Η πρώτη μάχη ανεξαρτησίας της Britney έγινε για ακυκλοφόρητο άλμπουμ
Όσο η Britney Spears διεκδικεί όλο και πιο δυναμικά την ανεξαρτησία της στο δικαστήριο, εμείς θυμόμαστε την πρώτη της μάχη για το Original Doll - το άλμπουμ που δεν ήθελαν να ακούσεις.
- 15 ΙΟΥΛ 2021
Εάν δεν είσαι φαν της Britney Spears, πιθανότατα δεν έχεις ακούσει ποτέ το Rebellion. Κι όμως, το 2006 ήταν αναμφίβολα η πιο πολυαναμενόμενη κυκλοφορία της τραγουδίστριας. Το track δεν κυκλοφόρησε τελικά ποτέ ως single, δεν παρουσιάστηκε live, και κανένα από τα μεγάλα μουσικά έντυπα και sites δε δημοσίευσε ποτέ κριτική γι’ αυτό.
Η Britney Spears όμως, τα χρόνια τουλάχιστον που δε βρισκόταν υπό την οικονομική και προσωπική κηδεμονία της ομάδας της συμπεριλαμβανομένου του πατέρα της με τον οποίο είναι πλέον αποξενωμένη, χρησιμοποιούσε το επίσημο site της για να επικοινωνήσει με τους φαν. Εκεί είχαν αναρτηθεί μόλις 50’’ από το κομμάτι το 2006, συνοδευόμενα από ένα banner με το πρόσωπο της Britney πλαισιωμένο από μία τίγρη (hey, ήταν τα ‘00s και της αρέσουν οι τίγρεις) και μία κακοφωνία από βρυχηθμούς.
Το κομμάτι κατέβηκε σχετικά γρήγορα από το site, αλλά ως τότε είχε προλάβει να εισχωρήσει στα torrent sites της εποχής. Οι στίχοι του προειδοποιούσαν για τους ανθρώπους που έχουμε γύρω μας και μπορεί να μας δηλητηριάσουν, για την αλήθεια που κρύβεται στην επανάσταση, και για την ψυχή σου που δεν αξίζει να την πουλάς.
Το τραγούδι φαινόταν να εξερευνά τη σκοτεινή πλευρά της διασημότητας με τρόπο που δεν είχε κάνει ποτέ το Lucky.
Be wary of others, the ones closest to you,
The poison they feed you and the voodoo that they do.
But in rebellion, there’s a sparkle of truth,
Don’t just stand there, do what you’ve got to do.
You’ll find it in rebellion, your body starts breathing.
They’re not believing what they’re seeing,
And you’re rebellion.
You’ll find it so compelling with everyone yelling,
Because your soul, you’re not selling,
And you’re rebellion.
Οι στίχοι του track της Britney Spears που δε θα ακούγαμε ποτέ ολόκληρο ήταν περίπου γνώριμοι. Λίγους μήνες νωρίτερα, τον Μάιο του 2006, η τραγουδίστρια είχε ποστάρει στο site της ένα ποίημα. Το BritneySpears.com είχε τότε ένα section που ονομαζόταν Love B: A Stream of Consciousness όπου η σταρ άφηνε σημειώματα και γράμματα για τους φαν της. Εκεί είχε δημοσιεύσει το ποίημα Remembrance of Who I Am, που φαινόταν να αποτυπώνει την ίδια θεματική με κοινές λέξεις του Rebellion και παρόμοιους στίχους όπως «η χειραγώγηση είναι το κλειδί, το γυρίζουν γιατί είσαι αφελής», «αυτοί που νομίζεις ότι αγαπάς σε τραβούν κάτω, δε μπορώ να δω την επιφάνεια» και «η ενοχή που με τάισες με έκανε αδύναμη, δε μπορούσα να μιλήσω με τα voodoo που έκανες».
No more chains
That you gave me.
Enough of pain
Now I’m craving
Something sweet
How do you stand sleeping at night?
Silly patterns that we follow
You pull me in
I’m being swallowed.
By the ones you think you love
They pull you down
You can’t see up above.
Manipulation is the key
They screw it in
Because you’re naive.
You come to me now
Why do you bother?
Remember the Bible
The sins of the Father.
What you do, you pass down
No wonder why
I lost my crown.
You don’t see me now
You ask yourself why
My crown is back
And it’s way too high
For you to be in my presence
Especially my son
You should bow down
I’ve only just begun.
The guilt you fed me
Made me weak.
The voodoo you did
I couldn’t speak.
You’re awakening
The phone is ringing
Resurrection of my soul
The fear I’m bringing.
What will you say
And what will you do?
She’s not the same person that you’re used to.
Ένας από τους δημιουργούς με τους οποίους συνεργάστηκε η Britney για το Rebellion ήταν ο Christopher “Notes” Olsen. Ο Olsen θα πέθαινε από ατύχημα σε ένα καζίνο το 2010, τρία χρόνια αφού είχε συνεργαστεί ξανά με τη σταρ στο Outta This World του κλασικού της, πια, άλμπουμ Blackout, σε μιξ που χρησιμοποιήθηκαν στην περιοδεία της House of the Blues, και στη διασκευή του Trouble του Elvis Presley που είχε συμπεριλάβει η Britney στη διαβόητη περφόρμανς του Gimme More για τα βραβεία MTV.
Σύμφωνα με την αδερφή του Olsen, Angelica, και τη συνέντευξη που έδωσε πρόσφατα στο Breathe Heavy, ένα από τα μεγαλύτερα fansites της Britney Spears, ο Christopher γνώριζε ότι η τραγουδίστρια είχε παρακάμψει τη διαδικασία αναρτήσεων που ακολουθούσε με το management της ως τότε και είχε ζητήσει να ανέβει το κομμάτι στο site της χωρίς πολλά-πολλά. Ο λόγος που εξαφανίστηκε επίσης χωρίς πολλά-πολλά όπως μοιράστηκε ο Olsen στην αδερφή του, ήταν ότι το ζήτησε η ομάδα της, με τον μάνατζερ της Britney, Larry Rudolph – ο οποίος παραιτήθηκε από τη θέση του λίγες μέρες μετά την εκρηκτική ομιλία της Spears στο δικαστήριο – να ενημερώνει τον παραγωγό μέσω e-mail ότι το κομμάτι δεν ήταν στην κατεύθυνση που επιθυμούσε η Jive Records.
Ο Olsen ήταν δίπλα στη Britney σε μία περίοδο όπου εκείνη αναζητούσε διόδους για την προσωπική και καλλιτεχνική της ανεξαρτησία και είχε αναφέρει στην αδερφή του ότι η σταρ «ήθελε να είναι ωμή, επαναστάστρια, ήθελε να μεγαλώσει».
Αντίθετα όμως με άλλα tracks που είχε ηχογραφήσει τότε η Spears και μπορεί να μη χρησιμοποιήθηκαν σε άλμπουμ αλλά λίκαραν εξ ολοκλήρου, όπως το State Of Grace, το To Love Let Go και το Baby Boy, το Rebellion μάς διαφεύγει εδώ και 15 χρόνια, με διαστάσεις συμβόλου πλέον για τη δημιουργική συμβολή μίας σταρ που αδίκως θεωρούταν μαριονέτα της δισκογραφικής της και την ανάγκη της για καλλιτεχνική ελευθερία και επικοινωνία όσων την απασχολούσαν με το κοινό.
Το Rebellion όμως δεν ήταν η πρώτη απόπειρα της Britney Spears να φέρει την εταιρεία της προ τετελεσμένου.
Τον Δεκέμβριο του 2004, τα γραφεία του KIIS Fm στο Burbank της Καλιφόρνια είχαν σχεδόν αδειάσει πριν η Britney τα επισκεφθεί με ένα ασφράγιστο CD στο χέρι. Μία ώρα πριν περίπου, ο ραδιοφωνικός παραγωγός Jesse Lozano είχε μιλήσει μαζί της σε ένα τηλέφωνο που νόμιζε ότι ήταν φάρσα. Η Britney ήθελε να περάσει από το στούντιο για να του δώσει το νέο της κομμάτι, Mona Lisa, και να το παρουσιάσουν μαζί live στην εκπομπή του.
Το κομμάτι θα ήταν μέρος ενός άλμπουμ που ετοιμαζόταν και ευελπιστούσε να βγει εκείνο το φθινόπωρο ή και νωρίτερα, με τίτλο Original Doll. «Σίγουρα είναι πιο ωμό», είπε στον Lozano στον αέρα για το τραγούδι. «Δε χρησιμοποιήσαμε ProTools με τη μπάντα μου ή οτιδήποτε άλλο, είναι όλο live. Θα γίνει καλύτερο. Αυτό είναι ένα πολύ, πολύ πρώιμο μιξ».
Εκείνη ήταν η πρώτη και η τελευταία φορά που το Mona Lisa θα ακουγόταν στο ραδιόφωνο.
Ήταν ένα προφητικό, ενδοσκοπικό τραγούδι για την ιστορία μίας γυναίκας στα όρια της κατάρρευσης που κάποιοι παρατηρητές θέλουν να δουν να αποτυγχάνει. «Είναι αξέχαστη/Ήταν θρύλος όμως/Είναι κρίμα που έχει φύγει/Είναι απίστευτο/Είναι τόσο απρόβλεπτη/Ήρθε η ώρα να την αποχαιρετίσεις/Γιατί έχει φύγει», έλεγαν οι αρχικοί στίχοι, αν και στην πορεία έγιναν κάποιες μικρές αλλαγές όταν το κομμάτι κυκλοφόρησε ως μέρος του EP που έκανε η σταρ για το ριάλιτι σόου της, Chaotic. Διαφορές υπήρχαν και στα φωνητικά της Britney που στην τελική εκδοχή του τραγουδιού είχαν χάσει την ειρωνική τους διάθεση και είχαν καλογυαλιστεί για την κυκλοφορία.
Η Britney είχε ηχογραφήσει το Mona Lisa στη Σουηδία το 2004 σε μία στάση της περιοδείας Onyx Hotel, με τη βοήθεια της μπάντας που είχε χρησιμοποιήσει στο τουρ και της ομάδας πίσω από το Toxic, Bloodshy & Avant. Πιο πριν είχε δοκιμάσει να ενορχηστρώσει το κομμάτι κατά τη διάρκεια ενός soundcheck της περιοδείας όπως είπε η τραγουδίστρια φωνητικών της τότε, Stephanie Alexander, σε συνέντευξή της για το αφιέρωμα του BuzzFeed στο Original Doll. Το είπε αρχικά a cappella και ζήτησε από την ορχήστρα να το σχεδιάσουν μαζί επιτόπου, γεγονός που κανονικά δε θα παραξένευε την Alexander αν η Britney δεν ήταν το ποπ είδωλο που ήταν.
Δεν ήταν σπάνιο για βετεράνους καλλιτέχνες να δοκιμάζουν νέα τραγούδια με τις μπάντες των τουρ τους, δεν ήταν όμως συνηθισμένο για τους ποπ τραγουδιστές που τότε λειτουργούσαν μέσα στον μηχανισμό των εταιρειών τους. Η Spears δε συζήτησε το περιεχόμενο του Mona Lisa με τους τραγουδιστές των φωνητικών ή την ορχήστρα της, αλλά η Alexander θυμάται πως είχαν όλοι προσέξει την τραγωδία που περιέγραφαν οι στίχοι.
«Ήταν για μία γυναίκα-διαμάντι που οι άλλοι έπαιρναν ως δεδομένη και στο τέλος αυτοκαταστράφηκε», είχε ανακαλέσει.
Παρότι η Spears υπήρξε κάποτε από τους καλλιτέχνες που απολαμβάνουν πραγματικά τις περιοδείες τους παρά την κούραση του δρόμου, ο αδιανόητος προγραμματισμός του Onyx Hotel με τις 93 στάσεις και τις μία-δύο μέρες που μεσολαβούσαν μεταξύ τους, την είχαν εξαντλήσει. «Όποιος είχε φτιάξει το πρόγραμμα της περιοδείας πρέπει να είχε τρελαθεί», θα έλεγε στο Chaotic. «Ήταν too much. Ήθελα να τελειώνω». Η περιοδεία δε θα ολοκληρωνόταν τελικά εξαιτίας ενός σοβαρού τραυματισμού της στο γόνατο κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων του Outrageous, ενός προγραμματισμένου single που είχε κάνει με τον Snoop Dogg. Στις αρχές της ίδιας χρονιάς είχε αρχίσει να παρουσιάζεται ως έκρυθμη από τα ταμπλόιντ, κυρίως μετά τον γάμο 55 ωρών που είχε κάνει στο Λας Βέγκας με τον παιδικό της φίλο, Jason.
Το Original Doll πάντως δε θα κυκλοφορούσε ποτέ, παρότι η τραγουδίστρια είχε πει στην εκπομπή ότι το μισό άλμπουμ είχε τελειώσει. Εάν εννοούσε με τις ηχογραφήσεις ή τις ιδέες και τις επιλογές των τραγουδιών, δεν ήταν σαφές. Λίγες μέρες μετά τον αιφνιδιασμό τους, η Jive θα δήλωνε πως δεν υπήρχαν πλάνα για κάποιο τέτοιο άλμπουμ. Ο τίτλος που είχε ανακοινώσει η Spears ωστόσο, ήταν κι αυτός ένας υπαινιγμός για την εταιρεία που εκείνη την περίοδο έψαχνε “Britney Spears types” για ένα νέο συγκρότημα, τις Pussycat Dolls.
Η σχέση της Britney με το αινιγματικό έργο του da Vinci θα συνεχιζόταν όμως. Για το videoclip της Do Somethin’, το πρώτο που θα σκηνοθετούσε η ίδια, το ψευδώνυμο που θα χρησιμοποιούσε στα credits θα ήταν το “Mona Lisa”. «Νιώθω ότι είναι το alter ego μου όταν θέλω να γίνω κακιά ή να πιέζω τον κόσμο για να γίνονται σωστά τα πράγματα», είχε πει τότε στην εκπομπή TRL του MTV. «Είναι πιο εύκολο να αποκαλούμαι Mona Lisa αντί για Britney».
Ένα διαζύγιο, δύο παιδιά, ένα δημόσιο breakdown και ένα Blackout στα σπάργανα μετά από εκείνο το βράδυ στον KIIS Fm, η Britney Spears φαίνεται πως είχε εγκαταλείψει τη μάχη για το Original Doll μέχρι το 2017.
Δύο μήνες πριν δώσει στα κλεφτά το Mona Lisa στο ραδιόφωνο όμως και όσο το People αναρωτιόταν αν «έχει ξεπεράσει τα όρια», έγραφε στους φαν:
[…] Έμαθα να λέω “ΟΧΙ!”. Με αυτή τη νέα ελευθερία, είναι σαν οι άνθρωποι γύρω μου να μην ξέρουν πώς να φερθούν. Να της μιλάμε όπως κάναμε όταν ήταν 16 ή όπως στο είδωλο που όλοι λένε ότι είναι; Έχω δικαίωμα αυτή τη στιγμή απλά να χαλαρώσω και να αφήσω όλες τις άλλες υπερεκτεθειμένες ξανθιές στο εξώφυλλο του Us Weekly να σας διασκεδάζουν… ΚΑΛΗ ΤΥΧΗ ΚΟΡΙΤΣΙΑ!! Λυπάμαι που η ζωή μου έμοιαζε άστατη τα δύο τελευταία χρόνια, είναι επειδή ΗΤΑΝ μάλλον! Τώρα καταλαβαίνω τι εννοούν όταν μιλούν για τα παιδιά-σταρ. Το να συνεχίζω και να συνεχίζω και να συνεχίζω είναι το μόνο που ξέρω απ’ όταν ήμουν 15 χρονών. Είναι τρομερό το τι θα σε σπρώξουν οι σύμβουλοί σου να κάνεις, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει το να πάρουν ένα αφελές μικρό ξανθό κορίτσι και να το βάλουν στο εξώφυλλο κάθε περιοδικού.
Ξέρω πια ότι το γόνατό μου με εγκατέλειψε το καλοκαίρι που πέρασε ώστε να μην έχω άλλη επιλογή από το να σταματήσω. Το σώμα μου κατέβαζε διακόπτες και χρειαζόταν ξεκούραση. Έχει πλάκα το πώς λειτουργεί ο Κύριος εκεί πάνω. Πρέπει να πηγαίνω – θέλω πολύ να δω το Saved με τη Mandy Moore και επαναλήψεις του Sex and the City. Θέλω να ευχαριστηθώ όλα τα μικρά πράγματα που έχανα τα τελευταία χρόνια επειδή δούλευα τόσο πολύ.
Η γαμήλια ζωή είναι ΤΕΛΕΙΑ και ανυπομονώ να κάνω οικογένεια! Τα πράγματα αλλάζουν τόσο πολύ αυτή τη στιγμή… όχι μόνο με εμένα, αλλά και με τον κόσμο. Οπότε την επόμενη φορά που θα δείτε το πρόσωπό μου, θα ακούσετε κάποιο τραγούδι μου ή ακόμα κι αν γίνω το θέμα στην επόμενή σας συζήτηση, να θυμάστε ότι οι καιροί αλλάζουν και το ίδιο κι εγώ.
Πάντα με αγάπη,
Britney