ΒΙΒΛΙΟ

10+1 νέα βιβλία πεζογραφίας για τον Νοέμβριο

Το OneMan σταχυολογεί την πρόσφατη εκδοτική παραγωγή και προτείνει διηγήματα και μυθιστορήματα από την Ελλάδα και τον κόσμο.
Από Παζολίνι μέχρι Κυριακίδη και από Τατσόπουλο μέχρι Κούρτοβικ, αυτές είναι οι επιλογές του OneMan από την πρόσφατη εκδοτική παραγωγή, εν αναμονή της κορύφωσής της όσο πλησιάζουμε προς τα Χριστούγεννα.

Μανώλης Ανδριωτάκης – Ο θάνατος του συγγραφέα (εκδ. Ψυχογιός)

Ένας συγγραφέας ζητά από μια Τεχνητή Νοημοσύνη να του γράψει ένα μυθιστόρημα με κεντρικό ήρωα έναν συγγραφέα ο οποίος ζητά από μια Τεχνητή Νοημοσύνη να του συνθέσει το σενάριο ενός παιχνιδιού εικονικής πραγματικότητας το οποίο εκτυλίσσεται σε ένα πριβέ και μυστηριώδες Κέντρο ευεξίας με πρωταγωνίστρια την αποξενωμένη κόρη του.

Ένοχα οικογενειακά μυστικά, ματαιωμένα όνειρα, θεωρίες συνωμοσίας διαπλέκονται και αποκαλύπτονται σαν πίστες που ξεκλειδώνουν η μία μετά την άλλη θολώνοντας τα όρια ανάμεσα στην επινόηση και την πραγματικότητα με μόνη σταθερά την αναζήτηση της αγάπης.

Lauren Groff – Matrix (μτφρ. Χρήστος Οικονόμου, εκδ. Πόλις)

Διωγμένη από την αυλή της βασίλισσας Ελεονόρας της Ακουιτανίας, η νεαρή Μαρία, νόθο μέλος του βασιλικού οίκου, εξορίζεται από την πατρίδα της και φτάνει, την άνοιξη του 1158. Αντιμέτωπη με τις στερήσεις της μοναστικής ζωής, θα εκλεγεί ηγουμένη του αβαείου και θα εξελιχθεί σε σύμβολο της γυναικείας αλληλεγγύης και χειραφέτησης. Η Μαρία της Γαλλίας, η ηρωίδα του Matrix, είναι η πρώτη γνωστή Γαλλίδα ποιήτρια.

Η Lauren Groff ξεπερνά με αξιοθαύμαστα ευφάνταστο και πειστικό τρόπο το κενό που δημιουργεί η σχεδόν παντελής έλλειψη βιογραφικών πληροφοριών για την πρωταγωνίστρια του μυθιστορήματός της, και πετυχαίνει να δημιουργήσει το ολοζώντανο και συναρπαστικό πορτρέτο της μέσα από μια αφήγηση που, παρότι εκτυλίσσεται αιώνες πριν, είναι επίκαιρη όσο ποτέ.


Πάνος Δημάκης – Ποσειδών (εκδ. Διόπτρα)

Ο σεισμός που χτυπά την Ιθάκη στις 4 Οκτωβρίου 2024, είναι αρκετός για να αλλάξουν εντελώς οι ζωές των ανθρώπων. Το Ιόνιο πέλαγος σείστηκε απ’ άκρη σ’ άκρη. Τα θαμμένα κεραμίδια της γης αγκαλιάστηκαν. Έντεκα δευτερόλεπτα φιλήθηκαν οι πέτρες· δύο εραστές που είχαν καιρό να ιδωθούν και ρίχτηκαν με πάθος ο ένας στον άλλον.

Το μυθιστόρημα μιλάει για το θείο και το ανθρώπινο. Ρίχνει φως στο πώς αντιλαμβανόμαστε το θεϊκό στοιχείο σε καταστάσεις κρίσης αλλά και ηρεμίας, στο πώς προσδιοριζόμαστε απέναντι στους ανθρώπους, αλλά και όσον αφορά τον εαυτό μας, μέσα σε έναν κόσμο που καταρρέει.

Nathan Thrall – Μια μέρα της ζωής του Αλμπέντ Σαλάμα (μτφρ. Δέσποινα Κανελλοπούλου, εκδ. Δώμα)

Ένα χειμωνιάτικο πρωινό του 2012, λίγο έξω από την Ιερουσαλήμ, ο Άμπεντ Σαλάμα, Παλαιστίνιος της Δυτικής Όχθης, μαθαίνει για ένα τροχαίο στο οποίο εμπλέκεται κι ένα πούλμαν που μεταφέρει παιδιά, ανάμεσα στα οποία φοβάται ότι βρίσκεται ο πεντάχρονος γιος του, και σπεύδει στο επίμαχο σημείο. Καταγράφοντας τις προσωπικές ιστορίες των δεκάδων εμπλεκόμενων, Παλαιστίνιων και Ισραηλινών -θυμάτων, συγγενών, ανθρώπων που βοήθησαν ή που δεν βοήθησαν-, στο βραβευμένο με Πούλιτζερ βιβλίο αναδεικνύονται η πολιτική διάσταση της τραγωδίας, οι εξουσιαστικές, χωροταξικές και θεσμικές δομές που ορίζουν τις ζωές των ανθρώπων στη Δυτική Όχθη.


Herve Le Corre- Εσείς που θα ζήσετε μετά από μας (μτφρ. Γιάννης Καυκιάς, Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου)

Ένα βράδυ, στα μέσα του 21ου αιώνα, όλα σβήνουν. Φαίνεται σαν άλλη μία βλάβη ή διακοπή ρεύματος σ’ έναν κόσμο παραδομένο στις ελλείψεις, στις κρίσεις, στις πανδημίες, όμως το ρεύμα δεν επανέρχεται κι επικρατεί χάος. Σε μια μεγάλη επαρχιακή πόλη, γεννιέται ένα παιδί αλλά τη μέρα που το ηλεκτρικό δίκτυο καταρρέει, ο νεαρός πατέρας δεν επιστρέφει σπίτι του και το άγχος της συντρόφου του δεν σταματάει να μεγαλώνει.

Τρεις γενιές αργότερα, η Νουρ και η κόρη της η Κλάρα, κληρονόμοι γυναικών που από μάνα σε κόρη αναμετρήθηκαν με το χάος, πορεύονται με τον Μαρσό και το γιο του τον Λεό. Προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια χώρα αφανισμένη, όπου ωστόσο η αγάπη δεν το βάζει κάτω μπροστά στη βαρβαρότητα. Σύμφωνα με τη Liberation: «Ο συγγραφέας μάς μεταφέρει σε ένα τραγικό μέλλον όπου μόνο οι γυναίκες μπορούν να σώσουν την ανθρωπότητα.»

Δημοσθένης Κούρτοβικ – Ο ήχος της σιωπής της (εκδ. Εστία)

Εκείνη, ωραία και αινιγματική, δυναμική αλλά και συναισθηματικά ερμητική, έδειχνε να έχει μια ακλόνητη εσωτερική ισορροπία και ασφάλεια στις πολλές δραματικές τροπές της ζωής της. Εκείνος, δραστήριος, πολυταξιδεμένος, αλλά ανασφαλής και ευάλωτος, αισθανόταν πάντα ξένος στο περιβάλλον του. Εκείνη είναι η μητέρα, εκείνος ο γιος.

Ο θάνατός της γίνεται γι’ αυτόν το έναυσμα για μια αναδρομή, με την όψιμη σοφία αλλά και τις άλυτες απορίες της μεγάλης ηλικίας, στην παράλληλη ζωή τους και τη γεμάτη εντάσεις σχέση τους, σε μια Ελλάδα και έναν κόσμο που άλλαζαν ολοένα ανάμεσα στη δεκαετία του 1950 και τις μέρες μας. Ένα μυθιστόρημα γύρω από τη στάση δύο διαμετρικά αντίθετων χαρακτήρων απέναντι στη ζωή και τον τρόπο τους να βιώνουν την ταυτότητά τους – τη δική τους και του τόπου τους.

Αχιλλέας Κυριακίδης – Το κερί του Καρτέσιου και άλλα διηγήματα (εκδ. Πατάκη)

Στη νέα συλλογή διηγημάτων του ο Αχιλλέας Κυριακίδης  πολιορκεί την πραγματικότητα ως μια «θεσπέσια οργανωμένη μυθοπλασία» με 28 μικροδιηγήματα που συνομιλούν με την αλληγορία, φλερτάρουν με το υπερβατικό, ερωτοτροπούν με το παράλογο και το φανταστικό. 28 μικροϊστορίες μεγάλης εσωτερικής έντασης, οι οποίες, χωρίς να κλείνουν τα μάτια στην πραγματικότητα, κλείνουν το μάτι στην πραγματικότητα. 28 καλειδοσκοπικές μινιατούρες, που παραμένουν ευφρόσυνα ανάλαφρες, ακόμα κι όταν η συγκίνηση περισσεύει.

Brenda Navarro – Στάχτη στο στόμα (μτφρ. Ασπασία Καμπύλη, εκδ. Carnivora)

Εννιά χρόνια θα χρειαστεί να περιμένει, μακριά απ’ τη μαμά του, ο Ντιέγο απ’ το Μεξικό, μέχρι να ζήσει το Ευρωπαϊκό Όνειρο. Δύο χρόνια θα καταφέρει ν’ αντέξει την απόγνωση στη Μαδρίτη. Έξι δευτερόλεπτα θα του πάρει για να πραγματοποιήσει το παιδικό του όνειρο: να πετάξει.

Το ανάκατο χρονολόγιο της ζωής του –και της ζωής της οικογένειάς του– γίνεται μονόλογος στο στόμα της αδερφής του σε ένα μυθιστόρημα που καθιστά σαφές ότι δεν χρειάζεται να μένεις στην Ισπανία ή να κατάγεσαι απ’ τη Λατινική Αμερική για να είσαι ευάλωτος. Φτάνει να είσαι γυναίκα, παιδί, ηλικιωμένη ή μετανάστης χωρίς χαρτιά.

Pier Paolo Pasolini – Αλάνια (μτφρ. Γιώργος Κεντρωτής, εκδ. Gutenberg)

Τα αλάνια, φτωχοί πιτσιρικάδες, τριγυρνούν σε μικρές ομάδες ή και συμμορίες στα περίχωρα της ιταλικής πρωτεύουσας, παίζοντας, μεταπωλώντας ευτελή αντικείμενα ή διαπράττοντας διάφορες παρανομίες. Ο συγγραφέας και κορυφαίος σκηνοθέτης καταγράφει τις περιπέτειες του μικρού Σγουρομάλλη στην υποβαθμισμένη πλευρά της Ρώμης μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και ζωντανεύει έναν κόσμο που ο ίδιος γνώριζε καλά. Το μυθιστόρημα εκδόθηκε το 1955 και προκάλεσε την αντίδραση ολόκληρου του πολιτικού κόσμου της Ιταλίας. Αρχικά κατασχέθηκε με κυβερνητική εντολή, λίγο αργότερα αποτέλεσε την πρώτη συγγραφική επιτυχία του Παζολίνι.


Πέτρος Τατσόπουλος – Το παιδί του διάβολου (εκδ. Μεταίχμιο)

Στον σκληρό πυρήνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης -σε μια χώρα όπου δημοφιλείς άγιοι, νεκροί εδώ και αιώνες, απαιτούν κάθε είκοσι πέντε χρόνια να τους αλλάζουν τα άμφια και αγράμματοι καλόγεροι συνομιλούν με σαύρες ή ρίχνουν στα σκουπίδια τον Δαρβίνο- με τη συναίνεση των πολιτικών αρχών και τη δικαιοσύνη ηχηρά απούσα, στήνεται ένας θηριώδης «εισπρακτικός μηχανισμός» γύρω από ανεξέλεγκτα «ιερά λείψανα» κι εξόφθαλμες «απάτες θαυμάτων» με ανυπολόγιστα κέρδη. Δεκαοχτώ χρόνια μετά το μπεστ σέλερ Η καλοσύνη των ξένων ο Πέτρος Τατσόπουλος επανέρχεται με μια αυτοβιογραφική αφήγηση υψηλής έντασης και σκωπτικής διάθεσης.

Χρήστος Χαρτοματσίδης – Ρίο γκράντε (εκδ. Μεταίχμιο)

Είκοσι χρόνια αφότου έχει βγει από τη φυλακή ο Μπίλης νομίζει πως έχει βάλει τη ζωή του σε μια τάξη. Έχει παντρευτεί με την Ανθούλα κι έχουν αποκτήσει δυο παιδιά. Όλα πάνε καλά, μέχρι τη στιγμή που ένας διεφθαρμένος αστυφύλακας αποφασίζει να τον εκβιάσει τον Μπίλη, πουλώντας του προστασία.

Ταυτόχρονα ξυπνάνε δυο παλιοί έρωτές του και τα μοιραία πάθη θα φέρουν ριζικές ανατροπές. Ένα μυθιστόρημα για τους λάθους έρωτες που εξακολουθούν να μας παθιάζουν και για τα νεανικά μας λάθη τα οποία, ενώ θα έπρεπε να ωριμάζουμε, επαναλαμβάνουμε ξανά και ξανά. Αλλά και για τις αξίες στις οποίες συνεχίζουμε να πιστεύουμε, σε πείσμα των συμβιβασμών που κάνουμε.

Exit mobile version