5 σοκαριστικές προβλέψεις για το μέλλον των αερομεταφορών
Το μέλλον όσον αφορά τις αεροπορικές πτήσεις προβλέπεται πιο τρελό από όσο μπορούμε να φανταστούμε.
- 1 ΦΕΒ 2025
Περισσότερα από 100 χρόνια μετά την πρώτη πτήση των αδελφών Wright, οι ταξιδιώτες έχουν συνηθίσει τόσο πολύ να διασχίζουν τον κόσμο αεροπορικώς που η εμπειρία μοιάζει πλέον δεδομένη.
Αυτό σημαίνει ότι οι κατασκευαστές αεροσκαφών και οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να συνεχίσουν να καινοτομούν, φέρνοντας εκπλήξεις που ενδέχεται να γίνουν πραγματικότητα νωρίτερα απ’ ό,τι φανταζόμαστε. Παρακάτω θα βρεις πέντε συναρπαστικές τάσεις που έρχονται στο μέλλον των αερομεταφορών.
Η επιστροφή των υπερηχητικών πτήσεων
Μπορεί να ακούγεται περίεργο να μιλάμε για το μέλλον αναφερόμενοι σε κάτι που υπήρχε ήδη πριν από μισό αιώνα, αλλά από τότε που το Concorde αποσύρθηκε το 2003, οι επιβάτες περιμένουν την επιστροφή των υπερηχητικών πτήσεων. Με ταχύτητα Mach 2.04 (2180 χιλιόμετρα την ώρα, δηλαδή, πάνω από υπερδιπλάσια της ταχύτητας του ήχου), το εμβληματικό Concorde διένυε τη διαδρομή Νέα Υόρκη – Παρίσι σε μόλις τρεις ώρες.
Ωστόσο, το αεροσκάφος, που λανσαρίστηκε το 1976 και χρησιμοποιήθηκε μόνο από την Air France και την British Airways, αποδείχθηκε οικονομικά μη βιώσιμο και σταμάτησε να πετά πριν από 20 χρόνια.
Τώρα, όμως, φαίνεται πως το υπερηχητικό ταξίδι μπορεί να επιστρέψει. Η NASA αναπτύσσει το X-59, ενώ το 2021 η United Airlines παρήγγειλε 15 υπερηχητικά αεροσκάφη Overture της εταιρείας Boom. Αντίστοιχη παραγγελία έκανε και η American Airlines, με την Boom να προβλέπει πως το αεροπλάνο θα πετάξει πριν από το τέλος της δεκαετίας, αν όλα πάνε σύμφωνα με το πλάνο.
Νέα δρομολόγια, ακόμα μεγαλύτερες πτήσεις
Η μεγαλύτερη πτήση στον κόσμο το 2025 θα είναι η διαδρομή Νέα Υόρκη – Σιγκαπούρη, που θα διαρκεί 18 ώρες και 50 λεπτά. Το δρομολόγιο εκτελείται από τη Singapore Airlines, καλύπτοντας απόσταση 15.425 χιλιομέτρων και προσφέροντας αποκλειστικά θέσεις business class και premium economy.
Με συνεχώς νέα δρομολόγια, όπως οι πρώτες απευθείας πτήσεις από τις ΗΠΑ προς τη Γροιλανδία και το Μαρακές το 2025, το ρεκόρ αυτό θα δοκιμαστεί σύντομα. Το 2026, η αυστραλιανή Qantas θα λανσάρει το “Project Sunrise”, με στόχο να συνδέσει το Σίδνεϊ με το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη, με πτήσεις διάρκειας άνω των 20 ωρών σε ειδικά διαμορφωμένα Airbus A350-1000.
Drones με επιβάτες
Αν διαθέτεις 40.000 ευρώ και είσαι αρκετά τολμηρός, μπορείς ήδη να αγοράσεις ένα drone για έναν επιβάτη. Ωστόσο, οι πιο αξιόπιστες επιλογές αναμένονται στο άμεσο μέλλον, πιθανότατα από την κινεζική εταιρεία EHang. Το 2024, η εταιρεία πραγματοποίησε επιτυχείς δοκιμές με το αυτόνομο, ηλεκτρικό επιβατικό drone της και συνεχίζει την ανάπτυξή του.
Αυτή τη στιγμή, το μοντέλο της EHang μπορεί να μεταφέρει έναν ή δύο επιβάτες, με εμβέλεια μόλις 35 χιλιομέτρων και τελική ταχύτητα 130 χιλιομέτρων ανά ώρα. Παρότι τα νούμερα δεν εντυπωσιάζουν ακόμα, η προοπτική των ιπτάμενων αυτοκινήτων αρχίζει να παίρνει σάρκα και οστά.
Ηλεκτρικά αεροσκάφη μικρών αποστάσεων
Με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να γίνονται όλο και πιο δημοφιλή, είναι λογικό να αναρωτιόμαστε: γιατί όχι και ηλεκτρικά αεροπλάνα; Η United Airlines ελπίζει να τα εντάξει στον στόλο της πριν από το τέλος της δεκαετίας, στο πλαίσιο του στόχου της για μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα έως το 2050.
Η πρώτη παραγγελία έχει ήδη γίνει στη σουηδική Heart Aerospace, η οποία αναπτύσσει από το 2021 το μοντέλο ES-30. Πρόκειται για ένα 30θέσιο αεροσκάφος με ηλεκτρική εμβέλεια 200 χιλιομέτρων, ενώ ένας εφεδρικός υβριδικός κινητήρας που χρησιμοποιεί βιώσιμα καύσιμα μπορεί να διπλασιάσει την εμβέλεια στα 400 χιλιόμετρα. Αντίστοιχες παραγγελίες έχουν κάνει και οι Icelandair, Air Canada και Mesa Air Group, φέρνοντας πιο κοντά το όραμα των «πράσινων» πτήσεων μικρών αποστάσεων.
Φτερά που μεταμορφώνονται
Σε αντίθεση με τα πουλιά, τα φτερά των αεροσκαφών είναι σταθερά και δεν μπορούν να κινηθούν. Ή τουλάχιστον, δεν μπορούσαν μέχρι σήμερα. Η ιδέα των προσαρμοζόμενων φτερών, που μιμούνται την ευελιξία των πτηνών, έχει προταθεί εδώ και χρόνια, αλλά η υλοποίησή της είναι εξαιρετικά δύσκολη.
Ωστόσο, ερευνητές του MIT και της NASA εργάζονται πάνω σε ένα σχέδιο που θα κάνει τα αεροπλάνα πιο αποδοτικά και ικανά να προσαρμόζονται σε διαφορετικές συνθήκες. Αν και η τεχνολογία δεν θα εμφανιστεί σύντομα στις εμπορικές πτήσεις, το ενδεχόμενο να δούμε στο μέλλον αεροπλάνα με «έξυπνα» φτερά δεν είναι πλέον επιστημονική φαντασία.