Ron Howard, πώς είναι να αναλαμβάνεις μια ταινία ‘Star Wars’ που έχει ήδη αρχίσει να γυρίζεται;
Ο διάσημος σκηνοθέτης μας μίλησε αποκλειστικά για αυτά που συνδέουν τις περιπέτειες του Χαν Σόλο με τις οσκαρικές του ταινίες.
- 22 ΜΑΙ 2018
Αν πρόκειται να μιλήσεις για τις τεχνικές λεπτομέρειες ενός τεράστιου μπλοκμπάστερ, και ειδικά ενός μπλοκμπάστερ που χρειάστηκε στην πορεία να αλλάξει καπετάνιο, τότε λίγοι άνθρωποι μπορεί να έχουν περισσότερα να πουν από ό,τι ο Ron Howard.
Ένας από τους πιο σεβαστούς σκηνοθέτες του Χόλιγουντ, με μια διαρκή ροή παραγωγής επιτυχιών κάθε βεληνεκούς, ο Howard είναι ο άνθρωπος που μπορεί τη μία μέρα να γυρίζει κάποιο μπλοκμπάστερ με τον Tom Hanks, κάποια οσκαρική βιογραφία την επόμενη (έχει κερδίσει Όσκαρ για το ‘A Beautiful Mind’ και ήταν υποψήφιος για το ‘Frost/Nixon’), και στο ενδιάμεσο να δουλεύει ένα ντοκιμαντέρ για τους Beatles.
Όταν το πολυαναμενόμενο ‘Solo’, η ταινία για τα νεανικά χρόνια του Han Solo, αντιμετώπισε πρόβλημα στην παραγωγή (με την παραγωγό-αφεντικό Kathleen Kennedy να απολύει τους αρχικούς σκηνοθέτες Phil Lord και Chris Miller ενώ η ταινία ήδη γυριζόταν), ο Howard ήταν μια έξυπνη επιλογή για να αναλάβει να φέρει σε πέρας το πρότζεκτ. Η πείρα του και το σταθερό του χέρι σήμαιναν πως η ταινία θα ολοκληρωνόταν χωρίς προβλήματα, ενώ ως άνθρωπος που αγαπούσε τον κόσμο του ‘Star Wars’ θα έφερνε δικές του ιδέες στο τραπέζι.
Ο Donald Glover (που στην ταινία παίζει τον Lando Calrissian) μας εξήγησε ήδη αρκετά πράγματα από την πλευρά του ηθοποιού για το πώς δεν βιώσε το παραμικρό πρόβλημα στη διάρκεια όλης αυτής της διαδικασίας, όμως τώρα δίνουμε τον λόγο στον ίδιο τον σκηνοθέτη.
ΚΙ ΑΛΛΟ ‘SOLO’
Αποκλειστική συνέντευξη: O Donald Glover μας εξήγησε γιατί το ‘Solo’ είναι μια millennial ταινία
Σε μια αποκλειστική μας συνέντευξη με τον Ron Howard στο πλαίσιο του 71ου Φεστιβάλ Καννών, όπου το ‘Solo’ είχε τη διεθνή του πρεμιέρα, ο διάσημος σκηνοθέτης μας μίλησε για το τι είναι αυτό που κάνει σπουδαία μια ταινία ‘Star Wars’, για το δείπνο του με τον Harrison Ford, για το πώς ένα τέτοιο μπλοκμπάστερ μοιάζει με τις βιογραφικές ταινίες που συχνά σκηνοθετεί, και για το πώς η ιδέα για το ‘Solo’ έχει προέλευση τον ίδιο τον George Lucas και προηγείται της έλευσης της Disney σε αυτό το σύμπαν.
***
Τι είναι αυτό που κάνει μια καλή Star Wars ταινία;
Νομίζω το κατά πόσο σε ταξιδεύει. Αιχμαλωτίζει τη φαντασία σου και είναι το καλύτερο είδος απόδρασης. Αυτή είναι νομίζω μια καλή εμπειρία Star Wars. Αυτό που ανακάλυψα με κάποια έκπληξη όταν άρχισα όντως να σκηνοθετώ την ταινία, κάτι που δεν εκτίμησα ποτέ ως φαν, ήταν το πόσο περίπλοκη είναι η μίξη, αυτό το κοκτέιλ αξιών διασκέδασης που αυτές οι ταινίες ενεργοποιούν με τον δικό τους μοναδικό τρόπο. Μπλέκουν χιούμορ, ειλικρινή σοβαρότητα, χαρακτήρες σε καταστάσεις ζωής και θανάτου. Και οι θεατές πρέπει να πιστέψουν τα πάντα. Είναι κατά κάποιο τρόπο σαν παραμύθια ηθικής, έχουμε τις ηρωικές θεματικές του Joseph Campbell, κόσμους γεμάτους εφευρετικότητα και το είδος των εκπλήξεων που φαίνονται σα να ενώνουν διαφορετικές κουλτούρες σε μία.
Δε ξέρω αν προσπαθούσες να ενεργοποιήσεις αυτό το συνδυασμό σε κάτι καινούριο που δεν ήταν Star Wars, δεν είμαι σίγουρος αν οι θεατές θα ήταν άνετοι με αυτό. Αλλά με το Star Wars έχουν μια σύνδεση και το περιμένουν. Μια ταινία Star Wars προσπαθεί να σε διασκεδάσει και να σε καθηλώσει την ίδια στιγμή, κάθε μία σκηνή έχει μέσα της αυτές τις αξίες ταυτόχρονα.
O Ron Howard με τον Chewbacca στο photo call του ‘Solo’ στις Κάννες (Vianney Le Caer/Invision/AP)
Έχεις μιλήσει για το ‘Willow’ ως μέρος της έμπνευσης για το ‘Solo’, με τι τρόπο το ενέπνευσε;
Με την έννοια πως είναι μια εμπειρία για την οποία ευγνώμων, επειδή ήταν η πρώτη φορά που έκανα μια ταινία που ισορροπούσε στοιχεία φαντασίας, ειδικά εφέ, σχεδιαστικές προκλήσεις, και πολλές λογιστικές προκλήσεις επίσης. Οπότε ανάμεσα σε αυτό και κάποιες άλλες φιλόδοξες ταινίες που έχω κάνει, δεν βρήκα αξεπέραστη την πρόκληση του ‘Star Wars’ παρόλο που είχε πάρα πολύ μικρό διάστημα προετοιμασίας.
Απλά ήξερα πώς να δουλέψω με τον καθένα, είχαμε τρία τμήματα τεχνικών που δούλευαν την ίδια στιγμή για να δώσουν στην ταινία συνοχή. Και δεν ήταν μια δυσκολία ή μια πρόκληση, το μεγαλύτερο μέρος της διαδικασίας ήταν πειραματισμός με αυτό που θεωρώ πως είναι μια πολύ δυνατή ιστορία και σενάριο, και μίξη της δουλειάς που υπήρχε ήδη και που μου άρεσε με πράγματα που έπρεπε να ξαναγυρίσω ή να ξαναστήσουμε ακόμα και τα σκηνικά. Εκεί με βοήθησε η αντικειμενική μου ματιά απέναντι στο πρότζεκτ και οι ιδέες που μπορούσα να φέρω ερχόμενος σε αυτό.
Μιλώντας για αυτό, πόσο δύσκολο είναι να αναλαμβάνεις μια ταινία χωρίς καμία προετοιμασία, συνεχίζοντας από εκεί που βρίσκεται ήδη;
Πιάσαμε όλη την κλίμακα νομίζω. Από μικρά συμπληρώματα για να υποστηριχθούν ορισμένες σκηνές, μέχρι χρήση σκηνών σχεδόν αυτούσιων, ή ακόμα και γύρισμα από την αρχή και εκ νέου σύλληψη ορισμένων σκηνών, σκηνικών, ακόμα και χαρακτήρων. Όλη η κλίμακα.
Όταν ήρθα υπήρχαν ιδέες που άνθρωποι ήδη είχαν εφαρμόσει, οπότε η ταινία αυτή κατέληξε σε μια ενδιαφέρουσα περιοχή πειραματισμού. Επειδή ήρθα με μια αντικειμενική ματιά και μπορούσα να χρησιμοποιήσω σε όφελος της ταινίας μια σειρά ιδεών που είχα κληρονομήσει και πάνω στις οποίες μπορούσα να χτίσω. Δεν έμοιαζε με καμία άλλη εμπειρία που είχα ποτέ μου. Και εξεπλάγην ευχάριστα από το πόσο μεγάλο κομμάτι του εαυτού μου μπόρεσα τελικά να βάλω μέσα στην ταινία και να αναγνωρίσω μετά στην τελική εκδοχή. Όχι μόνο σε σχέση με το τι γύρισα, αλλά και σε σχέση με τις ιδέες που βρίσκονται τελικά εκεί.
Το καστ και ο σκηνοθέτης της ταινίας φωτογραφίζονται μαζί με Stormtroopers στο κόκκινο χαλί του 71ου Φεστιβάλ Καννών (Vianney Le Caer/Invision/AP)
Τον George Lucas και τον Harrison Ford τους ξέρεις πολύ καιρό–
Από το 1972!
Μάλιστα. Σε βοήθησε εδώ αυτή σου η σχέση μαζί τους, μιλήσατε;
Όχι πολύ, αλλά μίλησα λίγο με τον George, ναι. Από τότε που πούλησε την εταιρεία δεν ασχολείται πολύ. Είναι ακόμα μια έμπνευση αλλά δεν– α! α! Και πρέπει να πω εδώ, μια που μιλάμε για τον George, αυτή η ιστορία του ‘Solo’ γεννήθηκε πριν η Disney αγοράσει την Lucasfilm.
Αλήθεια;
Ναι, όταν η Kathleen Kennedy ήρθε στην Lucasfilm και ξεκίνησε μια συζήτηση για να γίνουν άλλες ταινίες, υπήρχε φυσικά η συνέχιση της σάγκα των Skywalker, αλλά υπήρχε επίσης και η ιδέα για το ξεκίνημα…. για άλλες ιστορίες που θα έπρεπε να λέμε. Είχαν τις σειρές animation, τα βιβλία, κι όλα αυτά, και ζήτησαν από τον Larry Kasdan να σκεφτεί άλλες ιδέες. Και ο νεαρός Han Solo ήταν το πρώτο…. Ήταν αυτό που ο George πάντα σκεφτόταν, κι ο Larry το ίδιο, κι έτσι από την πρώτη στιγμή είπε πως αυτό είναι το πρότζεκτ που πρέπει να δουλέψουμε. Κι έτσι, πριν καν έρθει η Disney με την εταιρική της ατζέντα, υπήρχε αυτή η ιδέα από τον Larry ο οποίος ήλπιζε πως μια μέρα θα έγραφε αυτή την ταινία.
Όταν μιλήσαμε με τον George, κυρίως μου είπε να εμπιστευτώ το ένστικτό μου, μου είπε πως ξέρει πως θα πρέπει να δουλέψω πολύ γρήγορα και πως όλα θα πάνε καλά. Μου υπενθύμισε να τσεκάρω διαρκώς τα πάντα με το 12χρονο παιδί μέσα μου, γιατί αυτό είναι το μεγάλο τεστ για αυτές τις ταινίες, στο μυαλό του.
Και μίλησα και με τον Harrison, ο οποίος είχε ήδη δειπνήσει με τον Alden, όταν είχαν αρχίσει τα γυρίσματα με τον Chris και τον Phil. Και έκανα κανονική εξέταση στον Harrison, γιατί ο Alden μου είχε πει πως ο Harrison ήταν πολύ ευγενικός μαζί του αλλά δεν του είχε πει και πολλά πράγματα! [γελάμε] (*) Του είπε πως βρίσκεται στο μέσο όλου αυτού του πράγματος και νιώθει αγχωμένος και στρεσαρισμένος και ανέφερε πως δεν του είχες πει πολλά. Κι ο Harrison μου είπε πως πράγματι, είναι ένας ταλαντούχος νέος ηθοποιός και δεν ήθελε να τον παραλύσει και να τον φοβίσει, δεν ήθελε να το κάνει αυτό, ήθελε να τον αφήσει να κάνει το δικό του πράγμα.
(*Θα μπορείτε να διαβάσετε την εκδοχή του Alden Ehrenreich για αυτό το δείπνο στην αποκλειστική συνέντευξή μας μαζί του, αυτή την Πέμπτη.)
Του απάντησα πως εντάξει, αλλά εγώ έρχομαι να τον σκηνοθετήσω τώρα οπότε ήθελα να σε ρωτήσω, τι μπορείς να μου πεις εμένα για τον χαρακτήρα, και θα το εφαρμόσω εγώ. Και ήταν λίγο πιο ανοιχτός. Τίποτα το επικριτικό για τον Alden, ήταν πολύ εντυπωσιασμένος μαζί του, αλλά μου εξήγησε καλύτερα την ας πούμε παραδοξότητα του Han Solo. Ήταν μια ενδιαφέρουσα συζήτηση που με βοήθησε πολύ, και εγώ μπόρεσα να μεταδώσω κάποιες από αυτές τις ιδέες στον Alden.
Σαν;
Δεν θέλω να πω γιατί ο Harrison μου ζήτησε να μην τον κάνω quote για όλα αυτά. Αλλά το παράδοξο του χαρακτήρα είναι ότι υπάρχουν πάντα αντικρουόμενες δυνάμεις που ασκούνται μέσα του. Υπάρχει νταηλίκι και κουράγιο αλλά υπάρχει και μια έλλειψη αυτοπεποίθησης σε σημεία, και κάποιες φορές το νταηλίκι μασκαρεύει αληθινές φοβίες.
«O Han Solo είναι το κοντινότερο που υπάρχει σε γήινο ον ανάμεσα σε όλους αυτούς τους χαρακτήρες.» ~Ron Howard
Κι ο Han Solo, ξέρεις, είναι το κοντινότερο που υπάρχει σε γήινο ον ανάμεσα σε όλους αυτούς τους χαρακτήρες. Περισσότερο από τον Luke και τη Leia, περισσότερο από εμάς στον τρόπο με τον οποίο φοβάται και κάνει λάθη και πυροβολάει τον δρόμο του μέσα από τα πάντα στη ζωή. Ήταν τέλειο που μίλησα με τον Harrison, μου ζήτησε να δει την ταινία λίγο πριν τελειώσει οριστικά και το κανονίσαμε. Είναι τόσο καλός τύπος αλλά… μμ… σου λέει αυτό που πιστεύει. [γελάει] Ήταν όμως τόσο θετικός, δεν τον έχω ακούσει ποτέ τόσο διαχυτικό για κάτι. Και είχε καλά λόγια να πει για τον Alden.
Έχεις τεράστια εμπειρία σε κάθε είδους ταινία, νιώθεις ποτέ αυτή την έλλειψη αυτοπεποίθησης, άγχος;
Εγώ; [κοιτάει με γουρλωμένα μάτια] Ννν– τόσο πολύ! Χαχα. Ω ναι, φυσικά. Το νιώθω όλη την ώρα. Και επίσης έχω μάθει πως αν είναι να βγάλεις τον εαυτό σου εκεί έξω και τον προκαλέσεις τότε παίρνεις ένα συναισθηματικό ρίσκο κάποιου μεγέθους με κάθε πρότζεκτ. Γιατί δεν είναι αντανάκλαση μόνο πάνω σε εμένα αλλά και στους ανθρώπους που αφοσίωσαν πολύ από το χρόνο τους για να δουλέψουν πάνω σε κάτι για το οποίο νοιάζονται βαθύτατα. Οπότε εννοείται νιώθω άγχος όποτε μια ταινία κυκλοφορεί. Αλλά πρέπει επίσης να αποδεχθώ πως είναι μέρος της περιπέτειας του να κάνει αυτή τη δουλειά.
Ποιο ήταν το πιο περιπετειώδες κομμάτι αυτού του πρότζεκτ;
Ήμουν σαν τον Han, ριψοκίνδυνος, απλά έριξα τον εαυτό μου στη μέση όλου αυτού του πράγματος. Αναγνώρισα πως δεν μοιάζει με τίποτα που να έχω κάνει ποτέ μου, γιατί συνήθως καλλιεργώ τα πράγματα στην πορεία και τα ερωτεύομαι και έχω αυτή τη μεθοδική διαδικασία προετοιμασίας. Σε αυτή την περίπτωση έδινα την εμπειρία μου και τον ενθουσιασμό μου, επειδή μου άρεσε σαν ιστορία, ένιωθα πως μπορούσα να προσφέρω στο κοινό κάτι πολύ διασκεδαστικό. Αλλά επειδή η ηγεσία, ξεκινώντας φυσικά από την Kathleen Kennedy, δεν ήταν ποτέ νευρωτική ή φοβιστική, ήταν πάντα γεμάτοι υποστήριξη και με ιδέες, δεν υπήρχε κουλτούρα φόβου, μόνο υποστήριξης.
Ο Ron Howard στην πρεμιέρα της ταινίας στις Κάννες, ανάμεσα στα μέλη του καστ Woody Harrelson, Thandie Newton, Alden Ehrenreich, Donald Glover, Emilia Clarke και Phoebe Waller-Bridge (Joel C Ryan/Invision/AP)
Το οποίο έχει ενδιαφέρον δεδομένου του τι είχε μόλις συμβεί, και έγινε και με την επόμενη ‘Star Wars’ ταινία, υποθέτω χρειάστηκε μια αποφασιστική στιγμή για να πει η Kennedy πως αυτό που έχουμε δεν λειτουργεί, πάμε για κάτι άλλο;
Είναι ξέρεις τόσο παραφύσιν για την Kennedy το να πρέπει να το κάνει αυτό. Είναι μια παραγωγός που έχει δουλέψει με τον Spielberg, με τον Zemeckis, με τον Fincher, καλλιεργεί αυτές τις σχέσεις, είναι μια παραγωγός σκηνοθετών που λέμε. Νομίζω αυτές οι συνθήκες τώρα ήταν κάτι εντελώς περιστασιακό και τυχαίο έτσι όπως έκατσαν τόσο κοντινές η μία στην άλλη. Ξέρω πως δεν ήταν εύκολη απόφαση για αυτήν. Δεν ήμουν εκεί, και δε μπορώ να πω ότι ήμουν μάρτυρας, αλλά ήταν προφανώς μια απόφαση που κι εκείνη και το στούντιο ένιωσα πως έπρεπε να πάρουν.
Πώς κατάφερες να ταιριάξεις με το ήδη υπάρχον κλίμα και το πρότζεκτ που ήδη βρισκόταν σε εξέλιξη;
Νομίζω μερικά πράγματα δούλεψαν υπέρ μου. Ένα ήταν πως αναγνώρισαν οι πάντες πως δεν χρειαζόταν να το κάνω αυτό αλλά φαινόταν ο ενθουσιασμός μου για το πρότζεκτ και για την πίστη μου σε όλους. Κι επίσης δεν άλλαξα κανέναν! Κράτησα όλο το συνεργείο. Νομίζω απλά προσπάθησα να παρουσιάσω μια εμπιστοσύνη και έναν οπτιμισμό στο τι θα μπορούσε να γίνει αυτή η ταινία, και δούλεψα προσωπικά με τον καθένα για να καταλάβω τις ερωτήσεις και τις έγνοιες τους συνεχίζοντας, ώστε να τους καταλάβω σε ένα προσωπικό επίπεδο. Είτε ήταν, ξέρεις, ηθοποιοί είτε οποιοσδήποτε άνθρωπος στο συνεργείο.
Επίσης έφερα μια αντικειμενική οπτική και μαζί ήρθαν κάποιες νέες ιδέας, και το σύνολο της παραγωγής ήταν πολύ ανοιχτό σε αυτές τις ιδέες με τις οποίες ήμουν πολύ ενθουσιασμένος. Οπότε εξελίχθηκε όλο αυτό σε μια μοναδική δημιουργική εμπειρία. Για μένα ήταν μια αληθινά δημιουργική εμπειρία! Δεν ήμουν εκεί απλά για να διευκολύνω κάτι ή για να το εκτελέσω σύμφωνα με τα υπάρχοντα σχέδια σαν τεχνικός.
Υπάρχει μια μεγάλη βίβλος του Star Wars την οποία οι πάντες συμβουλεύονται και ακολουθούν;
Ναι, υπάρχει! Δεν την είδα εγώ. Δεν είχα χρόνο για να τη διαβάσω! Αλλά υπάρχουν άνθρωποι που θεωρούνται… που τους σέβονται όλοι ως μελετητές και στηρίζομαι σε αυτούς τους ανθρώπους σα να ήταν τεχνικοί σύμβουλοι.
Έχω μεγάλη εμπειρία στο να κάνω αληθινές ιστορίες και πάντα προσπαθείς να φέρνεις τεχνικούς συμβούλους στο πλευρό σου όσο είναι δυνατόν, για να σε βοηθήσουν να σκεφτείς νέες ιδέες, για να σε προστατέψουν από ιδέες που δε βγάζουν νόημα, και για να ηχεί αληθινό ό,τι κάνεις. Οπότε χρησιμοποίησα στο ‘Solo’ αυτούς τους ανθρώπους με τον ίδιο τρόπο που χρησιμοποιούσα τους συμβούλους στις αληθινές ιστορίες που έχω κάνει ταινίες. Κάποιοι από αυτούς είναι στο τμήμα σεναρίου, κάποιοι είναι σχεδιαστές πλασμάτων, κάποιοι είναι στα εφέ…
Ο Lawrence Kasdan;
Ναι, και επίσης αυτή είναι η τέταρτη φορά που γράφει τον χαρακτήρα του Han Solo. Ο γιος του, Jon, ξέρει και θυμάται ακόμα περισσότερα, εκείνος είναι ο fanboy, και πολύ καλός σεναριογράφος και ταλαντούχος σκηνοθέτης επίσης. Αλλά ξέρει ακόμα περισσότερα από τον Larry στην κατανόηση του όλου canon του Star Wars.
Και είναι μια ταινία με πολλές αναφορές…
Ο Jon είναι ο κύριος υπεύθυνος για αυτό.
Ήσασταν προσεκτικοί ως προς το πόσες αναφορές θα βάζατε στην ταινία;
Ναι, και επίσης να πω ότι δεν είχαμε καν πολλές μεγάλες προβολές για την ταινία. Κάναμε πολλές μικρές προβολές στη διαδρομή για ανθρώπους που ήξερα πως είναι φανς και για φίλους δημιουργούς που μπορούσα να εμπιστευθώ και που με βοήθησαν πολύ. Αλλά έκανα μια προβολή για τους βετεράνους της ILM, και έδωσαν φανταστικές σημειώσεις, φανταστικές σκέψεις. Το σωστό καλιμπράρισμα των αναφορών ήταν κάτι που πραγματικά κοιτάξαμε. Γυρίζαμε κάτι έτσι ώστε να μπορούσαμε να το χρησιμοποιούσαμε με αναφορά μέσα ή και όχι, είχαμε πολλές εναλλακτικές λήψεις. Ήταν πολύ συνειδητό εκ μέρους μας το να προσπαθήσουμε να πετύχουμε τη σωστή αναλογία.
*Το ‘Solo: A Star Wars Story’ κυκλοφορεί στις αίθουσες την Πέμπτη 24 Μαϊου από την Feelgood. Το 71ο Φεστιβάλ Καννών ολοκληρώθηκε στις 19 Μαϊου και όλη η κάλυψη βρίσκεται εδώ.
Η ποπ κουλτούρα μέσα από εικόνες| Ακολούθησε το Ιnstagram account του PopCode.
ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΗ: