Όταν ο κινηματογράφος συναντά την μόδα
- 5 ΦΕΒ 2015
Το Oneman δίνει για μια μέρα το τιμόνι στο AD&PR Lab του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών. Το κείμενο που θα διαβάσεις παρακάτω αποτελεί μέρος μίας ενέργειας κατά την οποία πάνω από 40 φοιτητές του AD&PR Lab πρότειναν, έγραψαν και δημοσιεύουν το δικό τους κείμενο στο Oneman. Μπορείς να διαβάσεις όλα τα κείμενα των φοιτητών στο microsite που δημιουργήσαμε για την ενέργεια.
Όσο η μόδα επηρεάζει τις ταινίες και τον τρόπο που παρουσιάζονται τόσο και οι ίδιες οι ταινίες συμβάλλουν κάποιες φορές στον καθορισμό των τάσεων της μόδας, και αυτό αρχίζει κιόλας από την εποχή του βωβού κινηματογράφου. Η συμβολή των σχεδιαστών μόδας έπαιξε σημαντικό ρόλο στην επιρροή της μόδας και στη δημιουργία τάσεων. Όλο αυτό το ταξίδι συνεχίζεται μέσα στις δεκαετίες όπου μόδα και κινηματογράφος συναντούνται. Όμως όταν μιλάμε για στυλ και χαρακτήρες , ψάχνεις να βρεις μία ολοκληρωμένη ταυτότητα και σίγουρα τα ρούχα δεν κάνουν τον ηθοποιό αλλά του προσδίδουν αυτό το κάτι που σου μένει αξέχαστο.
Μπορεί ο Stanley Kowalski (A Streetcar Named Desire, 1951) και ο Johnny Strabler (The Wild One, 1953) να ρόκαραν πρώτοι το άσπρο T-shirt look όμως δικαιολογημένα ο πιο γνωστός κινηματογραφικός ρόλος του James Dean υποδύοντας τον Jim Stark (Rebel without a Cause, 1955), μέλος μιας ομάδας προβληματισμένων εφήβων μέσω της οποίας ο σκηνοθέτης Νίκολας Ρέι ασκεί κριτική πάνω στον αμερικανικό τρόπο ζωής, το έκανε τόσο δημοφιλές δίνοντας μία νέα badboy-rebellious-dramatic πνοή στο όλο outfit– Jacket, white T-shirt με rolled up sleeves και jeans –ένα διαχρονικό εικονικό στυλ που λατρεύεις να φοράς. Σαν αυτό του James Dean στην κεντρική φωτογραφία.
Σίγουρα δεν γίνεται να ξεχάσεις το πιο θρυλικό γκρι κουστούμι στην ιστορία του αμερικάνικου κινηματογράφου που φόρεσε τόσο όμορφα ο Cary Grant στην ταινία North by Northwest. Η συμπρωταγωνίστριά του, Eva Marie Saint είπε χαρακτηριστικά στον βιογράφο του Cary Grant, Richard Torregrossa, “Ο Hitchcock έκανε τον καθένα να ντύνεται με κλασσικό στυλ στην φωτογραφία … Δεν ήθελε η φωτογραφία να θεωρείται outdated εξαιτίας των ρούχων.”
Τις περισσότερες φορές όμως θαυμάζεις αυτές τις στιγμές που δεν έχουν να κάνουν τόσο πολύ με το τι φόρεσε ο εκάστοτε ηθοποιός, και στη συγκεκριμένη περίπτωση αναφέρομαι στον τότε 26χρονο Jean-Paul Belmondo υποδυόμενος τον Michel Poiccard στην ταινία Breathless (1960), αλλά το πώς το φόρεσε: αβίαστα. Ή όπως οι Γάλλοι θα χαρακτήριζαν πετυχημένα ως insouciant, ταράζοντας τα νερά του κινηματογράφου με το αντισυμβατικό του στυλ προτρέποντας τους νέους της εποχής να ζουν έντονα, κυριολεκτικά χωρίς ανάσα.
Η Αμερική μπορεί να έχει όπως ανέφερα προηγουμένως τον Mr. Cary Grant αλλά η Ιταλία έχει τον Marcello Mastroianni, έναν από τους πιο μαγνητικούς αστέρες των 60s.
Στην ταινία του Fellini 8½, κάθε προβληματισμός ή καλλιτεχνικό αδιέξοδο που μπορεί να βίωνε ο χαρακτήρας-ουσιαστικά πρόκειται για μία ακόμη φορά για ένα δυνατό alter ego του Fellini- , κρύβεται έξυπνα πίσω από μία σίγουρη και απότομη φιγούρα-ένα μαύρο κουστούμι, άσπρο πουκάμισο, μαύρη γραβάτα, όλα από τον οίκο Brioni. Τα μαύρα γυαλιά απλώς ολοκληρώνουν αυτό το αξιοζήλευτο ιταλικό στυλ.
Δε θα μπορούσα να παραλείψω 2 ταινίες του 1980, οι οποίες η καθεμία με τον δικό της τρόπο, συνέβαλλαν στην διαμόρφωση τάσεων στα eighties. Δεν είναι άλλη από το Blues Brothers ,που με το δικό τους bluesy look :γυαλιά ηλίου wayfarer, fedora hats, μαύρο κουστούμι και άσπρο πουκάμισο, έμεινε χαραγμένη ανεξίτηλα στη μνήμη σου η εικόνα τους. Αν και τα πρώτα ζευγάρια Wayfarers φορέθηκαν πολύ πιο πριν (βλέπε James Dean, Marilyn Monroe and Kim Novak), στα τέλη της δεκαετίας των 60s με αρχές των 70s η εταιρεία Ray Ban σημείωσε πτώση στις πωλήσεις και χάρη στο δίδυμο Dan Aykroyd and John Belushi φορώντας από ένα ζευγάρι ο καθένας μαύρα Wayfarers στο blockbuster, αμέσως ξαναήρθαν στην μόδα.
Το American Gigolo, θεωρούταν μία από τις ταινίες για να τσεκάρεις Italian style. Ο ρόλος του Richard Gere (Julian Kaye), είναι ένας επιφανειακός, ναρκισσιστής συνοδός γυναικών, ταυτόχρονα όμως τόσο καλοντυμμέννος και τόσο stylish, με την υπογραφή του Giorgio Armani, εκτοξεύοντας τότε στα ύψη τις πωλήσεις του οίκου και καθιερώνοντας την καπαρντίνα ως must, ανοίγοντας τον δρόμο για τον fictional χαρακτήρα Gordon Gekko (Michael Douglas) (Wall Street, 1987) καθώς και τον Patrick Bateman (Christian Bale) με κουστούμι Valentino (American Psycho, 2000).
Μία από τις αγαπημένες μου ταινίες…2 λέξεις: Reservoir Dogs – χρειάζεται να πω κάτι άλλο? Μόνο και μόνο ο τρόπος που φοράει τα γυαλιά ο Tim Roth στην ταινία σε κάνει να θες να τα αγοράσεις και να τα φορέσεις και εσύ με την ίδια άνεση και στυλ- ναι ο badass και λίγο retro σκελετός τους τα κάνει τόσο ιδιαίτερα –αν είναι και vintage ακόμα καλύτερα. Ταυτόχρονα, ο σχεδιασμός των κουστουμιών από την Betsy Heimann δημιούργησαν και άφησαν μια κληρονομιά στην ποπ κουλτούρα και τη μόδα των nineties που ακόμη και σήμερα είναι αισθητή- μαύρο κοστούμι , λευκό πουκάμισο και μαύρη γραβάτα.
Μία ακόμη αγαπημένη ταινία στα τέλη των 90s που παίζει να την έχεις δει πάνω από 50 φορές και τις μισές από αυτές -παραδέξου το-… ότι το’χες πιστέψει ότι ήσουν πολύ cool (Fight Club, 1999). Δεν ξέρω κάποιον που μπορεί να υποστηρίξει και να ροκάρει καλύτερα ένα κόκκινο δερμάτινο τζάκετ όσο ο Tyler Durden (Brad Pitt). Ο συνδυασμός των ρούχων του φαίνεται να έχει μία παρόμοια σχέση με αυτή που έχει με τον χαρακτήρα του Norton-ένα φαινομενικά αταίριαστο ζευγάρι που με κάποιον ανεξήγητο τρόπο τα βρίσκει. Δεν είναι η πρώτη φορά που βλέπεις το δερμάτινο τζάκετ στην μεγάλη οθόνη αφού ήδη από τα fifties είχε ξεκινήσει η τάση να συνδυάζονται στις ταινίες τα κλασσικά κομμάτια με πιο επαναστατικά, και όλοι ήθελαν να κάνουν ακριβώς το ίδιο.
Από κλασσικά κουστούμια, εικονικά γυαλιά ηλίου, military-inspired look, casual και urban look ,τύπου ανέμελο California surfer στυλ μέχρι και τις πιο punk-rock-rebellious εκδοχές οι κινηματογραφικές παραγωγές αδιαμφισβήτητα άγγιξαν την αντρική μόδα. Πώς μπορείς να περιοριστείς σε μία λίστα με 10 ταινίες που κάνουν λόγο για την επιτομή του στυλ? Πολύ απλά δεν μπορείς… Υπάρχουν αμέτρητες ταινίες για να εμπνευστείς και να θαυμάσεις το στυλ των χαρακτήρων, προσαρμόζοντάς το πάντοτε στη δική σου ιδιαίτερη προσωπικότητα.”Δεν μπορείς πάντα να προβλέψεις ποιες ταινίες θα ασκήσουν επιρροή όσον αφορά στο κομμάτι της μόδας και του στυλ”, λέει η Stella Bruzzi, συγγραφέας του βιβλίου “Undressing Cinema: Clothing and Identity in the Movies.” “Αυτό συμβαίνει μόνο όταν το κοινό θέλει πραγματικά να γίνει αυτός ο κάποιος.”