Ο Adam Driver θα φτάσει στα Όσκαρ με το ‘Marriage Story’, εσύ δες τον τώρα και στο ‘Report’
- 8 ΔΕΚ 2019
Στην πιο οδυνηρή σκηνή του ‘Marriage Story’, ένας απελπισμένος, μπουχτισμένος Adam Driver στέκεται στη μέση ενός σαλονιού του και προσπαθεί να πείσει τη Scarlett Johansson ότι η ζωή της μαζί του δεν ήταν το φιάσκο που εκείνη θυμάται. Όταν νιώθει τον έλεγχο και την οικογένειά του να απομακρύνονται οριστικά από τη ζωή του, η αντίδρασή του είναι να ανοίξει μια τρύπα στον τοίχο.
Αν έχεις παρακολουθήσει την καριέρα του ως τώρα, ξέρεις ότι τέτοια ξεσπάσματα είναι το ψωμί του. Όταν πλακώθηκε χοντρά με την Jessa στο ‘Girls’, έφερε το σπίτι κάτω (κυριολεκτικά). Κι αυτό τον καιρό στα ‘Star Wars’ σπάει κονσόλες, κράνη, κόκαλα και ψυχολογίες. Αυτό ίσως ήθελε να φέρει τούμπα ο Jim Jarmusch στο ποιητικό ‘Paterson’. Εύθραυστος και απλός, ο Driver δεν εξερράγη εκεί ούτε όταν τον πλησίασαν συμμορίτες στη βόλτα με τον σκύλο του, ούτε όταν του έμεινε το λεωφορείο που οδηγούσε στα χέρια. Παρ’ όλα αυτά, δεν τον συνδέεις με τέτοιους ρόλους. Σε έχει εκπαιδεύσει στο άγχος. Στο ‘Report’ όμως, ο σταρ καταφέρνει να ενώσει ιδανικά τους δύο κόσμους του. Γι’ αυτό και τον περασμένο Φεβρουάριο είχαμε αναρωτηθεί αν είχαμε μάθει ξαφνικά πότε θα έπαιρνε το πρώτο του Όσκαρ.
Τότε το ‘The Report’, το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Scott Z. Burns που έχει γράψει για το ‘Bourne Ultimatum’, το ‘Contagion’ και το ‘The Informant!’, είχε μόλις φύγει από το Φεστιβάλ Sundance με εκπληκτικές κριτικές, 14 εκατομμύρια δολάρια από το Amazon και μία έτοιμη ταυτότητα πολιτικού θρίλερ από αυτά που λατρεύει η Ακαδημία. Με το παρελθόν του δικτύου με τα ‘Manchester by the Sea’, ‘Big Sick’ και ‘Cold War’, η ταινία φαινόταν να έχει το κατάλληλο όχημα για να φτάσει με φόρα στο Dolby Theater.
Έναν σχεδόν χρόνο μετά – και αφού το Amazon απέτυχε ήδη μια φορά να σπρώξει την άλλη του μεγάλη αγορά από το Sundance, το ‘Late Night’ – ο Driver έχει μπει στην οσκαρική συζήτηση με το ‘Marriage Story’. Το ‘Report’ κυκλοφόρησε στο Prime χωρίς να το πάρει είδηση άνθρωπος. Εκεί ωστόσο δίνει μια σπάνια γι’ αυτόν, σιωπηλή ερμηνεία, καθοδηγώντας τους θεατές μέσα μια διαρκώς κλιμακούμενη παράνοια.
Το φιλμ ασχολείται με τη μαύρη σελίδα των βασανιστηρίων που διέπραξε η CIA στο όνομα της εκμαίευσης πληροφοριών για μελλοντικές επιθέσεις μετά το 9/11 και ακολουθεί τον Driver στον ρόλο ενός πραγματικού υπαλλήλου της Γερουσίας που ανέλαβε να γράψει την επίσημη, σχετική αναφορά. Με τη Γερουσιαστή που υποδύεται η Annette Bening στο πλευρό του – και η Bening είχε πρώιμο Oscar buzz τον Φλεβάρη – ο Driver γίνεται ένας ηρωικός μεν, τρομερά καθημερινός άνθρωπος δε, σε μια εκστρατεία για την τιμή της λογοδοσίας και, σε τελική ανάλυση, της λογικής. Γιατί η Αμερική δεν έκανε απλώς βασανιστήρια. Έκανε βασανιστήρια που δεν έπιασαν κιόλας.
Στην αληθινή υπόθεση, η αναφορά χιλιάδων σελίδων του Daniel Jones δεν δημοσιεύτηκε ποτέ ολόκληρη. Μονάχα 500 σελίδες της που ο Burns προσπάθησε να χωρέσει σε 2 ώρες. Το αποτέλεσμα είναι στο πνεύμα του ‘All President’s Men’, με μηδενική χολιγουντιανή ροπή σε τσιτάτα και επιτηδευμένες κορυφώσεις. Η νηφαλιότητα του φιλμ είναι απροσδόκητη. Χωρά τεχνικούς διαλόγους και πολλές λεπτομέρειες για τη διαδικασία χωρίς να γίνεται αφιλόξενο για τον θεατή αλλά, σε μεγάλο βαθμό, οφείλει την ενέργειά του στον Driver.
Ο Burns τού έδωσε τον ρόλο μετά την προτροπή του Steven Soderbergh που είχε ήδη συνεργαστεί με τον ηθοποιό στο ‘Logan Lucky’. Το επιχείρημα του Soderbergh ήταν πως και να προσπαθούσε, ο Driver δεν θα μπορούσε ποτέ να μοιάσει βαρετός στην κάμερα. Ακόμα και με τον χαρακτήρα του Jones που περνά τον χρόνο του θαμμένος σε χαρτιά και γκρίζες αίθουσες άνευρων μίτινγκ. Ο ίδιος ο Driver που είχε καταταγεί στους πεζοναύτες μετά το 9/11, αποδέχτηκε εν μέρει την πρόταση γιατί ένιωσε πως ο πατριωτισμός πίσω από την απόφασή του είχε τροφοδοτηθεί από μισές αλήθειες. Η ταινία δεν ενδιαφέρεται να αναπτύξει τον χαρακτήρα του πέρα από ό,τι αφορά στην έρευνα, αλλά η εσωτερική του ζωή δίνεται με μια πολύ συγκρατημένη αγανάκτηση και τη ζωντάνια που φέρνει πάντα στο τραπέζι. Η επιμονή του να δημοσιοποιήσει ότι οι θηριωδίες της CIA δεν έφεραν κανένα αποτέλεσμα την ίδια στιγμή που οι μυστικές υπηρεσίες κάνουν ότι δεν βλέπουν τις (δικές τους!) αποδείξεις, είναι η αδιανόητη μάχη απέναντι στο παράλογο.
Μπορεί να μην είναι ο ρόλος που θα τον οδηγήσει τελικά στα Όσκαρ, έρχεται να συμπληρώσει όμως την πιο δυνατή χρονιά της φιλμογραφίας του ως τώρα.
Το ‘The Report’ στριμάρει τώρα στο Amazon Prime Video.
***
Αν και εσύ αγαπάς τα Star Wars και την ιστορία τους, το αφιέρωμά μας ‘May the Pod Be With You’ είναι εδώ!
Στο 1ο επεισόδιο αναλύουμε τα prequels με καλεσμένο τον Μάκη Παπασημακόπουλο, μέσα από μία βασική ερώτηση: Είναι όντως όσο χάλια τα θυμάσαι;