15 νέα βιβλία πεζογραφίας για τον Αύγουστο
Το OneMan σταχυολογεί την τρέχουσα εκδοτική παραγωγή και προτείνει από βραβευμένα αριστουργήματα μέχρι το νέο μυθιστόρημα ενός από τους καλύτερους σύγχρονους αστυνομικούς συγγραφείς της Ευρώπης.
- 1 ΑΥΓ 2024
Οι τελευταίες, πριν από τις διακοπές, προτάσεις του OneMan. Καλό καλοκαίρι!
Τζούλια Γκανάσου – Δευτέρα παρουσία (εκδ. Καστανιώτη)
Η συγγραφέας εμπνέεται από αληθινά γεγονότα που συνέβησαν κατά τη διάρκεια του πολέμου στην Ουκρανία και κατά τη διάρκεια βομβαρδισμών κατοικημένων πόλεων, όπως στη Λωρίδα της Γάζας και σε άλλα σημεία του πλανήτη, τονίζει όμως ότι η ιστορία και τα πρόσωπα είναι προϊόντα μυθοπλασίας. Μια πόλη βομβαρδίζεται. Η δεκαεφτάχρονη Άννα και η Όλγα, η γιαγιά της, βρίσκονται στο άδειο σαλόνι του σπιτιού τους. Το κορίτσι προτείνει να φύγουν, να βρουν καταφύγιο. Η γιαγιά αρνείται. Η Άννα διαπιστώνει ότι τα πόδια της Όλγας έχουν παραλύσει. Τότε η εγγονή παίρνει τη γιαγιά στην πλάτη και βγαίνουν από το σπίτι. Θα φτάσουν, άραγε, στα σύνορα; Και τι θα θυσιάσουν;
Πέρσιβαλ Έβερετ – Τα Δέντρα (μτφρ. Πάνος Τομαράς, εκδ. Gutenberg)
Άγριες δολοφονίες συγκλονίζουν την πολιτεία του Μισισίπι. Πλάι στο εκάστοτε θύμα βρίσκεται το πτώμα του ίδιου μαύρου άντρα, το οποίο εξαφανίζεται μετά τη μεταφορά του στο νεκροτομείο, αλλά επανεμφανίζεται στον τόπο του επόμενου εγκλήματος. Δύο αστυνομικοί και μία πράκτορας του FBI προσπαθούν να λύσουν το μυστήριο.
Τα στοιχεία που συγκεντρώνουν δείχνουν ότι η υπόθεση συνδέεται με το λιντσάρισμα του δεκατετράχρονου Αφροαμερικανού Έμετ Τιλ, μισόν αιώνα νωρίτερα. «Μια ξεκαρδιστική και ταυτόχρονα τρομακτική αστυνομική ιστορία» (The New Yorker), «γραμμένη από έναν εξαιρετικό συγγραφέα» (The Sunday Times). Υποψήφιο για το βραβείο Booker 2022.
Ματιάς Ενάρ – Ο χορός της προδοσίας (μτφρ. Χαρά Σκιαδέλλη, εκδ. Στερέωμα)
Στην καρδιά μιας μεσογειακής μακίας εμφανίζεται ένας εξουθενωμένος στρατιώτης που δραπέτευσε από έναν απροσδιόριστο πόλεμο και φαίνεται να προσπαθεί να ξεφύγει απ’ τη δική του βία, μακριά απ’ το πεδίο των μαχών. Ώσπου αναγκάζεται επανεξετάσει την πορεία του και την ιδέα του σχετικά με το τίμημα μιας ζωής. Ενώ στα περίχωρα του Βερολίνου, ένα συμπόσιο αποτίνει φόρο τιμής στον ιδιοφυή ανατολικογερμανό μαθηματικό και αντιφασίστα Πολ Χόιντεμπερ.
Από την ένταση των δύο αυτών αφηγήσεων αναδύονται όλα όσα διακυβεύονται, στην αγάπη όπως και στην πολιτική, ανάμεσα στη δέσμευση και στην προδοσία, ανάμεσα στην αφοσίωση και στη διαύγεια, ανάμεσα στην ελπίδα και στην επιβίωση.
Τζέννυ Έρπενμπεκ – Καιρός (μτφρ. Αλέξανδρος Κυπριώτης, εκδ. Καστανιώτη)
Το μυθιστόρημα που τιμήθηκε με το Διεθνές Βραβείο Booker 2024. Βερολίνο, Ιούλιος 1986. Η Καταρίνα και ο Χανς συναντιούνται τυχαία σε ένα λεωφορείο. Εκείνη είναι μία δεκαεννιάχρονη φοιτήτρια, εκείνος ένας παντρεμένος συγγραφέας γύρω στα πενήντα πέντε. Αιφνιδιάζονται από την έλξη που τους κυριεύει, κάτι αμοιβαίο και παράφορο, κάτι που σταδιακά εντείνεται μέσα από το κοινό τους ενδιαφέρον για τη μουσική και την τέχνη, κάτι που αναπόφευκτα βαθαίνει και τους δένει ακόμα περισσότερο επειδή ακριβώς η σχέση αυτή πρέπει να παραμείνει μυστική.
Ώσπου εκείνη διολισθαίνει σε ένα νυχτερινό παραστράτημα, εκείνος δεν μπορεί να τη συγχωρήσει και μια επικίνδυνη ρωγμή αρχίζει να σχηματίζεται ανάμεσά τους. Όλα αυτά με φόντο τη Λαοκρατική Δημοκρατία της Γερμανίας που καταρρέει και τις ριζικές αλλαγές που ακολούθησαν.
Στίβεν Κινγκ – Κούτζο (μτφρ. Γωγώ Αρβανίτη, εκδ. Κλειδάριθμος)
Ένα από τα πλέον τρομακτικά βιβλία του «Βασιλιά», κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1981, δυο χρόνια αργότερα μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο και επιτέλους επανακυκλοφορεί στα ελληνικά. Ο Κούτζο ήταν ένας μεγάλος φιλικός σκύλος, αξιαγάπητος και πιστός. Όλα όμως τελειώνουν την ημέρα που αυτός ο σκύλος Αγίου Βερνάρδου κάνει το λάθος να κυνηγήσει έναν λαγό σε ένα κρυφό υπόγειο σπήλαιο. Μετά ο Κούτζο δεν είναι πια ο εαυτός του. Μια ασθένεια του κατατρώει το μυαλό, τον γεμίζει δολοφονικό μίσος και τον τοποθετεί στο επίκεντρο μιας φρικιαστικής δίνης από την οποία δεν μπορεί να ξεφύγει κανεί
Μάκης Μαλαφέκας – Deepfake (Αντίποδες)
Το τρίτο -μετά το Δε λες κουβέντα (Μελάνι 2018) και τη Μεσακτή (Μελάνι 2020)- μυθιστόρημα του Μάκη Μαλαφέκα με ήρωα τον Μιχάλη Κρόκο. Όπως πολύ εύστοχα σημείωσε η βραβευμένη συγγραφέας και μεταφράστρια Χίλντα Παπαδημητρίου: Μόνο ο Μαλαφέκας γράφει τέτοιες περιγραφές. «Στη γωνία ψηλά, σαν φάρος, το Casa Bianca. Το μέγκα μπαρ-κλαμπ της φέτας Στρέφη-Νεάπολη-Αλεξάνδρας. Με τη μακρόστενη αμερικάνικη μπάρα και τους ψαγμένους ντιτζέι είχε φτιάξει τον μύθο του και μάζευε, πέντε χρόνια τώρα, όλο τον ωραίο κόσμο. Κοριτσοπαρέες, ηθοποιοί, νταρκγουεϊβάδες…
Στην αρχή ένα απίθανο νυφοπάζαρο με πραγματική ένταση και βλέμματα και σάρκα, ύστερα οι ωραιόπουλοι και οι μαυροτισερτάδες άκουσαν για νυφοπάζαρο κι ήρθαν κι αυτοί, ένας δύο μάνατζερ και σελέμπριτι, αμέσως μετά πλάκωσαν οι φασαίοι που είδαν φως και μπήκαν, οι λιγότερο κουλ, κι ύστερα οι κάγκουρες κι οι ξέμπαρκοι γιατί έτσι πάει».
Τόμας Μαν – Το μαγικό βουνό (μτφρ. Θόδωρος Παρασκευόπουλος, εκ. Μεταίχμιο)
Η επετειακή συλλεκτική έκδοση για τα 100 χρόνια από την πρώτη κυκλοφορία του ορόσημου της παγκόσμιας λογοτεχνίας που διερευνά τη γοητεία και τον εκφυλισμό των ιδεών σε μια εσωστρεφή κοινότητα τις παραμονές του Μεγάλου Πολέμου. Ο νεαρός μηχανικός από το Αμβούργο Χανς Κάστορπ επισκέπτεται το σανατόριο Μπέργκχοφ της Ελβετίας για να δει τον ξάδερφό του. Μια μικρή αδιαθεσία και ένας παρατεταμένος πυρετός οδηγούν το γιατρό του σανατορίου, αυλικό σύμβουλο Μπέρενς, να του προτείνει να παρατείνει την παραμονή του. Τελικά ο Χανς Κάστορπ αποφασίζει να μείνει στο σανατόριο για τρεις βδομάδες. Μόνο που οι τρεις βδομάδες, χωρίς να το καταλάβει, μετατρέπονται σε επτά χρόνια, καθώς ο Χανς ερωτεύεται και μεθά από τις ιδέες που ακούει να συζητιούνται εκεί.
Πέτρος Μάρκαρης – Η βία της αποτυχίας (εκδ. Κείμενα)
Στο νέο μυθιστόρημα του Πέτρου Μάρκαρη η δολοφονία ενός καθηγητή οικονομικών της ΑΣΟΕ μέσα στον χώρο του πανεπιστημίου φέρνει τον διευθυντή Ασφάλειας Αττικής Κώστα Χαρίτο και την αστυνόμο Αντιγόνη Φερλέκη αντιμέτωπους με μία από τις πιο δύσκολες υποθέσεις. Οι φοιτητικές διαδηλώσεις και οι συγκρούσεις με την αστυνομία βοηθούν τους δράστες να καλύψουν τα ίχνη τους. Μια ανακοίνωση αποκαλύπτει τους λόγους, αλλά το κίνητρο είναι βαθύτερο.
Η δολοφονία ενός γραμματέα μέσης εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας που ακολουθεί και η σύνδεση των δύο φόνων περιπλέκει την έρευνα για την εξιχνίασή τους. Μια απρόσμενη ανατροπή όμως θα ρίξει φως στην υπόθεση.
Ματιέ Μπελεζί – Δεν είμαστε αγγελούδια (μτφρ. Αχιλλέας Κυριακίδης, εκδ. Opera)
Το συγκλονιστικό, σύμφωνα με τους κριτικούς, μυθιστόρημα αποτελεί μια ανατρεπτική σύνοψη της αποικιοκρατικής ουτοπίας, αφηγούμενο τη μοίρα μιας χούφτας γάλλων αποίκων και στρατιωτών που εγκλωβίστηκαν στην κόλαση του εποικισμού της Αλγερίας, τον 19ο αιώνα. Η φωνή μιας γυναίκας κι ενός στρατιώτη αποδίδουν σ’ αυτό το σύντομο μυθιστόρημα την αντίφαση και την τραγικότητα της κατάκτησης μιας ελεύθερης χώρας της βόρειας Αφρικής από τη Γαλλία.
Τζέιν Όστεν – Μάνσφιλντ Παρκ (μτφρ. Ουρανία Τουτουντζή, εκδ. Διόπτρα)
Για τους λάτρεις των κλασικών, επανέκδοση του τρίτου μυθιστορήματος της Όστεν. Η Φάνι Πράις, μια νεαρή κοπέλα από φτωχή οικογένεια, πηγαίνει να ζήσει με τους πλούσιους συγγενείς της στην πολυτελή έπαυλή τους, το Μάνσφιλντ Παρκ. Καθώς προσπαθεί να βρει τον δρόμο της σε έναν κοινωνικό λαβύρινθο που δεν γνωρίζει, γίνεται μάρτυρας των ηθικών αδυναμιών και των ρομαντικών ιστοριών των ξαδέλφων και των γειτόνων της. Παραμένει σταθερή σε όσα θεωρεί σωστές αρχές για μια γυναίκα της τάξης της, αλλά παράλληλα δεν μπορεί να αποφύγει την έλξη που της ασκεί ο Έντμουντ, ο οποίος ίσως είναι ο μόνος που εκτιμά πραγματικά την αξία της.
Υγκ Παγκάν – Οι ανώνυμοι (μτφρ. Γιάννης Καυκιάς, εκδ. Πόλις)
Ο αρχιεπιθεωρητής Σνεντέρ δεν μπορεί να γλιτώσει από τα φαντάσματα του Πολέμου της Αλγερίας και γυρίζει την πλάτη στην υπόσχεση μιας λαμπρής καριέρας στο Παρίσι καταφεύγοντας τη δεκαετία του ’70 σε μια γαλλική πόλη που δεν ονοματίζεται. Εκεί θα βρεθεί αντιμέτωπος με μια σοβαρή υπόθεση: η Μπετύ, κόρη ενός χαμηλόβαθμου σιδηροδρομικού υπαλλήλου, δεν γύρισε σπίτι. Ο πατέρας της πιστεύει ότι είναι νεκρή και αποδεικνύεται πως έχει δίκιο.
Οι έρευνες αρχίζουν, κι ενώ άλλες υποθέσεις έρχονται να απασχολήσουν την ομάδα του Σνεντέρ, αυτή η δολοφονία τον στοιχειώνει. Ο Σνεντέρ δεν αποδέχεται τον θάνατο μιας δεκαπεντάχρονης. Όμως καραδοκούν πολλές παγίδες. Εκτός όλων των άλλων, όπως σημείωσε o συγγραφέας και κριτικός Θανάσης Μήνας, εδώ αποκαλύπτεται ένας συγγραφέας που δεν είναι απλώς λάτρης του μπλουζ και της τζαζ, αλλά που έχει μελετήσει σε βάθος τα μουσικά αυτά είδη.
Ντορίνα Παπαλιού – Η φωνή στα χέρια της (εκδ. Ίκαρος)
Δέκα χρόνια μετά Το Απαραίτητο Φως που βρέθηκε στην βραχεία λίστα για το European Union Price for Literature, η συγγραφέας τοποθετεί τη δράση στον σκληρά ανταγωνιστικό χώρο της διεθνούς σκηνής της κλασικής μουσικής. Μια ανερχόμενη Ελληνίδα σολίστ του βιολιού αμφισβητεί τους κανόνες της αγοράς, παλεύει με τα όριά της, έρχεται αντιμέτωπη με ανοιχτές πληγές και αναπάντητα ερωτήματα. Όταν στην πιο κρίσιμη καμπή της καριέρας της λαμβάνει ένα αινιγματικό μήνυμα που ανατρέπει τις βεβαιότητές της, η εμμονική σύνδεσή της με ένα βιολί ιδιαίτερης αξίας θα έχει απρόβλεπτες και αναπάντεχες συνέπειες.
Σαντιάγο Ρονκαλιόλο – Η χρονιά που γεννήθηκε ο δαίμονας (μτφρ. Κώστας Αθανασίου, εκδ. Καστανιώτη)
Αντιβασιλεία του Περού, Λίμα, 1623. Έρχεται στον κόσμο ένα μωρό που κόβει την ανάσα σε όσους το βλέπουν. Έχει δύο κεφάλια, διχαλωτή γλώσσα, οκτώ μέλη. Η γέννηση συμπίπτει με την εμφάνιση στην περιοχή μιας νεαρής γυναίκας που φημολογείται ότι μπορεί να συνδεθεί και με τον Θεό και με τον Διάβολο. Μάγισσα ή αγία, η ηρωίδα θα βρεθεί σύντομα στο στόχαστρο της Ιεράς Εξέτασης. Σε έναν τόπο που βουλιάζει στο έγκλημα και στη διαφθορά, ένας υπάλληλος της Ιεράς Εξέτασης, προσπαθεί να ανακαλύψει τι ακριβώς συμβαίνει. Ένα συναρπαστικό ιστορικό θρίλερ, ακαταμάχητου ρυθμού, που τρυπώνει απρόβλεπτα και έμμεσα στο δικό μας παρόν.
Δημήτρης Στεφανάκης – Μέρες Αλεξάνδρειας (εκδ. Μεταίχμιο)
Οι μέρες στην Αλεξάνδρεια διαδέχονται η μία την άλλη, κρατώντας το άρωμα μιας ολόκληρης εποχής. Μικρά και μεγάλα επεισόδια εμπορίου, πολέμου, έρωτα και κατασκοπείας εκτυλίσσονται σε μια πόλη που θυμίζει πολύγλωσσο πανηγύρι. Πρόσωπα όπως ο καπνοβιομήχανος Αντώνης Χάραμης, ο Λιβανέζος Ελιάς Χούρι και η Γαλλοελβετίδα Υβέτ Σαντόν γίνονται οι πρωταγωνιστές μιας ιστορίας πενήντα χρόνων από το προανάκρουσμα ενός παγκοσμίου πολέμου μέχρι τις εθνικοποιήσεις του Νάσερ.
Μάριος Χάκκας – Τυφεκιοφόρος του εχθρού (εκδ. Άγρα)
Η δεύτερη κατά σειρά (προηγήθηκε η συλλογή Ο μπιντές και άλλες ιστορίες) από τις πέντε συνολικά επανεκδόσεις των μέχρι πρότινος εξαντλημένων βιβλίων ενός από τους σημαντικότερους μεταπολεμικούς Έλληνες λογοτέχνες. Συνδυάζοντας τη διεισδυτική ματιά της κοινωνικής κριτικής με τις μοντερνιστικές τεχνικές του “παραλόγου”, ο Χάκκας καταγράφει τις ιδεολογίες και τις νοοτροπίες μιας κοινωνίας, που ζει με τις στοιχειωμένες μνήμες της Κατοχής και του εμφυλίου, την ώρα που αρχίζει η μετάβασή της στην εποχή του ευκαιριακού ατομικισμού και στις διαψεύσεις των συλλογικών οραμάτων.