ΚΡΑΣΙ

Ο Γιάννης Καρακάσης άνοιξε τον δρόμο για τα ελληνικά κρασιά σε όλο τον κόσμο

Μιλήσαμε με τον ιδρυτή του 50 GGW για το κατά πόσο τα ελληνικά κρασιά είναι τάση κι αν έχει ανοιχτεί μία νέα, διεθνής αγορά.

Ο Γιάννης Καρακάσης, Master of Wine, ένας από τους περίπου 400 στον κόσμο που κατέχει τον τίτλο, συγγραφέας των βιβλίων The Wines and Vineyards of Greece 2017, Τα Φυσικά Κρασιά στην Ελλάδα και το The Wines of Santorini, ιδρυτής του οινικού blog karakasis.mw  και του 50 Great Greek Wines, έχει ανοίξει τον δρόμο για τα ελληνικά κρασιά σε όλο τον κόσμο.

Το 50 GGW, ένας «πειραγμένος διαγωνισμός», όπως το θέτει συνήθως ο ίδιος, είναι μία ολοκληρωμένη πλατφόρμα, μία βάση δημιουργικού διαλόγου και δυναμικής ανάδειξης του ελληνικού κρασιού στο σύνολό του μέσω των κρασιών νικητών αλλά και των υποστηρικτικών δράσεων.

Είναι επίσης η αποτύπωση της σύγχρονης εικόνας του ελληνικού κρασιού μέσα από τα 50 καλύτερα κρασιά του διαγωνιστικού μέρους, όπως κρίνονται από μία εκλεκτή ομάδα κριτών παγκόσμιου βεληνεκούς.

Έχοντας επιστρέψει πρόσφατα από το Λονδίνο, όπου έλαβε χώρα η τέταρτη κατά σειρά δράση προβολής των 50 GGW για τη φετινή χρονιά μετά το Βέλγιο, την Πολωνία και την Ολλανδία, που πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, άφησε μία σημαντική «παρακαταθήκη» για το ελληνικό κρασί στην επαγγελματική οινική σκηνή στην πρωτεύουσας της Αγγλίας, μιας από τις σημαντικότερες αγορές-στόχους για το ελληνικό κρασί.

Οι τρεις διαφορετικές δράσεις που διοργανώθηκαν στο Λονδίνο συνοψίζονται σε ένα υψηλών προδιαγραφών Masterclass υπό την καθοδήγηση των Γιάννη Καρακάση MW και Stefan Neumann MS, ένα εμπνευσμένο δείπνο που ταίριαξε ιδανικά τη σκανδιναβική υψηλή γαστρονομία με επιλεγμένα κρασιά από το φετινό διαγωνιστικό κομμάτι και την καρδιά των εκδηλώσεων, το Trade Walk Around Tasting που έφερε κοντά στα 50 GGW τους κορυφαίους Βρετανούς επαγγελματίες που ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση των 33 συμμετεχόντων οινοποιείων και των οργανωτών.

Με αφορμή αυτό το “knock out tasting” του ελληνικού κρασιού στο Λονδίνο, μιλήσαμε με τον ιδρυτή του 50 GGW για το κατά πόσο τα ελληνικά κρασιά είναι τάση για όσους αναζητούν κάτι καινούργιο κι αν έχει ανοιχτεί μία νέα, διεθνής αγορά.

«Δίχως καμία αμφιβολία ναι. Όπου και να στρέψουμε το βλέμμα μας στον κόσμο το ελληνικό κρασί είναι εκεί καλύτερο από ποτέ, ποιοτικότερο από ποτέ, πιο terroir από ποτέ. Τα σχόλια που λάβαμε και εγώ και ο Γρηγόρης Μιχαήλος, Development Manager του 50 GGW, τόσο από τους συμμετέχοντες, κορυφαίους επαγγελματίες της Αγγλίας, όσο και από τα οινοποιεία, μας ικανοποιούν απόλυτα και μας δίνουν ενέργεια και αέρα για να προχωρήσουμε και άλλο αυτό το πρωτοποριακό project».

Είναι δύσκολο να απαντήσει αν ξεχώρισαν συγκεκριμένες ποικιλίες ή περιοχές, καθώς θεωρεί ότι όλα τα κρασιά ήταν εξαιρετικά «οπότε δυνητικά είναι όλα τους άκρως ερωτεύσιμα», επισημαίνει και συνεχίζει: «Αυτό είναι άλλωστε και το μεγάλο στοίχημα της πλατφόρμας μας να κάνει το ελληνικό κρασί επιθυμητό σε περισσότερο κόσμο».

Καταγράφοντας τα αποτελέσματα των 50GGW, πιστεύει ότι η λίστα που έχει διαμορφωθεί, μπορεί να αποτελέσει πηγή έμπνευσης και να προσφέρει μια αυθεντική ματιά στην τρέχουσα κατάσταση του σύγχρονου ελληνικού κρασιού.

«Είναι παραδοσιακή, αλλά όχι συντηρητική. Περιλαμβάνει πολλούς από τους παραγωγούς που αποτελούν τη νέα γενιά του ελληνικού κρασιού, είτε αναδυόμενα αστέρια είτε ιστορικά οινοποιεία. Αναδεικνύει τις βαθιές αλλαγές που λαμβάνουν χώρα στο αμπέλι. Επίσης, αντικατοπτρίζει την αλλαγή στις απόψεις για το γευστικό προφίλ των κρασιών, με έμφαση στην κομψότητα και την ξεκάθαρη “αίσθηση του τόπου” αντί της υπερβολικής ωριμότητας. Αγκαλιάζει τα “χαμηλής παρέμβασης” κρασιά και επιβεβαιώνει την άνοδο των παραδοσιακών κρασιών. Είμαστε απόλυτα βέβαιοι ότι μια τέτοια λίστα μπορεί να μας οδηγήσει στα άκρα του κόσμου, κάτι που στοχεύουμε να κάνουμε τους επόμενους μήνες».

Επιστρέφοντας τελικά σε εμάς, τους καταναλωτές, ο Γιάννης Καρακάσης MW, καταλήγει ότι πέρα από τις οποιαδήποτε προθέσεις που υπάρχουν από την πλευρά του παραγωγού αυτό που μετράει τελικά είναι αυτό που έχουμε στο ποτήρι μας.

«Είναι ένα απολαυστικό κρασί; Αντικατοπτρίζει αυτό που ήθελε να φτιάξει ο παραγωγός; Θα το αγόραζα ξανά ως καταναλωτής;» Αυτές είναι οι τρεις βασικές ερωτήσεις που ρωτάει τον εαυτό του κάθε φορά σε κάθε νέα φιάλη που δοκιμάζει.

«Αν θέλουμε να προχωρήσουμε περισσότερο ψάχνουμε τη φιλοσοφία του παραγωγού. Για παράδειγμα, συναντάμε πάρα πολλές περιπτώσεις κρασιών σε απίθανες τιμές που η πρώτη ύλη είναι από αγοραστά σταφύλια που συνήθως είναι χαμηλότερης συγκριτικά ποιότητας. Ή συναντάμε παραγωγούς που κόντρα σε κάθε αρχή βιωσιμότητας εμφιαλώνουν τα κρασιά τους σε φιάλες βαρέων βαρών που επιβαρύνουν το περιβάλλον με αυξημένο ανθρακικό αποτύπωμα».

Για το καλοκαίρι, προτείνει να απολαύσουμε το κρασί μας δροσερό είτε είναι λευκό, είτε ροζέ είτε ακόμη και κόκκινο «που σε κάποιους ίσως ακούγεται εξωπραγματικό. Κόκκινο κρασί το καλοκαίρι; Φυσικά. Απαλά Αγιωργίτικα, Ξινόμαυρα, Λημνιώνες είναι το αντίδοτό σας στη ζέστη». Όσο για το επόμενο βήμα των 50 GGW; Θα είναι κάτι με παριζιάνικη αύρα.