Unsplash/Robin Worrall
SOCIAL MEDIA

To scrolling αυξάνει το αίσθημα της πλήξης, σύμφωνα με έρευνα

Και δυστυχώς, ούτε το reaction «φωτιά» στο Instagram δεν μπορεί να μας βγάλει από αυτή τη βαλτώδη κατάσταση.

Στη σημερινή ψηφιακή εποχή, η πρόσβαση στην ψυχαγωγία έχει γίνει απίστευτα εύκολη, καθώς οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν με μία απλή κίνηση να παρακολουθήσουν βίντεο ή να περιηγηθούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ώστε να δουν τι συνέβη στο νέο επεισόδιο με τα εσωκομματικά του ΣΥΡΙΖΑ.

Αυτή η εξέλιξη, αν το σκεφτούμε λίγο καλύτερα, έχει κάνεις τους ανθρώπους να βαριούνται λιγότερο από ό,τι στο παρελθόν, σωστά; Όχι ακριβώς. Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Experimental Psychology, δυστυχώς για όσους έχουν κάνει τα social media δεύτερο σπίτι τους, έδειξε ότι η πλήξη έχει αυξηθεί, ιδίως μεταξύ των νέων, ειδικά όταν μιλάμε για TikTok ή YouTube.

Ας ξεκινήσουμε με τα βασικά: Η πλήξη είναι ένα δυσάρεστο συναίσθημα που εμφανίζεται όταν, για παράδειγμα, θέλουν κάποιοι να ασχοληθούν με κάτι που τους δίνει χαρά, αλλά τελικά καταλήγουν στον καναπέ, μοιράζοντας καρδούλες στο Instagram.

Για να αποφύγουν αυτό το συναίσθημα, οι συνάνθρωποί μας συχνά καταναλώνουν ψηφιακό περιεχόμενο, όπως βίντεο ή αναρτήσεις. Ωστόσο, αντί να ανακουφίζονται από τη βαριά αρρώστια της πλήξης, την επιδεινώνουν και, μας συγχωρείτε γι’ αυτό, ούτε το reaction «φωτιά» δεν μπορεί να τους βγάλει από αυτή τη βαλτώδη κατάσταση.

Σχετικά με τη μελέτη

Οι ερευνητές, λοιπόν, ή αλλιώς οι «ειδικοί» όπως λένε και οι άλλοι ειδικοί, αυτοί του πληκτρολογίου, διεξήγαγαν διάφορα πειράματα ώστε να καταλάβουν πώς η εναλλαγή μεταξύ του ψηφιακού περιεχομένου (πόσο γρήγορα περνάμε από το ένα βίντεο στο άλλο με λίγα λόγια), μειώνει την ικανοποίηση αλλά και τη δέσμευση -το engagement για τους υπερβολικά ψαγμένους.

Σε ένα από αυτά τα πειράματα συμμετείχαν 147 άτομα που παρακολούθησαν τόσο βαρετά όσο και ενδιαφέροντα βίντεο. Στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες βαθμολόγησαν την πλήξη, την ικανοποίηση και τη δέσμευσή τους, τη στιγμή που οι ερευνητές παρακολουθούσαν σε πραγματικό χρόνο τη συμπεριφορά τους ως προς την ψηφιακή εναλλαγή.

Τα ευρήματα της μελέτης

Στο πρώτο πείραμα, οι συμμετέχοντες βίωσαν αυξημένη πλήξη, δυσαρέσκεια και έκαναν πιο συχνή εναλλαγή στο περιεχόμενο, υποστηρίζοντας έτσι ότι η πλήξη συμβάλλει στην ψηφιακή εναλλαγή. Η επίδραση αυτή ενισχύθηκε από το δεύτερο πείραμα, στο οποίο παρατηρήθηκε υψηλότερη πλήξη και χαμηλότερη ικανοποίηση στις συνθήκες χωρίς εναλλαγή, με τους συμμετέχοντες να προτιμούν το σκρόλινγκ για να αποφύγουν την πλήξη.

Το τρίτο πείραμα έδειξε ότι οι συμμετέχοντες ένιωθαν μεγαλύτερη πλήξη και λιγότερη ικανοποίηση όταν άλλαζαν βίντεο από ό,τι όταν δεν άλλαζαν, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση με τις προηγούμενες παρατηρήσεις ότι η εναλλαγή θα μείωνε την πλήξη. Πλήττουμε που γράφουμε συνεχώς τη λέξη «πλήξη», αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι γι’ αυτό, η «βαρεμάρα» μας κλοτσάει.

Παρόμοια αποτελέσματα παρατηρήθηκαν και στο τέταρτο πείραμα, κατά το οποίο οι συμμετέχοντες ήταν λιγότερο ικανοποιημένοι όταν τους επιτρεπόταν να μεταπηδήσουν σε διαφορετικά σημεία μέσα στο βίντεο. Μιλάμε για χάος, αγνό χάος.

Συμπεράσματα

Αν και η ψηφιακή εναλλαγή χρησιμοποιείται για να αποφευχθεί η πλήξη, συχνά επιδεινώνει αυτό το αίσθημα. Τα αρχικά ευρήματα επιβεβαίωσαν ότι η πλήξη οδηγεί συχνά στην ψηφιακή εναλλαγή, καθώς οι συμμετέχοντες πιστεύουν ότι η εναλλαγή μεταξύ διαδικτυακών δραστηριοτήτων βοηθά στην ανακούφισή της.

Ωστόσο, τα πειράματα της παρούσας μελέτης έδειξαν ότι η εναλλαγή μεταξύ ή εντός ενός βίντεο αύξησε την πλήξη, τη δυσαρέσκεια και την αποδέσμευση.

Συνολικά, αυτά τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι για τον μετριασμό της πλήξης, η καθηλωτική ενασχόληση με το περιεχόμενο μπορεί να είναι πιο αποτελεσματική από τη συνεχή εναλλαγή. Τι θέλουμε να πούμε με αυτό; Tην επόμενη φορά που θα βαρεθείτε στο TikTok ή στο YouTube, δοκιμάστε να αφήσετε το βίντεο που παρακολουθείτε να παίξει μέχρι το τέλος. Ποιος ξέρει; Μπορεί να είναι πιο ενδιαφέρον από ό,τι νομίζετε.