Το Netflix έχει μία από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς. Γιατί δεν είχαμε ιδέα;
Το A Sun μπορεί να κερδίσει το βραβείο Καλύτερης Διεθνούς Παραγωγής στα φετινά Όσκαρ. Γιατί το κατάπιε το Netflix;
- 23 ΦΕΒ 2021
Το A Sun είναι ταινία της περσινής χρονιάς πρακτικά, εσύ όμως θα το δεις φέτος. Και θα το δεις φέτος όχι γιατί κυκλοφορεί στη χώρα μας και στον κόσμο πια μέσω του Netflix, ή επειδή είναι στο shortlist για την οσκαρική κατηγορία της Καλύτερης Διεθνούς Παραγωγής, αλλά κυρίως γιατί τώρα έγινε γνωστή η ύπαρξή του.
Το φιλμ έρχεται από την Ταϊβάν και είναι του Chung Mong-Hong, του δημιουργού που είχε το ντεμπούτο το στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα των Καννών με το Parking το 2008. Το A Sun είναι η πέμπτη ταινία που υπογράφει, και μέχρι να φτάσει στο Netflix τον Ιανουάριο που μας πέρασε είχε κάνει την πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ του Τορόντο, σχεδόν τελείως αθόρυβα. Οι κριτικοί που την παρακολούθησαν εκεί ήταν ελάχιστοι, και αυτό εν μέρει εξηγείται από το χαμηλό προφίλ των κινηματογραφικών εξαγωγών της Ταϊβάν στο αμερικανικό box office. Ένας Ang Lee δεν φέρνει την άνοιξη, και για μία διοργάνωση που αντλεί την ενέργειά της από φιλμ οσκαρικών προοπτικών, στουντιακές πρεμιέρες και διεθνές πρόγραμμα με περισσότερο καθιερωμένες παγκόσμιες αγορές ή πρεμιέρες που έχουν προηγηθεί στις Κάννες όπως ένα Bacurau ή ένα Beanpole, δύσκολα θα έλξει τους κριτικούς στο A Sun όταν έχουν ένα ήδη εξαντλητικό πρόγραμμα.
Το A Sun είναι μεταξύ άλλων – και τουλάχιστον αρχικά – μία ιστορία ιεραρχίας μέσα στην οικογένεια. Αφορά δύο γιους: έναν κορυφαίο μαθητή (Xu Guang-Han) για τον οποίο οι γονείς τους είναι περήφανοι που ετοιμάζεται να μπει σε ιατρική σχολή δικής του επιλογής, και το μαύρο πρόβατο (Wu Chien-Ho) που κάθε φορά περιμένουν να τους απογοητεύσει. Σε μία παράβαση που τελικά θα του στερήσει την ελευθερία του, ο τελευταίος θα διασχίσει την πόλη παρέα με τον αληταρά κολλητό του πάνω σε ένα κλεμμένο μηχανάκι, θα μπουκάρουν μαζί καβάλα σε ένα εστιατόριο από την πίσω πόρτα, και θα έρθουν αντιμέτωποι με έναν αντίπαλό τους με τρόπο τόσο βίαιο που τίποτα δεν θα μοιάζει αδύνατο σε αυτή τη σκηνή. Όταν έρθει η ώρα να σταθούν μπροστά στον δικαστή, ο πατέρας της οικογένειας (Chen Yi-Wen) θα ζητήσει ο γιος του να εκτίσει την βαρύτερη δυνατή ποινή, σε μία προσπάθεια να πάρει επιτέλους το μάθημά του.
Μετά από ένα απρόβλεπτο, τραγικό γεγονός όμως που θα εκβιάσει την επανεξέταση αυτής της ιεραρχίας, οι δύο γιοι θα αλλάξουν θέση στα μάτια των γονιών τους, και η ταινία θα γίνει στο δεύτερο μέρος της ένα δυνατό crime drama. Τα χαρτιά του Chung Mong-Hong για τον κάθε χαρακτήρα θα ανοίγουν προσεκτικά και σε τέλειο timing στις 2,5 ώρες της ταινίας, το καστ ερμηνεύει αξιομνημόνευτους χαρακτήρες σε απροσδόκητες συχνά αλληλεπιδράσεις, και το μαύρο χιούμορ δεν λείπει (σε μία σκηνή, ένας χαρακτήρας αδειάζει ένα φορτηγό σκατά σε ένα πάρκινγκ – όταν το δεις θα βγάζει νόημα).
Ακόμα και από τη μικρότερη οθόνη του Netflix θα αντιληφθείς πόσο κινηματογραφική εμπειρία θα έπρεπε να είναι το A Sun, με τον καθηλωτικό σχεδιασμό φωτός και σκίασης που ντύνει τον αγώνα της οικογένειας όσο αυτή δοκιμάζεται. Τον χρωστάει στον Nagao Nakashima που κάνει τη φωτογραφία, δηλαδή τον ίδιο τον Chung που χρησιμοποιεί αυτό το ψευδώνυμο από το ντεμπούτο του.
Μετά το Τορόντο η ταινία έκανε την πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ του Tokyo και αργότερα κυκλοφόρησε ευρέως στην Ταϊβάν όπου κέρδισε τα περισσότερα από τα μεγάλα Golden Horse βραβεία, τα εγχώρια Όσκαρ στην Ταϊπέι. Τα υπόλοιπα στούντιο δεν εκδήλωσαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη διανομή του στις Ηνωμένες Πολιτείες ωστόσο, οπότε τα δικαιώματα της ταινίας αγοράστηκαν από το Netflix που την ανέβασε τον περασμένο Ιανουάριο. Έκτοτε εξαφανίστηκε, όπως έχουμε δει να συμβαίνει ξανά σε πολλά υποσχόμενες ταινίες, ακόμη και σε βραβευμένες διεθνείς παραγωγές, όταν καταλήγουν στο streaming.
Το σπουδαίο The Atlantics, μία από τις καλύτερες ταινίες που μπορείς να δεις στο Netflix αυτή τη στιγμή, έφυγε με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής από τις Κάννες αλλά δύσκολα θα σου την προτείνει ο αλγόριθμος. Να τονιστεί εδώ πως η σκηνοθέτης του, Mati Diop, είχε γράψει ιστορία στο φεστιβάλ ως η πρώτη μαύρη γυναίκα στην ιστορία του Διαγωνιστικού.
Το The Report επίσης είχε ακριβώς ό,τι έπρεπε για να τραβήξει το ενδιαφέρον της Ακαδημίας Κινηματογράφου – ήταν μία στιβαρή πολιτική ταινία για ανθρώπους που έχουν το θάρρος να κάνουν το σωστό, και είχε φύγει από το Sundance με Oscar buzz Β΄ Γυναικείου για την Annette Bening και Α΄ Ανδρικού για τη στωική ερμηνεία του Adam Driver πριν καν προκύψει το Marriage Story την ίδια χρονιά. Το κατάπιε όμως το Amazon Prime Video.
Οι streaming πλατφόρμες πρέπει να βρουν λύση γι’ αυτό. Ίσως να τακτοποιούν τέτοια φιλμ σε φεστιβαλικές λίστες, ή λίστες όπως αυτές του Mubi και του Criterion που προτείνει ο Martin Scorsese, διαλεγμένες με φροντίδα από ανθρώπινα χέρια και όχι αλγόριθμους, που θα προμοτάρονται στο homepage; Ίσως με δική τους, ρυθμισμένη ημέρα πρεμιέρας μέσα στην εβδομάδα που θα έδινε τον αέρα του event όπως συμβαίνει με άλλες τους ταινίες όπως προτείνει το IndieWire;
Η περίπτωση του A Sun τουλάχιστον, θυμίζει προς το παρόν Corpus Christi. Την πολωνική ταινία που συμπεριλάβαμε στις καλύτερες του 2020 και που, παρά το λιγοστό buzz που είχε διατηρήσει μέσα στη χρονιά, είχε καταφέρει να μπει στην τελική κατηγορία Καλύτερης Διεθνούς Παραγωγής στα περσινά Όσκαρ. Μπορεί να έχασε από το Parasite, όμως ήταν μεγάλο επίτευγμα που έφτασε έστω στους τυχερούς πέντε. Σήμαινε ότι άρεσε τόσο σε όσους την είχαν δει, που προσπέρασε σε ψήφους άλλες, πιο buzzy επιλογές. Αντιστοίχως το A Sun έχει ήδη μπει αναπάντεχα στο shortlist της ίδιας κατηγορίας για τα Όσκαρ. Μετά από μία χρονιά εξαφάνισης, το γεγονός ότι μπήκε στη λίστα και πλέον έχει την προσοχή όλων των ψηφοφόρων και την ευκολία του Netflix ως προς την προσβασιμότητα, αυξάνει τις πιθανότητές του να γίνει το φετινό success story.
Το A Sun στριμάρει στο Netflix.