ΒΙΒΛΙΟ

4 οσκαρικά βιβλία που κυκλοφορούν στα ελληνικά

Ξακουστά μυθιστορήματα που μεταφέρθηκαν στον κινηματογράφο και αξίζει να διαβάσετε με αφορμή τις φετινές υποψηφιότητες στα βραβεία Όσκαρ των ταινιών που ενέπνευσαν.
Εκτός όλων των άλλων, η διεκδίκηση βραβείων Όσκαρ από την κινηματογραφική μεταφορά ενός βιβλίου εξάπτει το ενδιαφέρον του κοινού και για το ίδιο το λογοτέχνημα. Τέσσερα από αυτά τα μυθιστορήματα που αποτέλεσαν πρώτη ύλη στα χέρια σπουδαίων σκηνοθετών (Λάνθιμου συμπεριλαμβανομένου, εννοείται) κυκλοφορούν και στα ελληνικά.

Ο θρίαμβος και η τραγωδία του Ρόμπερτ Οπενχάιμερ των Κάι Μπερντ & Μάρτιν Τζ. Σέργουιν (μτφρ. Μαριλένα Κορωναίου, εκδ. Τραυλός)


Τα έργα και οι ημέρες του Τζούλιους Ρόμπερτ Οπενχάιμερ (για τους φίλους «Όπι») σε ένα doorstopper 700 σελίδων και βάλε. Ο Κρίστοφερ Νόλαν όπου σταθεί κι όπου βρεθεί το λέει και το ξαναλέει: με το που διάβασε το βραβευμένο με Πούλιτζερ έπος των Κάι Μπερντ και Μάρτιν Τζ. Σέργουιν, ήξερε ότι κάποια στιγμή και πάσα θυσία θα το μετέφερε στον κινηματογράφο.

Όπως και έκανε και σάρωσε στα εισιτήρια και μπράβο του και, όντας η ταινία υποψήφια σε 13 κατηγορίες (Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Ά και ΄Β Ανδρικού Ρόλου, κ.α.), μάλλον θα σαρώσει και στα Όσκαρ και ξανά μπράβο θα του πούμε διότι πρόκειται περί ταινιάρας.

Χαμένα κορμιά του Άλισντερ Γκρέυ (μτφρ. Δημήτρης Βαρδουλάκης, εκδ. Ελληνικά Γράμματα)


Οι φιλοδοξίες του Θεόνικου Μπάξτερ να δημιουργήσει την τέλεια σύντροφο παίρνουν σάρκα και οστά όταν ανακαλύπτει τη σορό της όμορφης Μπέλλας, την οποία επαναφέρει στη ζωή με ένα επιστημονικό θαύμα που θυμίζει Φρανκενστάιν. Ωστόσο, το όνειρό του κατακρημνίζεται από τον θυελλώδη έρωτα του Δόκτορα Άρτσιμπαλντ ΜακΚέρι για εκείνη. Όμως η Μπέλλα έχει τις δικές της επιθυμίες να κυνηγήσει.

Έτσι, αφήνεται σε πάθη και πόθους, σε ένα οδοιπορικό που την οδηγεί από αριστοκρατικά καζίνο σε καταγώγια της Αλεξάνδρειας και στο περιθωριακό Παρίσι. Εξερευνώντας τη θέση της ως γυναίκας στη σκιά της πατριαρχίας, η Μπέλλα ξέρει ότι είναι στο χέρι της να κατακτήσει την ελευθερία της και να αποφασίσει τι νόημα έχει η αληθινή αγάπη στη ζωή της. Μια χαρά κατανοητά όλα αυτά που διαβάζουμε στο οπισθόφυλλο. Πάμε τώρα όλοι μαζί: ΛΑΝ-ΘΙ-ΜΑ-ΡΑ!

Το πορφυρό χρώμα της Άλις Γουόκερ (μτφρ. Αντώνης Καλοκύρης, εκδ. Παπαδόπουλος)


Βραβευμένο με Πούλιτζερ και Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας το 1982, έγινε πρώτη φορά ταινία το 1985 από τον Σπίλμπεργκ, με την ταινία να φτάνει στα Όσκαρ με υποψηφιότητες σε 11 κατηγορίες (Καλύτερης Ταινίας, Α’ γυναικείου ρόλου για τη Γούπι Γκόλντμπεργκ, Β’ γυναικείου για τις Όπρα Γουίνφρεϊ και Μάργκαρετ Εϊβερι, κ.α.), και να φεύγει με άδεια χέρια.

Στίβεν Σπίλμπεργκ και Όπρα Γουίνφρεϊ εμπλέκονται -ως παραγωγοί αυτή τη φορά και με τον Κουίνσι Τζόουνς στο πλευρό τους- και στη νέα κινηματογραφική μεταφορά ενός βιβλίο που άλλαξε για πάντα τη σύγχρονη αμερικανική λογοτεχνία, έσπασε τη σιωπή για την ενδοοικογενειακή βία και τη σεξουαλική κακοποίηση αφηγούμενο τη ζωή γυναικών που μέσα από τον πόνο, την αγωνία και τη συνεχή προσπάθειά τους κατέκτησαν τη συντροφικότητα, την εξέλιξη, την ανθεκτικότητα και τη γενναιότητα. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Μπλιτζ Μπαζαγούλε. Στο οσκαρικό δια ταύτα: Μία υποψηφιότητα στην Κατηγορία Β’ Γυναικείου ρόλου για τη Ντάνιελ Μπρους.

Οι δολοφόνοι του ανθισμένου φεγγαριού του Ντέιβιντ Γκραν (μτφρ. Θωμάς Π. Μαστακούρης, εκδ. Βιβλιοπωλείο Λαβύρινθος)


Ο σπουδαιότερος εν ζωή Αμερικανός σκηνοθέτης στη δέκατη υποψηφιότητα της καριέρας του για Όσκαρ Σκηνοθεσίας. Εκτός αυτού η ταινία συγκέντρωσε εννιά ακόμη υποψηφιότητες, μεταξύ των οποίων στις κατηγορίες Καλύτερης Ταινίας, A Γυναικείου Ρόλου για την υπέροχη Λίλι Γκλάντστοουν και Β’ Ανδρικού για τον μέγιστο Ρόμπερτ Ντε Νίρο (εκκωφαντική, βέβαια, η απουσία του ΝτιΚάπριο στην κατηγορία Α Ανδρικού).

Τα ρέστα μας στον Σκορσέζε για την εκπληκτική μεταφορά ενός βιβλίου που αποτελεί μνημειώδες έργο λογοτεχνικής δημοσιογραφίας και καταγράφει μια από τις πιο ανατριχιαστικές συνωμοσίες στην ιστορία των ΗΠΑ σε βάρος των μελών της φυλής των Οσέιτζ στην Οκλαχόμα που τη δεκαετία του 1920 είχαν, εξαιτίας του πετρελαίου, το υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα στον κόσμο. Και ξαφνικά άρχισαν να δολοφονούνται από τους λευκούς.

Exit mobile version