Anora: Μία Σταχτοπούτα με Χρυσό Φοίνικα, αλλά χωρίς happy ending
Το Anora φανερώνει τα αόρατα τείχη που στέκονται εμπόδιο στις φαντασιώσεις για ισότητα και ευκαιρίες.
- 24 ΟΚΤ 2024
Η Anora – η Mikey Madison σε μία ερμηνεία που αν δεν την κάνει σταρ θα μιλάμε για σκάνδαλο – είναι μία νεαρή Ουζμπεκικής καταγωγής Αμερικανίδα στρίπερ που φαίνεται να έχει αρχίσει να φθείρεται από την καθημερινότητά της στο κλαμπ, καλείται να γίνει ο μεταφραστής για έναν βαθύπλουτο, ρωσόφωνο άνδρα πελάτη, τον Vanya (Mark Edelstein), που μοιάζει να έχει βγει από ταινία μεταξύ Spring Breakers και καφροκωμωδία των ‘00s.
Όπως αποδεικνύεται στην πορεία ο Vanya δεν είναι απλώς ένα ανώριμο πλουσιόπαιδο που μαξάρει τις πλατινένιες πιστωτικές του κάρτες. Είναι ο μοναχογιός πρώην σοβιετικών ολιγαρχών των οποίων η προθυμία να αφήσουν τον απογόνό τους να αλωνίζει στην Αμερική έχει τα όριά της. Όταν όμως προτείνει στην Anora να μην είναι απλώς η ιδιωτική του χορεύτρια αλλά σύζυγός του, εκείνη εγκαταλείπει τις επιφυλάξεις της και αποφασίζει να ονειρευτεί μία ευκολότερη ζωή.
Η κοινή τους ευτυχία όμως είναι σύντομη. Μόλις αρχίζουν να συγκατοικούν στο μαυσωλείο που έχει για ερωτική φωλιά ο Vanya στη Νέα Υόρκη, η πραγματικότητα τούς σπάει κυριολεκτικά την πόρτα με τη μορφή των babysitters του γαμπρού – μίας συμμορίας Αρμενίων και Ρώσων κακοποιών με την εντολή να τον μεταφέρουν πίσω στη Ρωσία και να ακυρώσουν τον γάμο με κάθε μέσο.
Ο Sean Baker, σεναριογράφος και σκηνοθέτης εδώ όπως πάντοτε στη φιλμογραφία του, και πλέον βραβευμένος με τον Χρυσό Φοίνικα των Καννών στον δρόμο για τα Όσκαρ, έχει καλλιεργήσει ένα δικό του στιλ αστικού ρεαλισμού, ανεπιτήδευτου και αμείλικτου συνάμα.
Από το Tangerine που έχει μάλλον τη μεγαλύτερη σχέση με το Anora στο έργο του, έως το Red Rocket, ο δημιουργός έχει αφιερώσει το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας του στον αποστιγματισμό των εργαζομένων του σεξ σε ωμές, φρενήρεις και απόλυτα συναρπαστικές ταινίες – εδώ με μία σιγουριά που εκπέμπεται σε κάθε του απόφαση.
Περισσότερο Uncut Gems από Pretty Woman – σε ένα σινεμά πιο ανακουφιστικής στόχευσης θα κρυβόταν σίγουρα εδώ μία ζωηρή ρομαντική κομεντί δύο αταίριαστων κόσμων που συναντιούνται σε ένα lapdance και ερωτεύονται – το Anora είναι άλλο ένα θαυμάσιο χρονικό για τους αγωνιστές και τους παραγκωνισμένους της Αμερικής του Baker.
Ένα ρομαντικό κράμα screwball κωμωδίας και δράματος στην αιχμή του δόρατος, που αποκτά έξτρα λάμψη από την αυθάδη ερμηνεία της Madison.
Ο ρόλος της απαιτεί τόσο μία συναισθηματικά πλούσια εσωτερική ζωή όσο και κινησιολογία, για έναν χαρακτήρα για τον οποίο οι άνθρωποι διαμορφώνουν γνώμη από την πρώτη στιγμή που τη συναντούν. Σε κάθε στιγμή της λοιπόν, η Madison είναι μαγευτική, τόσο που δεν παρατηρείς ότι ο χαρακτήρας της δεν έχει περιθώρια μετακίνησης.
Πλάι της λάμπουν επίσης ένας ανερμάτιστος, ολοζώντανος Edelstein, ο Yura Borisov που κερδίζει κρυφά την τρίτη πράξη, και ένας ξεκαρδιστικός Karren Karagulian που έχει υπάρξει σταθερή παρουσία στη φιλμογραφία του Baker, όμως πρώτη φορά μπορούμε να δούμε στ’ αλήθεια.
Το φινάλε φανερώνει για τα καλά το αναντίρρητο DNA σε ό,τι φτιάχνει ο Baker – τα όρια δηλαδή του Αμερικανικού Ονείρου και τα αόρατα τείχη που στέκονται εμπόδιο στις φαντασιώσεις για ισότητα και ευκαιρίες. Το Anora όμως αφορά και το εξής: τι σημαίνει να έχεις συνηθίσει να σε κοιτάζουν με έναν συγκεκριμένο τρόπο, και μετά να βιώνεις, από το πουθενά, πώς είναι το να σε βλέπουν πραγματικά.
Το Anora κυκλοφορεί στις ελληνικές αίθουσες στις 24 Οκτωβρίου από την Tanweer.