ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΝΩΝ

13 γεγονότα που αναστάτωσαν το Φεστιβάλ των Καννών

Οι Κάννες είναι ο βασιλιάς των φεστιβάλ, αλλά αυτό δε σημαίνει πως μας απασχολεί μόνο για το πρεστίζ των ταινιών που φιλοξενεί.

‘Αλλοτε τα προκαλούν οι ίδιες οι ταινίες που προβάλλονται κατά τη διάρκειά του, άλλοτε οι άνθρωποι που το επισκέπτονται για την προώθηση της δουλειάς τους. Το Φεστιβάλ των Καννών, πάντως, έχει να παινεύεται – ή και να ντρέπεται ανάλογα την περίπτωση – για πολλά σκανδαλώδη πρωτοσέλιδα από τη στιγμή που άνοιξε αυλαία.

Ο καυτός ο ήλιος θα φταίει.

ΑΦΙΣΑ 2017

Ξεκινάμε από τα πιο πρόσφατα. Φετινά δηλαδή, δεν πάει πιο πρόσφατα. Η εταιρεία που επιμελήθηκε την αφίσα για το φεστιβάλ του ‘17, χρησιμοποίησε μια φωτογραφία που είχε τραβηχτεί στη Ρώμη το ‘59 με την Claudia Cardinale, πειράζοντας τις σωματικές της διαστάσεις για την κάνει λεπτότερη. Τα social media δεν το άφησαν να περάσει, ο γαλλικός έντυπος και ηλεκτρονικός Τύπος καταδίκασε την αλλαγή, ενώ ο διευθυντής του φεστιβάλ, Thierry Fremaux, δήλωσε στο πρακτορείο AFP ότι το πόστερ έτυχε “πολύ καλής αποδοχής”.

Η ίδια η Cardinale, πάλι, δεν προβληματίστηκε από το γεγονός και είπε σε ανακοίνωσή της:

“Δεν έχω να κάνω κανένα σχόλιο στην καλλιτεχνική δουλειά που έχει γίνει στην εικόνα. Είναι μια αφίσα, που πέρα από τη δική μου εκπροσώπηση, εκπροσωπεί και έναν χορό, μια πτήση. Η φωτογραφία υπέστη επεξεργασία για να τονίσει το εφέ της ελαφρότητας και να με μετατρέψει σε χαρακτήρα από όνειρο. Είναι μία μετουσίωση. Προβληματισμοί περί ρεαλισμού δεν έχουν θέση εδώ, και ως αφοσιωμένη φεμινίστρια, δε βλέπω καμία επίθεση στη γυναικεία μορφή. Υπάρχουν άλλα πράγματα που συμβαίνουν αυτή τη στιγμή στον κόσμο προς συζήτηση, πιο σημαντικά. Είναι απλά κινηματογράφος, ας μην το ξεχνάμε αυτό”.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Όλη μας η ανταπόκριση από το Φεστιβάλ Καννών

HEELGATE

(Photo by Arthur Mola/Invision/AP)

H διένεξη για τη φωτογραφία της Cardinale ήρθε μόλις έναν χρόνο μετά το #Heelgate, όπως ονομάστηκε ένα περιστατικό στο φεστιβάλ του 2015, με ένα γκρουπ γυναικών στα ‘50s τους που δεν μπόρεσαν να περπατήσουν στο κόκκινο χαλί επειδή φορούσαν φλατ παπούτσια. Κάποιες, μάλιστα, τα φορούσαν για ορθοπεδικούς λόγους, και έτσι το γεγονός πήρε τεράστια έκταση στο διαδίκτυο και τον Τύπο. Η Emily Blunt δήλωσε χαρακτηριστικά ότι “όλοι θα έπρεπε να φοράμε φλατ παπούτσια”, ενώ ο Fremaux απολογήθηκε και απέδωσε ό,τι έγινε σε μια μεμονωμένη περίπτωση ενός φύλακα ασφαλείας, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν υπάρχει κανένας κανονισμός που να υποχρεώνει τις γυναίκες να φορούν τακούνια.

“ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ ΤΟΝ ΧΙΤΛΕΡ”

Όταν το ‘καλύτερα να μασάς παρά να μιλάς’ δε μπορεί να χωρέσει το φιάσκο του Lars von Trier στις Κάννες του ‘11, όταν βρέθηκε στο φεστιβάλ για την πρεμιέρα και την προώθηση του ‘Melancholia’. Στη συνέντευξη τύπου της ταινίας δήλωσε – σύμφωνα με τον ίδιο για χαβαλέ – τα παρακάτω:

Τον καταλαβαίνω τον Χίτλερ. Νομίζω ότι έκανε κάποια λάθος πράγματα, ναι οπωσδήποτε, αλλά μπορώ να τον δω να κάθεται εκεί στο καταφύγιό του στο τέλος. Έχω λίγη συμπόνοια γι’ αυτόν, ναι

Οι Κάννες τον έδιωξαν, οι γαλλικές αρχές κινήθηκαν εναντίον του πριν αποσύρουν τελικά τις κατηγορίες και ο σκηνοθέτης ορκίστηκε να μην ξανακάνει ποτέ δημόσιες δηλώσεις. Το φεστιβάλ, πάλι, όταν το ‘Nymphomaniac’ δεν παρουσιάστηκε εκεί το ‘13, επέμεινε ότι ο δημιουργός δεν έχει απαγορευθεί από την οργάνωση, απλά η νέα του ταινία είχε χάσει την προθεσμία.

Εσύ από όλο αυτό κρατάς τα gifs απόγνωσης της Kirsten Dunst που με κάθε λέξη του σκηνοθέτη, έβλεπε τις πιθανότητές της για το βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού να εξανεμίζονται. Τελικά η επιτροπή δεν πτοήθηκε από την αστοχία του Trier και της το έδωσε.

“GASPAR NOE! WE’RE GOING TO GET YOU!”

 

Λίγες μόνο ώρες μετά την πρεμιέρα του ‘Irréversible’ στις Κάννες, οι αντιδράσεις του κοινού είχαν κάνει τον γύρο του κόσμου. Οι σκηνές βιασμού και φόνου στην ταινία έκαναν 250 άτομα να βγουν από την αίθουσα, ενώ κάποιοι ανάμεσά τους χρειάστηκαν και τη βοήθεια οξυγόνου. Σύμφωνα με τον Vincent Cassel μάλιστα, πρωταγωνιστή της ταινίας και τότε σύζυγο της Monica Bellucci, ο ίδιος ο αδερφός του σηκώθηκε πάνω στα μισά της προβολής και άρχισε να φωνάζει, “Gaspar Noé – κάθαρμα! Θα σε πιάσουμε!”.

1Η ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ, 1939

Το 1ο Φεστιβάλ των Καννών θα διαρκούσε από την 1η μέχρι τις 20 Σεπτεμβρίου του 1939, αλλά ο Χίτλερ είχε άλλα σχέδια. Το όραμα τότε έλεγε πως κάθε χώρα θα διάλεγε μία ταινία της για να διαγωνιστεί στο event. Ανάμεσά τους προσκλήθηκαν και η Γερμανία με την Ιταλία σε μια προσπάθεια της Γαλλίας να μην οξύνει την ήδη τεταμένη ατμόσφαιρα, αν και οι δύο χώρες αρνήθηκαν τη συμμετοχή τους. Οι πρώτοι επισκέπτες έφτασαν τον Αύγουστο στις Κάννες, αλλά με την απειλή του πολέμου να γίνεται όλο και εντονότερη, τελικά αποχώρησαν. Όταν την 1η Σεπτέμβρη τα στρατεύματα του Χίτλερ εισέβαλαν στην Πολωνία, το φεστιβάλ πήρε δεκαήμερη αναβολή, αλλά μετά την 3η του μήνα που ο πόλεμος ανακηρύχθηκε επίσημα, δεν υπήρχε νόημα να γίνει απόπειρα έναρξης. Έγινε ωστόσο μία πριβέ προβολή του ‘Hunchback of Notre Dame’ του Wiliam Dieterle.

Η TOPLESS SIMONE SILVA

Το 1953, η Brigitte Bardot είχε αναστατώσεις τις Κάννες γιατί εμφανίστηκε στην παραλία με μπικίνι. Το 1954, η Simone Silva είπε να το πάει ένα βήμα παρακάτω. Σε μια φωτογράφηση που κανονίστηκε επιτόπου στο Ile Sainte-Marguerite, η ηθοποιός υπάκουσε στον κόσμο που είχε μαζευτεί και της φώναζε να βγάλει το top της. Ο χαμός στο μπουλούκι ήταν τέτοιος, που ένας φωτογράφος έσπασε το χέρι του και ένας άλλος το πόδι.

ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ FRANCO ΕΝΑΝΤΙΟΝ FELLINI

Το ‘La Dolce Vita’ κέρδισε το Palme d’Or το 1960, αλλά δεν είχε την ίδια αποδοχή και από την Καθολική Εκκλησία, που έκρινε ότι η Ρώμη και οι κάτοικοί της απεικονίστηκαν με ανακρίβεια και ελαφρά τα ήθη τους. Η ταινία απαγορεύτηκε στην Ισπανία μέχρι τον θάνατο του Francisco Franco το 1977, αλλά η επιτυχία της σε γενικές γραμμές δεν επηρεάστηκε με τρόπο ουσιαστικό.

ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ FRANCO ΕΝΑΝΤΙΟΝ BUNUEL

 

Όμοια με το ‘La Dolce Vita’, η Καθολική Εκκλησία καταδίκασε και το βραβευμένο στο φεστιβάλ ‘Viridiana’ του Luis Buñuel, μία ταινία με θέμα μια νεαρή μοναχή που παραλίγο να βιαστεί από τον θείο της. Μπορεί οι ισπανικές αρχές να είχαν εγκρίνει το σενάριο χωρίς να έχουν δει το τελικό αποτέλεσμα, αλλά ακόμα και με αυτό το επιχείρημα, ο Franco δεν κατάφερε να αποσύρει την ταινία από το φεστιβάλ. Το ‘Viridiana’ ήταν και αυτό απαγορευμένο στην Ισπανία μέχρι τον θάνατό του.

TO FRENCH NEW WAVE ΣΤΑΜΑΤΑ ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

(AP Photo/Raoul Fornezza)

Ο Μάης του ‘68 ήταν χαοτικός – σκέψου την εισβολή της Σοβιετικής Ένωσης στην Τσεχοσλοβακία ή την Επίθεση του Τετ στο Βιετνάμ. Σε Γαλλία μεριά, φοιτητές και αργότερα συνδικαλιστές που ανέρχονταν σε εκατομμύρια, έκαναν διαδηλώσεις σε ολόκληρη τη χώρα ενάντια στον συντηρητισμό και τον καπιταλισμό, με πολλές από αυτές να καταλήγουν σε μάχες με την αστυνομία. Ο Jean-Luc Godard και ο François Truffaut ταξίδεψαν τότε μέχρι τις Κάννες με σκοπό να σταματήσουν το φεστιβάλ σε ένδειξη συμπαράστασης, ενώ ο Claude Lelouch συμφώνησε μαζί τους και συμμετείχε στην απόπειρα. Η εικόνα που έχουμε από εκείνες τις μέρες μοιάζει με φαρσοκωμωδία.

Ο Godard αποκαλούσε “prick!1!” όποιον ήταν εναντίον της διακοπής του φεστιβάλ, μέλη της κριτικής επιτροπής όπως ο Louis Malle και ο Roman Polanski παραιτήθηκαν από τις θέσεις τους, και στη διάρκεια της προβολής του ‘Peppermint Frappé’, οι Τρεις Σωματοφύλακες μαζί με την πρωταγωνίστρια της ταινίας, Geraldine Chaplin, κρεμάστηκαν από την αυλαία σαν τα τσαμπιά για να σταματήσουν την πρεμιέρα. Η Chaplin έφαγε μπουνιά από τον Godard γιατί ο δεύτερος μπέρδεψε τον ενθουσιασμό της με αντιπαράθεση – ο σκηνοθέτης έχασε και τα γυαλιά του – ενώ ο Truffault γκρεμίστηκε.

VAN DAMME VS. LUNDGREN

Στα πλαίσια της προώθησης της ταινίας τους, ‘Universal Soldier’, ο Jean-Claude Van Damme και ο Dolph Lundgren βρέθηκαν στις Κάννες, μαζί με ένα συννεφάκι από φήμες για την κακή τους σχέση στη διάρκεια των γυρισμάτων. Τελικά οι δύο ηθοποιοί πήγαν να πιαστούν στα χέρια στο κόκκινο χαλί, αλλά το περιστατικό ήταν απλά στημένο για τους δημοσιογράφους.

ΜΑΥΡΑ ΚΟΡΑΚΙΑ, ΚΟΚΚΙΝΑ ΚΟΡΑΚΙΑ

Ποιητική αδεία χρησιμοποιήσαμε τα κοράκια στον υπότιτλο, περιστέρια ήταν αυτά που χρησιμοποίησε το καστ του ‘24 Hour Party People’ για το μπουγέλο του.

Η ταινία του Michael Winterbottom ήταν αφιερωμένη στη μουσική σκηνή του Manchester και της Factory Records, αλλά μάλλον παραπήραν στα σοβαρά το sex, drugs and rock ‘n’ roll όσοι βρέθηκαν στο φεστιβάλ για την προώθησή της. Θέλοντας να αναπαραστήσει μια τρελή σκηνή από την ταινία, το καστ άρχισε να πετάει νεκρά, ταριχευμένα περιστέρια ο ένας στον άλλον σε μια παραλία, μέχρι που οδηγήθηκαν εκτός της περιοχής.

THE BROWN BUNNY

(AP Photo/Patrick Gardin)

Το ‘Brown Bunny’ του Vincent Gallo με πρωταγωνιστή τον ίδιο και την Chlöe Sevigny έχει βρεθεί ξανά σε λίστα μας ως ταινία που κράχτηκε αλύπητα στις Κάννες, αλλά θα τη βάλουμε και εδώ γιατί η κόντρα του Gallo με τον θρυλικό κριτικό κινηματογράφου, Roger Ebert, πήρε τέτοια έκταση που επισκίασε το ίδιο το event. Ο Ebert αποκάλεσε την ταινία “τη χειρότερη στην ιστορία του φεστιβάλ” και ο Gallo απάντησε αποκαλώντας τον “χοντρό γουρούνι” με “τη σωματική διάπλαση δουλέμπορου”. Ο κριτικός, σε μια παραλλαγή γνωστής φράσης του Churchill, είπε “Είναι αλήθεια ότι είμαι χοντρός, αλλά μια μέρα εγώ θα είμαι αδύνατος και εσύ θα είσαι ακόμα ο σκηνοθέτης του Brown Bunny”, για να το τερματίσει λέγοντας ότι κάποτε είχε κάνει μια κωλονοσκόπηση και τον είχαν αφήσει να τη δει σε οθόνη. “Ήταν πιο διασκεδαστική από το ‘Brown Bunny”.

Ο BORAT ΠΑΕΙ ΠΑΡΑΛΙΑ

Το πράσινο mankini του Borat επισκέφθηκε τις Κάννες το 2006 και έκλεψε την παράσταση και τα πρωτοσέλιδα για όλη την περίοδο του φεστιβάλ.

Exit mobile version