Shanna Besson/Netflix via AP
EXPLAINED

Oscars: Τι έχει συμβεί με την Karla Sofia Gascón που από φαβορί έγινε αουτσάιντερ

Η ηθοποιός που έγραψε ιστορία ως η πρώτη τρανς γυναίκα που είναι υποψήφια για Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου, βλέπει τις πιθανότητές της να εξανεμίζονται μετά από μία σειρά ρατσιστικών αναρτήσεων που είχε κάνει πριν λίγα χρόνια και μόλις αποκαλύφθηκαν. 

Όταν πριν από δύο περίπου εβδομάδες ανακοινώθηκαν οι υποψηφιότητες των βραβείων Όσκαρ 2025, η Karla Sofia Gascón έγραψε ιστορία με την υποψηφιότητά της στην ιστορία του θεσμού. Η 52χρονη Ισπανίδα, εκ των πρωταγωνιστριών του Emilia Perez, που σάρωσε στις φετινές υποψηφιότητες κερδίζοντας συνολικά 13 (μεταξύ αυτών Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Διασκευασμένου Σεναρίου) ανακοινώθηκε ότι διεκδικεί, όπως αναμενόταν, το Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου.

Στο ισπανόφωνο γαλλικό musical crime movie του Jacques Audiard υποδύεται την αρχηγό ενός Μεξικάνικου καρτέλ, η οποία ζητάει από μια δικηγόρο (Zoe Saldaña, η οποία είναι επίσης υποψήφια για Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου και απέσπασε το αντίστοιχο βραβείο στις Χρυσές Σφαίρες) να τη βοηθήσει να εξαφανιστεί και να αλλάξει το φύλο της σε γυναίκα.

Κι ενώ οι πιθανότητες να αποχωρήσει από το Dolby Theatre στις 2 Μαρτίου με το χρυσό αγαλματίδιο ήταν με το μέρος της, ξαφνικά η Karla Sofia Gascón έγινε από φαβορί, αουτσάιντερ, συμπαρασύροντας ίσως, σύμφωνα με τα διεθνή μέσα και τις πιθανότητες του Emilia Pérez να θριαμβεύσει στα φετινά βραβεία Όσκαρ.

«Νομίζω ότι μπορούμε να πούμε με ασφάλεια ότι η Gascón δεν θα κερδίσει», δήλωσε χαρακτηριστικά  η Wendy Ide, κριτικός κινηματογράφου του The Observer στο BBC.

Τι συνέβη; 

Πριν λίγες ημέρες, η δημοσιογράφος Sarah Hagi έφερε στο φως αμφιλεγόμενες και εμπρηστικές αναρτήσεις της ηθοποιού στα social media από το πρόσφατο παρελθόν (μεταξύ 2020 και 2021) σχετικά με τους μουσουλμάνους, τον George Floyd και τη διαφορετικά στις οσκαρικές τελετές. Ούτε λίγο, ούτε πολύ δηλαδή κατηγορείται για ρατσιστική συμπεριφορά και ρητορική μίσους.

«Συγγνώμη, είναι απλά δική μου εντύπωση ή υπάρχουν περισσότεροι μουσουλμάνοι στην Ισπανία; Κάθε φορά που πηγαίνω να πάρω την κόρη μου από το σχολείο, υπάρχουν όλο και περισσότερες γυναίκες με καλυμμένα μαλλιά και φούστες μέχρι τις φτέρνες. Του χρόνου, αντί για αγγλικά, θα πρέπει να διδάσκουμε αραβικά», είχε γράψει στις 22 Νοεμβρίου του 2020.

«Όλο και περισσότερο τα Όσκαρ μοιάζουν με μια τελετή για ανεξάρτητες ταινίες και ταινίες διαμαρτυρίας, δεν ήξερα αν παρακολουθούσα ένα αφροκορεάτικο φεστιβάλ, μια διαδήλωση του Black Lives Matter ή την 8Μ (σ.σ. ισπανικός τρόπος αναφοράς στην Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας). Κατά τα άλλα, ένα άσχημο, άσχημο γκαλά», είχε αναρτήσει για την τελετή απονομής του 2021 όπου το Nomadland κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. 

Σχετικά με τη δολοφονία του George Floyd είχε ανεβάσει το εξής tweet: «Πραγματικά νομίζω ότι ελάχιστοι άνθρωποι ενδιαφέρθηκαν ποτέ για τον George Floyd, έναν ναρκομανή απατεώνα, αλλά ο θάνατός του χρησίμευσε για να αποδειχθεί για άλλη μια φορά ότι υπάρχουν άνθρωποι που εξακολουθούν να θεωρούν τους μαύρους πιθήκους χωρίς δικαιώματα και τους αστυνομικούς δολοφόνους. Όλοι έχουν άδικο… Είναι πολλά αυτά που πρέπει να σκεφτούμε σχετικά με τη συμπεριφορά του είδους μας κάθε φορά που συμβαίνει ένα γεγονός. Ίσως, δεν είναι πλέον ζήτημα ρατσισμού, αλλά κοινωνικών τάξεων που αισθάνονται απειλή η μία από την άλλη. Ίσως, αυτή να είναι η μόνη πραγματική διαφορά».

Πριν αποκαλυφθούν τα παραπάνω tweets, η Gascón είχε προβεί σε μία ακόμα αμφιλεγόμενη κίνηση, καθώς κατηγορήθηκε ότι προσπαθεί να υπονομεύσει τη Fernanda Torres, επίσης υποψήφια για Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για την ερμηνεία της στο I’m Still Here – να υπενθυμίσουμε ότι κέρδισε πριν λίγο καιρό τη Χρυσή Σφαίρα.

«Αυτό που δεν μου αρέσει είναι οι ομάδες στα social media -οι άνθρωποι που δουλεύουν με αυτούς τους ανθρώπους- που προσπαθούν να μειώσουν τη δουλειά μας, εμένα και της ταινίας μου, γιατί αυτό δεν οδηγεί πουθενά. Δεν χρειάζεται να καταστρέψεις τη δουλειά κάποιου για να αναδείξεις μια άλλη. Δεν έχω πει ποτέ τίποτα κακό για τη Fernanda Torres ή την ταινία της. Ωστόσο, υπάρχουν άνθρωποι που εργάζονται με την Torres και επιτίθενται σε εμένα και το Emilia Pérez. Αυτό λέει περισσότερα για τη δική τους ταινία παρά για τη δική μου», δήλωσε στη βραζιλιάνικη εφημερίδα Folha de S. Paulo για να διευκρινίσει λίγα 24ωρα μετά το σάλο που προκάλεσε με τις δηλώσεις της. 

«Είμαι τεράστια θαυμάστρια της Fernanda Torres και ήταν υπέροχο που τη γνώρισα τους τελευταίους μήνες», ανέφερε και συνέχισε: «Στα πρόσφατα σχόλιά μου, αναφερόμουν στην τοξικότητα και τη βίαιη ρητορική μίσους στα social media, την οποία δυστυχώς συνεχίζω να βιώνω. Η Fernanda είναι μία υπέροχη γυναίκα και καταπληκτική ηθοποιός. Υπήρξε μια υπέροχη σύμμαχος, και κανείς που συνδέεται άμεσα μαζί της δεν έχει υπάρξει τίποτα λιγότερο από υποστηρικτικός και εξαιρετικά γενναιόδωρος».

Όσον αφορά τις εμπρηστικές της δηλώσεις που αποκάλυψε η δημοσιογράφος, η Gascón διευκρίνισε αρχικά μεταξύ άλλων σε ανάρτησή της στο Instagram ότι «ως άτομο που ανήκει σε μια περιθωριοποιημένη κοινότητα, γνωρίζω πολύ καλά αυτόν τον πόνο και λυπάμαι βαθιά για όσους πλήγωσα. Σε όλη μου τη ζωή έχω παλέψει για έναν καλύτερο κόσμο. Πιστεύω ότι το φως θα θριαμβεύσει πάντα απέναντι στο σκοτάδι», αλλά και ότι «όποιος με γνωρίζει ξέρει ότι δεν είμαι ρατσίστρια. Θα εκπλαγείτε όταν μάθετε ότι ένας από τους πιο σημαντικούς ανθρώπους στην τρέχουσα ζωή μου και που αγαπώ περισσότερο είναι μουσουλμάνος. Ξέρω ότι έχω καταδικαστεί ήδη χωρίς δίκη και χωρίς δυνατότητα να εξηγήσω τι συμβαίνει». 

Στη συνέχεια, απενεργοποίησε τον λογαριασμό της στο X και έστειλε μία μακροσκελή επιστολή-απάντηση στο The Hollywood Reporter.

«Ίσως, τα λόγια μου να μην είναι σωστά, πολλές φορές λόγω άγνοιας ή καθαρού λάθους. Ζητώ και πάλι συγγνώμη αν κάποιος αισθάνθηκε, ή στο μέλλον, ποτέ προσβεβλημένος. Είμαι ένας άνθρωπος που επίσης έκανε, κάνει και θα κάνει λάθη από τα οποία θα μάθω. Δεν είμαι τέλεια. Το να βγάζετε τα λόγια μου εκτός πλαισίου ή να χειραγωγούνται για να με πληγώσετε είναι κάτι για το οποίο δεν ευθύνομαι.

Είμαι υπεύθυνη μόνο για αυτά που λέω, όχι για αυτά που λένε οι άλλοι ότι λέω ή αυτά που οι άλλοι ερμηνεύουν από αυτά που λέω. Ελπίζω κάποια στιγμή να έχω την ευκαιρία να δώσω μια πιο εκτενή εξήγηση. Συγχωρέστε με γιατί συνεχίζω να πηγαίνω από τη μια πλευρά στην άλλη και δεν μπορώ να ανταποκρίνομαι σε κάθε πράγμα που φέρνετε για να προσπαθήσετε να με βυθίσετε. Αλλά αν θέλετε, μπορείτε να συνεχίσετε να μου επιτίθεστε σαν να είμαι υπεύθυνη για την πείνα και τους πολέμους στον κόσμο. Ζητώ ξανά συγγνώμη αν έχω προσβάλει κάποιον με τα λόγια μου», είναι ένα μικρό απόσπασμα.

Η συμπρωταγωνίστρια της, πάντως Zoe Saldaña φρόντισε να κρατήσει αποστάσεις: «Με στεναχωρεί πραγματικά γιατί δεν το υποστηρίζω και δεν έχω καμία ανοχή σε οποιαδήποτε αρνητική ρητορική απέναντι σε ανθρώπους οποιασδήποτε ομάδας. Μπορώ μόνο να βεβαιώσω την εμπειρία που είχα με κάθε άτομο που είναι μέρος αυτής της ταινίας και η εμπειρία μου και οι αλληλεπιδράσεις μου μαζί τους αφορούσαν τη συμμετοχικότητα και τη συνεργασία και τη φυλετική, πολιτιστική και έμφυλη ισότητα».

Όπως προαναφέραμε η κριτικός κινηματογράφου του The Observer δεν ήταν η μόνη που υποστήριξε ότι πλέον η 52χρονη ηθοποιός δεν έχει καμία πιθανότητα να κερδίσει το βραβείο Όσκαρ και να γράψει ιστορία στον θεσμό.

«Έτσι κι αλλιώς, δε νομίζω ότι θα κέρδιζε το βραβείο Καλύτερης Ταινίας, αλλά τώρα, αυτό δεν θα συμβεί σίγουρα», σημείωσε ο Patrick Heidmann, κριτικός κινηματογράφου στην Berliner Zeitung και συνέχισε: «Πιστεύω πλέον πως το I’m Still Here είναι φαβορί. Το θέμα είναι τι θα γίνει με τη Saldaña. Ήταν σίγουρο ότι θα κέρδιζε το βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου, άλλα τώρα μάλλον οι πιθανότητες είναι με την Ariana Grande για το Wicked».

Μπορεί κάποιος να πει ότι αυτά να είναι προσωπικές απόψεις, ωστόσο το BBC αναφέρει σε δημοσίευμά του ότι η ιστορία έχει δείξει πως η Ακαδημία δεν μένει ανεπηρέαστη. Για παράδειγμα, όταν στα τέλη του 2008 ο Mickey Rourke έκανε ένα ομοφοβικό ξέσπασμα σε δημοσιογράφο, κανείς δεν έπεσε από τα σύννεφα που έχασε το Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του στο The Wrestler από τον Sean Penn που το κέρδισε για το Milk.