AP Photo/Stefanie Dazio
EXPLAINED

Τι έχει συμβεί με το παγκόσμιο black out σε τράπεζες και αεροπορικές εταιρείες

Στην οθόνη τους εμφανίστηκε ο σύγχρονος εφιάλτης: To blue screen of death. Από τότε, πολλές εταιρείες αντιμετωπίζουν προβλήματα.

Ένα black out βγαλμένο από το Black Mirror ή τουλάχιστον από το μυαλό κάποιου που σκέφτεται πώς θα είναι ο κόσμος αν κάτι συμβεί και διακοπούν τα πληροφοριακά συστήματα. Όλα ξεκίνησαν μετά από μια τεχνική βλάβη στη Microsoft, που έθεσε εκτός λειτουργίας αεροπορικές εταιρείες, εταιρείες τηλεπικοινωνιών, τηλεοπτικούς/ραδιοφωνικούς σταθμούς (Sky Sports, Associated Press), ακόμα και σούπερ μάρκετ σε όλο τον κόσμο.

Στην οθόνη όλων των παραπάνω, εμφανίστηκε ο σύγχρονος εφιάλτης: To blue screen of death, αυτή η μπλε οθόνη που στην ουσία δεν σου επιτρέπει να χρησιμοποιήσεις τα συστήματα Windows.

Σύμφωνα με εκπρόσωπο του αυστραλιανού υπουργείου Εσωτερικών (εκεί που παρατηρήθηκαν οι περισσότερες βλάβες), όλο αυτό φαίνεται πως συνδέεται με προβλήματα που αντιμετωπίζει η εταιρεία παροχής υπηρεσιών κυβερνοασφάλειας Crowdstrike. Πάντως, έχει αποκλειστεί το ενδεχόμενο κυβερνοεπίθεσης.

Προβλήματα στις πτήσεις

Για την ώρα, στο Ελευθέριος Βενιζέλος έχουν ακυρωθεί δύο πτήσεις, αν και το πρόβλημα δεν είναι γενικευμένο. Αλλού, όμως, είναι. «Παγκόσμια στάση εδάφους», έτσι χαρακτήρισαν οι United, American Airlines και Delta τις ακυρωμένες πτήσεις, με αυτές που βρίσκονται ήδη στον αέρα ωστόσο να συνεχίζονται κανονικά. Οι υπόλοιπες δεν θα πραγματοποιηθούν.

Εκτός από τις μακρινές για εμάς Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής και την Αυστραλία, προβλήματα εντοπίζει και η Ryanair που, όπως αναφέρει, αντιμετωπίζει πιθανές διαταραχές σε όλο το δίκτυο. Για την ώρα, συμβουλεύει όσους ταξιδεύουν σήμερα να ενημερωθούν πρώτα από την εφαρμογή για το εάν έχει επηρεαστεί η πτήση τους.

Το αεροδρόμιο του Βερολίνου δημοσίευσε επίσης στο Χ την αναστολή της εναέριας κυκλοφορίας ως τις 11:00 ώρα Ελλάδας λόγω του τεχνικού προβλήματος που προέκυψε στο σύστημα πληροφορικής. Στην Ισπανία, έχουν αναφερθεί πολλά προβλήματα σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας.

Την ίδια στιγμή, μια μεγάλη σιδηροδρομική εταιρεία προειδοποίησε τους επιβάτες να αναμένουν διαταραχές, καθώς αντιμετωπίζει «εκτεταμένα προβλήματα στα πληροφοριακά συστήματα».

Η απάντηση της Microsoft

Η Microsoft, τα συστήματα της οποίας κατέρρευσαν με αποτέλεσμα ένα ντόμινο στα συστήματα τραπεζών, αεροπορικών, σιδηροδρομικών εταιρειών παγκοσμίως, δηλώνει ότι λαμβάνει «μέτρα» για άμεση αποκατάσταση.

Τελικά, ανακοίνωσε την αποκατάσταση των υπηρεσιών cloud, όπως τονίζει το CNBC. Τα προβλήματα ξεκίνησαν από την Πέμπτη όταν ο αμερικανικός τεχνολογικός κολοσσός δήλωσε ότι οι πελάτες στην περιοχή των κεντρικών ΗΠΑ ενδέχεται να αντιμετωπίσουν προβλήματα με πολλαπλές υπηρεσίες Azure και Microsoft 365, ακόμα και το Teams.

Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει «αποτυχίες με τις λειτουργίες διαχείρισης υπηρεσιών και τη συνδεσιμότητα ή τη διαθεσιμότητα των υπηρεσιών». Όπως και έγινε.

Την Παρασκευή, η Microsoft δήλωσε ότι προσδιόρισε την αιτία του προβλήματος και ότι η πλειονότητα των υπηρεσιών αποκαταστάθηκε. Ωστόσο, η εταιρεία δήλωσε ότι ορισμένοι πελάτες ενδέχεται να εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προβλήματα.