8 ελληνικές σειρές που έκλεψαν σενάρια από ξένες
- 3 ΙΟΥΝ 2016
Με αφορμή το πρόσφατο rip off του Λαζόπουλου από τον Louis CK που μας έκανε να αναρωτιόμαστε το πολύ απλό “Μα καλά, δεν ντράπηκε;” θυμόμαστε όλες τις άλλες φορές που η ελληνική τηλεόραση επίσης δεν ντράπηκε και έκλεψε ξένο κόνσεπτ, κομμάτια γνώσης δηλαδή που στις εποχές του dial up ίντερνετ ήταν προνόμιο των λίγων.
Μετά από ενδελεχείς έρευνες και αμέτρητους υπολογισμούς κατασκευάσαμε μία κλίμακα Guttman στην οποία μπορούμε όλοι ελεύθερα να μετράμε την σεναριακή κλοπή των ελληνικών σειρών. Εδώ δεν περιλαμβάνονται οι μεταφορές ξένων σειρών στα ελληνικά όπως ‘Νταντά’, ‘Ευτυχισμένοι Μαζί’ κλπ. Εδώ υπάρχουν όσοι δεν έβαλαν το “προσαρμογή διαλόγων” δίπλα στο όνομά τους, ούτε καν ένα “βασισμένο σε μια ιδέα των…”.
1. ‘Τι Ψυχή Θα Παραδώσεις Μωρή;’ – ‘Sleepers’
Αυτή την κλοπή την θέλουμε. Αυτό είναι απλά έμπνευση. Είναι όταν παίρνεις μια ιδέα και φτιάχνεις άλλο πράμα, καλό, μπορεί και καλύτερο από το προηγούμενο. Είναι όταν παίρνεις την Duff beer και την κάνεις Pawtucket Patriot Ale, όταν παίρνεις το ‘Back to the Future’ και το κάνεις ‘Rick and Morty’. Τέσσερα αγόρια που είχαν κακοποιηθεί στο αναμορφωτήριο μετά από χρόνια έχουν χαθεί αλλά ενώνουν τις δυνάμεις τους, ο καθένας από τη θέση του, για να εκδικηθούν τους δράστες. Οι δύο ανήκουν στην ανώτερη αστική τάξη ενώ οι άλλοι δύο είναι πιο περιθωριακοί. Ο Robert de Niro είναι ο ευαίσθητος παπάς που τους βοηθάει. Αντίστοιχα εμείς έχουμε τον Χαϊκάλη, ως τσιράκι του Χριστόδουλου, και ποτέ δεν θα μάθουμε τι ρόλο θα έπαιζε αργότερα στην υπόθεση αν και φανταζόμαστε.
2. ‘Είσαι το Ταίρι Μου’- ‘While You Were Sleeping’
Στην ίδια λογική είναι και το ‘Είσαι το Tαίρι Mου’ και έχοντας παράλληλα πολλές παράλληλες πλοκές δεν μας πειράζει που η κεντρική ιστορία είναι η ίδια. Η άτυχη στις σχέσεις καλή κοπέλα ερωτεύεται από μακριά έναν tall dark stranger, η οικογένειά του την περνάει για νύφη τους και μένει μαζί τους όσο αυτός λείπει (επειδή είναι σε κώμα στην προκειμένη), αλλά τελικά το άλλο της μισό είναι ο αδερφός του και με αυτόν καταλήγει.
3. ‘Σχεδόν Ποτέ’- ‘Sex and the City’
Μετά το ‘Sex and the City’, πολλές σειρές θυμίζουν θέλοντας ή μη ύφος ‘Sex and the City’, όπως τα άξια αναφοράς ‘Υπέροχα Πλάσματα’ ή οι ‘Ηρωίδες’, που και τα δύο όμως χαράζουν το δικό τους δρόμο και μας αρέσουν πολύ. Καμία ελληνική σειρά δεν αντέγραψε τόσο ‘Sex and the City’ όσο το ‘Σχεδόν Ποτέ’. Τέσσερις φίλες, σεξ, ρούχα, μαλλιά, βιολογικά προϊόντα και η αναζήτηση του νορμάλ γκόμενου. Η σειρά υπάρχει και σε παρόμοια ταινία ‘Η Λίζα και Όλοι Οι Άλλοι’ της ίδιας σεναριογράφου Κατερίνας Μπέη και της ίδιας χρονιάς 2003.
4. ‘Τέσσερις’ – ‘Brothers and Sisters’
Μία οικογένεια με 4 παιδιά επαναπροσδιορίζει τις σχέσεις της μετά τον θάνατο του πατέρα της οικογένειας και την αποκάλυψη της απιστίας του. Ο Παπακαλιάτης έχει κλέψει πολύ. Πάρα πολύ και από παντού. Γενικά ο Παπακαλιάτης κατέχει τόσο την ποπ κουλτούρα που θα έπρεπε να δουλεύει στο PopCode. Όμως σε αυτό το αφιέρωμα δεν αναφέρουμε συγκεκριμένες σκηνές αλλά όλο το σενάριο και το ‘4 είναι το πιο χαρακτηριστικό του rip off. (Ναι οκ, είναι και το ‘Αν’ με το ‘Sliding Doors’, αλλά το ‘Αν’ ήταν ταινία όχι τηλεόραση και είναι και το ‘Lola Rennt’ και το ‘Blind Chance’ στη μέση, θα μπερδευτούμε.)
5. ‘ΙΧΝΗ’ και ‘Πάνω από το Νόμο’ – ‘CSI’ (και μια πόλη)
Μια πενταμελής ομάδα που αποτελείται από επιστήμονες εκπαιδευμένους στο εξωτερικό, ειδικούς στη σήμανση, στην εγκληματολογία, στο profiling και στην επιστημονική ανάλυση των στοιχείων. Οι ήρωές μας προσεγγίζουν τον τόπο του εγκλήματος ψάχνοντας για τα βιολογικά και ψυχολογικά “ίχνη” που αφήνει πίσω του ο δράστης και προσπαθούν να ταιριάξουν τα κομμάτια του παζλ με ορθολογισμό και φαντασία. Πςς. Παρμένο από την περίληψη της σειράς. Το ‘Πάνω από το Nόμο’ δυστυχώς δεν σώζεται. Ας δούμε Κανακαρίντις.
6. ‘Καφέ της Χαράς’ – ‘Chocolat’
Το απομακρυσμένο χωριό, ο στριφνός δήμαρχος, η απελευθερωμένη νεόφερτη single mother, το μαγαζί της που ταράζει τα ήθη της rural κοινωνίας, η κακόμοιρη γυναίκα του καφετζή, ο καφετζής που δεν σέβεται την κακόμοιρη, ο περιπλανώμενος αναρχοκομμουνιστής που σκάει από το πουθενά, η καχυποψία του χωριού και σιγά σιγά η αποδοχή. All included. Και εσύ που βλέπεις έτσι.
7. ‘Άνω Κάτω’- ‘F.R.I.E.N.D.S’
Τα είχε όμως όλα. Η παλιοπαρέα καθόταν συνέχεια στο ΚΑΦΕ που είχε το ίδιο logo με το Central Perk αλλά κανείς δεν είχε καμιά καλή ιδέα με λογοπαίγνιο, να το λέγαν ξέρω γω Παιδίον Άρεως ή Πεδίον Αραιός, έτσι αποφάσισαν να πάνε με την απλότητα και το είπαν ΚΑΦΕ, όπως άλλωστε πολλά κουλ μέρη που βγαίνουμε λέγονται ΚΑΦΕ. Υπήρχε η Ρέιτσελ, που δεν ήταν άλλη από την Μαρί Κωνσταντάτου που μπήκε στο ΚΑΦΕ με το νυφικό, υπήρχε ο Ρος που η γυναίκα του τον παράτησε όχι για άλλη αλλά για αυτόν που θα παντρευόταν η Μαρί (σατανικό;), υπήρχε ο Τζόι που δούλευε μπάρμαν αλλά ήταν ηθοποιός (πηδήξαν κάποιες σεζόν, αλλά βάλαν το περιστατικό με τα αφροδίσια από την 1η ), υπήρχε ο Τσάντλερ που τον έπαιζε ο Μιχαλάκης από τα ‘Εγκλήματα’. Μόνο Φοίβη δεν υπήρχε, αλλά υπήρχαν κάτι σαν δύο Μόνικες που την μία έπαιζε η Αφροδίτη Αλ Σαλέχ. Όλα υπήρχαν. Εκτός από χιούμορ. Δυστυχώς από αυτό το αριστούργημα σώζεται μόνο αυτό το bit.
8. ‘Κορίτσια ο Μάρκουλης’ – ‘Faulty Towers’
Στο απόγειο της κλίμακας μας βρίσκεται ένας ακόμη ταλαντούχος κωμικός. Πέρα από ακριβή αντιγραφή, το ‘Κορίτσια ο Μάρκουλης’ είναι και τρομερά κακογυρισμένο και κακοπαιγμένο. Δικαίως έχει κατακτήσει την κορυφή και ο Λαζόπουλος μπορεί πλέον να κοιμάται ήσυχος. Τίποτα δεν φτάνει την αηδία αυτή του Σεφερλή.