ύστερα από τροχαίο ξυπνά έχοντας στην κατοχή του ένα ιταλικό διαβατήριο, μια επιταγή, ένα σπασμένο τηλέφωνο και τη φωτογραφία μιας γυναίκας- αλλά δίχως την παραμικρή ανάμνηση για το ποιος είναι.

* ‘Ο Βυσσινόκηπος, Ο Μίκι Μάους και ο Νίκος Καραθάνος’ του Ηλία Γιαννακάκη: Κινηματογραφώντας, από την πρώτη κιόλας πρόβα, το βαθιά συγκινητικό ανέβασμα του ‘Βυσσινόκηπου’.

* ‘Interlude City of a Dead Woman’ της Άντζελα Ισμαήλου: Οι ιστορίες τριών ανθρώπων διασταυρώνονται στο συναρπαστικό σκηνικού του ιερού νησιού της Πάτμου. Με την υποψήφια για Όσκαρ Σάρα Μάιλς και τον Μπέρναντ Χιλ (‘Τιτανικός’).

FESTIVAL HIGHLIGHTS ΑΠΟ ΤΟΝ ΛΟΥΚΑ ΚΑΤΣΙΚΑ

1. Αφιέρωμα στον Νίκο Τριανταφυλλίδη. Όλες οι μεγάλου και μικρού μήκους ταινίες του, συνοδευόμενες από γνωστούς συντελεστές και φίλους, που θα βρίσκονται στις προβολές για ιστορίες από τα παρασκήνια.

“Η για χρόνια χαμένη Ρωσίδα πρωταγωνίστρια του ‘Ράδιο Μόσχα’ βρέθηκε και θα παρουσιάσει την ταινία. Θα γίνει event στο Gagarin. Από τα ηχεία των κινηματογράφων θα παίζονται αποσπάσματα από τις παλιές εκπομπές. Θα γίνει και έκθεση με αφίσες και πλάνα από τις ταινίες του. Ολόκληρος ο κόσμος του Νίκου συμπυκνωμένος σε ένα αφιέρωμα. Οι άνθρωποι, τα οράματα και τα κινηματογραφικά του φαντάσματα. Θα αναβιώσει όλο το κινηματογραφικό σύμπαν του Νίκου.”

2. Αφιέρωμα Μάρεν Άντε με το ‘Toni Erdmann’ και τις δύο προηγούμενες ταινίες της.

“Το ‘Toni Erdmann’ είναι η καλύτερη ταινία της χρονιάς, η ταινία-ανακάλυψη που θα βρει ο κόσμος στις αίθουσες. Όλοι θεωρούσαμε δεδομένο ότι θα πάρει βραβείο στις Κάννες.”

3. “Επετειακή προβολή του Sid and Nancy, σε restored απαστράπτουσα κόπια.”

4. Ρετροσπεκτίβα 9 ταινιών του Λουί Μαλ.

“Δεν έχει ξαναγίνει σε κανένα Φεστιβάλ στον κόσμο ρετροσπεκτίβα του Λουί Μαλ. Μεμονωμένα έχουν παιχτεί ταινίες του. Θα παίξουμε μια επιλογή 9 ταινιών του. Είναι από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Νέου Κύματος κι ας μην έχει τη φήμη ενός Τρυφώ. Οι ταινίες που παίζουμε εμείς είναι αφρόκρεμα από το σινεμά στις δεκαετίες του ‘60, του ‘70 και του ‘80. Πρέπει ο κόσμος να γνωρίσει καλύτερα τις ταινίες του.”

5. Αφιέρωμα Τόμας Βασιλέφσκι. Είναι μόλις 35 χρόνων κι έχει 3 ταινίες. Θα παιχτεί η βραβευμένη στο Φεστιβάλ Βερολίνου ταινία του ‘United States of Love’ κι οι 2 προηγούμενες. Θα παραστεί κιόλας.

ΟΧΙ ΠΙΑ ΤΙΤΛΟΙ ΤΕΛΟΥΣ

Ο Λουκάς Κατσίκας μας άφησε με ένα μικρό teaser για το τέλος: “Οι Νύχτες Πρεμιέρας ίσως να μας λείπουν όλη την υπόλοιπη χρονιά. Γι’αυτό φέτος δε θα σταματήσουν στις 2 Οκτωβρίου. Θα είναι παρούσες σε όλη τη διάρκεια της σεζόν με εκδηλώσεις.”

Stay tuned. Αλλά για την ώρα, οι φετινές, 22ες Νύχτες Πρεμιέρας διεξάγονται στις γνωστές αίθουσες (ODEON Όπερα 1-2, Δαναός 1-2, Ιντεάλ, Ταινιοθήκη της Ελλάδος) από 22 Σεπτεμβρίου ως 2 Οκτωβρίου. Το PopCode θα έχει ενεργή συμμετοχή με καθημερινή κάλυψη κι ένα πάρτυ-έκπληξη. Περισσότερες πληροφορίες σύντομα. Όλες οι πληροφορίες για τις Νύχτες Πρεμιέρας στο επίσημο σάιτ http://www.aiff.gr/.

Φωτογραφίες: Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου-Watkinson

ΜΕΧΡΙ ΣΤΙΓΜΗΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ

‘The Greasy Strangler’
‘Morris from America’
‘The Handmaiden’
‘Sausage Party’
‘Blair Witch’
Τι ξέρουμε ως τώρα για τις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας