© Timex
ΡΟΛΟΙ

Μήπως έφτασε το τέλος των «αντρικών» ρολογιών;

Σχεδόν όλες πια οι ωρολογοποιίες έχουν σταματήσει να ορίζουν το φύλο που ταιριάζει στο κάθε μοντέλο τους, ενώ οι σχεδιαστικές τους επιλογές γίνονται όλο και πιο unisex.

Με την ολοκλήρωση και της μεγάλης έκθεσης Watches & Wonders της Γενεύης, αποκτήσαμε πλέον μια πιο σαφή εικόνα για τις τελευταίες τάσεις που επικρατούν στην αγορά των ρολογιών. Μία από αυτές είναι και η οριστική -όπως φαίνεται- στροφή στο unisex. Μία τάση βέβαια που είχε διαφανεί ήδη ότι θα επικρατήσει προσεχώς, από τις αρχές του 2022.

Ήταν η εποχή που το κίνημα της συμμετοχικότητας κορυφωνόταν και οι σχεδιαστικές τάσεις στις συλλογές που παρουσίαζαν τότε οι μεγάλοι οίκοι έδειχναν μια διάθεση για μικρότερη διαφοροποίηση. Αλλά το όλο θέμα «αντρικών» και «γυναικείων» ρολογιών ξεφεύγει, είναι η αλήθεια, από το πώς αλλάζουν την κοινωνία οι νέες αντιλήψεις. Ας εξηγηθούμε.

Εδώ και πολλά χρόνια, πολλοί ειδικοί της αγοράς αναρωτιούνταν σε τι ακριβώς εξυπηρετεί μια μάρκα να περιορίζει το κοινό στο οποίο ταιριάζει το κάθε μοντέλο της.

Η απάντηση, βέβαια, σε αυτό ήταν κάπως προφανής σε όποιον έχει κάποιες στοιχειώδεις γνώσεις μάρκετινγκ: για μια διαφημιστική εταιρεία, είναι πολύ πιο εύκολο να δημιουργήσει μια έξυπνη και αποδοτική καμπάνια όταν έχει συγκεκριμένο, στοχευμένο κοινό.

Και σε ένα κλάδο τόσο παραδοσιακό, όπως η ωρολογοποιία, η διαφήμιση ακολουθεί εδώ και πολλά χρόνια μια πολύ συγκεκριμένη λογική που είναι να συνδέει το κάθε ρολόι με ένα κοινό που θεωρητικά τού ταιριάζει και να το προβάλει μέσω ενός brand ambassador, συνήθως από το χώρο του αθλητισμού, της τέχνης ή της επιστήμης.

Οι τάσεις αλλάζουν

Ωστόσο, αυτή η λογική περισσότερο αποδεικνύει την αδυναμία της ωρολογοποιίας να σκεφτεί out of the box και των διαφημιστικών που έχουν μεγάλους οίκους για πελάτες να τολμήσουν να προτείνουν διαφορετικές ιδέες, παρά μια πραγματική ανάγκη του μάρκετινγκ.

Με δεδομένο ότι ο τελικός στόχος κάθε τμήματος μάρκετινγκ είναι να πουλήσει όσο περισσότερα προϊόντα γίνεται, είναι ακριβώς το αντίθετο αυτό που θεωρητικά θα έπρεπε να αναζητά κάθε ωρολογοποιία: πώς θα κάνει γνωστά τα μοντέλα της σε ευρύτερο κοινό και πώς θα κινήσει το ενδιαφέρον του για αυτά.

Τελικά, τη λύση άρχισαν να τη δίνουν κάποιες τολμηρές γυναίκες. Αγνοώντας τις τάσεις που τους επέβαλαν οι οίκοι και οι διαφημιστικές τους, άρχισαν να φορούν όλο και μεγαλύτερα, όλο και πιο αθλητικά ρολόγια. Η μεγάλη ανάπτυξη των smartwatches, επίσης, τα τελευταία χρόνια συνέβαλε στην υιοθέτηση του unisex.

H κλασική ωρολογοποιία άργησε, αλλά ξεκίνησε την τελευταία πενταετία να υιοθετεί τους κανόνες που κάνουν τα προϊόντα της πιο «συμμετοχικά». Αρχικά μέσω των σχεδίων: Η τάση τα τελευταία χρόνια είναι να μικραίνουν οι κάσες των ρολογιών, κάνοντάς τα βολικά σε περισσότερα μεγέθη χεριών.

Ένα άλλο, πολύ σημαντικό βήμα είναι ότι πλέον τα τμήματα σχεδιασμού των ωρολογοποιών ασχολούνται πάρα πολύ με την εργονομία του μοντέλου, μικραίνοντας τις αποστάσεις μεταξύ των μπράτσων της κάσας και υιοθετώντας πιο κυρτές φόρμες -ενώ υπάρχει πάντα και η στροφή σε πιο ελαφρά υλικά, όπως το τιτάνιο. Όλα αυτά δημιουργούν μοντέλα που πάρα πολύ εύκολα μπορούν να προσαρμοστούν σε οποιοδήποτε χέρι, ακόμα κι αν η διάμετρος της κάσας παραμένει μεγάλη.

Τέλος, με τα χρώματα να έχουν εδώ και αρκετό καιρό πάψει να έχουν αποκλειστικά «γυναικείο» χαρακτήρα και όλο και περισσότερους άντρες να φορούν ρολόγια με πράσινα, σομόν ή κόκκινα καντράν, ο χαρακτηρισμός ενός μοντέλου βάσει του φύλου δεν έχει πια νόημα.

Μια ματιά στους καρπούς κάποιων από τους μεγαλύτερους celebrities το αποδεικνύει.

O Jake Gyllenhaal με Cartier Tank Chinoise.

O Rami Malek με Cartier Tank Française.

H Ellen Degeneres με Patek Philippe Nautilus.

Ο Thibaut Courtois με Cartier Tank Louis.

Η Cardi B με Audemars Piguet Royal Oak.

Ο Orlando Bloon με Patek Philippe Calatrava.

Η Michelle Yeoh με Richard Mille RM 27-01 Tourbillon.