Unsplash
BUSINESS

PlayStation 5: Η Sony ετοιμάζεται να κάνει το δεύτερο βήμα στην επιστροφή της

Η Sony πέρασε μια ιδιαίτερα κρίση περίοδο που μοιάζει να ανήκει στο παρελθόν. Η κυκλοφορία του νέου PlayStation αφορά πλέον και το μέλλον του κολοσσού.

Το PlayStation 5 έρχεται για να φέρει μαζί του μια νέα εποχή στο gaming, ένα τέταρτο του αιώνα μετά την επανάσταση που έφερε ο πρόγονός του, το PlayStation. Αυτό δεν είναι ένα από τα συνήθη κλισέ. Η κυκλοφορία της κονσόλας δεν είναι ούτως ή άλλως μια είδηση όπως όλες οι άλλες. Είναι, αντιθέτως, ένα γεγονός με τεράστια σημασία για τους gamers αυτού του κόσμου, για το gaming business και φυσικά για την ίδια τη Sony. Δεν είναι βέβαια πολύς καιρός από τότε που το σπίτι ενός καθημερινού μέσου ανθρώπου ήταν γεμάτο με συσκευές της Sony. Μπορεί να ήταν ένα Walkman, ένα Discman, VCR ή και τηλεόραση. Αργότερα μπορεί αυτά να τα πλαισίωνε και ένα κινητό τηλέφωνο. Aυτές οι εποχές βρίσκονται πλέον στο μακρινό παρελθόν. H Sony πέρασε μια μεγάλη κρίση αλλά το PlayStation είναι αυτό που της έδωσε μια ανάσα, ώστε να επιστρέψει.

“Ναι είχαμε μια δύσκολη περίοδο”. Αυτό τουλάχιστον είπε ο ίδιος ο Kenichiro Yoshida, Πρόεδρος και Chief Executive της Sony πριν από λίγες μέρες. Mετά από μια κρίση που κορυφώθηκε στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, η Sony έκανε μερικές σημαντικές αλλαγές. Προχώρησε σε μια πλήρη αναδιάρθρωση ενώ ταυτόχρονα άλλαξε σημαντικά το βασικό της business plan. Σκοπός της ήταν η προσαρμογή στις νέες αγοραστικές συνήθειες που ήταν πλέον τελείως διαφορετικές από εκείνες της εποχής που μεσουρανούσε. Σε αυτές τiς δύσκολες στιγμές o χώρος του gaming ήταν που της έδωσε το απαραίτητο στήριγμα. Τώρα της δείχνει και τον δρόμο για το μέλλον.

Όπως τονίζει η Kota Ezawa, ειδική αναλύτρια της Citigroup “Η διασκέδαση με έμφαση στο gaming είναι το νέο πρόσωπο της Sony και αυτό που την επαναφέρει σε τροχιά ανάπτυξης. Υπάρχει πλέον μια καθαρή εικόνα και μια άμεση αλλαγή κατεύθυνσης που ήρθε από τον Ken Yoshida: Η Sony κινείται από μια εταιρεία που ασχολούνταν με τα παραδοσιακά ηλεκτρονικά είδη σε μια εταιρεία που πουλάει διασκέδαση”.

Αυτό δεν φαίνεται μόνο στα λόγια. Αν κοιτάξει κανείς το πρώτο μισό του οικονομικού έτους της Sony, θα δει ότι ο τομέας του gaming ήταν αυτός που απέφερε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό από τα συνολικά κέρδη της εταιρείας. Στον αντίποδα, οι παραδοσιακές ηλεκτρονικές συσκευές που εμπορεύεται  συνεισέφεραν πολύ λιγότερα στα τελικά κέρδη της. Καταλαβαίνει εύκολα, λοιπόν, κάποιος πόσο σημαντική είναι για την εταιρεία η  πορεία του PlayStation 5. Από τη στιγμή μάλιστα που έχουμε τον μετασχηματισμό της εταιρείας προς το entertainment. Ίσως και στις κατάλληλες συνθήκες.

Η πανδημία προσφέρει προφανώς μια έκρηξη της ζήτησης στον χώρο του gaming. Καθόμαστε σπίτι και δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος να σκοτώσουμε τον χρόνο μας από το escapism που προσφέρει μια κονσόλα. Ο ανταγωνισμός όμως θα είναι πολύ μεγάλος. Η νέα γενιά Xbox που λανσάρει σχεδόν ταυτόχρονα η Microsoft είναι προφανώς ο πρώτος ανταγωνιστής που έρχεται στο μυαλό μας. Το ενδιαφέρον είναι ότι πλέον οι δύο εταιρείες-κολοσσοί αποφάσισαν τελείως διαφορετικές στρατηγικές. Η Sony θα στηριχτεί σε ένα πιο παραδοσιακό πλάνο, βασισμένο σε καινούργια και δημοφιλέστατα παιχνίδια, όπως το ‘Demon’s Souls’ και το ‘Spider-Man: Miles Morales’. Aπέναντι, η Μicrosoft θα επιχειρήσει ένα νέο μενού που θα θυμίζει streaming υπηρεσίες.

Ακούστε όμως και κάτι ενδιαφέρον. Για κάθε κονσόλα των 500 δολαρίων που θα πουλάει η Sony υπολογίζεται ότι θα χάνει περίπου τα 100. Αυτό βέβαια δεν είναι τόσο παράξενο όσο ακούγεται. Ούτε σημαίνει προφανώς ότι οδηγείται σε μια αυτοκτονική στρατηγική. Τη ζημιά, που είναι συνήθης στην πώληση κονσόλων γενικότερα, η Sony θα την καλύψει μέσω της πώλησης game software. Τα μαθηματικά βγαίνουν αν σκεφτείτε για παράδειγμα ότι το ‘God of War’ πούλησε πάνω από 51 εκατομμύρια copies. Ούτως ή άλλως η σύνδεση της επιτυχίας της κονσόλας του PlayStation με την επιτυχία ενός παιχνιδιού δεν είναι κάτι καινούργιο. Η πιο πετυχημένη κονσόλα όλων των εποχών, το PlayStation 2, συνδέθηκε με την τεράστια επιτυχία του ‘GTA III’.

Η έμφαση της Sony στις τηλεοράσεις και στα PC έχει από καιρό αφήσει τη θέση της στο gaming. Το PlayStation 4 κυκλοφόρησε στη μάλλον κρισιμότερη στιγμή στην ιστορία της Sony. Η επιτυχία του ήρθε σε πολύ δύσκολες στιγμές για τη Sony. Ίσως μάλιστα να ήταν και αυτή που της έδωσε την οικονομική ανάσα να αντέξει και να συνεχίσει. Τώρα, με το PlayStation 5 να παίρνει από καλές μέχρι ενθουσιώδεις κριτικές, το στοίχημα έχει αλλάξει ως προς τους όρους του. Παραμένει όμως κρίσιμο για την εταιρεία. Ξεπερνάει μάλιστα τον βραχυπρόθεσμο στόχο της αύξησης των κερδών. Αφορά περισσότερο την ίδια τη θέση της Sony στην ολοένα αυξανόμενη βιομηχανία της διασκέδασης. Θα τα καταφέρει; H παράδοση πάντως είναι με το μέρος της.