© Zissis Photography LIVE
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Off the Hook: «Σκοπός ήταν να εκφράσουμε τη χιπ χοπ κουλτούρα χωρίς ταμπέλες»

Λίγες μέρες προτού προσγειωθεί στο ΟΑΚΑ το φεστιβάλ που συγκεντρώνει τους επίλεκτους της ελληνικής ραπ σκηνής δίπλα σε σπουδαία ονόματα του εξωτερικού, μιλήσαμε με δύο από τους διοργανωτές.

Προτού ο ΛΕΞ γίνει ο GOAT της ελληνικής σκηνής στο στάδιο της Νέας Σμύρνης και το ραπ αποτελέσει θέμα συζήτησης στις τηλεοπτικές εκπομπές, προτού οι τράπερ εξελιχθούν στους απόλυτους ροκ σταρ του σήμερα και οι λίστες δημοφιλίας στο Spotify γεμίσουν από hi-hats και flows, όταν για την ακρίβεια ούτε το ίδιο το κοινό της μουσικής δεν είχε καταλάβει το μέγεθος που είχε αποκτήσει, εμφανίστηκε η ιδέα: ένα νέο φεστιβάλ που να εκφράσει την κουλτούρα πέρα από ταμπέλες και στερεότυπα.

Η πρόταση έπεσε με τον αυθορμητισμό που χαρακτηρίζει πάντα τα πράγματα που γίνονται από προσωπική λόξα και όχι από επιχειρηματικά πλάνα, ανάμεσα σε τρία ονόματα τα οποία βρίσκονταν χρόνια στον χώρο, παρότι στα μετόπισθεν σε σχέση με τη σκηνή και όσα βλέπει ο ακροατής.

Οι Χρήστος Καμπύλης και Γιώργος Ραυτόπουλος απ’ την Dynasty Group και ο Στάθης Αλεξανδράκης απ’ τη Noiz Art & Music Production –δυο εταιρίες με χρόνια στο industry του ελληνικού rap game, στους οποίους οφείλονται πολλές από τις καλύτερες αναμνήσεις που έχουμε σε live– πήραν το ρίσκο για αυτό που αισθάνονταν ότι είχε φτάσει το πλήρωμα του χρόνου. Το THHF είχε αφήσει ένα τεράστιο κενό που έπρεπε πλέον να συμπληρωθεί.

Και έτσι εγένετο το Off the Hook Festival, κάνοντας την πρώτη διοργάνωση το 2019 στην Τεχνόπολη. Ακόμη θυμάμαι πόσο εντύπωση μου είχε κάνει ο τόσο διαφορετικός κόσμος που είχε μαζευτεί για να γιορτάσει την ίδια κουλτούρα – άλλοι για τον ΛΕΞ που είχε κάνει τότε το πρώτο «μπαμ» με το solo Ταπεινοί και Πεινασμένοι, και άλλοι (οι μεγαλύτεροι) για να χτυπηθούν μπροστά στον R.A. the Rugged Man, που δίδασκε underground ένταση. Ήταν μόνο η αρχή για το φεστιβάλ που έκτοτε θα μεγάλωνε παράλληλα με τη σκηνή, συμπυκνώνοντας την ουσία της σε ένα γεμάτο διήμερο κάθε Σεπτέμβριο.

Τα χρόνια κύλησαν, ήλθε και παρήλθε η Covid-19, το κοινό του Off the Hook έγινε πιστό και ανυπόμονο για όλο και μεγαλύτερες συγκινήσεις, κι έτσι είναι που φτάνουμε στην επερχόμενη έκδοση του φεστιβάλ, που είναι το απόγειο της πορείας του μέχρι σήμερα: μετακομίζει από την Τεχνόπολη στον αχανή χώρο του ΟΑΚΑ και για ένα διήμερο, την Παρασκευή 6 και το Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου, συγκεντρώνει στη σκηνή τους επίλεκτους του ελληνικού rap game μαζί φυσικά με ιστορικούς καλλιτέχνες από το εξωτερικό όπως είναι οι Γάλλοι IAM (πρώτη φορά στην Ελλάδα), ο Βρετανός Aitch (πρώτη φορά στην Ελλάδα) αλλά και οι εμβληματικοί Smiff-n-Wessun.

Για όλα αυτά και πολλά παραπλήσια, κάναμε μια κουβέντα με τους δύο από τους διοργανωτές, τους Γιώργο Ραυτόπουλο και Χρήστο Καμπύλη.

Αν κρατούσατε μία και μόνο στιγμή από τη μέχρι τώρα πορεία του φεστιβάλ στην Τεχνόπολη, ποια θα ήταν αυτή;

Γ: Η στιγμή που άνοιξαν οι πόρτες στο πρώτο Off The Hook Festival, στις πέντε η ώρα. Εκείνο το απόγευμα κατάλαβα ότι η ελληνική φεστιβαλική ζωή αλλάζει. Ένα νέο κεφάλαιο στη πορεία του ελληνικού χιπ χοπ μόλις είχε ανοίξει.
X: Ίσως όχι ως καλύτερες, αλλά ως πιο ιδιαίτερες στιγμές, θα πω πως ήταν εκείνες που ζήσαμε στο Off The Hook της περιόδου του Covid-19. Δεν θα ξεχάσω την ανησυχία αλλά και η αγωνία μας σχετικά με το πώς θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε το φοβερό momentum της πρώτης έκδοσης του φεστιβάλ, μετά τη βίαιη διακοπή της παγκόσμιας συναυλιακής πραγματικότητας. Αναρωτιόμασταν πώς θα μπορούσε να γίνει χιπ χοπ συναυλία με καθήμενους. Τώρα μας ακούγεται αστείο, κι όμως τα καταφέραμε.

Για να πάμε πίσω στο 2019, το ελληνικό τραπ είναι ήδη πρωταγωνιστής στο Spotify και το ραπ εισέρχεται στη σφαίρα του mainstream. Ποιος ο ρόλος που θέλατε να έχει το φεστιβάλ σε εκείνο το momentum; Ήταν στόχος και το να ενώσει τα κοινά του «παλιού» και του «νέου» ήχου, μια εποχή που ήταν πολύ έντονα τα στεγανά στη σκηνή.

Διοργανωτές: O στόχος πάντα ήταν να γίνει ένα φεστιβάλ που να εκφράζει την χιπ χοπ κουλτούρα, χωρίς στερεοτυπικούς φραγμούς και ταμπέλες. Άλλωστε ο ήχος ήταν πάντα ένας – είτε το πεις rap, είτε trap, είτε grime, drill ή ό,τι άλλο. Αυτό που μας ενδιέφερε ήταν να είναι ο πρωταγωνιστής στα καλλιτεχνικά δρώμενα για τα επόμενα χρόνια, κάτι που ούτως ή άλλως διαφαινόταν. Δεν είμαστε εμείς αυτοί που θα ενώσουμε ή θα χωρίσουμε τη σκηνή.

Η κόντρα ραπ και τραπ δεν μοιάζει κάπως με την κόντρα εμπορικού και underground που ίσχυε στα 00s; Εκείνη η δεκαετία που σας βρήκε όσον αφορά το είδος; Είχατε επιλέξει «στρατόπεδο»;

X: Η κόντρα είχε καθαρά δημοσιογραφική διάσταση, δεν νομίζω πως ήταν ποτέ ουσιαστική. Το χιπ χοπ, όπως και αλλά παρακλάδια της μουσικής, έχουν πολλά υποείδη. Με κάποια από αυτά μπορείς να ταυτιστείς, με κάποια άλλα όχι. Ο διχασμός αφορά άλλες πτυχές της κοινωνίας μας και σίγουρα όχι τη μουσική. Η μουσική ενώνει.
Γ: Δεν υπάρχουν στρατόπεδα στη μουσική. Η καλή μουσική δεν έχει είδος και είναι αυτή που πάει την σκηνή μπροστά. Μαζί με την σκηνή, αυτό επιχειρεί και το φεστιβάλ φυσικά.

Πάντως, εκείνη την εποχή θα φάνταζε αδιανόητο ότι κάποτε το χιπ χοπ θα γέμιζε στάδια. Ποιοι παράγοντες πιστεύετε ότι οδήγησαν σε αυτό το κύμα;

X: Δεν νομίζω ότι έγινε σε μια μέρα. Υπήρξε τεράστια προσπάθεια από μουσικούς και πάσης φύσεως εμπλεκόμενους, η οποία επιτέλους ανταμείβεται.
Γ: Άλλωστε, αν κάποιος παρακολουθήσει την παγκόσμια μουσική βιομηχανία θα καταλάβει ότι το χιπ χοπ δεν είναι μια ευκαιριακή μόδα αλλά μια παγκόσμια δύναμη που μάλιστα ακόμη δεν έχει φτάσει στο peak της. Έχουμε πολλά να δούμε – και να ακούσουμε.

Αλήθεια, πώς προέκυψε η ιδέα για τη διοργάνωση του πρώτου φεστιβάλ; Πέρα από την ανάγκη που είχε αρχίσει να διαφαίνεται για ένα φεστιβάλ αφιερωμένο στη ραπ μουσική.

X: Όλοι είχαμε μια σχέση με τη χιπ χοπ σκηνή, ο Στάθης και ο Γιώργος σίγουρα μεγαλύτερη. Το ρίσκο πάντα υπάρχει αλλά ήταν τέτοια η ανάγκη μας να κάνουμε κάτι τέτοιο, που το παραβλέψαμε. Η εγχώρια ραπ σκηνή έβραζε ήδη και είχαμε ως όραμα να δημιουργήσουμε τη φεστιβαλική στέγη που της αναλογεί.
Γ: Ήταν ένα κοινό όραμα που είχαμε, χωρίς να ξέρουμε πώς ακριβώς το είχαμε. Μια μέρα, με πήρε τηλέφωνο ο Χρήστος και μοιράστηκε την ιδέα του να κάνουμε το φεστιβάλ. Αμέσως, απάντησα χωρίς δεύτερη σκέψη, ναι πάμε.

Πώς φτιάχνεις ένα επιτυχημένο mix and match για να βγει δυνατό το line up; Υπάρχουν πράγματα που μάθατε από την εμπειρία σας;

Χ: Κάθε μέρα μαθαίνουμε. Κάνουμε λάθη, τα αναλύουμε, πολλές φορές τα επαναλαμβάνουμε από ενθουσιασμό ή παρορμητισμό (γέλια), αλλά σίγουρα προσπαθούμε να δημιουργήσουμε κάτι που θα προσφέρει μια πλήρη και πραγματική χιπ χοπ εμπειρία. Σίγουρα έχουμε θέσει κάποιες κόκκινες γραμμές, κυρίως στο αισθητικό κομμάτι, αλλά είμαστε εν γένει ανοιχτόμυαλοι, όσο αυτό μας βοηθάει να βελτιωθούμε χρόνο με τον χρόνο.
Γ: Για μένα δεν υπάρχει mix & match, παρά μόνο καλλιτέχνες και μουσική που μας αρέσει να ακούμε και έχουμε ως ευσεβή πόθο να τους δούμε να συνυπάρχουν σε ένα stage.

Κάπως έτσι φτάνουμε στο επερχόμενο Off The Hook Festival, πρώτη φορά στο ΟΑΚΑ. Για ποιο πράγμα είστε περισσότερο περήφανοι για αυτή τη διοργάνωση;

X: Προσωπικά είμαι περήφανος που μπορούμε να το ξανακάνουμε και μάλιστα με όρεξη αλλά και σεβασμό απέναντι στο κοινό που θέλει να το παρακολουθήσει. Φέτος το Off the Hook Festival θα είναι μεγαλύτερο από κάθε άλλη χρονιά και ο ενθουσιασμός είναι στα ύψη. Φιλοξενούμε μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της εγχώριας σκηνής όπως ο ΛΕΞ, οι Λόγος Τιμής, ο Dani Gambino, ο Εθισμός κ.α., μαζί φυσικά με κάποιους ιστορικούς καλλιτέχνες από το εξωτερικό όπως είναι οι Γάλλοι IAM, ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα της ευρωπαϊκής χιπ χοπ όλων των εποχών, που έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα αλλά και οι iconic Smiff-n-Wessun. Επίσης, υπάρχουν φρέσκες προτάσεις από το εξωτερικό όπως ο Βeny Jr αλλά και αξιόλογοι εκπρόσωποι της fem rap –στην οποία φροντίζουμε τακτικά να δίνουμε χώρο– όπως η Χαρά και η Santa Salut.
Γ: Είμαι περήφανος γιατί για άλλη μια χρόνια κάνουμε το φεστιβαλικό μας όραμα πραγματικότητα. Τα λέμε στο ΟΑΚΑ!

***
ΙΝΦΟ

OFF THE HOOK FESTIVAL 2024
Παρασκευή 6 & Σάββατο 7 Σεπτεμβρίου
ΟΑΚΑ
Αναλυτικό πρόγραμμα και προπώληση εισιτηρίων εδώ.