© Paul-Henri Cahier/Getty Images
ΕΙΔΩΛΟ

10 αξέχαστες ατάκες του θρυλικού Ayrton Senna

Σαν σήμερα, πριν από 30 χρόνια ο Ayrton Senna έφυγε από τη ζωή.

Ο Ayrton Senna δεν ήταν ένας απλός πρωταθλητής, αλλά ένα ολόκληρο κεφάλαιο για την ιστορία της Formula 1. Τρεις φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής και πρωταγωνιστής σε μια από τις σημαντικότερες αντιπαλότητες στην ιστορία (με τον Alain Prost), ο Βραζιλιάνος οδηγός ήταν η προσωπικότητα που συμβόλισε τη μετάβαση στη νεότερη εποχή της Formula 1, καθώς συνέδεσε με ιδανικό τρόπο τα σκληροπυρηνικά 80s με τη δόξα των 90s.

Δυστυχώς το 1994, στην πίστα της Ίμολα, σε ηλικία 34 μόλις ετών, έχασε τον έλεγχο του μονοθέσιού του με αποτέλεσμα να βρει τραγικό θάνατο μία ώρα αργότερα.

Πέρα από χαρισματικός οδηγός ο Ayrton Senna ήταν και μία από τις πιο πληθωρικές προσωπικότητες και ένας από τους βαθύτερους στοχαστές της Formula 1, αποτελώντας έμπνευση για εκατοντάδες οδηγούς τα επόμενα χρόνια.

Κατά τη διάρκεια της δεκαετούς καριέρας του στην F1, έγραψε 65 pole positions, 41 νίκες και 80 podiums σε 162 αγώνες. Στην ιστορία όμως έμεινε και για τις φαρμακερές ατάκες του.

Το πάθος που έδειχνε ο Senna στην πίστα αντιστοιχούσε σε ένα βάθος σκέψης εκτός πίστας, με τη χριστιανική του πίστη να παίζει μεγάλο ρόλο στη ζωή του και να περιγράφει συχνά το πώς η πίστη του στο Θεό τον βοηθούσε να ξεπερνά τις φυσικές του ικανότητες κατά καιρούς.

Με αφορμή τη συμπλήρωση 30 ετών από το θάνατό του, θυμόμαστε τις 10 πιο χαρακτηριστικές ατάκες του Βραζιλιάνου οδηγού κατά τη διάρκεια της καριέρας του.

Οι 10 κορυφαίες ατάκες του Ayrton Senna


© AP Photo/Hideyuki Yamamoto

Στον απόηχο του ιαπωνικού γκραν πρι του 1990, ο Senna συγκρούστηκε με τον μεγάλο αντίπαλο Alain Prost στην πρώτη στροφή, με αποτέλεσμα να βγουν και οι δύο οδηγοί εκτός αγώνα. Σε μια εριστική συνέντευξη με τον τρεις φορές Παγκόσμιο Πρωταθλητή, Sir Jackie Stewart, μετά τον αγώνα, ο Senna υπερασπίστηκε την κίνησή του δηλώνοντας: «Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι όντας οδηγός αγώνων κινδυνεύετε συνεχώς. Το να είσαι οδηγός αγώνων σημαίνει ότι αγωνίζεσαι με άλλους ανθρώπους και αν δεν πηγαίνεις πλέον για ένα κενό που υπάρχει, δεν είσαι πλέον οδηγός αγώνων».

Μονακό, 1988. Ο Senna έχει μόλις ολοκληρώσει έναν από τους κορυφαίους γύρους σε κατατακτήριες δοκιμές στην ιστορία του αθλήματος, αφήνοντας τον teammate του στην McLaren, Alain Prost 1,427 δευτερόλεπτo πίσω. Αμέσως μετά δήλωσε: «Ξαφνικά συνειδητοποίησα ότι δεν οδηγούσα πλέον το αυτοκίνητο συνειδητά. Το οδηγούσα με ένα είδος ενστίκτου, μόνο που βρισκόμουν σε μια διαφορετική διάσταση».

Μιλώντας στην Αυστραλία το 1989 ο σπουδαίος οδηγός της Formula 1 έδωσε σε όλους να καταλάβουν το τι σήμαιναν οι αγώνες για εκείνον: «Οι αγώνες, ο ανταγωνισμός, είναι στο αίμα μου. Είναι μέρος του εαυτού μου, είναι μέρος της ζωής μου, το κάνω όλη μου τη ζωή. Και στέκεται πάνω από οτιδήποτε άλλο».

Το 1991 μετά από χρόνια προσπάθειας κατάφερε και κέρδισε τον αγώνα της πατρίδας του, στην πίστα Ιντερλάγκος. Η νίκη αυτή ωστόσο ήρθε μετά βασάνων και όταν συνειδητοποίησε ότι τα κατάφερε, άρχισε να πανηγυρίζει έξαλλα. «Ευχαριστώ, Βραζιλία. Σας ευχαριστώ φίλοι της Formula 1. O ανθρώπινος καύσωνας αυτό το Σαββατοκύριακο ήταν τόσο μεγάλος, που έπρεπε να κερδίσουμε αυτή τη φορά. Δεν θα μπορούσε να γίνει αλλιώς. Τα καταφέραμε».

Ο Senna έψαχνε συχνά κίνητρο μέσα του και θυμίζοντας τον Michael Jordan ήθελε πάντα να εκφράζει τα ξεχωριστά συναισθήματα που του προκαλούσε η αναζήτηση αυτή: «Όσο πιο πολύ πιέζω, τόσο περισσότερα βρίσκω μέσα μου. Ψάχνω πάντα για το επόμενο βήμα, έναν διαφορετικό κόσμο για να μπω, περιοχές στις οποίες δεν έχω ξαναπάει. Είναι μοναχικό να οδηγείς ένα μονοθέσιο Grand Prix, αλλά πολύ απορροφητικό. Έχω βιώσει νέες αισθήσεις και θέλω κι άλλες. Αυτός είναι ο ενθουσιασμός μου, το κίνητρό μου».


© AP Photo/Hideyuki Yamamoto

Η ζωή του Senna έληξε κάτω από τραγικές συνθήκες στην Ίμολα το 1994, αλλά καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας του γνώριζε πάντα καλά τους κινδύνους της Formula 1 και του μηχανοκίνητου αθλητισμού γενικότερα. «Είμαστε φτιαγμένοι από συναισθήματα. Όλοι ψάχνουμε για συναισθήματα, βασικά. Το θέμα είναι μόνο να βρούμε τον τρόπο να τα βιώσουμε. Υπάρχουν πολλοί διαφορετικοί τρόποι να βιώνεις τα συναισθήματα. Ίσως ένα διαφορετικό πράγμα, που μπορεί να σου προσφέρει η Formula 1 είναι ότι ξέρεις ότι είμαστε πάντα εκτεθειμένοι στον κίνδυνο, στον κίνδυνο να τραυματιστούμε, στον κίνδυνο να πεθάνουμε».

Άλλο ένα διάσημο απόφθεγμα του Senna είναι αρκετά ειρωνικό δεδομένου του για πόσους οδηγούς έγινε έκτοτε ηρωική φιγούρα στη δική τους καριέρα. Ο Lewis Hamilton είναι ένα μεγάλο παράδειγμα αυτού, έχοντας περάσει το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας του φορώντας κίτρινα χρώματα κράνους εμπνευσμένα από τον Senna. Τι είχε πει όμως ο ίδιος ο Βραζιλιάνος για τα δικά του είδωλα; «Δεν έχω είδωλα. Σέβομαι τη σκληρή δουλειά, την αφοσίωση και την ικανότητα».

Ένα από τα αποφθέγματα που θα μπορούσαν να κρεμάσουν στον τοίχο ή στο γραφείο τους οι απανταχού φίλοι της Formula 1, αν χρειάζονταν κάποιο επιπλέον κίνητρο σήμερα, είναι μερικές από τις δηλώσεις του Senna σε συνέντευξή του για το αφιέρωμα του 1992 “Racing Is In My Blood”. Τότε είχε πει: «Αν νομίζεις ότι έχεις ένα όριο, μόλις αγγίξεις αυτό το όριο, κάτι συμβαίνει, τότε ξαφνικά μπορείς να πας λίγο παραπέρα. Με τη δύναμη του μυαλού σου, την αποφασιστικότητά σου, το ένστικτό σου και την εμπειρία σου επίσης, μπορείς να πετάξεις πολύ ψηλά».

Ο Senna είχε αρκετές κόντρες με τους αντιπάλους του στη Formula 1, ωστόσο πάντα ήταν θετικός στη συνεργασία τους. Σχετικά με την ανάγκη των οδηγών της Formula 1 να διατηρούν την αλληλεγγύη μεταξύ τους σε δύσκολες καταστάσεις, μίλησε σε συνέντευξη το 1987. «Είναι σημαντικό οι οδηγοί να μένουν μαζί, γιατί στις δύσκολες στιγμές έχουμε ο ένας τον άλλον. Αν δεν είμαστε μαζί, τα οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα των διοργανωτών και των κατασκευαστών έρχονται στο προσκήνιο».

Όπως κάθε κορυφαίος οδηγός, έτσι και ο Senna πέρασε μεγάλο μέρος της ζωής του πριν από τη Formula 1, μέσα στα καρτ. Η αγάπη του για αυτά, δεν τελείωσε ποτέ. «Ξεκίνησα να τρέχω με καρτ και μου αρέσουν τα καρτ. Είναι το πιο συναρπαστικό άθλημα στον κόσμο. Περισσότερο από την F1, μάλιστα, μου άρεσε περισσότερο».

Exit mobile version