2021/AP Photo/Hassan Ammar
FORMULA1

Γιατί η Formula 1 έγινε και πάλι trend

Μία από τις πιο συναρπαστικές σεζόν της Formula 1 φτάνει στο τέλος της. Πώς η κόντρα μεταξύ Hamilton – Verstappen έστρεψε τους προβολείς σ’ ένα άθλημα που είχε αρχίσει να γίνεται βαρετό και τι ακριβώς να περιμένουμε στο μεγάλο φινάλε.
Το απόγευμα της Κυριακής 12 Δεκεμβρίου πρόκειται να γραφτεί η τελευταία σελίδα μιας από τις πιο συναρπαστικές σεζόν στην ιστορία της Formula 1. Δύο οδηγοί, ο επτά φορές πρωταθλητής, Lewis Hamilton, και ο 24χρονος Ολλανδός, Mark Verstappen, θα μονομαχήσουν για την κατάκτηση του τίτλου. 

Και οι δύο, αυτή τη στιγμή, βρίσκονται στην κορυφή του βαθμολογικού πίνακα της Formula 1 με 369,5 βαθμούς. Πρόκειται για τη δεύτερη φορά στην ιστορία του αθλήματος, που δύο οδηγοί μπαίνουν στο τελευταίο grand prix με τους ίδιους βαθμούς, μετά το μακρινό 1974, όταν ο Emerson Fittipaldi κέρδισε τον τίτλο έναντι του Clay Regazzoni στην πίστα του Μαϊάμι.

Μαζί με τους οδηγούς, όμως, στη μάχη θα μπουν επίσης και οι εκατομμύρια fans τους ανά τον κόσμο που είναι λες και έχουν χωριστεί σε δύο στρατόπεδα. Από τη μία είναι οι υποστηρικτές του Hamilton που θεωρούν τον Verstappen «κακομαθημένο παιδί», ιδιαίτερα μετά τη σοβαρή σύγκρουση των δυo τους στη Μόντσα, και από την άλλη οι οπαδοί του Ολλανδού που υποστηρίζουν πως ο Hamilton είναι «το παιδί του συστήματος και της FIA».

Αν παρακολουθήσει κανείς τα σχόλια κάτω από τις ειδήσεις μετά το τέλος των αγώνων, θα αντιληφθεί πως αυτή την κόντρα έχει αρχίσει να ξεφεύγει. Αυτή είναι μία συνθήκη που ήταν άγνωστη για τη Formula 1 εδώ και πολλά χρόνια. Αρκετοί από τους fans του αθλήματος την τελευταία δεκαετία, είχαν γυρίσει την πλάτη τους στο άθλημα, καθώς θεωρούσαν ότι είχε γίνει βαρετό. Κατά πόσο ισχύει αυτή η άποψη, όμως, και τι άλλαξε μετά τη φετινή κόντρα Hamilton – Verstappen;

Γιατί η Formula 1 έγινε τόσο βαρετή


Amr Nabil / AP

Από το 2014 έως το 2020, ο Lewis Hamilton είχε κερδίσει τα έξι από τα επτά πρωταθλήματα. Το μόνο που έχασε ήταν αυτό του 2016, το οποίο κατέκτησε ο έτερος οδηγός της Mercedes, Nico Rosberg. Τα περισσότερα από αυτά, ο Βρετανός τα έκανε δικά του χωρίς μεγάλο κόπο, καθώς ήδη μετά από τα δέκα πρώτα grand prix, είχε χτίσει μια διαφορά απ’ τους υπόλοιπους οδηγούς που δεν γυρνούσε με τίποτα.

Η έλλειψη ενδιαφέροντος παρατηρείται και στα ετήσια νούμερα τηλεθέασης. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Statista, η Formula 1 έχασε από το 2008 έως το 2017, σχεδόν το ½ των τηλεθεατών της, πέφτοντας από τους 600 εκ. τηλεθεατές στους 352.

Όλη αυτή η κατάσταση δημιούργησε ένα πολύ βαρετό θέαμα που παρακολουθούσαν μόνο οι σκληροπυρηνικοί fans. Ακόμη και ο ίδιος ο Lewis Hamilton, πριν από ένα χρόνο, είχε δηλώσει σε συνέντευξη πως θα ήταν πολύ πιο ενδιαφέρον το πρωτάθλημα εάν υπήρχε ένας οδηγός που τον χτυπούσε στα ίσια.

«Ίσως να ήταν πιο διασκεδαστικό για τους ανθρώπους που παρακολουθούν F1, αλλά όταν είσαι μέσα σ’ αυτό, είναι πολύ διαφορετικό. Αλλά, φυσικά, θα ήθελα πολύ να έχω έναν πραγματικό αγώνα. Παλιότερα υπήρχαν grand prix που προσπαθούσα να φτάσω τα μονοθέσια της Ferrari, αλλά ήταν πολύ δυνατά και με προσπερνούσαν συνέχεια. Ελπίζω στους επόμενους αγώνες να το έχουμε αυτό. Νομίζω ότι η Red Bull έχει βελτιωθεί αρκετά. Όλοι θέλουν να μας δουν να παλεύουμε για τη νίκη μαζί τους» είχε δηλώσει ο ίδιος.

Παρατηρώντας κανείς τις δηλώσεις του Hamilton προσεκτικά, καταλαβαίνει πως η «μονότονη» κυριαρχία του δεν έχει να κάνει τόσο με τους οδηγούς, αλλά με τις ομάδες και τις κατασκευάστριες εταιρείες που σχεδιάζουν τα μονοθέσια.

Την τελευταία δεκαετία έχει διαμορφωθεί ένα τεράστιο χάσμα μεταξύ των ομάδων της Formula 1. Η Mercedes και η Red Bull είναι οι μόνες ομάδες – εταιρείες που εδώ και περισσότερα από δέκα χρόνια σχεδιάζουν τα πιο γρήγορα μονοθέσια στο πρωτάθλημα. Η διαφορά δυναμικής είναι τόσο μεγάλη που κανένα από τα υπόλοιπα μονοθέσια, ακόμη κι αν είχαν στο τιμόνι τον καλύτερο οδηγό του πρωταθλήματος, δεν θα κατάφερναν να πάρουν το πρωτάθλημα.

Όπως εξηγούν αρκετοί δημοσιογράφοι, όλο αυτό ξεκίνησε όταν σταμάτησαν οι ομάδες να λαμβάνουν διαφήμιση από μεγάλες καπνοβιομηχανίες, όπως τη Marlboro στην περίπτωση της Ferrari και τη Lucky Strike στη Honda. Η νέα αυτή κατάσταση οδήγησε πολλές ιστορικές ομάδες στην οικονομική κατάρρευση, αλλάζοντας το τοπίο του πρωταθλήματος.


1996 / Dusan Vranic / AP

Δεν ήταν, όμως, μόνο αυτό. Η FIA έχασε ένα τεράστιο μερίδιο εσόδων από το ban στις καπνοβιομηχανίες και αποφάσισε να κάνει έναν πλειστηριασμό των grand prix παγκοσμίως. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, να βγουν από το καλεντάρι ιστορικές πίστες, όπως εκείνη του Σαν Μαρίνο, και να μπουν νέες, σε χώρες με πολύ μεγάλη οικονομική επιφάνεια. Ποιος, άλλωστε, μπορεί να παραγνωρίσει πως οι τρεις τελευταίοι αγώνες του πρωταθλήματος πραγματοποιούνται στο Κατάρ, την Σαουδική Αραβία και το Άμπου Ντάμπι.

Στη συζήτηση μπορεί επίσης να προστεθεί το γεγονός πως τα μονοθέσια έχουν πια μεγαλώσει αρκετά σε σχέση με τις προηγούμενες δεκαετίες, έχουν γίνει πιο μακριά και φαρδιά, και έτσι οι προσπεράσεις, που αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο του μηχανοκίνητου αθλήματος, έχουν αρχίσει να μειώνονται ριζικά τα τελευταία χρόνια.

Πόσο μπορεί να αλλάξει το τοπίο η κόντρα Hamilton – Verstappen


Andrej Isakovic / AP

Ας μη γελιόμαστε, όμως. Οι περισσότεροι από μας ξεκινήσαμε να βλέπουμε Formula 1 για να παρακολουθούμε τις μεγάλες κόντρες μεταξύ των οδηγών και να παίρνουμε παθιασμένα τη θέση ενός εκ των δύο.

Στα μέσα των ‘70s κυριάρχησε η κόντρα μεταξύ του James Hunt και του Niki Lauda, η οποία έγινε ταινία με τίτλο Rush. Στα τέλη των ‘90s, ακολούθησε αυτή μεταξύ Michael Schumacher και Mika Hakkinen. Στη συνέχεια, αυτή μεταξύ του Γερμανού πρωταθλητή και του Fernando Alonso, ενώ μερικά χρόνια αργότερα μπήκε στη μάχη και ο Lewis Hamilton.

Η φετινή κόντρα μεταξύ του Βρετανού οδηγού και του 24χρονου Ολλανδού είναι λες και αναζωπύρωσε όλο αυτό το κύμα. Πολλοί πίστευαν πως μετά το σοβαρό επεισόδιο μεταξύ των δύο οδηγών στην πίστα της Μόντσα που παραλίγο να καταλήξει σε τραγωδία, η κόντρα μεταξύ των δυο τους θα ξεθύμαινε. Τα πράγματα, όμως, φαίνεται πως έχουν ξεφύγει τις τελευταίες εβδομάδες.

Και οι δύο ομάδες αλληλοκατηγορούνται για παράνομες μετατροπές στα μονοθέσια, ενώ οι ποινές δίνουν και παίρνουν. Αποκορύφωμα της κόντρας αυτής ήταν το παραλίγο τροχαίο στο Άμπου Ντάμπι, όταν ο Hamilton λίγο έλειψε να πέσει πάνω στο μονοθέσιο του Verstappen, με τον Βρετανό να λέει στο team radio: «Αυτός ο τύπος είναι πραγματικά τρελός».

Οι αγωνοδίκες επέβαλαν ποινή 10 δευτερολέπτων στον Verstappen για την κίνησή του αυτή, κάτι που δίνει ένα μικρό προβάδισμα στον Hamilton, ενόψει του τελευταίου grand prix. Κάνεις, όμως, δεν ξέρει τι θα γίνει στο τέλος και ποιος θα πάρει τον μεγάλο τίτλο. Για ένα, όμως, είμαστε σίγουροι. Όλοι μας θα είμαστε στημένοι μπροστά στην τηλεόραση για να παρακολουθήσουμε μια κόντρα μεταξύ οδηγών που περιμέναμε τόσα χρόνια για να φτάσει.

Exit mobile version