Κωνσταντίνος Μπαντούνας
FALL PREVIEW

20 must ταινίες γι’ αυτό το φθινόπωρο

Λίγα είναι τα μπλοκμπάστερ της κινηματογραφικής φθινοπωρινής σεζόν, αλλά δεν θα έχουμε έλλειψη από ταινίες. Διαλέξαμε τις πιο πολλά υποσχόμενα για σένα.

Λίγα είναι τα μπλοκμπάστερ της κινηματογραφικής φθινοπωρινής σεζόν, αλλά δεν θα έχουμε έλλειψη από ταινίες.

Παρακάτω διαλέγουμε τις ταινίες που θα δούμε σίγουρα στις ελληνικές αίθουσες από τώρα ως τον Νοέμβριο, με έναν μικρό αστερίσκο: οι προγραμματισμοί των διανομέων δεν έχουν όλοι ανακοινωθεί (στο σύνολό τους ή, σε κάποιες περιπτώσεις με συγκεκριμένες ημερομηνίες), οπότε η λίστα αναμένεται να εμπλουτιστεί.

Crimes of the Future

Μπορεί η χειρουργική να είναι το νέο σεξ;

Ο μαέστρος του σωματικού τρόμου David Cronenberg και ένα καστ με επικεφαλής τους Viggo Mortensen, Léa Seydoux και Kristen Stewart εξερευνούν αυτό το ερώτημα και πολλά ακόμη σε ένα φουτουριστικό φιλμ με έκδηλη τη δεξιότητα του δημιουργού να παντρεύει τον τρόμο και την επιστημονική φαντασία με τον κινηματογράφο ιδεών.

Είναι μία (πολύ) άνιση αλλά διαπεραστική ταινία, υπνωτική και ανατριχιαστική, για τη βάρβαρη ματαιότητα του να προσπαθείς να αστυνομεύσεις τη νέα σάρκα, το νέο αίμα, βάσει παλαιότερων αρχών. Μόνο ο Cronenberg θα μπορούσε να την κάνει.

Το φιλμ γυρίστηκε στην Ελλάδα και συμμετέχουν σε αυτό ο Γιώργος Καραμίχος και ο Γιώργος Πυρπασόπουλος.

Πρεμιέρα: 14/9

The Triangle of Sadness

Δεύτερος Χρυσός Φοίνικας για τον Ruben Östlund μετά το The Square, γυρισμένος σε μεγάλο μέρος στην παραλία Χιλιαδού της Εύβοιας.

Χοντροκομμένη κοινωνική σάτιρα που δεν λέει απλά eat the rich. Λέει eat them και μετά κάν’τους και εμετό. Ο Östlund εξερευνά την ομορφιά ως ανταλλακτική αξία μέσα από ένα ζευγάρι μοντέλων/influencers (ο Harris Dickinson του Beach Rats και η Charlbi Dean που μόλις έφυγε τραγικά από τη ζωή), στους οποίους χαρίζεται μία πολυτελής κρουαζιέρα. Όταν αυτή θα βουλιάξει όμως, η ιεραρχία μεταξύ των επιζώντων θα μεταβληθεί με αναπάντεχο τρόπο.

Εκεί είναι που κλέβει για τα καλά την παράσταση η Φιλιππινέζα ηθοποιός Dolly de Leon, δίνοντας παλμό σε μία ταινία πνιγμένη στην ειρωνεία.

Πρεμιέρα: 18/09

Broadway

Ο Χρήστος Μασσαλάς της πολυβραβευμένης μικρού μήκους Copa Loca κάνει την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία με το Broadway, και ακολουθεί μία συμμορία πορτοφολάδων που φτιάχνει τη δική της μικρή οικογένεια σε έναν αθέατο κόσμο της Αθήνας – ένα μέρος του προϋπάρχει και είναι γύρω μας, ένα άλλο το κατασκευάζουν οι ίδιοι. Η μίξη των παλαιών με τα νέα μέλη της ομάδας όμως θα προκαλέσει χημικές αντιδράσεις και οι συνθήκες θα γίνουν πολύ επικίνδυνες για όλους τους εμπλεκόμενους.

Queer Αθήνα, Λάκης Γαβαλάς, Ελένη Φουρέιρα, η επιστροφή του Χρήστου Πολίτη, μουσική του Gabriel Yared, χορός, glam, και νέες ευκαιρίες: Θα τα βρεις όλα στο έργο του Μασσαλά από τον οποίο εύχομαι να δούμε περισσότερα τα επόμενα χρόνια.

Πρεμιέρα: 22/9

Athena

Ο Romain Γαβράς, γιος του Κώστα Γαβρά, γυρίζει την τρίτη του ταινία και την κεντράρει σε μία ιστορία αστυνομικής διαφθοράς, μαχητικών διαμαρτυριών και τη διασταύρωση μεταξύ εθνικισμού και προσωπικού καθήκοντος.

Μετά τον θάνατο του μικρότερου αδερφού του κατόπιν μίας αστυνομικής διαμάχης όπως υποστηρίζεται ότι συνέβη, ο Abdel (Dali Benssalah) γυρίζει πίσω από την πρώτη γραμμή για να βρει την οικογένειά του διαλυμένη.

Παγιδευμένος μεταξύ της επιθυμίας για εκδίκηση του αδερφού του, Karim (Sami Slimane) και των εγκληματικών συναλλαγών του μεγαλύτερου αδερφού του, Moktar (Ouassini Embarek), ο Abdel θα κοιτάξει να κατευνάσει τις αυξανόμενες εντάσεις, όμως καθώς η κατάσταση θα κλιμακώνεται η κοινότητά τους θα μετατραπεί σε φρούριο σε πολιορκία.

Η ταινία παρουσιάστηκε τώρα στο Φεστιβάλ Βενετίας πριν κάνει πρεμιέρα στο Netflix, με καλές κριτικές που εξυμνούν την ένταση της εισαγωγής της.

Πρεμιέρα: 23/9 στο Netflix

Blonde

Αναμέναμε το Blonde αρκετά χρόνια τώρα και φαίνεται πως δεν ήταν μονάχα η πανδημία του κορονοϊού που καθυστέρησε την κυκλοφορία της, αλλά και μία δημιουργική κόντρα μεταξύ του Dominik και του Netflix που τελικά δεν είχαν κοινό όραμα.

Πιθανώς κιόλας επειδή η ταινία ίσως έχει περιεχόμενο που, σύμφωνα την αυστηρή κατηγοριοποίηση που ακολουθούν οι Ηνωμένες Πολιτείες για τις σημάνσεις καταλληλότητας, θεωρείται προκλητικό. Η σήμανση του Blonde είναι άλλωστε NC-17, άρα αυστηρώς ακατάλληλη για οποιονδήποτε κάτω των 18 ετών.

«Έμεινα έκπληκτος», ανέφερε ο Dominik σε συνέντευξή του με το Vulture σχετικά με τη σήμανση. «Νόμιζα ότι είχαμε χρωματίσει μέσα στις γραμμές. Αλλά νομίζω ότι αν έχετε ένα σωρό άντρες και γυναίκες σε μια αίθουσα συνεδριάσεων να μιλούν για σεξουαλική συμπεριφορά, ίσως οι άντρες να ανησυχούν για το τι σκέφτονται οι γυναίκες. Ζούμε σε αλλόκοτο καιρό. [Το Blonde] δεν έχει εικόνες χαρούμενης σεξουαλικότητας. Έχει απεικονίσεις καταστάσεων που είναι διφορούμενες. Και οι Αμερικανοί είναι πραγματικά περίεργοι όταν πρόκειται για σεξουαλική συμπεριφορά».

«Νομίζω ότι αν μου δινόταν η επιλογή, θα προτιμούσα να πάω να δω την NC-17 έκδοση της ιστορίας της Marilyn Monroe», συνέχισε. «Γιατί ξέρουμε από τον τρόπο που τελείωσε ότι η ζωή της ήταν ξεκάθαρα στα άκρα. Θέλετε να δείτε την εκδοχή με τα καλά και τα κακά της, ή θέλετε να δείτε την ωραιοποιημένη βερσιόν;».

Από την ανταπόκριση στο τρέιλερ του Netflix που μέσα στις πρώτες ώρες κυκλοφορίας του είχε συγκεντρώσει πάνω από 1 εκατομμύριο προβολές, υποθέτω ότι ο κόσμος ενδιαφέρεται ακόμα για κάθε εκδοχή της ζωής της Marilyn.

Αυτή εδώ βασίζεται στο ομώνυμο θρυλικό μυθιστόρημα της Joyce Carol Oates -μιλάμε δηλαδή για προϊόν μυθοπλασίας που εμπνέεται από αληθινά γεγονότα στη ζωή της ηθοποιού- και σκηνοθετείται από τον εξαιρετικό Αυστραλό δημιουργό Andrew Dominik (The Assassination of Jesse James, One More Time with Feeling, Killing Them Softly) με την ενθουσιώδη έγκριση της Oates που έχει ήδη δει το φιλμ.

Η Ana de Armas δεν ήταν η πρώτη επιλογή για να ενσαρκώσει τη Marilyn Monroe, ήταν η τρίτη μετά τη Naomi Watts και την Jessica Chastain, όμως φαίνεται η μεταμόρφωση να την έχει δικαιώσει.

Πρεμιέρα: 28/9 στο Netflix

The Woman King

Το Woman King αφηγείται την ιστορία των μαχητριών Αγκότζι, μίας αποκλειστικά γυναικείας ομάδας πολεμιστριών που προστάτευαν το Αφρικανικό Βασίλειο της Δαχομέης τον 18 αιώνα, με ηγέτιδα τη Nanisca που υποδύεται η οσκαρική Viola Davis.

Ανυπομονούσαμε ούτως ή άλλως για την ταινία. Οι καλές κριτικές από το Φεστιβάλ του Τορόντο που μιλούν για ένα υπερθέαμα της Gina Prince-Bythewood (The Old Guard, Love & Basketball) απλά μας ψήνουν ακόμα περισσότερο.

Πρεμιέρα: 29/9

Decision to Leave

Park Chan-wook, πάρε τα λεφτά μου. Ένας ντετέκτιβ ερωτεύεται μία μυστηριώδη χήρα αφού εκείνη γίνεται η κύρια ύποπτη στην τελευταία του έρευνα για φόνο. Ο σκηνοθέτης του Oldboy, του The Handmaiden και του Stoker σκηνοθετεί την Tang Wei του Lust, Caution, τον Park Hae-il και τον Go Kyung-pyo του αγαπημένου μου Reply 1988. Βραβείο Σκηνοθεσίας από τις Κάννες και επίσημη πρόταση της Νότιας Κορέας για τα επόμενα Όσκαρ.

Πρεμιέρα: Οκτώβριος 2022

Moonage Daydream

Ο Brett Morgen (On the Ropes, Jane) είχε μία άνευ προηγουμένου πρόσβαση στα προσωπικά αρχεία του David Bowie, άρα χτένισε περίπου πέντε εκατομμύρια αρχεία, συμπεριλαμβανομένων βίντεο, φωτογραφιών και εικαστικής τέχνης που είχε δημιουργήσει ο εμβληματικός ροκστάρ. Ο στόχος είναι μία αισθητηριακή εμπειρία παρά μία απλή αφήγηση, που θα μας ρίξει στον κόσμο του ειδώλου με τον ίδιο όμως ως άγκυρα.

Πρεμιέρα: 13/10

Halloween Ends

Ο David Gordon Green έχει ήδη παραδώσει ένα συνεκτικό revival τρόμου, αλλά το Halloween Ends θα είναι απαραίτητο και όχι μόνο επειδή είναι το τρίτο και τελευταίο κεφάλαιό του. Υποπτεύομαι πως το αμφιλεγόμενο Halloween Kills θα πάρει την τελική του μορφή αφού δούμε το φινάλε που οραματίστηκε ο δημιουργός. Πάντως φαίνεται πως είναι ένα δίωρο face-off κλωτσομπουνιδιών της Laurie με τον Michael και αυτό με ενδιαφέρει σε ακραίο επίπεδο.

Πρεμιέρα: 13/10

Both Sides of the Blade

Juliette Binoche και Vincent Lindon σε ιστορία ερωτικού τριγώνου για μία γυναίκα παγιδευμένη μεταξύ δύο ανδρών, τον επί χρόνια σύντροφό της και τον καλύτερό του φίλο – τον πρώην εραστή της. Μία συνάντηση θα επαναφέρει την επαφή μεταξύ του πρώην ζευγαριού και η κατάσταση θα αρχίσει να εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους. Νέα Claire Denis βραβευμένη με βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Βερολίνου.

Πρεμιέρα: 13/10

Ο Jerzy Skolimowski (Four Nights With Anna) έφτασε τα 84 αλλά ακόμα πειραματίζεται. Στο EO που παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ των Καννών και κέρδισε ένα από τα βραβεία της επιτροπής εμπνέεται από το Au Hasard Balthazar του Robert Bresson, και ακολουθεί ένα γαϊδουράκι που συναντά καλούς και κακούς ανθρώπους στα ταξίδια του, βιώνει χαρά και πόνο, και γίνεται όχημα εξερεύνησης ενός οράματος της σύγχρονης Ευρώπης.

Πρεμιέρα: 13/10

Playground

Όταν η Nora βλέπει τον Abel να εκφοβίζεται το σχολείο από άλλα παιδιά, σπεύδει να τον προστατεύσει. Όταν ο Abel την αναγκάζει να σωπάσει, η Nora προσπαθεί να βρει τη θέση της, διχασμένη ενδιάμεσα στον κόσμο παιδιών και ενηλίκων. Ντεμπούτο της Laura Wandel που εξερευνά την επιβίωση στο σχολικό σύστημα και τον άρρηκτο δεσμό μίας αδελφικής σχέσης. Επίσημη υποψηφιότητα του Βελγίου για Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας μεγάλου μήκους.

Πρεμιέρα: Οκτώβριος 2022

Drive My Car

Ο Ryusuke Hamaguchi, ο πιο πολυσυζητημένος Ιάπωνας σκηνοθέτης των τελευταίων ετών, έφτασε με δύο ταινίες στις περσινές Κάννες. Τις Ιστορίες της Τύχης και της Φαντασίας που επίσης λατρέψαμε, και το Drive My Car που κέρδιζε το ένα βραβείο μετά το άλλο (στις Κάννες πήρε τρία, μεταξύ τους και του Σεναρίου) και έφυγε με το Όσκαρ Καλύτερου Διεθνούς Φιλμ από τα φετινά Όσκαρ. Άργησε να βγει στις ελληνικές αίθουσες, αλλά ήρθε.

Πρεμιέρα: Οκτώβριος 2022

Black Adam

Ο Dwayne Johnson ντύνεται για πρώτη φορά υπερήρωας ως Black Adam, με δυνάμεις μάλιστα που ανταγωνίζονται αυτές του Superman. Ο χαρακτήρας της DC είναι αντιήρωας και η ταινία θα μας συστήσει σε κάποια από τα μέλη της Justice Society of America.

Πρεμιέρα: 20/10

Vortex

Ο Gaspar Noé σκηνοθετεί τον Dario Argento σε ένα οικογενειακό δράμα για ένα ηλικιωμένο ζευγάρι και τον γιο τους. Δεν έχω ιδιαίτερη σύνδεση με τον Noé ομολογώ, όμως τούτη την ταινία την περιμένω όντως πολύ, ακριβώς επειδή λέγεται ότι είναι κατάλληλους για όσους δεν έχουν πειστεί από τον σκηνοθέτη.

Πρεμιέρα: Νοέμβριος 2022

To Leslie

Η Leslie που υποδύεται η Andrea Riseborough είναι μία ανύπανδρη μητέρα στο Δυτικό Τέξας που αγωνίζεται να εξασφαλίσει τα απαραίτητα για τον γιο της (Owen Teague), όταν τελικά κερδίζει το λαχείο και άρα μία ευκαιρία για καλύτερη ζωή. Λίγα χρόνια αργότερα όμως τα χρήματα έχουν κάνει φτερά και η Leslie αναγκάζεται να επιστρέψει αποκαμωμένη στη γενέτειρά της και τις φίλες της (Allison Janney, Stephen Root). Ανεπιθύμητη από όσους αδίκησε, πιάνει δουλειά σε ένα μοτέλ μετά την ευκαιρία που της δίνει ο Sweeney (Marc Maron) και έρχεται αντιμέτωπη με τις συνέπειες των πράξεών της.

Μία ακόμη έξοχη ερμηνεία από τη Riseborough.

Πρεμιέρα: 10/11

Black Panther: Wakanda Forever

Το τρέιλερ του Black Panther: Wakanda Forever ντύθηκε με μία λυρική διασκευή του Alright του Kendrick Lamar, από υδάτινες εικόνες της Wakanda, φυσικά από φουτουριστική τεχνολογία, αλλά και από μία τελετή με τους κατοίκους της Wakanda ντυμένους στα λευκά. Κάποια κηδεία; Το πιθανότερο.

Ο Ryan Coogler, σκηνοθέτης του πρώτου και του δεύτερου Black Panther, αλλά σίγουρα και η ίδια η Marvel, θα στήριζαν σίγουρα μία ευκαιρία για το καστ και τους φαν να πενθήσουν την απώλεια του Boseman μέσα από τη νέα ταινία, άρα μάλλον πρόκειται για την κηδεία του T’Challa.

Άλλωστε όπως ακούμε την Angela Bassett να λέει στον ρόλο της Ramonda, «είμαι η βασίλισσα του πιο ισχυρού έθνους στον κόσμο και ολόκληρη η οικογένειά μου έχει πεθάνει». Ποιο είναι όμως το νέο πρόσωπο πίσω από τη μάσκα του Black Panther;

Ο σεναριογράφος-σκηνοθέτης Coogler είχε ανέβει στη σκηνή του Comic Con τον Ιούλιο για να συζητήσει το sequel και, όπως ήταν αναμενόμενο, τον θάνατο του Boseman.

«Θα είναι δύσκολο να το ακολουθήσουμε [το Black Panther 1], αλλά θα προσπαθήσουμε», ανέφερε. «Έχουν περάσει πέντε χρόνια από τότε που ήμουν εδώ. Είχα καθίσει εκεί και κάναμε την πρεμιέρα των πρώτων πλάνων από το Black Panther 1 και δίπλα μου καθόταν ο T’Challa μας, ο αείμνηστος και σπουδαίος Chadwick Boseman».

Ο δημιουργός πρόσθεσε επίσης κάποιες πληροφορίες για το sequel, όπως ότι «πηγαίνει σε νέα μέρη στη Wakanda που δεν έχουμε ξαναδεί και σε νέα μέρη στο Κινηματογραφικό Σύμπαν της Marvel».

Πρεμιέρα: 11/11

Corsage

Στο πόστερ του Corsage η Vicky Krieps ως Πριγκίπισσα Σίσσυ υψώνει το μεσαίο της δάχτυλο. Το ίδιο φαίνεται να κάνει η ταινία, ένα κράμα Ευνοούμενης και Μαρίας Αντουανέτας όπως εύστοχα περιγράφεται, στα στερεότυπα των δραμάτων ιστορικής περιόδου.

Η βιογραφική ταινία της σεναριογράφου-σκηνοθέτη Marie Kreutzer φαντάζεται την αυτοκράτειρα Ελισάβετ της Αυστρίας ως μία βαθιά ανήσυχη ψυχή που ταλαιπωρήθηκε κόντρα στους κοινωνικούς περιορισμούς της εποχής της, ειδικά από τη στιγμή που κλείνει τα 40 και θεωρείται πλέον επίσημα ηλικιωμένη γυναίκα. Τοτε θα αρχίσει να προσπαθεί να διατηρήσει τη δημόσια εικόνα της, που είχε κάποτε ειδωλοποιηθεί για την ομορφιά της.

Η Krieps κέρδισε το βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού στις Κάννες.

Πρεμιέρα: Νοέμβριος 2022

The Fabelmans

Η ύστερη περίοδος του Steven Spielberg υπήρξε ομολογουμένως μικτής απόδοσης. Το BFG ήταν χλιαρό, το Ready Player One επιθετικά μέτριο και αστόχαστο, και το The Post ήταν στιβαρό αλλά όχι αξιομνημόνευτο. Ακόμα και σε αυτές τις ταινίες όμως ο Spielberg παρέμεινε τιτάνας τεχνικά πίσω από την κάμερα και αυτό είναι αδιαμφισβήτητο. Στο West Side Story τώρα, με το οποίο είχε μία πολύ προσωπική σύνδεση, ήταν έκδηλη η νέα ενέργεια και πολλά υποσχόμενη για την επόμενη ταινία του.

Το The Fabelmans είναι ένα οικογενειακό δράμα εμπνευσμένο από την παιδική του ηλικία, με τη Michelle Williams, τον Seth Rogen και τον Paul Dano σε ρόλους-κλειδιά. Το διαζύγιο των γονιών του είναι γνωστό ότι σχημάτισε το εμβληματικό E.T. του σκηνοθέτη και αυτή θα είναι η τελευταία του συνεργασία με τον τεράστιο συνθέτη John Williams, άρα ετοίμασε χαρτομάντιλα.

Πρεμιέρα: 24/11

Flee

Με πολλά βραβεία και παρουσίες σε φεστιβάλ από όταν είχε την πρεμιέρα του στις αρχές του 2021, το Flee έγραψε τελικά ιστορία με τρεις υποψηφιότητες για Όσκαρ για Διεθνή Ταινία μεγάλου μήκους, ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους και κινουμένων σχεδίων. Δεν κέρδισε κανένα από τα τρία στη μεγάλη τελετή, όμως ήταν και θα είναι η πρώτη ταινία που είχε ποτέ συγκεντρώσει υποψηφιότητες και στις τρεις κατηγορίες.

Σε ζωντανό 2D animation, το Flee εξιστορεί τον εκτοπισμό του Amin (ψευδώνυμο που χρησιμοποιείται για την προστασία της ταυτότητας του υποκειμένου), που διασχίζει ωκεανούς και ηπείρους για να φτάσει με σχετική ασφάλεια στη Δανία. Πέρα από τους κινδύνους της εμπορίας ανθρώπων και της μετανάστευσης χωρίς έγγραφα, ο Amin έχει να παλέψει και με τον σεξουαλικό του προσανατολισμό, ένα βαρύ φορτίο στις συντηρητικές κοινωνίες που ζούμε.

Πορτρέτο που βασίζεται σε πραγματική ιστορία και καταπολεμά τα επιφανειακά tropes γύρω από τις ιστορίες των προσφύγων, με βαθιά περιέργεια για τους ανθρώπους που απομακρύνεται ​​από τα πρωτοσέλιδα.

Πρεμιέρα: Φθινόπωρο 2022

Pending:

Περιμένουμε ημερομηνίες για το Armageddon Time που εντυπωσίασε στις Κάννες, το Pinocchio του Guillermo del Toro που έχει ανακοινώσει ότι θα βγει ως το τέλος της χρονιάς, το The Whale καθαρά και μόνο για τον Brendan Fraser, και για το Close που κέρδισε το Grand Prix στο Φεστιβάλ των Καννών και θα προβληθεί στη φετινή τελετή λήξης των Νυχτών Πρεμιέρας.