ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Everybody should like everything

Η φύση των like και η χρησιμότητά τους στην εποχή των μέσων δικτύωσης.

Το Oneman δίνει για μια μέρα το τιμόνι στο AD&PR Lab του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Το κείμενο που θα διαβάσεις παρακάτω αποτελεί μέρος μίας ενέργειας κατά την οποία πάνω από 40 φοιτητές του AD&PR Lab πρότειναν, έγραψαν και δημοσιεύουν το δικό τους κείμενο στο Oneman. Μπορείς να διαβάσεις όλα τα κείμενα των φοιτητών στο microsite που δημιουργήσαμε για την ενέργεια.

Σε μια συνέντευξη που έδωσε ο Andy Warhol τον Νοέμβριο του 1963 είπε την φράση “Everybody should like everybody” ελληνιστί σε όλους πρέπει να αρέσουν όλοι, μια φράση η οποία έχει χιλιοεκτυπωθεί σε κοντομάνικες, αφίσες και από μερικούς έχει ταυτιστεί με τον ορισμό της pop art.

Σήμερα όμως η φράση αυτή ίσως αλλαγμένη κατά μια λέξη θα μπορούσε να περιγράψει την κατάσταση που επικρατεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.” Everybody should like everything” είναι το μοντέλο το οποίο ακολουθείται στα μέσα είτε αυτό γίνεται μέσω ενός like στο Facebook, ενός retweet στο twitter η ενός double tap στο Instagram η κάτι αντίστοιχο σε οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα.

Η φύση των Like είναι απλή οι χρήστες κάνουν Like για να επικοινωνήσουν τις απόψεις τους πάνω σε κάτι. Το θέμα είναι απροσδιόριστο , μπορούμε να μοιράσουμε like  σε θέματα τα οποία έχουν να κάνουν με το πού και με ποιους είχε βγει έξω χθες το βράδυ ο κολλητός μας όσο εμείς ήμασταν άρρωστοι στο κρεβάτι, σε ένα βίντεο μιας γάτας την οποία βρίσκουμε εξαιρετικά χαριτωμένη όταν πίνει το γάλα της, μέχρι και σε κάποιο άρθρο το οποίο εκφράζει μια σοβαρή ή ακόμα και τραγική διάσταση της κοινωνικής ή πολιτικής ζωής, στο οποίο βεβαίως δεν κάνουμε like γιατί μας αρέσει αυτού καθαυτού, αλλά μάλλον γιατί ήμαστε ευγνώμονες σε αυτόν που μας έφερε την πληροφορία την οποία διαβάσαμε ή μας έφερε μια οπτική διαφορετική από τη δική μας, που βρήκαμε ενδιαφέρουσα.

Τα θέματα με τα οποία μπορούμε να ασχοληθούμε είναι απεριόριστα και εφόσον είναι στη φύσης μας να θέλουμε να μαζεύουμε πληροφορίες πάνω σε οτιδήποτε μπορεί να μας ενδιαφέρει ,αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο τα μέσα όπως το facebook είναι τόσο ευρέως διαδεδομένα, καθώς κάνουν ακριβώς αυτό, μας δίνουν δηλαδή τις πληροφορίες που θέλουμε πάνω στα θέματα που θέλουμε.

Τι κερδίζουμε όμως εμείς κάνοντας like στο post κάποιου άλλου? Οι απαντήσεις  για το συγκεκριμένο ερώτημα είναι πολλές  μα κατά βάση στηρίζονται στο ότι την δεδομένη στιγμή που εγώ κάνω το like, έχω κάτι μικρό να κερδίσω, το οποίο δεν είναι αναγκαστικά υλικό. Αν για παράδειγμα διαβάσω ένα άρθρο και πατήσω αυτό το πολυπόθητο Like στην σελίδα του blog που το ανέβασε, αυτό σημαίνει δύο πράγματα : πρώτον, ότι ο αλγόριθμος που αναλύει  τι μου αρέσει και βάση αυτού ποστάρει προτάσεις στην αρχική μου σελίδα μπορεί να μου βρει εξίσου καλά άρθρα τα οποία θα μου φανούν ενδιαφέροντα και δεύτερον, ότι το άρθρο ίσως να μπορέσει να φτάσει και στα μάτια άλλων που θα το εκτιμήσουν.

Τέλος, τα Like μπορεί να βοηθήσουν και στην καλλιέργεια των προσωπικών σχέσεων, like κατά βάση κάνουμε σε post φίλων και γνωστών κάτι το οποίο είναι και φυσικό. Οι προσωπικές σχέσεις σήμερα έχουν αλλάξει για καλό ή για κακό και τα μέσα όπως το Facebook,το twitter ή το Instagram έχουν κατά βάση γίνουν αδιάσπαστο μέρος των σχέσεων αυτών και μπορεί και σε ορισμένες περιπτώσεις να βοηθήσουν και στη διατήρηση σχέσεων οι οποίες διαφορετικά θα είχαν χαθεί είτε λόγω απόστασης είτε λόγω της φυσική φθοράς του χρόνου. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα like δημιουργούν άρα ένα περιβάλλον στο οποίο μπορούν να συναντηθούν άτομα και να δημιουργήσουν εμπειρίες που δεν θα μπορούσαν να δημιουργηθούν κάπου αλλού.

Τα like ίσως θα μπορούσαμε να τα χαρακτηρίσουμε ως έναν τρόπο οργάνωσης αυτού του πανέμορφου χάους που είναι το διαδίκτυο. Είναι ένας τρόπος να διαχωρίσουμε το τι μας ενδιαφέρει και το τι μας έλκει μέσα από μια απύθμενη δεξαμενή πληροφοριών στην οποία πέφτουμε κάθε φορά που ανοίγουμε έναν browser .Ουσιαστικά ο λόγος των likeείναι πρακτικός ακόμα και αν με την πρώτη ματιά δεν φαίνεται. Μας δείχνουν έναν δρόμο στον οποίο μπορούμε να κινηθούμε γιατί θα μπορούσαμε να χαθούμε και να χάσουμε τα όμορφα αλλά και ορισμένα σκληρά και ρεαλιστικά πράγματα που έχει να μας προσφέρει.

Εν τέλει, ζούμε στην αρχή μιας εποχής της οποίας η βάση είναι το να μοιραζόμαστε. Μοιραζόμαστε απόψεις, άρθρα στιγμές, εικόνες και ότι άλλο μας κατέβει στο κεφάλι. Το να μπορέσουμε όμως να φιλτράρουμε το τι βλέπουμε και να ανακαλύψουμε το τι θέλουμε είναι απαραίτητο, γιατί στην τελική ήμαστε αυτό που δείχνουμε στον κόσμο ότι ήμαστε. Είναι πολύ εύκολο να κρίνουμε τον άλλον από αυτό το οποίο δείχνει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πολλές φορές αυτό κάνουμε. Για αυτό θα ήταν καλό αν θέλουμε να μας κρίνουνε σωστά,  να διαμορφώνουμε την ψηφιακή μας εικόνα κατά τέτοιο τρόπο ώστε να μοιραζόμαστε τα στοιχεία τα οποία εμείς οι ίδιοι θέλουμε να φανούν.

Exit mobile version