Γιώργος Κονταρίνης / Eurokinissi
ΚΙΝΗΣΗ

Τι είναι το μποτιλιάρισμα-φάντασμα, για το οποίο ευθύνονται οι οδηγοί

Κι όμως υπάρχει ένα είδος κίνησης για το οποίο ευθύνονται οι ίδιοι οι οδηγοί και οι συνήθειές τους.

Η κίνηση στους δρόμους είναι ένα μάλλον καθημερινό πρόβλημα αν ζεις σε μητροπόλεις, όπως η Αθήνα. Τις ώρες αιχμής η κατάσταση μοιάζει ανυπόφορη, ενώ τα υπόγεια μέσα μπορούν ασφαλώς να σε μεταφέρουν πιο γρήγορα στον προορισμό σου.

Πολλές φορές το μποτιλιάρισμα αυτό μοιάζει αδύνατο να αποφευχθεί, αφού συγκεκριμένες ώρες, συγκεκριμένοι δρόμοι είναι πάντα απροσπέλαστοι. Το ίδιο συμβαίνει και με Εθνικές Οδούς κατά την επιστροφή ή την αναχώρηση εκδρομέων.

Τι θα έλεγες όμως αν μάθαινες ότι υπάρχει και ένα είδος μποτιλιαρίσματος το οποίο προκαλείται καθαρά και μόνο από την οδηγική μας συμπεριφορά και κυρίως τη συμπεριφορά του προπορευόμενου οδηγού;

Πώς προκαλείται το μποτιλιάρισμα – φάντασμα

EUROKINISSI

Την ώρα λοιπόν που όλοι οι συγκοινωνιολόγοι καλούνται να βρουν λύσεις σχετικά με το πρόβλημα της κίνησης στην Αθήνα ή σε άλλες μεγαλουπόλεις και οι οδηγοί ψάχνουν συνεχώς εναλλακτικές διαδρομές για να αποφεύγουν τα συνεχή μποτιλιαρίσματα, υπάρχει και ένα κυκλοφοριακό ζήτημα που ρυθμίζεται απλά και μόνο με τις οδηγικές μας συνήθειες.

Το μποτιλιάρισμα – φάντασμα προκαλείται χωρίς προφανή λόγο και αιτία ουσιαστικά είναι η αδυναμία των περισσότερων οδηγών να ακολουθήσουν τη ροή της κίνησης χωρίς να επιταχύνουν και πολύ περισσότερο το να επιβραδύνουν άσκοπα.

Εκ πρώτης άποψης φαίνεται απλό, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι εύκολο να ξεφύγεις από τον «κανόνα». Αν κάποιος οδηγός επιβραδύνει άσκοπα, αναγκάζει τον οδηγό που ακολουθεί να κάνει το ίδιο και μάλιστα με μεγαλύτερη διάρκεια και ένταση, προκαλώντας ένα φαινόμενο το οποίο μοιάζει με ντόμινο και δημιουργεί μια κίνηση.

Αυτό εξηγείται και επιστημονικά: Έρευνες έχουν αποδείξει ότι στην περίπτωση που ο προπορευόμενος οδηγός επιβραδύνει για δύο δευτερόλεπτα αναγκάζει τον πίσω του να κάνει το ίδιο για διπλάσιο χρονικό διάστημα (τέσσερα δευτερόλεπτα), τον τρίτο οδηγό να πιέζει το πεντάλ του φρένου για έξι δευτερόλεπτα κ.ο.κ..

Βάσει αυτού του αξιώματος, ένα ανεπαίσθητο φρενάρισμα είναι ικανό να προκαλέσει μια σημαντική παύση της κυκλοφορίας, ιδιαίτερα στις ώρες αιχμής που αυτή είναι ούτως ή άλλως πυκνή. Στους οδηγούς που βρίσκονται αρκετά πιο πίσω, αυτό το μποτιλιάρισμα μοιάζει με φάντασμα.

Πώς αποφεύγουμε αυτού του είδους το μποτιλιάρισμα

ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/ EUROKINISSI

Όπως αναφέραμε προηγουμένως, το ζήτημα αυτό όσο εύκολο μοιάζει στη θεωρία, άλλο τόσο δύσκολο είναι να επιλυθεί και για να βγάλουμε άκρη πρέπει να ακολουθήσουμε την ακριβώς αντίστροφη μεθοδολογία από αυτήν που ακολουθούν οι περισσότεροι οδηγοί.

Άρα, θα πρέπει να αυξάνουμε αρχικά την απόσταση που μας χωρίζει από το μπροστινό όχημα, επιτυγχάνοντας κατά αυτόν τον τρόπο τη μείωση της συχνότητας των επιβραδύνσεων και επιτρέποντας άλλα οχήματα να εισέλθουν και να εξέλθουν από την ίδια λωρίδα κυκλοφορίας χωρίς να επηρεάσουν τον ρυθμό κίνησης.

Αν και η λύση στο συγκεκριμένο πρόβλημα φαντάζει απλή, στην πραγματικότητα δεν είναι τόσο εύκολη να επιτευχθεί, καθώς λίγοι είναι οι οδηγοί τουλάχιστον στην Ελλάδα, που θα σεβαστούν την απόσταση που διατηρεί κάποιος από το προπορευόμενο όχημα και ακόμα λιγότεροι εκείνοι που δεν θα το δουν σαν ευκαιρία για να κάνουν προσπέραση.