ΒΙΒΛΙΟ

10+1 νέα βιβλία πεζογραφίας για τον Σεπτέμβριο

Το OneMan σταχυολογεί την πρόσφατη εκδοτική παραγωγή και προτείνει από ένα πυρακτωμένο αριστούργημα μέχρι ένα μυθιστόρημα πολυσυζητημένο εσχάτως λόγω της κινηματογραφικής του μεταφοράς.

Τα συγκεκριμένα, ελληνικά και ξένα, βιβλία μυθοπλασίας κυκλοφόρησαν μέσα στο καλοκαίρι, εννοείται όμως ότι είναι παντός καιρού. Καλή νέα σεζόν!

Ρόμπερτ Θόρογκουντ – Η λέσχη φόνων του Μάρλοου (μτφρ. Τιτίνα Σπερελάκη, εκδ. Πατάκη)

Η εβδομηνταεφτάχρονη Τζούντιθ Πατς ζει μόνη της σε μια βικτωριανή έπαυλη στις όχθες του Τάμεση, και περνά ξέγνοιαστα τον χρόνο της συντάσσοντας σταυρόλεξα για εφημερίδες ευρείας κυκλοφορίας. Ένα βράδυ γίνεται μάρτυρας μιας άγριας δολοφονίας. Η αστυνομία της πόλης δε δίνει βάση στην ιστορία της κι έτσι εκείνη αποφασίζει να εξιχνιάσει το μυστήριο με δύο ακόμη ερασιτέχνιδες ντετέκτιβ. Ώσπου συνειδητοποιούν ότι έχουν να κάνουν με έναν κατά συρροή δολοφόνο…

Τσιανγκ-Σενγκ Κούο – Ο χορδιστής του πιάνου (μτφρ. Βίκυ Πορφυρίδου, Βακχικόν)

Ένας χήρος που θρηνεί για τον χαμό της νεαρής συζύγου του. Ένας χορδιστής πιάνου που κρατά βαθιά κρυμμένα μέσα του τα μυστικά μιας ολόκληρης ζωής. Ένα ξεκούρδιστο Steinway. Ένα ταξίδι αυτογνωσίας στον χρόνο, από ήπειρο σε ήπειρο, από ένα σκοτεινό διαμέρισμα στη γειτονιά με τα κόκκινα φανάρια της Ταϊπέι, ως τη χιονισμένη Νέα Υόρκη. Αυτό είναι το πορτρέτο ενός «αποτυχημένου» καλλιτέχνη και συνάμα ένα κυνήγι, της απόλυτης ομορφιάς στη μουσική και στην αγάπη.

Χριστόφορος Μηλιώνης – Ακροκεραύνια (εκδ. Κίχλη)

Ένα από τα σημαντικότερα λογοτεχνικά βιβλία για τον Εμφύλιο, κυρίως γιατί παρουσιάζει τα γεγονότα από τη σκοπιά των αμάχων που βρέθηκαν κυριολεκτικά στη δίνη των φοβερών γεγονότων, σαστισμένοι ανάμεσα στα αντιμαχόμενα στρατόπεδα. Μέσα από τα μάτια του Χαρίλαου, ενός ευαίσθητου εφήβου, ο Μηλιώνης ψηλαφίζει τη ρίζα του ανεπούλωτου τραύματος, τον εμφύλιο σπαραγμό που μαίνεται στο ομώνυμο βορειοηπειρωτικό βουνό.

Ρομπέρτο Μπολάνιο – Ο ανυπόφορος γκάουτσο (μτφρ. Κρίτων Ηλιόπουλος, εκδ. Άγρα)

Το τελευταίο βιβλίο που ο σπουδαίος συγγραφέας άφησε έτοιμο προς έκδοση. Αποτελείται από τέσσερα διηγήματα και δύο διαλέξεις. Στα διηγήματα ξεχωρίζει το υποδειγματικό ύφος ειρωνείας και μερικά χαρακτηριστικά «κλειδιά» στο έργο του Μπολάνιο, η ίδια η λογοτεχνία ως λογοτεχνικό θέμα, η αστυνομική πλοκή, ένα παιχνίδι αναφορών στον Κάφκα, η τέχνη ως εμμονή, η αναζήτηση μιας αλήθειας που φαίνεται απαραίτητη μόνο σε όσους την αναζητούν, η απομυθοποίηση της πραγματικότητας και του θανάτου. Οι ομιλίες (αφενός ένας συλλογισμός πάνω στην ασθένεια και στο θάνατο, αφετέρου μία προσωπική και κριτική ματιά στο λογοτεχνικό ισπανόφωνο πανόραμα του καιρού μας) γράφτηκαν από τον Μπολάνιο για υποτιθέμενες διαλέξεις.

Λεν Ντέιτον – Αποστολή στο Βερολίνο (μτφρ. Αντώνης Καλοκύρης, εκδ. Κλειδάριθμος)

Το 1963 το Βερολίνο είναι σκοτεινό και επικίνδυνο. Ο ανώνυμος πρωταγωνιστής του Απόρρητου Φάκελου ΙΠΚΡΕΣ έχει αποστολή να βοηθήσει έναν κορυφαίο Σοβιετικό επιστήμονα να αυτομολήσει – μέσα σε ένα περίτεχνο ψεύτικο φέρετρο. Όμως, όπως διαπιστώνει πολύ γρήγορα, η υπόθεση κρύβει μία ακόμη πιο επικίνδυνη αλήθεια. Το μυθιστόρημα (από τα πρώτα που γράφτηκαν μετά την ανέγερση του Τείχους του Βερολίνου) αποτελεί ένα κανονικό ξεφάντωμα μέσα στη ζοφερή, παγερή ατμόσφαιρα της διαιρεμένης πόλης. Ενώ έχει μεταφερθεί στο σινεμά με πρωταγωνιστή τον Μάικλ Κέιν.

Ιρένε Σολά – Μάτια σου έδωσα κι εσύ κοίταξες το σκοτάδι (μτφρ. Ευριβιάδης Σοφός, εκδ. Ίκαρος) 

Κρυμμένη στην απόκρημνη κι απόμακρη οροσειρά των Γκιλιερίες όπου ελλοχεύουν κυνηγοί λύκων, ληστές, μάγισσες, χαμένοι οδηγοί ράλι, αντάρτες, θηρία και δαίμονες, η φάρμα Κλαβέλ στέκεται έξω απ’ τον χρόνο. Πάνω απ’ όλα βέβαια, είναι ένα σπίτι που κατοικείται από γυναίκες, τα φαντάσματα και τις αναμνήσεις τους. Αυτές οι γυναίκες, και όχι μόνο, σήμερα ετοιμάζουν ένα πάρτι… Νέο και πολλά υποσχόμενο πόνημα από τη βραβευμένη Καταλανή συγγραφέα τού Τραγουδώ εγώ και το βουνό χορεύει.

Νικολάι Σουλτς – Ναυτία της γης (μτφρ. Κώστας Σπαθαράκης, εκδ. Αντίποδες)

Κατά τη διάρκεια ενός καύσωνα, η ύπαρξη του αφηγητή διαταράσσεται και αποπροσανατολίζεται. Όλα τα συνήθη σημεία αναφοράς του καταρρέουν. Για να ξεφύγει από την αγωνία που του προκαλεί η αίσθηση της οικολογικής καταστροφής, καταφεύγει σε ένα μικρό νησί της Μεσογείου. Ούτε εκεί όμως καταφέρνει να υπερβεί το επίμονο αίσθημα της υπαρξιακής ναυτίας: το νησί μοιάζει να χάνεται κάτω από τα πόδια του, και ως όνειρο και ως στέρεη γη.

Θοδωρής Τσομίδης – Η γέννα (εκδ. Πατάκη)

Ο Έζρα γεννιέται στον απόηχο µιας συµφοράς, εννιά µήνες µετά τον θάνατο της αδερφής του. Κοντά στη Σελέστε, µια νεαρή πόρνη, ανακαλύπτει ένα πάθος σκοτεινό, σχεδόν πρωτόγονο. Η σχέση τους σηµαδεύεται από δυο γέννες µε φόντο το Παρίσι του 1920 και την Ιταλία του Β΄ Παγκοσµίου Πολέµου. Το πρώτο μυθιστόρημα του τριαντάχρονου που διδάσκει Δίκαιο Ανθρωπίνων Δικαιωµάτων στη Νοµική Σχολή του Λάιντεν της Ολλανδίας και μέχρι σήμερα έχει μεταφράσει μεταξύ άλλων Κάφκα και Ουάιλντ.

Ουίλιαμ Φώκνερ – Ο αχός και το πάθος (μτφρ. Αχιλλέας Κυριακίδης, εκδ. Gutenberg)

Τρία χρόνια μετά το Αβεσσαλώμ, Αβεσσαλώμ! (μτφρ. Μαργαρίτα Ζαχαριάδου) και ένα μετά το Καθώς ψυχορραγώ (μτφρ. Παναγιώτης Κεχαγιάς) ήγγικεν η ώρα για την επανακυκλοφορία ενός ακόμη αριστουργήματος του Φόκνερ, σε νέα μετάφραση από τον Αχιλλέα Κυριακίδη, εξ ου και ο νέος τίτλος στα ελληνικά (Η βουή και η μανία μέχρι πρότινος). Παράφορο, πυρακτωμένο, σκοτεινό, φιλοσοφικό: αυτό είναι το πορτρέτο των Κόμπσον, της πλέον εμβληματικής από τις οικογένειες που επινόησε η αξεπέραστη φαντασία του Φόκνερ. Σ’ αυτό το σπουδαίο επίτευγμά του καταβυθίζεται στα ιλιγγιώδη βάθη της ανθρώπινης ψυχής, εκεί όπου ελάχιστοι συγγραφείς κατάφεραν ποτέ να φτάσουν.

Κατερίνα Χανδρινού – Χωλ (εκδ. Κείμενα)

Ως «ιδιότυπο θρίλερ δωματίου» χαρακτηρίζεται το τέταρτο βιβλίο της συγγραφέως που συνεχίζει να πραγματεύεται το θέμα του οίκου που άνοιξε με το αφήγημα, Κόρκυρα. Ο οίκος, εδώ, πρωταγωνιστεί σαν ίδρυμα και σαν τρόφιμος. Το σύγχρονο σπίτι κλείνεται στον εαυτό του και αναρωτιέται εμμονικά για την κατασκευή και τη διαρρύθμισή του. Tο χωλ εξέλιπε σταδιακά και η κατάργησή του επηρέασε τους ανθρώπους και τις μεταξύ τους σχέσεις. Στο έγκλειστο σπίτι άλλοτε απαντούν οι ένοικοι, άλλοτε διάφοροι ήχοι και τριγμοί, άλλες φορές οι ηθοποιοί των ταινιών που προβάλλονται στο άδειο του σαλόνι και κάποτε οι νεκροί αρχιτέκτονες.

Κολίν Χούβερ – Τελειώνει με εμάς (μτφρ. Νέλλα Γιατράκου, εκδ. Διόπτρα)

Το πολυσυζητημένο εδώ και χρόνια best seller, που πραγματεύεται τα ζητήματα της κακοποίησης και της ενδοοικογενειακής βίας. Ενώ τώρα το εν λόγω μυθιστόρημα της Χούβερ συζητιέται περισσότερο από ποτέ μιας και μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο με μεγάλη επιτυχία στο box office, κι ας έχει (αδίκως και δολίως) κινδυνέψει με ακύρωση η πρωταγωνίστρια Μπλέικ Λάιβλι. Η οποία εύλογα φιγουράρει και στο εξώφυλλο ετούτης της έκδοσης.