Πώς διαμορφώνεται η κούρσα των Όσκαρ μέχρι στιγμής
Εάν κάποιος πει με απόλυτη αυτοπεποίθηση, αυτή τη στιγμή, ποιες 10 ταινίες θα είναι υποψήφιες για Καλύτερη Ταινία στα Όσκαρ, μην τον πιστέψεις.
- 29 ΟΚΤ 2024
Με τα Φεστιβάλ Βενετίας, Telluride και Τορόντο να έχουν πλέον φύγει από τη μέση, η κούρσα για τα Όσκαρ μοιάζει ακόμα πολύ λιγότερο σίγουρη από ό,τι είναι συνήθως σε αυτό το στάδιο, χωρίς κιόλας να υπάρχει κάποιο ξεκάθαρο Oppenheimer ή Everything Everywhere All at Once όπου να μπορείς να ποντάρεις με βεβαιότητα.
Ο νικητής του Βραβείου Κοινού από το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο εγγυάται συνήθως μία θέση στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας, όμως η φετινή νικήτρια ταινία, The Life of Chuck, βρήκε διανομέα μονάχα αφότου κέρδισε το βραβείο και έτσι θα κυκλοφορήσει το 2025. Είναι υποχρεωτικά εκτός κούρσας.
Το Sing Sing της A24 πάλι, ένα συγκινητικό δράμα για μία θεατρική ομάδα εντός μίας φυλακής, απογοήτευσε στα ταμεία (δεν κατάφερε καν να φτάσει τα 3 εκατομμύρια δολάρια), αλλά τα πήγε καλά στην κριτική και απέκτησε προβάδισμα στην κούρσα καθώς προβλήθηκε νωρίτερα στους ψηφοφόρους της Ακαδημίας σε σχέση με τους περισσότερους από τους ανταγωνιστές του.
Ο Colman Domingo δε που έλαβε πέρσι την πρώτη του υποψηφιότητα Α΄ Ανδρικού για το Rustin, θα είναι πιθανότατα φέτος ξανά υποψήφιος (ο τελευταίος ηθοποιός που προτάθηκε δύο συνεχόμενα χρόνια στη συγκεκριμένη κατηγορία ήταν ο Denzel Washington το 2016 και το 2017) ενώ ο συμπρωταγωνιστής του Clarence Maclin που υποδύεται μια νεότερη εκδοχή του εαυτού του, μπορεί να τρυπώσει στην κατηγορία Β΄ Ανδρικού.
Στο εν λόγω φεστιβάλ έγινε επίσης η πρεμιέρα του His Three Daughters, με τις Elizabeth Olsen, Carrie Coon και Natasha Lyonne και την τελευταία να θεωρείται ως (μικρή) πιθανότητα για τον Α΄ Γυναικείο. Η ταινία αγοράστηκε και στριμάρει στο Netflix.
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών (που πέρσι μας έδωσε τρεις υποψηφιότητες για Καλύτερη Ταινία με τα Anatomy of a Fall, Killers of the Flower Moon και The Zone of Interest) είχε δώσει μερικά, κατά τα φαινόμενα, φαβορί. Ο Χρυσός Φοίνικας μεταφράζεται ούτως ή άλλως ολοένα και περισσότερο σε Καλύτερη Ταινία (τρεις από τους τέσσερις τελευταίους Χρυσούς Φοίνικες είτε κέρδισαν, είτε προτάθηκαν στην κατηγορία) και είναι σίγουρο πως φέτος θα ακολουθήσει το Anora, η δραματική κωμωδία του Sean Baker για μία στρίπερ, που μόλις κυκλοφόρησε στις ελληνικές αίθουσες.
Η πρωταγωνίστρια Mikey Madison είναι σίγουρη για υποψηφιότητα Α΄ Γυναικείου. Πολλοί μάλιστα πίστευαν ότι η κριτική επιτροπή των Καννών θα της έδινε το βραβείο, αντ’ αυτού όμως το μοιράστηκαν οι τέσσερις γυναίκες μίας άλλης αγαπημένης ταινίας της κριτικής, του Emilia Pérez του Jacques Audiard.
Η ιδιότυπη αστυνομική δραματική κωμωδία-μιούζικαλ για ένα μεγάλο κεφάλι του καρτέλ που προσπαθεί να κάνει φυλομετάβαση τα έχει πάει εξαιρετικά καλά σε φεστιβάλ έκτοτε, φτάνοντας κοντά στο Βραβείο Κοινού του Τορόντο.
Το Netflix που την αγόρασε μετά την πρεμιέρα θα κάνει καμπάνια σε τρεις από τη νικήτρια ομάδα ηθοποιών της ταινίας – την Zoe Saldana, την Adriana Paz και τη Selena Gomez – ως υποψήφιες για το βραβείο Β΄ Γυναικείου. Και ενώ δεν είναι δα και τόσο απίθανο δύο ηθοποιοί της ίδιας ταινίας να μπουν στην ίδια κατηγορία, το να μπουν και οι τρεις θα ήταν πρωτοφανές (όπως και μια υποψηφιότητα Α΄ Γυναικείου για την Karla Sofía Gascón που θα μπορούσε να γίνει η πρώτη τρανς γυναίκα ηθοποιός με υποψηφιότητα για Όσκαρ). Η ταινία έχει επίσης επιλεγεί επίσημα ως η υποβολή της Γαλλίας για Καλύτερο Διεθνές Φιλμ.
Έχουμε επιπλέον ένα νέο αμερικανικό έπος με το The Brutalist, που ξεπερνά τις τρεις ώρες διάρκειας και έχει μία ερμηνεία-μαμούθ του Adrien Brody. Μπορεί μάλιστα να χαρίσει στον μικρότερο σε ηλικία νικητή του Όσκαρ Α΄ Ανδρικού στην ιστορία της τελετής το δεύτερο αγαλματίδιό του. Το Dune: Part Two θα έχει υποψηφιότητες στις below the line κατηγορίες (με την εξαίρεση της κατηγορίας Μουσικού Σκορ από την οποία το σάουντρακ του Hans Zimmer αποκλείστηκε). Το κομψό Conclave κοιτάζει την κατηγορία Καλύτερης Ταινίας αλλά και πιθανές ερμηνευτικές υποψηφιότητες για τον Ralph Fiennes, τον Stanley Tucci και τον John Lithgow. Ίσως και για την Isabella Rossellini.
Το Netflix έχει επίσης το Maria με την Angelina Jolie που στην Ελλάδα θα δούμε από το Cinobo, το θετικά αξιολογημένο The Piano Lesson και το δημοφιλές ντοκιμαντέρ Will & Harper. Το στούντιο Neon που τα πηγαίνει άψογα στη διεθνή του εστίαση θα στηρίξει το The Seed of the Sacred Fig του Ιρανού σκηνοθέτη Mohammad Rasoulof, με το φιλμ να υποβάλλεται από τη Γερμανία στην κατηγορία Καλύτερου Διεθνούς Φιλμ.
Στην πλευρά του animation μιλάμε για μία από τις πιο ανταγωνιστικές κατηγορίες στα επερχόμενα Όσκαρ αλλά και μία από τις πιο στιβαρές χρονιές που έχει δει η κατηγορία εδώ και καιρό. Το Inside Out 2 είναι, φυσικά, το μεγάλο φαβορί, το The Wild Robot όμως, το Flow και το Memoir of a Snail θα βρεθούν σίγουρα δίπλα του στην κατηγορία.
Η Sony Classics έχει το κορυφαίο βραβείο της Βενετίας, το The Room Next Door, το αγγλόφωνο ντεμπούτο μεγάλου μήκος του Pedro Almodovar. Η Saoirse Ronan είναι εξαιρετική στο The Outrun, όμως η άλλη ταινία της, το Blitz, από τον βραβευμένο με Όσκαρ σκηνοθέτη Steve McQueen και με μία φιλική προς την Ακαδημία ιστορία από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, θα είναι πιο αξιόπιστο όχημα για εκείνη στα βραβεία.
Ας μην ξεχνάμε και το Gladiator II. Ο θόρυβος γύρω από το σίκουελ του Ridley Scott έχει γίνει εκκωφαντικός. H Ακαδημία εξακολουθεί επίσης να αγαπάει μία καλή μουσική βιογραφία, οπότε το δράμα του James Mangold A Complete Unknown με πρωταγωνιστή τον Timothée Chalamet στον ρόλο του Bob Dylan. Μιλώντας για τα μουσικά της Ακαδημίας, το μιούζικαλ Wicked αναμένεται να μπει στην κούρσα, αν όχι για την κατηγορία Καλύτερης Ταινίας τότε σε καλλιτεχνικές κατηγορίες όπως των Καλύτερων Κοστουμιών.
Άλλες ταινίες που προκύπτουν είναι το I’m Still Here για τον σκηνοθέτη του Walter Salles που θα γίνει πιθανώς ο δεύτερος μη αγγλόφωνος υποψήφιος στην κατηγορία Σκηνοθεσίας μαζί με τον Jacques Audiard – η ταινία αναμένεται να μπει στο Διεθνές Φιλμ – το A Real Pain, το Nickel Boys και το September 5 που έχει χάσει φόρα αλλά δεν μπορεί να αποκλειστεί, το Nosferatu του Robert Eggers στην κατηγορία Διεύθυνσης Φωτογραφίας και πιθανώς Κοστουμιών, το Kingdom of the Planet of the Apes στα Εφέ και το The Substance στην κατηγορία Μακιγιάζ/Κομμώσεων.
Αυτά είναι τα πιθανότερα σενάρια αυτή τη στιγμή, προβλέπεται όμως να προστεθούν και άλλα όσο πλησιάζουμε στο τέλος του έτους. Το μόνο σίγουρο είναι πως εάν κάποιος εκφράσει τώρα ποιες 10 ταινίες θα είναι υποψήφιες για Καλύτερη Ταινία με απόλυτη αυτοπεποίθηση στα φετινά Όσκαρ, μην τον πιστέψεις.