Ακάκιε, οι διαφημίσεις να είναι MISKO
- 5 ΔΕΚ 2013
86 χρόνια πίσω, σε μια γειτονιά του Πειραιά, το 1927, ο Φώτης Μιχαηλίδης και ο Μίνως Κωνσταντίνης, δυο πρόσφυγες από τη Σμύρνη, στήνουν ένα εργαστήρι παρασκευής ζυμαρικών και βαφτίζουν την εταιρία MISKO, από τα αρχικά των επιθέτων τους. Δεν είναι πολλοί που έχουν τόσο πλούσια ιστορία να επιδείξουν, η οποία να φτάνει μέχρι σχεδόν έναν αιώνα πίσω, και η MISKO αυτό είναι κάτι για το οποίο έχει κάθε λόγο να υπερηφανεύεται. Η ιστορία εξάλλου παίζει πολύ μεγάλο ρόλο και μέσα στα διαφημιστικά της φιλμάκια, είτε κοιτώντας τον κόσμο του Τότε σε σύγκριση με του Τώρα, είτε ακολουθώντας τη διαδρομή των αγαπημένων ζυμαρικών παράλληλα με τον χαρακτήρα που τα σημάδεψε επί της οθόνης. Ποιον άλλον, τον διασημότερο μοναχό της ελληνικής τηλεόρασης, τον Ακάκιο.
Δεκαετίες αργότερα, δεκάδες διαφημίσεις (συχνά που φέρουν την υπογραφή γνωστών σκηνοθετών του σινεμά) κι έναν Ακάκιο μετά, η MISKO συνεχίζει να γράφει ιστορία. Γευστική και οπτική. Σε αυτό το δεύτερο είπαμε να εστιάσουμε, καθώς με αφορμή την πιο πρόσφατη καμπάνια, επιχειρείται μια σύνδεση με τα παλαιότερα, ιστορικά σποτάκια. Είμαστε έτοιμοι για να επιστρέψουμε στον Ακάκιο;
Θυμόμαστε και αναλύουμε 10 διάσημες διαφημίσεις από την ιστορία της MISKO.
O Γάμος της Αγνής ’50s
Πλοκή: Παντρεύεται η Αγνή και η μάνα τρέχει να προλάβει να της πει κάτι που ξέχασε τη νύχτα του γάμου της.
Σκηνοθεσία: Είναι animation που προσεγγίζει τα όρια του έπους.
Ερμηνεία: Δε ξέρω εσείς, εμείς απορροφηθήκαμε πλήρως από την αφήγηση. Εδώ μιλάμε για παραμύθι, όχι για διαφήμιση.
Ατάκα: “Τα μακαρόνια, να είναι MISKO”. Προ Ακάκιου.
Μας ψαρώνει; Απόλυτα.
Ακάκιος ’60s
Πλοκή: Ένας μοναχός τραγουδά στο γαϊδουράκι του και ένας άλλος του φωνάζει, για να σιγουρευτεί πως πήγαν σωστά τα ψώνια.
Σκηνοθεσία: Και το περιβάλλον βλέπουμε, και το τραγούδι χαζεύουμε, και την κραυγή αγωνίας στο τέλος εκτιμάμε. Δεν γεννιούνται τυχαία τα classics.
Ερμηνεία: Ο Ακάκιος το ζει, όχι αστεία.
Ατάκα: “Ακάκιεεεεεεε…”
Μας ψαρώνει; Σχεδόν συγκινούμαστε..
Χριστουγεννιάτικες Ευχές ‘70s
Πλοκή: Ένα έλκυθρο κάνει απλωτές στον αέρα κι ένας Ιταλός σεφ μας εύχεται χρόνια πολλά με MISKO.
Σκηνοθεσία: To animation του έλκυθρου είναι σχεδόν υπνωτιστικό. Θέλω να το κοιτάω για ώρες.
Ερμηνεία: Ό,τι μπορεί κάνει ο Ιταλός. Αν μη τι άλλο είναι καλύτερος από κάτι ποδοσφαιριστές που εύχονται “καλί ποτοσφερικί τσετζόν” στις διαφημίσεις κάθε νέα σεζόν.
Ατάκα: “Κρόνια Πολλά!”
Μας ψαρώνει; Τι λέμε τώρα, διεθνείς ενισχύσεις.
MISKO Ποδήλατα ’70s
Πλοκή: Τρεις φίλες κάνουν ποδήλατο μες στην τρελή χαρά συζητώντας για το τι σκοπεύουν να φάνε. Μα φυσικά MISKO, αν δεν το υπέθεσες.
Σκηνοθεσία: Πλάνα με διαρκή αίσθηση κίνησης, με όλες, μετά με δύο, μετά με τις άλλες δύο, μετά με την πρωταγωνίστρια να παραδίδει τον μονόλογο. Κίνηση, χαρούμενη μουσική, χαμόγελα. Κολλητική.
Ερμηνεία: Ε, υπάρχει μια καλτ αξία στον τρόπο που διαβάζουν τις ατάκες τους οι κοπέλες.
Ατάκα: “Ουυυυφ, πείνασα!” “Μαααα νομίζω μακαρονάδα!” “Πωωωπωωωω, τρέχουν τα σάλια μου!” Θα τις κάναμε και μπλουζάκια.
Μας ψαρώνει; Έχει πλάκα, και ομολογουμένως μετά το μακαρονάδα ακολουθεί αναμφίβολα το “MISKO, τι άλλο;”
50 Χρόνια (1977)
Πλοκή: Οι καιροί και οι συνήθειες αλλάζουν, οι δεκαετίες περνάνε, τα μακαρόνια MISKO μένουν σταθερά.
Σκηνοθεσία: Ξεκινάμε με σκηνές που μοιάζουν να ξεπήδησαν από το “Great Gatsby”, το μοντάζ είναι γρήγορο, υπάρχει αυτοαναφορά σε προηγούμενη διαφήμιση, μέχρι κι animation έχει μέσα. Υπερπαραγωγή!
Ερμηνεία: Είναι περισσότερο κομμάτι βασισμένο στο σύνολο, θα λέγαμε, παρά σε έναν χαρακτήρα.
Ατάκα: “Όταν πρωτοβγήκαν τα MISKO, οι κυρίες ντύνονταν με τα ρούχα της γιαγιάς μας.”
Μας ψαρώνει; Το βάρος στην παράδοση και πάλι, αλλά αυτή τη φορά τα χρόνια είναι 50. Μισός αιώνας είναι αυτός.
Ανεμόμυλος (1982)
Πλοκή: Ένα ελικόπτερο φτάνει σε έναν μύλο όπου μια παρέα χορεύει νησιώτικα ακούγοντας μπλιμπλίκια, και κάνουν διάλειμμα για να φάνε μακαρόνια.
Σκηνοθεσία: Ο όλος ρυθμός της διαφήμισης είναι φρενήρης, τα πλάνα κοντινά και ευρυγώνια, το μοντάζ μανιακό. Και τα μακαρόνια MISKO.
Ερμηνεία: Δεν στηρίζεται σε κάποιον συγκεκριμένο άνθρωπο, αλλά περισσότερο στο μπλέξιμο στοιχείων του τότε και του τώρα, κι αυτό το καταφέρνει.
Ατάκα: “Παντρέψαμε την αγνότητα της παράδοσης με τη σύγχρονη τεχνολογία.”
Μας ψαρώνει; Η παράδοση περνάει στο σήμερα.
Μοναστήρι (1990)
Πλοκή: Ήλιος, κρασί και τα μακαρόνια μου.
Σκηνοθεσία: Παίζει πολλή οπτική ποίηση, πλάνα Ελλάδας με φως, σοκάκια, αγροί, ήλιος, τέτοια πράγματα. Και όπερα για κάποιο λόγο. Γιώργος Πανουσόπουλος σε μεγάλες στιγμές.
Ερμηνεία: Η απουσία κεντρικού χαρακτήρα πληγώνει κάπως το αποτέλεσμα.
Ατάκα: “Η ζωή δίνει τη γεύση στα ζυμαρικά MISKO.” Ποίηση.
Μας ψαρώνει; Ε αφού η ζωή δίνει τη γεύση ποιοι είμαστε εμείς για να την απορρίψουμε.
Έγκυος (1997)
Πλοκή: Έγκυος μάνα ονειρεύεται τον Ακάκιο (;) και ξυπνάει με μια λιγούρα για μακαρόνια, οπότε ο φρεσκαρισμένος σύζυγος αναλαμβάνει να φέρει εις πέρας την αποστολή.
Σκηνοθεσία: Έχει τρία σκηνικά, τρεξίματα και αγωνία, και για κερασάκια στην τούρτα το κλασικό μοίρασμα του τελευταίου μακαρονιού α λα “Η Λαίδη και ο Αλήτης”. Γλυκό.
Ερμηνεία: Μακράν η πιο αχρείαστα ενθουσιασμένη έγκυος που ξύπνησε με λιγούρα που έχουμε δει ποτέ μας.
Ατάκα: “Το μωρό θέλει πάλι μακαρονάδα.”
Μας ψαρώνει; Το νιώθουμε το δράμα.
Ωκεανός Αγάπης (2004)
Πλοκή: Ολόκληρη η ιστορία μιας οικογένειας χωράει σε ένα σποτάκι MISKO, καθώς ένα ζευγάρι ζει τον έρωτα σε μια ειδυλλιακή ελληνική τοποθεσία και 20 χρόνια μετά, πλέον με οικογένεια και άλλα λουκ, αυτό που τους ενώνει μέσα από το χρόνο, είναι η αγάπη για τα ίδια ζυμαρικά.
Σκηνοθεσία: Όμορφο και λυρικό σποτάκι.
Ερμηνεία: Χωρίς υπερβολές, χωρίς λόγια, με βλέμματα που λένε ό,τι χρειάζεται.
Ατάκα: “20 χρόνια μετά.”
Μας ψαρώνει; Για όλη την οικογένεια, ναι.
Τo Μυστικό του Ακάκιου (2013)
Πλοκή: Είμαστε στο σήμερα και ένας απόγονος του θρυλικού Ακάκιου εξιστορεί την πορεία του μυστικού του διάσημου μοναχού.
Σκηνοθεσία: Αλλαγή φίλτρου στις σκηνές του παρελθόντος, ωραία φωτογραφία, γενικώς εδώ μιλάμε πλέον ότι η ιστορία του Ακάκιου και των MISKO αποκτά ολόκληρη μυθολογία.
Ερμηνεία: Ωραιότατος Δημήτρης Μαυρόπουλος.
Ατάκα: “Ακάκιε! Μην ξεχάσεις τα μακαρόνια να είναι MISKO.” Δεκαετίες μετά.
Μας ψαρώνει; Συνδέει την ιστορία (που είναι παρούσα σε δεκαετίες διαφημίσεων της MISKO) με το σήμερα. Ναι!