SHUTTERSTOCK
NETFLIX

Ντοκιμαντέρ στις 6 το πρωί: To Netflix βγάζει τις συνήθειές σου στη φόρα

Πέντε χρόνια μετά την πρεμιέρα του 'House of Cards', οι συνδρομητές του Netflix έχουν πλέον το δικό τους πρόγραμμα.

Το Netflix μπορεί να έσπασε τους κανόνες, λανσάροντας το 2013 όλα τα επεισόδια του ‘House Of Cards’ την ίδια ημέρα, ωστόσο εκείνοι που καθορίζουν τη φύση του τηλεοπτικού μέσου είναι οι ίδιοι οι θεατές. Και δεν μιλάμε μόνο για τη συνήθεια του binge-watching. Μιλάμε για τους χαρακτήρες που επιλέγουμε όταν ξυπνάμε, μέχρι τι μας αρέσει να βλέπουμε πριν πάμε για ύπνο. Όταν οι τηλεθεατές έχουν τη δυνατότητα να φτιάξουν οι ίδιοι το πρόγραμμα της ημέρας, οι τηλεοπτικές συνήθειες αλλάζουν ριζικά.

Κωμωδίες για πρωινό – οι τηλεθεατές αισθάνονται άνετα να ξεκινήσουν την ημέρα τους με ‘Fuller House’. Η οικογένεια Tanner μπορεί να προβλήθηκε αρχικά στις 8μ.μ., αλλά η οικογένεια Fuller τρώγεται μαζί με το πρωινό, στις 8 π.μ. Ενδεχομένως να μην περίμενε κανείς πως μια τέτοιου είδους κωμωδία θα είχε απήχηση τόσο νωρίς το πρωί, ωστόσο γύρω στις 6 π.μ. οι συνδρομητές έχουν 34% περισσότερες πιθανότητες να δουν κωμωδία σε σχέση με τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας. Οι φανατικοί αυτής της νέας πρωινής ζώνης έχει αδυναμία, μεταξύ άλλων, στον Michael Scott (The Office), την Kimmy Schmidt (Unbreakable Kimmy Schmidt) και τον Chandler Bing (Τα Φιλαράκια).

Μεσημέρι, ας ζήσουμε ένα δράμα – οι συνδρομητές, την ώρα του μεσημεριανού, πάνε για επίσκεψη στο κρατητήριο Litchfield. Όταν το πλάνο της ημέρας το φτιάχνουν οι χρήστες και όχι οι προγραμματιστές, η ώρα του μεσημεριανού είναι ιδανική για binge-watching. Παγκοσμίως, μεταξύ 12 μ.μ. και 2 μ.μ. από τις σειρές που παρακολουθούν οι χρήστες συνολικά, σχεδόν οι μισές  (47%) είναι δραματικές (αύξηση 5% σε σχέση με τις συνήθειες θέασης της υπόλοιπης ημέρας). Το μεσημεριανό streaming είναι ιδιαίτερα δημοφιλές στη Βραζιλία, όπου οι χρήστες έχουν 25% περισσότερες πιθανότητες να δουν κάτι στο Netflix εκείνη την ώρα, σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες -ποιος είπε πως σειρές όπως το ‘Shameless’, το ‘Grey’s Anatomy’ ή το ‘Orange Is The New Black’ είναι βραδινή υπόθεση;

Τα αντίθετα (είδη περιεχομένου) έλκονται στο κρεβάτι – οι συνδρομητές περιφρονούν τον Demongorgon για λίγο Dave Chappelle. Το γεγονός ότι θρίλερ όπως το ‘The Walking Dead’, το ‘Stranger Things’ και το ‘Breaking Bad’ έχουν περισσότερη απήχηση το βράδυ, δεν προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση -παγκοσμίως, το είδος αυτό έχει 27% αύξηση από τις 9 μ.μ. και μετά. Ωστόσο, οι χρήστες ευχαρίστως θα διώξουν απ’το κρεβάτι τον Rick Grimes, το Upside Down και τον Walter White και θα προτιμήσουν τη συντροφιά της Leslie Knope (Parks and Recreation), του Dev Shah (Master of None) και του Bojack Horseman πριν πέσουν για ύπνο -από ό,τι φαίνεται, σε όλον τον κόσμο, οι άνθρωποι θέλουν να ξυπνούν και να κοιμούνται με γέλια.

Οι ξενύχτηδες διψούν για γνώση – όταν έρχεται η ώρα για ένα βραδινό σνακ οι θεατές θα το αναζητήσουν ‘Chef’s Table’. Το 15% του streaming παγκοσμίως συμβαίνει μεταξύ 12 τα μεσάνυχτα και 6 το πρωί, σημειώνοντας μάλιστα μια αύξηση της τάξεως του 21% στην Ιαπωνία και την Νότια Κορέα -και τα νυχτοπούλια δεν βλέπουν ό,τι νομίζετε πως βλέπουν. Στα ντοκιμαντέρ παρατηρείται αύξηση 24% εκείνες τις ώρες, με τους χρήστες να βλέπουν σειρές όπως το ‘Abstract’, το ‘Making a Murderer’ και το ‘Planet Earth’. Η δίψα για υψηλή ποιότητα (και γνώση) δεν σβήνει όταν σβήνουν τα φώτα.

***

«Για χρόνια ρυθμίζαμε την καθημερινότητά μας σύμφωνα με το πρόγραμμα της τηλεόρασης, πλέον συμβαίνει το αντίστροφο», δηλώνει η Cindy Holland, Αντιπρόεδρος Πρωτότυπου Περιεχομένου στη Netflix. «Από τότε που δώσαμε τον έλεγχο στους καταναλωτές, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να παρατηρήσουμε τα μοντέλα συμπεριφοράς που προκύπτουν όταν οι τηλεθεατές δεν περιορίζονται από έναν συγκεκριμένο προγραμματισμό. Και ακόμα περισσότερο, έχει ενδιαφέρον να συνειδητοποιήσουμε πως αυτές οι συνήθειες υιοθετούνται από εκατομμύρια χρήστες σε όλον τον κόσμο.»

Όταν οι θεατές προσαρμόζουν την παρακολούθηση τηλεοπτικών σειρών στο καθημερινό τους πρόγραμμα -και όχι το αντίστροφο- τα πιο υψηλά ποσοστά streaming παρατηρούνται σε διαφορετικές ζώνες της ημέρας: στην Ινδία για παράδειγμα, το peak έρχεται νωρίς, στις 5 μ.μ., ενώ στην Αργεντινή και τη Σιγκαπούρη, συμβαίνει αργά στις 10 μ.μ.

Όσον αφορά τους νέους κανόνες τηλεθέασης, κανείς δεν θα μπορούσε να το πει καλύτερα από τον Frank Underwood: «Αν δεν σου αρέσει το πώς είναι στρωμένο το τραπέζι, γύρισε το ανάποδα.»

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ

Για τις ανάγκες της έρευνας, αναλύθηκαν τα streams του Netflix σε διάρκεια έξι μηνών -αριθμός που αντιστοιχεί σε περίπου 77 εκατομμύρια λογαριασμούς το μήνα- προκειμένου να αντληθούν πληροφορίες για τις τηλεοπτικές συνήθειες κατά τη διάρκεια της ημέρας στις παρακάτω χώρες: Αργεντινή, Αυστραλία, Βραζιλία, Καναδά, Κολομβία, Γερμανία, Ισπανία, Γαλλία, Αγγλία, Ινδία, Ιταλία, Ιαπωνία, Νότιο Κορέα, Μεξικό, Μαλαισία, Ολλανδία, Νέα Ζηλανδία, Φιλιππίνες, Πολωνία, Πορτογαλία, Σιγκαπούρη και ΗΠΑ. Οι ώρες κορύφωσης της τηλεθέασης ορίστηκαν βάσει των συνηθειών των χρηστών τις καθημερινές, καθώς και σύμφωνα με τις ώρες που ορισμένα είδη περιεχομένου παρουσίαζαν κορύφωση σε σχέση με το μερίδιό τους στην πίτα της συνολικής ημερήσιας τηλεθέασης. Όπου κρίθηκε απαραίτητο, τα δεδομένα προσαρμόστηκαν στην εκάστοτε τοπική ζώνη ώρας. Οι τίτλοι που περιλαμβάνονται είναι ενδεικτικοί και δεν σχετίζονται με ποσοστά τηλεθέασης ή δημοτικότητα.

|Η ποπ κουλτούρα μέσα από εικόνες| Ακολούθησε το Ιnstagram account του PopCode.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ:

Πώς το ‘Stranger Things’ έγινε τηλεοπτικό φαινόμενο και 6 ερωτήσεις για την 3η σεζόν
Το ‘Alias Grace’ είναι σειρά εποχής, αλλά μιλά για το σήμερα
Από το φως του ‘Lost’, στο σκοτάδι του ‘Dark’
Πώς είναι να βλέπεις τα ‘Φιλαράκια’ το 2018
Το ‘Travelers’ είναι το απαραίτητο sci-fi που δεν βλέπεις
Το ‘Altered Carbon’ είναι υπερθέαμα (και όχι πολλά περισσότερα)
Fandom vs. Γαλαξίας: Star Wars, Star Trek και η πρόκληση της αλλαγής
Κάντε πέρα, ’80s: Το ‘Everything Sucks!’ προτείνει κάτι διαφορετικό για τη νοσταλγία σου
Queer Eye: 16 μαθήματα ζωής από το απρόσμενο χιτ του Netflix
To ‘Collateral’ του Netflix είναι μυστήριο με πολιτική συνείδηση
Το ‘Ugly Delicious’ είναι η μόνη εκπομπή μαγειρικής που πρέπει να δεις
Το μεγαλύτερο binge watching σειράς που έχω κάνει ποτέ