ΚΑΡΙΕΡΑ

Οι 3 χειρότεροι τύποι συναδέλφων και πώς να τους διαχειριστείς

Ανάμεσα στα αρχέτυπα ανθρώπων που βρίσκουμε ως πιο ενοχλητικούς στην εργασία μας, υπάρχουν που τρία που ξεχωρίζουν.

Ό,τι δουλειά και αν κάνεις, σε όποια θέση και αν είσαι, δεδομένα υπάρχει στον ίδιο χώρο ένας άνθρωπος που δεν αντέχεις. Για τον «χι, ψι» λόγο. Μελέτες ενημερώνουν πως το 80% των εργαζομένων έχουν τουλάχιστον έναν τραγικό συνάδελφο.

Δεν ταιριάζουμε όλοι με όλους. Και στην τελική, δεν είναι φίλοι μας, αλλά άνθρωποι με τους οποίους τα έφερε η μοίρα να δουλεύουμε μαζί. Ή έστω στον ίδιο χώρο.

Πώς όμως, μπορούμε να συνυπάρξουμε αρμονικά -και αποτελεσματικά- με άτομο που για παράδειγμα, διαταράσσει την ηρεμία όλων των υπολοίπων, μιλώντας δυνατά χωρίς να υπάρχει λόγος, πέραν του ότι μάλλον λατρεύει να ακούει τη φωνή του;

«Τα εργασιακά περιβάλλοντα είναι γεμάτα με ανθρώπους που πατούν τα κουμπιά μας ή μας ενοχλούν ή μας εκνευρίζουν. Και συχνά σκεφτόμαστε “ΟΚ, δουλειά είναι. Θα πάω σπίτι μου και θα ηρεμήσω”. Αυτό που βλέπουμε όμως, στις μελέτες είναι πως μια αρνητική αλληλεπίδραση μεταξύ εσού και ενός άλλου συναδέλφου, μπορεί να είναι επιζήμια για την ψυχική υγεία και την καριέρα σου» λέει η συντάκτρια του Harvard Business Review, Amy Gallo στο Big Think, πριν αποκαλύψει τους 3 πιο δύσκολους τύπους συναδέλφων και πώς μπορούμε να τους διαχειριστούμε.

Πριν αρχίσει να γράφει το βιβλίο της για το πώς μπορούμε όλοι να δουλέψουμε με όλους «ανέπτυξα 8 αρχέτυπα ανθρώπων που βρίσκουμε ως πιο ενοχλητικούς στην εργασία μας, αλλά και πώς μπορούμε να θέσουμε επί τάπητος αυτά τα μοτίβα συμπεριφοράς, ώστε να πάρουμε τα αποτελέσματα που θέλουμε».

Πάμε στα αρχέτυπα.

  1. Ανασφαλές αφεντικό
  2. Πεσιμιστής
  3. Θύμα
  4. Passive-agrresive
  5. Ξερόλας
  6. Βασανιστής
  7. Μεροληπτικός
  8. Πολιτικός μηχανορράφος

Η διάκριση κρίθηκε από την ειδικό ως επιβεβλημένη, ώστε «να μπορώ να βοηθήσω τον καθένα, ανάλογα με τη δική του ανάγκη, αλλά και για να προκύψει η λογική της συμπεριφοράς που παρατηρεί ο καθένας στον συνάδελφο του». Στην ερώτηση «ποια είναι τα τρία πιο δύσκολα αρχέτυπα για να τα πάμε καλά μαζί τους» απάντησε:

Ο passive-aggresive

«Αυτός που λέει κάτι και κάνει κάτι άλλο ή φαίνεται να έχει θυμώσει με κάτι και όταν τον ρωτάς πώς είναι, σου απαντά “εξαιρετικά”». Σαν τον Bill Lumbergh στην ταινία Office Space.

«Οι πιθανότητες είναι να μην είναι σκόπιμα passive-aggresive. Να συμπεριφέρονται έτσι, γιατί φοβούνται κάτι. Για παράδειγμα, την απόρριψη ή την αποτυχία. Ή νιώθουν αδύναμοι. Μπορείτε να προσπαθήσετε να καταλάβετε τι υπάρχει στο υπόβαθρο ώστε να δώσεις χώρο στην επεξεργασία της συμπεριφοράς τους».

To ανασφαλές αφεντικό

Δηλαδή, ο Michael Scott του Office. Η τάση τους για micromanagement είναι εκ των κύριων λόγων που τους κάνουν πρόβλημα.

«Η δική τους έλλειψη ασφάλειας κάνει εσάς να αμφισβητείτε τον εαυτό σας. Μια από τις τακτικές που μπορούν να βοηθήσουν, είναι να επισημάνετε αμέσως κάτι στο οποίο πιστεύετε ειλικρινώς πως είναι καλοί. Για παράδειγμα, το να εντοπίζουν τα ρίσκα ή να ενώνουν σε μια ομάδα τους εργαζομένους. Πείτε τους πως εκτιμάτε το προσόν τους, εάν όντως ισχύει αυτό».

O βασανιστής

«Είναι σαν τον Darth Vader», λέει η Gallo. «Είναι ο άνθρωπος από τον οποίον περιμένεις να γίνει ο μέντορας σου, αλλά επιμένει να σε υπονομεύει. Πρόκειται για άτομο που μπορεί να κάνει πραγματικό κακό στην καριέρα σου. Να διαλύσει την αυτοπεποίθηση σου και να σε κάνει να αμφισβητήσεις πως είσαι καλός/καλή στη δουλειά που ξέρεις να κάνεις καλά».

Τι μπορούμε να κάνουμε σε αυτήν την περίπτωση; «Να δείξουμε πως έχουμε επενδύσει στην επιτυχία του. Ότι έχουμε τη διάθεση να επικεντρώσουμε στους στόχους του. Πως δεν είστε απειλή ή πρόκληση για εκείνον».