Το Blurred Lines του Robin Thicke δεν έπρεπε να γραφτεί ποτέ
Οι καταγγελίες της Emily Ratakowski είναι μόνο το τελευταίο επεισόδιο στην έντονη κριτική που γίνεται εδώ και καιρό στο hit του 2003.
- 7 ΟΚΤ 2021
Το Blurred Lines του Robin Thicke με τη συμμετοχή του ήδη γνωστού τότε Pharrell Williams κυκλοφορούσε το 2013. Η επιτυχία του ήταν τεράστια και σε αυτό συνέβαλλε και το ιδιαίτερα πολυσυζητημένο video clip στο οποίο συμμετείχε η ανερχόμενη τότε, Emily Ratakowski.
Περισσότερα από 8 χρόνια μετά, το Blurred Lines απασχολεί ακόμη sites, εφημερίδες και περιοδικά. Όχι επειδή έχει αντέξει στον χρόνο και έγινε πια κλασικό.
Συμβαίνει για τους χειρότερους δυνατούς λόγους: το τελευταίο επεισόδιο αυτού του σίριαλ ήρθε με τις καταγγελίες της Emily Ratakowski σχετικά με το τι συνέβαινε στο set όπου γυρίστηκε το video clip.
To Rape Culture και οι στίχοι του τραγουδιού
Aπό τις πρώτες μέρες της κυκλοφορίας του το τραγούδι είχε αρχίσει ήδη να δέχεται πολύ έντονη κριτική και να χαρακτηρίζεται «τραγούδι βιασμού». Οι στίχοι μιλάνε για μία γυναίκα που βρίσκεται σε ένα μπαρ και τη φλερτάρει ο Robin Thicke παίρνοντας, κατά τον ίδιο, αμφίσημα μηνύματα.
Ιδίως το «i know you want it» που χρησιμοποιείται επανειλημμένα στους στίχους μπήκε στο στόχαστρο της κριτικής. Πολύ λογικό να συμβεί. Η συγκεκριμένη φράση, που επαναλαμβάνεται αυτούσια πολλές φορές σε διαφόρων ειδών παρενοχλήσεις, αποτελεί έναν μύθο που αναπαράγει την κουλτούρα του βιασμού. Σύμφωνα με αυτόν, το θύμα της παρενόχλησης τελικά, ακόμα και αν δείχνει ότι δεν δίνει τη συναίνεσή του, ενδιαφέρεται ερωτικά για τον απέναντί του.
Φεμινιστικές οργανώσεις και media κριτίκαραν όλο και περισσότερο έντονα τους στίχους και τη λογική που αποπνέει το τραγούδι. Πολλές φοιτητικές οργανώσεις στις ΗΠΑ το έβγαλαν από τις playlists των πάρτι τους. Αρκετά χρόνια αργότερα και ως αποτέλεσμα όλης αυτής της κριτικής, ο Pharrell πήρε αποστάσεις από όλο το project, καθώς παραδέχτηκε ότι οι στίχοι προωθούν μία φαλλοκρατική κουλτούρα.
Το video-clip και οι καταγγελίες της Ratakowski
Το videoclip επέτεινε τις διαμαρτυρίες κυρίως για την αντικειμενοποίηση της γυναίκας με την οποία ντύθηκαν οπτικά οι ούτως ή άλλως ιδιαίτερα προβληματικοί στίχοι. Στο βίντεο αυτό απεικονίζονται ημίγυμνες οι Emily Ratakowski, η Ellie Evans και η Jessi M’Bengue. Η σκηνοθέτιδα του clip Diane Martel δήλωνε αργότερα ότι ήθελε να πιάσει τους αστείους και σεξιστικούς στίχους του τραγουδιού με τέτοιον τρόπο, ώστε να φαίνεται ότι οι γυναίκες κυριαρχούσαν επί των αντρών που έπαιζαν στο βίντεο. Σε αυτό το στοίχημα μάλλον βγήκε χαμένη.
Οι καταγγελίες στη συνέχεια επέτειναν το πρόβλημα. H Emily Ratakowski πρόσφατα ανοίχτηκε στο νέο βιβλίο της My Body σχετικά με το set του Blurred Lines και τη σεξουαλική παρενόχληση από τον Robin Thicke. «Ξαφνικά και από το πουθενά ένιωσα τα χέρια ενός ξένου να αρπάζουν τα γυμνά μου στήθη από πίσω. Ενστικτωδώς απομακρύνθηκα και είδα ότι ήταν ο Robin Thicke», γράφει η Emily.
Η Martel θυμάται και εκείνη το περιστατικό. «Θυμάμαι τη στιγμή που εκείνος άρπάξε τα στήθη της. Ένα σε κάθε χέρι. Καθόταν πίσω της, ήταν και οι δύο προφίλ. Τότε ούρλιαξα με μία πολύ επιθετική φωνή: “Τι στο διάβολο κάνεις; Αυτό ήταν! Τέλος το γύρισμα”». Η Ratakowski μίλησε για το αίσθημα άγχους και ντροπής που ένιωθε αργότερα και μοιάζει μετανιωμένη που δεν αντέδρασε περισσότερο και πιο έντονα.
Η υπόθεση του copyright
Παράλληλα με όλον αυτόν τον διάλογο που γεννάται και αναγεννάται και αφορά τον τρόπο που οι στίχοι αλλά και το clip βλέπουν τη γυναίκα, υπήρχε και μία ακόμα σύγκρουση. Αυτή τη φορά αφορούσε περισσότερο την ίδια τη μουσική και όχι τόσο αυτά που αναπαράγονταν και προωθούνταν μέσω αυτής.
To 2013 η οικογένεια του σπουδαίου μουσικού Marvin Gaye υποστήριξε ότι το Βlurred Lines είχε αντιγράψει το τραγούδι Got to Give It Up. Ένα πολύ σημαντικό hit που είχε κάνει ο Gaye το 1997. Τελικά, προχώρησε σε μήνυση λίγο μετά την κυκλοφορία του τραγουδιού. Ο Thicke μήνυσε και αυτός την οικογένεια αμέσως μετά.
Ο μουσικός κόσμος χωρίστηκε στη μέση με πολλούς να θεωρούν τελείως επικίνδυνο για την ίδια τη μουσική παραγωγή να ποινικοποιείται η έμπνευση από προηγούμενες γενιές μουσικών. Από την άλλη, βέβαια, πολλοί θεωρούσαν ότι το συγκεκριμένο τραγούδι ήταν ολόιδιο με το αντίστοιχο του Gaye.
Τελικά, το 2015, το δικαστήριο προσχώρησε στη δεύτερη άποψη και η οικογένεια του Gaye κέρδισε στη δίκη. Μετά και από το εφετείο της, επιδικάστηκαν λίγο λιγότερα από 5 εκατομμύρια ευρώ, τα περισσότερα εκ των οποίων βγήκαν άμεσα από την τσέπη του Robin Thicke.