ΒΙΒΛΙΟ

15 νέα βιβλία πεζογραφίας για τον Απρίλιο

Το OneMan σταχυολογεί την τρέχουσα εκδοτική παραγωγή και προτείνει από το νέο μυθιστόρημα του Κόου μέχρι το απόλυτο αριστούργημα του Κάφκα.

Όπως πάντα λίγο πριν το Πάσχα η εκδοτική μηχανή βάζει πέμπτη ταχύτητα (η έκτη είναι για το καλοκαίρι και τα Χριστούγεννα) και δεν τις προλαβαίνουμε τις νέες εκδόσεις. Για αυτό τον μήνα το OneMan προτείνει από το νέο μυθιστόρημα του Κόου μέχρι το απόλυτο αριστούργημα του Κάφκα.

Κώστας Ακρίβος – Όνομα πατρός: Δούναβης (Μεταίχμιο)

Βίωσε τα κοσμοϊστορικά γεγονότα της εποχής του (τέλος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος), ασπάστηκε το όραμα για έναν δικαιότερο κόσμο (Οκτωβριανή Επανάσταση), συνευρέθηκε με τις σημαντικότερες προσωπικότητες του καιρού του (Ρομέν Ρολάν, Μαξίμ Γκόρκι, Βλαντίμιρ Μαγιακόφσκι, Τζορτζ Όργουελ), περισσότερο όμως από οτιδήποτε άλλο στάθηκε όσο κανείς στο πλευρό των φτωχών και των αδικημένων.

Ο ξακουστός Ελληνορουμάνος συγγραφέας Παναΐτ Ιστράτι -του οποίου το εμβληματικό έργο Κυρά Κυραλίνα κυκλοφόρησε πέρυσι από το Μεταίχμιο (μτφρ. Ρίτα Κολαΐτη), έναν αιώνα μετά την αρχική του έκδοση- έζησε μια μυθιστορηματική ζωή. Έφτασε λοιπόν η ώρα να διαβάσουμε μια μυθιστορηματική βιογραφία δια χειρός Κώστα Ακριβού.

Μάργκαρετ Άτγουντ – Γηραιές μωρές παρθένες (μτφρ. Αύγουστος Κορτώ, Ψυχογιός)

Συλλογή δεκαπέντε διηγημάτων της πολυβραβευμένης πεζογράφου που εν προκειμένω διερευνά τον πυρήνα της οικογένειας, των σχέσεων, του γάμου, της απώλειας και της μνήμης, αλλά και το τι σημαίνει να μοιράζεσαι ολόκληρη τη ζωή σου με κάποιον, γι’ αυτό και ακρογωνιαίο λίθο του βιβλίου αποτελούν τα τα επτά διηγήματα τα οποία ακολουθούν ένα παντρεμένο ζευγάρι στη διάρκεια πολλών δεκαετιών και αποτυπώνουν τις στιγμές τους, μεγάλες και μικρές, που συνιστούν μια ξεχωριστή ιστορία αγάπης.

Δημοσθένης Βουτυράς – Το καράβι του θανάτου και άλλες ιστορίες (Τόπος)

Η σειρά «Τα αειθαλή» των εκδόσεων Τόπος περιλαμβάνει μικρά σε έκταση αλλά μεγάλα ως προς το εκτόπισμά τους κείμενα της νεοελληνικής λογοτεχνίας που περιέπεσαν σε κατάσταση λήθης. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η επανακυκλοφορία της συγκεκριμένης συλλογής (πρωτοβγήκε το 2009) ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες πεζογράφους του Μεσοπολέμου.


Μαύρη λογοτεχνία, αφήγημα τρόμου, ύφος gothic. Κυρίαρχα στοιχεία σε αυτές τις ιστορίες είναι οι συνθήκες σκότους, η υποβλητική παρουσία της σκιάς και τα «τινάγματα» του νου των ηρώων του συγγραφέα.

Βαγγέλης Γιαννίσης – Βινούσκα (Διόπτρα)

Το νέο πόνημα του πολυγραφότατου πεζογράφου είναι ένα μυθιστόρημα ενηλικίωσης, πάνω στο όχημα ενός αστυνομικού. Πρωταγωνιστεί ο Λάζαρος, ένας υποψήφιος διδάκτορας φιλολογίας και παράλληλα εργαζόμενος στην οικογενειακή επιχείρηση, ένα βιντεοκλάμπ του οποίου οι πελάτες μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού.

Στην πραγματικότητα, είναι επαγγελματίας δολοφόνος με την κωδική ονομασία Βινούσκα. Μέχρι που θα αναλάβει μια δουλειά η οποία θα ανατρέψει τα πάντα και ο Λάζαρος θα κληθεί να αντιμετωπίσει καταστάσεις που σε καμία περίπτωση δεν μπορούσε να φανταστεί.

Γουίλιαμ Γκας – Καρτεσιανή Σονάτα και Άλλες Νουβέλες (μτφρ. Απόστολος Πρίτσας, Gutenberg)

Τέσσερις καθηλωτικές νουβέλες που εξερευνούν τα όρια ανάμεσα στο καλό και το κακό, τη σκέψη και τη δράση, τη λύτρωση και την εξουσία. Ο αναγνώστης θα συναντήσει μια γυναίκα-μέντιουμ κι έναν κακοποιητικό σύζυγο· έναν διεφθαρμένο λογιστή που έρχεται αντιμέτωπος με την πιθανότητα τῆς σωτηρίας του· μια ανορεκτική γυναίκα που αναζητά τη λύτρωση στην αγάπη της για την ποίηση της Ελίζαμπεθ Μπίσοπ και έναν πικραμένο έφηβο, πού, με μια σειρά μυστικών εκδικήσεων, αποφασίζει να επιφέρει τη δικαιοσύνη που ο ίδιος ο Θεός δεν επιβάλλει.

Νάσια Διονυσίου – Μη γράφετε Αρθούρος (Πόλις)

Μεταπλάθοντας, ελεύθερα και δημιουργικά, περισσότερο ή λιγότερο εκτενή αποσπάσματα από το ποιητικό έργο και τις επιστολές του Αρθούρου Ρεμπώ, και ενσωματώνοντάς τα οργανικά στο σώμα της λογοτεχνικής γραφής, η βραβευμένη συγγραφέας σκιαγραφεί ένα νέο πορτρέτο του, ενώ παράλληλα παρουσιάζει την Κύπρο στο μεταίχμιο δύο ιστορικών της περιόδων, αφενός μέσα από την αποικιοκρατική ματιά των Άγγλων και αφετέρου μέσα από την άχρονη φωνή του ίδιου του βουνού του Τροόδους, που αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του νησιού.

Ανν Ενράιτ – Ηθοποιός (μτφρ. Μαρία Φακίνου, Καστανιώτης)

Η Κάθριν Ο’Ντελ είναι μια θρυλική φυσιογνωμία του ιρλανδικού θεάτρου. Ξεκίνησε με έναν περιοδεύοντα θίασο και σταδιακά γνώρισε την επιτυχία στο Γουέστ Εντ του Λονδίνου, στο Μπρόντγουεϊ και τελικά στο Χόλιγουντ.


Καθώς η κόρη της, η Νόρα, ανατρέχει στην εντυπωσιακή καριέρα και στην μποέμικη ζωή της μητέρας της, αρχίζει να σκαλίζει μυστικά και των δυο τους. Ένα ευφυέστατο μυθιστόρημα για τη φήμη, την εξουσία, τη βία και τη συγκινητική προσπάθεια μιας κόρης να κατανοήσει τις κρυμμένες αλήθειες της μητέρας της.

Φραντς Κάφκα – Μεταμόρφωση (μτφρ. Μαργαρίτα Ζαχαριάδου, Δώμα)

Ένας περιοδεύων πωλητής υφασμάτων ξυπνάει ένα πρωί συνειδητοποιώντας ότι έχει καθυστερήσει πολύ για τη δουλειά του. Η αργοπορία του τον γεμίζει αγωνία για το μέλλον του και το μέλλον της οικογένειάς του· και παρά τις φιλότιμες προσπάθειές του να ξεκινήσει άλλη μια μέρα στην ίδια άχαρη δουλειά, αντιμετωπίζει μια βασική σωματική δυσκολία: έχει μεταμορφωθεί σε ένα τερατώδες έντομο. Η Μαργαρίτα Ζαχαριάδου μεταφράζει για το Δώμα εκ νέου, 30 χρόνια μετά την πρώτη φορά, ένα αριστούργημα της παγκόσμιας λογοτεχνίας.

Τζόναθαν Κόου – Η απόδειξη της αθωότητας μου (μτφρ. Άλκηστις Τριμπέρη, Πόλις)

«Έχω παραιτηθεί από την ιδέα ότι ένα βιβλίο μπορεί να αλλάξει τον κόσμο, ή έστω τα μυαλά των ανθρώπων» έλεγε πρόπερσι στο NEWS 24/7 ο Κόου, ευτυχώς όμως δεν σταματά να γράφει και να μας χαρίζει ακαταμάχητα μυθιστορήματα. Το συγκεκριμένο πηγαινοέρχεται ανάμεσα σε διαφορετικές δεκαετίες και διαφορετικά αφηγηματικά είδη, κινείται μεταξύ αστυνομικού μυθιστορήματος, campus novel και αυτομυθοπλασίας, με το χαρακτηριστικό χιούμορ και την τρυφερότητά του.

Ένα πολιτικό μυθιστόρημα ιδεών, σατιρικό και αιχμηρό, που δείχνει πώς το κλειδί για την κατανόηση του παρόντος μπορεί συχνά να βρεθεί στις πιο σκοτεινές γωνιές του παρελθόντος.

Άρης Μαραγκόπουλος – Απάρνηση (Τόπος)

Τέσσερις Έλληνες και τέσσερις Νορβηγοί διασταυρώνονται µε απρόσµενα εχθρικές διαθέσεις στο νησί της Δήλου. Ένας από τους πρώτους ακολουθεί µια Αµερικανίδα φωτογράφο µόδας (και παγετώνων) στη Νέα Υόρκη, όπου, εκ παραλλήλου µε τον θυελλώδη έρωτα, βιώνει µια ανυπόφορη µοναξιά. Φωτογραφίες της φωτογράφου «διαβάζουν» σε περιοδικό µε το ίδιο τροµερό ενδιαφέρον ένας µανάβης λαϊκής αγοράς κι ένας συνταξιούχος δάσκαλος, χειµερινός κολυµβητής.


Όλοι οι παραπάνω, συν κάποιοι Αιγύπτιοι ναυπηγοί, ένας διανοούµενος αρχιτέκτονας, µια Τουρκάλα πολιτική πρόσφυγας, ένας µετανάστης από το Σουδάν, µια προσφάτως δραπέτης σεξεργάτρια µοιράζονται τη ζωή τους σ’ ένα ιδιόρρυθµο κοινόβιο. Η «Τριλογία των Κολυμβητών» του συγγραφέα ολοκληρώνεται με ένα κωμικοτραγικό χρονολόγιο επιβίωσης πολλών «φυσιολογικών» ανθρώπων.

Χαβιέ Μαρίας – Μπέρτα Ίσλας (μτφρ. Χριστίνα Θεοδωροπούλου, Πατάκης)

Η Μπέρτα Ίσλα, ήδη από τα μαθητικά της χρόνια, στη Μαδρίτη του ’60 και της δικτατορίας του Φράνκο, είχε αποφασίσει να παντρευτεί τον Τομ Νέβινσον, τον ωραίο, μισό Ισπανό μισό Άγγλο, συμμαθητή της με το απίστευτο ταλέντο στις γλώσσες. Αυτό το ταλέντο σε συνδυασμό με τις εξίσου εξαιρετικές μιμητικές ικανότητές του θα τραβήξει την προσοχή των βρετανικών μυστικών υπηρεσιών κατά τη διάρκεια των σπουδών του στην Οξφόρδη.

Ένα συναρπαστικό μυθιστόρημα ανατροπών από τον πολυβραβευμένο Ισπανό συγγραφέα. Μια ιστορία κατασκοπείας, για τις χαμένες ευκαιρίες, που ταυτόχρονα βάζει στο μικροσκόπιο έναν γάμο βασισμένο στην τέχνη της προσποίησης και της αποσιώπησης.

Αμάντα Μιχαλόπουλου – Το μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη (Πατάκης)

Mια απελπισµένη γυναίκα στην εµµηνόπαυση αρχίζει να βλέπει παράξενα όνειρα από τα οποία ξυπνάει κάθε βράδυ στις 4:30 ακριβώς. Για να ερµηνεύσει τη νυχτερινή ζωή της, επιδιώκει συναντήσεις µε τις γυναίκες της οικογένειας: την κόρη, την αδερφή και τη µητέρα της. Κι ενώ οι συζητήσεις αρχίζουν να ξεµπλέκουν το κουβάρι της κοινής τους ζωής, τα όνειρα ξαφνικά σταµατούν. Στρέφεται τότε σε άλλες γυναίκες, από τη µητέρα της Ελένης Τοπαλούδη ως µια δεκάχρονη Αφγανή που αποχωρίστηκε ξαφνικά τη µαµά της.

Κι αρχίζουν να παρελαύνουν στρατιές γυναικών που γεννούν, υιοθετούν, φροντίζουν ή αρνούνται να φροντίσουν. Καθώς οι εξοµολογήσεις τους συσσωρεύονται, οι εµπειρίες τους εγκιβωτίζονται η µια µέσα στην άλλη. Σε αυτό το μυθιστόρημα η µητρότητα γίνεται µια εύπλαστη έννοια, µια ριζοσπαστική υπόθεση ελευθερίας και συµφιλίω­σης.

Αλέξης Σταμάτης – Το παιδί και ο Άγγελος (Μεταίχμιο)

Το νέο μυθιστόρημα του Αλέξη Σταμάτη και πρώτο του στο Μεταίχμιο. Ένα απομονωμένο χωριό, όπου τίποτα δεν αλλάζει. Οι άνθρωποι ζουν όπως έζησαν οι γονείς τους, όπως θα ζήσουν τα παιδιά τους. Ή έτσι νομίζουν. Μέχρι που εμφανίζονται δύο ξένοι: ένας άντρας που προσφέρει τα πάντα χωρίς να ζητά αντάλλαγμα και ένα παιδί που δεν μιλά. Στην αρχή, τους παρατηρούν. Μετά, τους αμφισβητούν. Και ύστερα, η καχυποψία μετατρέπεται σε φόβο.

Το χωριό αρχίζει να καταρρέει – όχι μόνο τα σπίτια και οι δρόμοι του, αλλά και οι βεβαιότητες που το κρατούσαν όρθιο. Γιατί κάποιες αφίξεις δεν φέρνουν απλώς νέα πρόσωπα. Φέρνουν πράξεις επικίνδυνες και ερωτήματα που κανείς δεν θέλει να απαντήσει.

Τζέιμς Τζόις – Οι νεκροί (μτφρ. Αχιλλέας Κυριακίδης, Μεταίχμιο)

Πώς καθορίζουν οι νεκροί τα πάθη των ζωντανών; Η νέα λογοτεχνική σειρά «Τα μικρά» των εκδόσεων Μεταίχμιο, η οποία περιλαμβάνει μικρά διαμάντια του 19ου και 20ού αιώνα, εγκαινιάζεται με το τελευταίο από τα δεκαπέντε διηγήματα της συγκλονιστικής συλλογής Οι Δουβλινέζοι. Πρόκειται για ένα αδιαμφισβήτητο αριστούργημα της παγκόσμιας λογοτεχνίας με τη μετάφραση και τις σημειώσεις της έκδοσης να φέρουν την υπογραφή του Αχιλλέα Κυριακίδη.

Μάικλ Φρανκ – Εκατό Σάββατα. Η Στέλλα Λεβή και η αναζήτηση ενός χαμένου κόσμου (μτφρ. Σπύρος Κουλούρης, Ίκαρος)

Ένα ταξίδι ζωής μέσα από τις αναμνήσεις της εκατοντάχρονης σχεδόν Στέλλας Λεβή. Μιας σύγχρονης Σεχραζάτ του Greenwhich Village που επέζησε της μεγαλύτερης κτηνωδίας του εικοστού αιώνα. Αναμνήσεις που μας μεταφέρουν στη ροδίτικη Τζουντερία, ένα ηλιόλουστο κομμάτι του Αιγαίου όπου για μισή χιλιετία άκμασε η εβραϊκή κοινότητα, μέχρι που οι Ναζί κατακτητές έστειλαν τους 1.650 κατοίκους της στο Άουσβιτς – ένα θαλασσινό και σιδηροδρομικό ταξίδι θανάτου με ελάχιστους επιζώντες· ο μεγαλύτερος σε διάρκεια και απόσταση εκτοπισμός Εβραίων στην ιστορία του Ολοκαυτώματος.

Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.