AP Photos
LIFE

Μήπως η εκβάθυνση στον ποταμό του Τσερνόμπιλ δεν είναι και τόσο καλή ιδέα;

Ένα έργο μεγάλης σημασίας για τρεις χώρες, που όμως παίζει με τη φωτιά και τη ραδιενέργεια.

Η εκβάθυνση η οποία γίνεται στον ποταμό που διέρχεται από τον πυρηνικό αντιδραστήρα του Τσερνόμπιλ προκειμένου να δημιουργηθεί μία εσωτερική ναυτιλιακή οδός, τρομάζει τους επιστήμονες. Γιατί; Γιατί ενδεχομένως οι εργασίες να φέρουν στην επιφάνεια ραδιενεργή λάσπη από την καταστροφή του 1986 που θα μπορούσε με τη σειρά της να μολύνει το πόσιμο νερό 8 εκατομμυρίων κατοίκων της Ουκρανίας.

Η «βυθοκόρηση» -όπως λέγεται αυτή η διαδικασία- του Πρίπιατ ξεκίνησε τον Ιούλιο και αποτελεί μέρος ενός διεθνούς έργου για τη δημιουργία της υδάτινης οδού Ε40 μήκους 2.000 χιλιομέτρων που θα συνδέει τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα, περνώντας μέσα από τρεις χώρες: την Πολωνία, τη Λευκορωσία και την Ουκρανία. Ο ποταμός, ο οποίος κινείται μόλις 2,5 χιλιόμετρα μακριά από τον αντιδραστήρα που είναι υπεύθυνος για τον πυρηνικό όλεθρο του 1986, έχει ήδη εκβαθυνθεί σε τουλάχιστον επτά διαφορετικά μέρη, πέντε από τα οποία βρίσκονται σε απόσταση δέκα χιλιομέτρων από τον αντιδραστήρα.

Τον διαγωνισμό για την εκσκαφή 100.000 κυβικών μέτρων ιζήματος τον έχει κερδίσει η ουκρανική εταιρεία βυθοκόρησης Sobi και η εργασία ξεκίνησε τον Ιούλιο που μας πέρασε.

Όπως είναι κάτι παραπάνω από αναμενόμενο και λογικό, αυτό έρχεται σε αντίθεση με τις συστάσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας (ΔΟΑΕ). Ο ΔΟΑΕ είναι κάθετος στην άποψη ότι η ζώνη αποκλεισμού του Τσερνομπίλ πρέπει να παραμείνει ανενόχλητη λόγω μακροχρόνιας μόλυνσης από την έκρηξη που σημειώθηκε επί Σοβιετικής Ένωσης.

Η γαλλική ΜΚΟ ACRO, που ασχολείται με τον έλεγχο της ραδιενέργειας στη Δύση, προειδοποίησε: «Η κατασκευή του E40 θα έχει επιπτώσεις στην υγεία των εργατών και του πληθυσμού που εξαρτώνται από το ποτάμι… Ραδιενεργές επιπτώσεις. Η Διεθνής Υπηρεσία Ατομικής Ενέργειας συνιστά να αφεθούν τα μολυσμένα ιζήματα στη δεξαμενή του Κιέβου στη θέση τους, για να αποφευχθεί η έκθεση του πληθυσμού μελλοντικά. Σε αυτό το πλαίσιο η κατασκευή του E40 δεν πρέπει να γίνει».

τσερνομπιλ σοβιετικη ενωση εκrηξη ουκρανία AP Photos

Ο επικεφαλής ερευνητής Δρ Ντέιβιντ Μπόλεϊ, πυρηνικός φυσικός και πρόεδρος της Acro, δήλωσε στον Guardian: «Το γεγονός ότι θέλουν να χτίσουν ένα φράγμα και να έχουν σκάφη να περνάνε κάτω από τον αντιδραστήρα του Τσερνόμπιλ, μου φαίνεται αδιανόητο. Πρόκειται για το πιο μολυσμένο τμήμα της ζώνης αποκλεισμού».

Απ’ την άλλη μεριά, ο Ντμίτρι Ναντέεφ, διευθυντής της εταιρείας που κάνει την εκβάθυνση, δήλωσε ότι η εταιρεία έκανε έρευνα για την ακτινοβολία και πήρε δείγματα εδάφους. «Η ασφάλεια των εργαζομένων είναι ύψιστη προτεραιότητα για μας. Η ανάλυση έδειξε ότι η εργασία μπορεί να γίνει με ασφάλεια, αλλά όλοι οι εργαζόμενοι εφοδιάστηκαν με εξοπλισμό ατομικής προστασίας (PPE) και δοσίμετρα. Κατά τη διάρκεια των εργασιών, οι επιστήμονες παίρνουν καθημερινά δείγματα νερού από τα μέρη της βυθοκόρου που βρίσκονται προς την κάτω μεριά».

Η πλωτή οδός που κατασκευάζεται θεωρείται πολύ σημαντική για τη βελτίωση των μεταφορών και του εμπορίου της Ουκρανίας με γειτονικές χώρες, όπως πχ τη Λευκορωσία. Το E40 θα εκτείνεται από το Γκντανσκ στην Πολωνία και μέσω της νότιας Λευκορωσίας έως τη Χερσώνα της Ουκρανίας. Θα είναι η μεγαλύτερη πλωτή οδός της Ευρώπης, σχεδόν 25 φορές το μήκος του καναλιού του Παναμά. Τα μικρά σκάφη μπορούν ήδη να περάσουν από εκεί, αλλά τώρα με την εμβάθυνση και τη διεύρυνση θα καταστεί εφικτή η διέλευση ακόμη και σε σκάφη μήκους έως και 80 μέτρων.