
Πόσα χρόνια έχουν να συντηρηθούν οι πεζογέφυρες του Ηλεκτρικού
Προκηρύχθηκε διαγωνισμός από την ΣΤΑ.ΣΥ. για ένα μεγάλο πρόγραμμα καταγραφής και συντήρησης των πεζογεφυρών όλου του δικτύου.
- 21 ΦΕΒ 2025
Επειδή δεν πρόκειται για κάποια φιάλη chardonnay ή ασύρτικου, η παλαιότητα λειτουργεί αντιστρόφως ανάλογα με την ασφάλεια στην περίπτωση του ΗΣΑΠ. Ενδείξεις για την οριακή κατάσταση στην οποία έχει φτάσει ο στόλος λόγω γηραιότητας αλλά και το προσωπικό συντήρησής ήρθαν στο φως πρόσφατα, όταν βαγόνι τρένου πήρε απρόσμενα φωτιά και λίγες μέρες αργότερα άνοιξαν οι πόρτες σε συρμό του ΗΣΑΠ ενώ βρισκόταν εν κινήσει.
Αλλά δεν είναι μόνο το τροχαίο υλικό που επείγει να συντηρηθεί στην παλαιότερη γραμμή της χώρας: ο οργανισμός της ΣΤΑ.ΣΥ. προκήρυξε μόλις διαγωνισμό για ένα συνολικό πρόγραμμα καταγραφής και συντήρησης των πεζογεφυρών του δικτύου, κάτι για το οποίο είχε εκφραστεί η αναγκαιότητα τουλάχιστον δύο χρόνια πριν, με αφορμή την επείγουσα αποκατάσταση που δρομολογήθηκε για τη γέφυρα Πουλόπουλου στο Θησείο, όταν η διάβρωση του οπλισμού της είχε φτάσει σε επικίνδυνο σημείο.
Αντικείμενο της σύμβασης, όπως αναγράφεται στο σχετικό έγγραφο, είναι η «ανάληψη εργασιών επιθεώρησης, αξιολόγησης, συντήρησης και αποκατάσταση του συνόλου των πεζογεφυρών του δικτύου της ΣΤΑ.ΣΥ. Πρόκειται για 40 στον αριθμό πεζογέφυρες που περιλαμβάνει το πρόγραμμα, από τις οποίες όλες βρίσκονται κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής του ΗΣΑΠ, εκτός από μία που ανήκει στην μπλε γραμμή (σταθμός Χαλάνδρι, άνωθεν της οδού Δουκίσσης Πλακεντίας).
Δεν είναι ίδιες μεταξύ τους, ούτε έχουν τις ίδιες ανάγκες. Κάποιες από αυτές διαθέτουν βάθρα από μέταλλο, σε άλλες κατασκευάστηκαν με λιθοδομή και έτσι χαρακτηρίζονται από ιδιαίτερη αισθητική αξία (π.χ. η τοξωτή πεζογέφυρα στο Μοναστηράκι και η μήκους 19 μ. στον Πειραιά), ενώ σε άλλες επιλέχθηκε το οπλισμένο σκυρόδεμα.
Κάποιες –ελάχιστες– κατασκευάστηκαν προ εικοσαετίας, το 2004, όπως η πεζογέφυρα στη Νερατζιώτισσα (μαζί με τον σταθμό που κατασκευάστηκε τότε για να καλύψει ανάγκες μεταφοράς των Ολυμπιακών Αγώνων), ενώ άλλες -πολλές περισσότερες- κατασκευάστηκαν πολύ παλαιότερα, ακόμη και μέσα στη δεκαετία του 1950 οι πιο παλιές.
Κοινή συνισταμένη ότι δεν έχουν συντηρηθεί για χρόνια και δεν υπάρχει σήμερα σαφής εικόνα για την κατάστασή τους.
Τελευταία επισκευή στις πεζογέφυρες το 2007
Διάρκεια ενός έτους για την παράδοση του έργου (από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης) ορίζει ο διαγωνισμός που προκήρυξε η ΣΤΑ.ΣΥ., ενώ είναι σημαντικό ότι μέσα σε αυτό το χρονικό περιθώριο το πρώτο ζητούμενο που πρέπει να καλυφθεί από την ανάδοχο εταιρεία, πριν τις όποιες εργασίες επισκευής ανά περίπτωση, είναι η πλήρης και αναλυτική καταγραφή της κατάστασης για κάθε πεζογέφυρα ξεχωριστά, με τεχνικές όπως επίγεια σάρωση με laser και 3D αποτύπωση, οπτικούς ελέγχους και μη καταστροφικές δοκιμές.
Έτσι, θα προκύψει ένα νέο Μητρώο Πεζογεφυρών στα χέρια της ΣΤΑ.ΣΥ., μια βάση δεδομένων που θα είναι χρήσιμη σε βάθος χρόνου.
Όσον αφορά τη βασική επιθεώρηση, ανάμεσα στα τμήματα της πεζογέφυρας τα οποία πρέπει να ελεγχθούν και να καταγραφούν ώστε να εξακριβωθεί το επίπεδο ασφαλείας περιλαμβάνονται: ο εξοπλισμός της πεζογέφυρας (κιγκλιδώµατα, στηθαία, κανάλια Η/Μ συστημάτων κ.α.), τα εφέδρανα εφόσον αυτά είναι ορατά και προσβάσιμα, η γεωμετρία του φορέα ανωδομής αλλά και των βάθρων της πεζογέφυρας (για σημεία που παρουσιάζουν τυχόν αλλοιώσεις ή ρηγματώσεις).
Όλα τα παραπάνω δεν έχουν ελεγχθεί στις πεζογέφυρες του ΗΣΑΠ για πάνω από 15 χρόνια. Για την ακρίβεια, όπως αναφέρεται στο έγγραφο του διαγωνισμού, η τελευταία γενική επισκευή στη Γραμμή 1 πραγματοποιήθηκε το 2007, στο πλαίσιο του έργου «Επισκευή Γεφυρών σε ολόκληρο το ∆ίκτυο της ΗΣΑΠ Α.Ε.», που είχε προκηρυχθεί το 2006.