© AP / Mark Schiefelbein
EXPLAINED

Γιατί κατέρρευσε τόσο εύκολα η γέφυρα στη Βαλτιμόρη

Όσο περνάει η ώρα από την τραγική σύγκρουση στη γέφυρα Key Bridge στη Βαλτιμόρη πληθαίνουν οι φόβοι όπως και τα ερωτήματα για τις αιτίες που προκάλεσαν το δυστύχημα.

Το βίντεο της καταστροφικής σύγκρουσης στα νερά του ποταμού Πατάπσκο που αναπαράγεται από το ξημέρωμα στα ειδησεογραφικά και κοινωνικά Μέσα θυμίζουν δυστυχώς κάτι πολύ οικείο, καθώς παρακολουθούμε ένα θηριώδες μέσο μεταφοράς να παρεκτρέπει για άγνωστη αιτία απ’ την κανονική του πορεία, προκαλώντας μια ορμητική σύγκρουση και καλυμμένο από πυκνά σύννεφα καπνού να αφήνει πίσω του μια εικόνα πλήρους διάλυσης με θύματα.

Σε αυτή την περίπτωση, ήταν ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το οποίο προσέκρουσε στην κεντρική γέφυρα της Βαλτιμόρης και εκείνη κατέρρευσε αμέσως σαν στοίβα από τραπουλόχαρτα, αφήνοντας του άτυχους οδηγούς που διέρχονταν εκείνη την ώρα στο κενό.

Με το πρώτο φως του ήλιου ξεκίνησαν οι επιχειρήσεις κατάδυσης από τους διασώστες. Νωρίτερα, τα σωστικά συνεργεία είχαν ανασύρει δύο τραυματίες από τα παγωμένα νερά του Πατάπσκο, ενώ όσο περνάει ο χρόνος κλιμακώνονται οι φόβοι για τον αριθμό των θυμάτων – όπως εκτιμάται από την πυροσβεστική υπηρεσία της Βαλτιμόρης στην πολιτεία Μέριλαντ, μετά τη σύγκρουση πρέπει να βρέθηκαν στο νερό ως και 20 εργάτες από το εμπορικό πλοίο μαζί με τους επιβάτες των διερχόμενων οχημάτων, των οποίων ο αριθμός παραμένει απροσδιόριστος.

Ενδεικτικό του μεγέθους της καταστροφής εξάλλου είναι το σύνολο των 911 κλήσεων που δέχθηκε το τοπικό παράρτημα της πυροσβεστικής αμέσως μετά τη σύγκρουση, μερικά λεπτά μετά τις 1:30 το ξημέρωμα.

Μαζί με τους φόβους για τα θύματα πληθαίνουν και τα ερωτήματα γύρω από το δυστύχημα: Τι μπορεί να πήγε τόσο λάθος ώστε να πέσει με ορμή το πλοίο σε μία από τις κολώνες της γέφυρας, όταν το φάρδος του καναλιού ξεπερνά τα 350 μέτρα; Υπάρχει πιθανότητα λάθους σε επίπεδο πλοήγησης; Ποια συστήματα ασφαλείας ακολουθούν οι γέφυρες και γιατί η συγκεκριμένη ατσάλινη γέφυρα που ακούει στο όνομα Key Bridge στη Βαλτιμόρη κατέρρευσε σε χρόνο dt σαν πύργος στην άμμο που τον χτύπησε ένα μεγάλο κύμα;

Καταρχάς, πόσο μεγάλο ήταν αυτό το πλοίο;
Ήταν ένα σύγχρονο φορτηγό πλοίο με το όνομα Dali, κατασκευής του 2015 από την εταιρεία Hyundai Heavy Industries που εδρεύει στη Νότια Κορέα. Με μήκος 290 μέτρα και μέγιστη χωρητικότητα φορτίου τους 95.000 τόνους, κατατάσσεται στη μεσαία κατηγορία του είδους.

Στο επίμαχο ταξίδι, το πλοίο Dali βρισκόταν μόλις στην αρχή ενός πολυήμερου ταξιδιού με κατεύθυνση την πρωτεύουσα της Σρι Λάνκα, το Κολόμπο: το πλοίο είχε ναυλωθεί από τη δανέζικη ναυτιλιακή εταιρεία Maersk και μετέφερε το φορτίο των πελατών τους, όπως δήλωσε στο CNN η εταιρία. Ήταν δύο μέρες στο λιμάνι της Βαλτιμόρης και 30 λεπτά αφού απέπλευσε, έγινε η σύγκρουση.

Υπάρχει περίπτωση να είναι λάθος χειρισμός του καπετάνιου;
Να διευκρινίσουμε ότι το πλοίο είχε δύο καπετάνιους σε βάρδια επάνω στο πλοίο. Ωστόσο, όπως επεσήμανε σε συνέντευξη Τύπου ο Paul Wiedefeld, γενικός γραμματέας Μεταφορών του Maryland, «το φορτηγό πλοίο Dali δεν πλοηγούταν εκείνη την ώρα από το δικό του πλήρωμα, αλλά από τοπικούς καπετάνιους που χρησιμοποιούνται ακριβώς για να αποφεύγουν ατυχήματα όπως το συγκεκριμένο που συνέβη».

Για λόγους ασφαλείας, δηλαδή, κατά την είσοδο και την έξοδο στα λιμάνια των ΗΠΑ, υπάρχουν εντεταλμένοι πλοηγοί από την Ένωση Πιλότων Maryland, οι οποίοι γνωρίζουν τους κινδύνους κάθε καναλιού, όπως αυτό στη Βαλτιμόρη.

Τότε μήπως συνέβη κάποιο μηχανικό πρόβλημα;
Σε αυτή τη θεωρία φαίνεται να συγκλίνει η πρώτη ανάλυση του CNN, παρόλο που ακόμα είναι πολύ νωρίς για ετυμηγορία. Όπως παρατηρεί το έγκριτο Μέσο παρατηρώντας το βιντεοληπτικό υλικό, μερικά δευτερόλεπτα πριν τη σύγκρουση το πλοίο δείχνει να αλλάζει πορεία και να στρέφεται προς τη μία κολώνα της μεγάλης γέφυρας. «Δεν είναι ξεκάθαρο τι προκάλεσε τη σύγκρουση του πλοίου στη γέφυρα ή γιατί τρεμοπαίζουν τα φώτα του», αναφέρει το CNN, λέγοντας ότι έχει επικοινωνήσει για διευκρίνιση σχετικά με πιθανή διακοπή ρεύματος στο φορτηγό πλοίο.

Σε κάθε περίπτωση, πώς δικαιολογείται μια τόσο σαρωτική κατάρρευση;
Δεν είναι η πρώτη φορά που γέφυρες καταρρέουν από πρόσκρουση πλοίων και, όπως εξήγησαν κατασκευαστές του κλάδου και επιστήμονες μηχανικοί στο Independent, υπάρχει μια σειρά από μέτρα ασφαλείας που περιλαμβάνονται σήμερα στις γέφυρες εμπορικών λιμανιών. «Αυτά τα μέτρα προστασίας μπορεί να είναι δομικού χαρακτήρα, όπως εμπόδια κατασκευασμένα από χάλυβα στον πυθμένα της θάλασσας για να σταματήσουν ή να εκτρέψουν ένα πλοίο από το να πλησιάσει».

Ωστόσο, η γέφυρα Key Bridge στη Βαλτιμόρη είναι κατασκευασμένη τη δεκαετία του ’70, όταν ούτε εφαρμόζοντας τα συγκεκριμένα μέτρα προστασίας στον κατασκευαστικό κλάδο, ούτε κυκλοφορούσαν εμπορικά πλοία στην κλίμακα του Dali για να τα απειλήσουν.

Άρα δικαιολογείται η στιγμιαία κατάρρευση;
«Η μάζα και η ταχύτητα ενός σκάφους είναι βασικοί παράγοντες στο επίπεδο της παραγόμενης δύναμης πρόσκρουσης», δήλωσε ο Lee Cunningham, ειδήμων στη δομική μηχανική από το Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ, στο Independent. Στο βίντεο παρακολουθούμε την ακίνητη γιγαντιαία μάζα της γέφυρας –μια ατσάλινη κατασκευή 2,57 χιλιομέτρων με φάρδος τεσσάρων λωρίδων– να υποχωρεί στο κινούμενο φορτίο που μεταφέρει το πλοίο. Λογικό; Πολύ λογικό.

«Η πρόσκρουση ενός φορτίου τόσο μεγάλο όσο του Dali ξεπερνάει κατά πολύ τις κατασκευαστικές προδιαγραφές για τις προβλήτες από σκυρόδεμα οι οποίες στηρίζουν τη δομή της γέφυρας, και με την καταστροφή της προβλήτας αυτής, όπως βλέπουμε στο βίντεο, κατεδαφίζεται αμέσως όλη την τοξωτή κατασκευή», εξήγησε ο καθηγητής Mottram στο αμερικανικό Μέσο.