A Son: Η πολυβραβευμένη ταινία που δε χάνεται φέτος το καλοκαίρι
- 15 ΙΟΥΛ 2021
Αυτό, φυσικά, δεν ήταν το πρώτο ταξίδι του A Son.
Πριν φτάσει στο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου, στις ελληνικές αίθουσες και σύντομα στο Cinobo, την ελληνική streaming πλατφόρμα ανεξάρτητου και arthouse κινηματογράφου που εξασφάλισε τη διανομή του για τη χώρα μας, το A Son ξεκίνησε τη θριαμβευτική του πορεία από το Φεστιβάλ Βενετίας όπου ο βραβευμένος στις Κάννες πρωταγωνιστής του Sami Bouajila – ξεκάθαρα ένα από τα σπουδαιότερα, πιο χαμηλού προφίλ ταλέντα στην Ευρώπη – έφυγε με το Βραβείο Α’ Ανδρικού Ρόλου και έφτασε μέχρι τα καθιερωμένα Φεστιβάλ του Λονδίνου και του Palm Springs πριν καταλήξει στα φετινά βραβεία César όπου ο Bouajila σήκωσε ξανά το βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού.
Ο μεγάλος νικητής του A Son φαίνεται πως θα είναι στο τέλος όμως ο Barsaoui, που αναδεικνύεται ως η επόμενη υπερενδιαφέρουσα φωνή του αραβόφωνου σινεμά, τόσο ευαίσθητη και οικονόμα όσο λίγοι δημιουργοί έχουν καταφέρει να είναι στο ντεμπούτο τους.
Ο Barsaoui τοποθετεί το A Son σε ένα πολύ συγκεκριμένο σημείο του χρόνου, στο τέλος του καλοκαιριού το 2011. Πάνω από έξι μήνες μετά την Επανάσταση των Γιασεμιών και την πτώση του δικτάτορα Ben Ali στην Τυνησία, αλλά λίγο πριν τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς οπότε και δολοφονήθηκε ο Muammar Gaddafi στη γειτονική Λιβύη.
Σε αυτό το πλαίσιο το φιλμ ακολουθεί τον Fares (Sami Bouajila) και τη Meriem, τη Najla Ben Abdallah για την οποία δικαίως έχει αναφέρει ο Bouajila ότι θα έπρεπε να μοιράζεται τα προσωπικά του βραβεία μαζί της ως πολύ γενναιόδωρη παρτενέρ. Οι δυο τους βρίσκονται σε εορταστικό κλίμα στην έναρξη της ταινίας, με το ζευγάρι να έχει οργανώσει ένα πικ νικ με φίλους που μαζεύτηκαν να τιμήσουν την προαγωγή της Meriem ως διευθύντρια Ανθρώπινων Πόρων για έναν τεράστιο όμιλο της Μέσης Ανατολής και της Βορείου Αφρικής. Ο Fares είναι και αυτός ο επιτυχημένος CEO πολυεθνικής εταιρείας πωλήσεων και, μαζί με τη Meriem, φαίνονται να έχουν τα πάντα: τα χρήματα, το πανάκριβο Range Rover, τον υπέροχο 11χρονο γιο, τους ισορροπημένους φίλους, την καλή ενέργεια και τις μοντέρνες απόψεις. Η συνθήκη τους είναι τόσο ειδυλλιακή που ένας εκπαιδευμένος θεατής γνωρίζει πολύ καλά ότι είναι πολύ καλή για να είναι αληθινή.
Όταν η οικογένεια κάνει ένα σύντομο ταξίδι στα νότια και τους βλέπουμε να χορεύουν το αγαπημένο κομμάτι του μικρού Aziz στο αμάξι, η πιο άμεση σκέψη που θα κάνει ξανά ο εκπαιδευμένος θεατής όταν τα χέρια του Fares αφήνουν πού και πού το τιμόνι για να κάνει χειρονομίες στον ρυθμό του κομματιού, είναι πως έπεται κάποιο αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Αντ’ αυτού ακούγονται σφαίρες και “Allah Akbar!”, και ο Aziz οδηγείται γρήγορα στο πιο κοντινό νοσοκομείο γιατί βρίσκεται από το πουθενά πυροβολημένος. Η αλλαγή στη διάθεση της ταινίας είναι σοκ στο σύστημα και δε θα σε διευκολύνει καθόλου μέχρι τους τίτλους τέλους του A Son.
Αφού φτάνουν στο νοσοκομείο, ο ευγενικός και ζεστός χειρούργος που αναλαμβάνει τον Aziz (Noomen Hamda) θα τους ενημερώσει ότι ο γιος τους πρέπει να υποβληθεί άμεσα σε μεταμόσχευση ήπατος και ο πιο κατάλληλος δότης είναι ο Fares καθώς είναι συγγενής και μοιράζονται την ίδια ομάδα αίματος. Όπως θα αποκαλυφθεί ωστόσο μέσω των εξετάσεων, ο Fares δεν είναι ο βιολογικός πατέρας του Aziz.
Ο Barsaoui αποδεικνύεται πολύ εύστοργος σκηνοθέτης και σεναριογράφος για να μας δείξει τη σαστισμένη Meriem να το λέει στον σύζυγό της, όμως η απόφασή του να μην επιτρέψει στην ηρωίδα να υπερασπιστεί τον εαυτό της μπροστά στην κάμερα δεν της στερεί αυτό το δικαίωμα στο υπόλοιπο φιλμ. Η εξωσυζυγική της σχέση φαίνεται πως προέκυψε κατά τη διάρκεια ενός διαλείμματος στη σχέση τους και δεν ήταν η μόνη που είχε κάποτε ένα τέτοιο μυστικό. «Είχες κι άλλους;», τη ρωτάει ο Fares. «Τουλάχιστον εγώ είχα τα κότσια να στο πω». Το σενάριο δεν αναλύει τίποτα παραπάνω, αλλά δε χρειάζεται. Ο Barsaoui αφήνει τεχνιέντως κομβικές ελλείψεις στο κείμενό του γιατί εμπιστεύεται απολύτως τους ηθοποιούς του να μεταδώσουν την εσωτερική ζωή των χαρακτήρων και τον θεατή να γεμίσει τα κενά. Καθένας από τους ήρωες ζει το προσωπικό του ψυχολογικό θρίλερ και, ενώ το A Son δανείζεται τη δομή ενός μελοδράματος και σίγουρα προσφέρεται γι’ αυτό, ο έλεγχος του δημιουργού αποφεύγει τη χειραγώγηση και τις πομπώδεις στροφές.
Η αυτοπεποίθηση του Barsaoui με τις εξελίξεις που συμβαίνουν off camera, πίσω από κλειστές πόρτες, εξηγείται ίσως από το βιογραφικό του ως μοντέρ. Γνωρίζει καλά την πυκνότητα που μπορεί να έχει η σιωπή και δε φοβάται να αφήσει κάποιες σελίδες του λευκές για να τις συμπληρώσουμε εμείς πριν μας στείλει σε ένα ακόμη δραματικό spin. Οι θεματικές και τα παράδοξα με τα οποία καταπιάνεται από την άλλη είναι οικουμενικά και τελείως ορατά, χωρίς όμως να απομακρύνει ποτέ το βλέμμα του από την καρδιά του A Son που είναι η οικογένεια στο κέντρο του. Ο Fares είναι ένας προνομιούχος άνδρας που έχει μάθει να πετάει χρήματα στα προβλήματά του για να τα εξαφανίσει, όμως εδώ έρχεται αντιμέτωπος με μία κρίση που μπορεί να μη λύνεται και με έναν γάμο που ενδέχεται να μη μπορεί να σώσει. Η Meriem είναι αντίστοιχα μία γυναίκα που, παρά τα δικαιώματα που της παρέχει η ζωή της στην Τυνησία, βρίσκεται ακόμα πολύ μακριά από την πραγματική χειραφέτηση.
Δες το πολυβραβευμένο A Son στους κινηματογράφους από τις 15 Ιουλίου και σύντομα αποκλειστικά στο Cinobo, και γίνε μάρτυρας της γέννησης ενός ταλέντου που αφήνει ήδη το στίγμα του στο αραβόφωνο σινεμά.
Το Cinobo είναι η ελληνική streaming πλατφόρμα που ειδικεύεται στον ανεξάρτητο και arthouse κινηματογράφο, συγκεντρώνοντας περιεχόμενο συχνά διάσπαρτο ή και δυσεύρετο. Ο χρήστης έχει δυνατότητα δοκιμής δωρεάν για 14 ημέρες, ενώ η πρόσβαση στην πλατφόρμα είναι δυνατή από Smart TV, smartphone, tablet και ηλεκτρονικούς υπολογιστές, με τη δυνατότητα παράλληλης παρακολούθησης από 2 οθόνες ακόμα και εκτός σύνδεσης.