Η μυθική κόντρα των Enzo Ferrari και Ferruccio Lamborghini
Ακριβώς 35 χρόνια μετά τον θάνατο του Γέρου του Μαρανέλο, θυμόμαστε την άτυπη μάχη με τον μεγαλύτερό του αντίζηλο.
- 14 ΑΥΓ 2023
Διαβάζοντας τα βιογραφικά στοιχεία του Enzo Ferrari, όλοι είναι βέβαιοι για την ημέρα του θανάτου του, αλλά κανείς για το πότε γεννήθηκε. Ο «Μηχανικός» πέθανε μια μέρα σαν κι αυτήν (14 Αυγούστου 1988) πριν από 35 χρόνια και άφησε μερικές μυθικές ιστορίες, που ήδη έχουν τροφοδοτήσει μεγάλες κινηματογραφικές παραγωγές.
Σήμερα, θυμόμαστε την ιστορική κόντρα με τον Ferruccio Lamborghini και τα δικά του ιταλικά supercars. Πρόκειται για μία από τις πιο διάσημες κόντρες στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας, που οφείλεται κυρίως στον εκρηκτικό χαρακτήρα των δύο αντρών.
Το ξεκίνημα της Ferrari
Η Ferrari σαν αυτοκινητοβιομηχανία, ξεκίνησε το 1947, αλλά ο ίδιος ο ιδρυτής της πέρασε πολύ περισσότερο χρόνο ασχολούμενος με την ιδέα του από πριν. Γεννημένος το 1898 (κάπου ανάμεσα στις 18 και τις 24 Φεβρουαρίου) στη Μόντενα της Ιταλίας, ο Ferrari ξεκίνησε την καριέρα του ως οδηγός αγωνιστικών αυτοκινήτων.
Πρώτα είχε αποτύχει σαν μηχανικός στη Fiat. Στη δεκαετία του 1920, ήταν κορυφαίος οδηγός της Alfa Romeo και κέρδισε πολλά βραβεία, όπως το 2ο Circuito di Modena. Ο θάνατος των συνοδηγών του, Ugo Sivocci (1923) και Antonio Ascari (1925) τον έκανε να θέλει να εγκαταλείψει τον χώρο και μέχρι το 1929 είχε ιδρύσει τη Scuderia Ferrari, ένα τμήμα της Alfa Romeo που παρείχε αγωνιστικά αυτοκίνητα για οδηγούς. Ήταν η περίοδος που οι αγώνες αυτοκινήτων απογειώνονταν, ιδιαίτερα για όσους μπορούσαν να τους αντέξουν οικονομικά.
Ο Ferrari συμμετείχε στον τελευταίο του αγώνα το 1931 και αμέσως μετά αποφάσισε να επικεντρωθεί στην κατασκευή αυτοκινήτων. Μέχρι το 1939 εργάστηκε για την Alfa Romeo, ωστόσο μετά θέλησε να αυτονομηθεί. Όπως οι γίγαντες της αυτοκινητοβιομηχανίας των προηγούμενων γενεών, έτσι και ο Ferrari έβαλε στόχο να κατασκευάσει ένα νέο είδος αυτοκινήτου, ή τουλάχιστον ένα καλύτερο.
Δημιούργησε την εταιρεία Auto Avio Costruzioni στη Μόντενα της Ιταλίας, τη γενέτειρά του. Λόγω μιας συμφωνίας με την Alfa Romeo όταν έφυγε το όνομα άλλαξε σε Auto Costruzioni Ferrari το 1957. Η Ferrari 125 S ήταν η πρώτη Ferrari και προφανώς το πρώτο αυτοκίνητο που έφερε το όνομά του.
Το αμάξι απέδειξε γρήγορα την αξία του ως αγωνιστικό αυτοκίνητο, κερδίζοντας την πρώτη θέση στο Piacenza Circuit και στο Grand Prix της Ρώμης. Από αυτή την πρώιμη επιτυχία, το brand name Ferrari διαδόθηκε γρήγορα ως ένα γρήγορο, αξιόπιστο, πολυτελές σπορ αυτοκίνητο που άξιζε την τιμή του για όσους ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν για την ποιότητα ενός τόσο διάσημου ονόματος των αγώνων αυτοκινήτου.
Ο Ferruccio Lamborghini έκανε μία τρέλα
Ωστόσο, δεν ήταν όλοι ενθουσιασμένοι με την ποιότητα της Ferrari. Ο Ferruccio Lamborghini γεννήθηκε το 1916 και δημιούργησε την περιουσία του μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο στην κατασκευή τρακτέρ. Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 ήξερε τι ήθελε να κάνει: να κατασκευάσει το «καλύτερο σούπερ σπορ αυτοκίνητο όλων των εποχών». Πολλοί πίστευαν ότι είχε τρελαθεί, και δικαίως. Το να μπαίνει σε έναν τόσο ανταγωνιστικό χώρο με μόνη εμπειρία τα τρακτέρ, φαινόταν παρανοϊκό.
Ο Ferruccio Lamborghini μισούσε τη Ferrari και τα αυτοκίνητά της και πίστευε ότι θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει την περιουσία του για να δημιουργήσει κάτι καλύτερο. Από πού ξεκίνησε αυτή η βαθιά εχθρότητα; Μια μέρα, ο Lamborghini οδήγησε στο γειτονικό χωριό Μαρανέλο για να μιλήσει με τον «Γέρο». Ήθελε να προτείνει έναν τρόπο για να βελτιωθεί το αυτοκίνητό του. Η πρόταση προσέβαλε τον Enzo Ferrari, ο οποίος είπε στον Lamborghini να μείνει στα τρακτέρ. Εξοργισμένος, ο τελευταίος, με ταλέντο και χρήμα, προσπάθησε αμέσως να εκδικηθεί.
Έτσι, γεννήθηκε μια μεγάλη αντιπαλότητα, μία μυθική κόντρα – όπως αυτής της Coca Cola με την Pepsi, μονάχα με ιταλικό ταπεραμέντρο και αυτοκίνητα που θα ζήλευε ολόκληρος ο πλανήτης.
Τέσσερις μήνες αργότερα, σε ένα μικρό ιταλικό εργοστάσιo, κατασκεύασε το πρώτο του μοντέλο, τη Lamborghini 350 GT.
Λίγο αργότερα, το παρουσίασε στον κόσμο στην έκθεση αυτοκινήτου του Τορίνο το 1964. Την ίδια περίοδο, η σύζυγος του Ferrari είχε αναμειχθεί στην εταιρία και πολλοί μηχανικοί αποχωρούσαν απογοητευμένοι. Ο Lamborghini τους έφερε αμέσως στην εταιρία του και λίγα χρόνια αργότερα είχε δημιουργηθεί η ιστορική 350 GT. Το αυτοκίνητο που έβαλε ωστόσο τη Lamborghini στο χάρτη ήταν η Miura, η οποία κυκλοφόρησε το 1967.
Η πετρελαϊκή κρίση και το τέλος της κόντρας
Οι αρχές της δεκαετίας του 1970 δε θα είχαν καλό τέλος για καμία από τις δύο εταιρείες. Η πετρελαϊκή κρίση συρρίκνωσε την αγορά πολυτελών αυτοκινήτων κατά 80% μέσα σε ένα χρόνο. Ως αποτέλεσμα, ο Ferruccio Lamborghini αναγκάστηκε να πουλήσει την εταιρεία του. Δεν ήταν όμως ο πρώτος που έχασε μια εταιρεία και εκκίνησε από την αρχή. Το όνομά της Lambo επέζησε ακόμη και όταν η εταιρεία αναγκάστηκε να κηρύξει πτώχευση. Τελικά, το 1987 αγοράστηκε από την Chrysler. (Περισσότερα για αυτήν την αντιπαλότητα, μπορείς να μάθεις στην ταινία Lamborghini: The Man Behind the Legend του Bobby Moresco).
Ανεξάρτητα από το πόσο σοβαρά πήρε η Ferrari τον ανταγωνισμό, η Lamborghini παρέμεινε παράγοντας στην αγορά των πολυτελών σπορ αυτοκινήτων. Μπορεί να μην παρείχε τον αντίκτυπο που θα μπορούσε να έχει ένας μεγάλος παίκτης, αλλά το όνομα, η κληρονομιά και η ποιότητά, την κράτησαν στο παιχνίδι.
Αν λοιπόν ο Ferrari είχε αποφασίσει να ακούσει τον νεαρό Lamborghini, πιθανότατα αυτή η ιστορική κόντρα να μην είχε υπάρξει ποτέ, αλλά αυτός ήταν ο Γέρος του Μαρανέλο. Ξεροκεφάλος, εγωιστής, ιδιοφυής.