AP Photo
PROFILE

Η Anya Taylor-Joy περνάει καλύτερα λουσμένη στο αίμα

Η αγαπημένη μας Scream Queen προτιμάει να ουρλιάζει ματωμένη σε ρούχα εποχής παρά στο κόκκινο χαλί.

Σε ένα σκηνικό που θα μπορούσε άνετα να ανήκει σε μία από τις πολλές ταινίες τρόμου που έχει προτιμήσει ως τώρα, η Anya Taylor-Joy περπατούσε με τον σκύλο της στους δρόμους του Λονδίνου όταν κατάλαβε ότι ένα αυτοκίνητο την παρακολουθούσε.

«Πήγε να σπάσει η καρδιά μου!», έχει περιγράψει. «Όταν βεβαιώθηκα ότι το αμάξι όντως με είχε πάει από πίσω, άρχισα να τρέχω. Αλλά τότε ένας τύπος έβγαλε το κεφάλι του από το παράθυρο και μου είπε πως αν σταματούσα δεν θα το μετάνιωνα. Αυτή πρέπει να είναι ατάκα από slasher, αλλά σταμάτησα. Κόκαλο. Και είμαι τόσο χαρούμενη που το έκανα». Δίπλα στον τύπο καθόταν η διάσημη scouter μοντέλων, Sarah Doukas. Όπως ανακάλυψε την Kate Moss, την Cara Delevingne και την Jourdan Dunn στον δρόμο, κάπως έτσι βρήκε και την Taylor-Joy. Αφού πήρε την κάρτα της και πριν δει το αυτοκίνητο να χάνεται σαν την άμαξα της Σταχτοπούτας, το ξαφνιασμένο κορίτσι πρόλαβε να της εξηγήσει πως αν συμφωνούσε τελικά να κάνει modelling, θα ήταν ως εισιτήριο για τον κόσμο της υποκριτικής. Την επόμενη μέρα επισκέφθηκε τη Doukas μαζί με τους γονείς της και λίγους μήνες αργότερα, συνάντησε τον ηθοποιό του ‘Downton Abbey’, Allen Leech, σε ένα σετ φωτογράφισης και εκείνος τη σύστησε στον ατζέντη του. Πολύ ταιριαστά, η Taylor-Joy είχε μόλις βρει στον Leech την καλή της νεράιδα όπως τον ονομάζει έκτοτε.

Η ηθοποιός που απέκτησε την πρώτη της μεγάλη επιτυχία με το ‘The Witch’, το ντεμπούτο του Robert Eggers που κέρδισε το βραβείο σκηνοθεσίας στο Sundance του 2015, δουλεύει χωρίς σταματημό από τότε. Κέρδισε το βραβείο Gotham Breakthrough Actor το 2016, ήταν υποψήφια για το βραβείο Rising Star των BAFTA το 2017, κέρδισε το Trophée Chopard για τους πρωτοεμφανιζόμενους ηθοποιούς στις Κάννες της ίδιας εκείνης χρονιάς, και μέχρι το τέλος του 2020 θα έχει ήδη γυρίσει 22 ταινίες.

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

✨I guess the cat is out of the bag…. Look out for The Witch at Sundance 2015!✨ #bewareofthewoods

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Anya Joy (@anyataylorjoy) στις

Από το ‘Witch’ όπου έκανε μια συμφωνία με τον διάβολο και το ‘Split’ του M. Night Shyamalan όπου υποδύθηκε ένα Final Girl διαφορετικό από τα άλλα, μέχρι τον ρόλο της κοινωνιοπαθούς Lily στο ‘Thoroughbreds’, το ‘Morgan’ όπου καταδιώχθηκε ως ανδροειδές ή το στοιχειωμένο ‘Marrowbone’, οι περισσότερες από αυτές κινούνται κάπου μέσα στο ευρύ φάσμα του τρόμου.

Αυτό το βιογραφικό τής έδωσε τον τίτλο της νέας Scream Queen του Hollywood, αν και τίποτα δεν έγινε επίτηδες. Όπως έχει χρειαστεί να επαναλάβει συχνά σε συνεντεύξεις της η Taylor-Joy, εκείνη απλώς συνδέεται με χαρακτήρες που έχει τύχει να κατοικούν σε πιο σκοτεινούς κόσμους από τον δικό της. Παρ’ όλα αυτά κάποιες συνήθειες των σετ τρόμου τής είναι πιο εύκολες από το περπατάει στο κόκκινο χαλί. «Νιώθω πιο άνετα σε ένα φόρεμα εποχής λουσμένη στο αίμα σε κάποιο σετ», είχε εξομολογηθεί γελώντας σε μια φωτογράφιση μόδας στο Vanity Fair, «σε σχέση με κάτι σαν αυτό που φοράω τώρα».

Το ανερχόμενο αστέρι της και το background στο modelling την έχουν κάνει τη νέα λατρεία των avant garde φωτογράφων στα περιοδικά της Δύσης και το πρόσωπο του αρώματος Flowerbomb των Viktor & Rolf, αν και σε αντίθεση με το επάγγελμα της ηθοποιού που ανακοινώθηκε στους γονείς της σε ηλικία 6 ετών – η μητέρα της την έχει σε βίντεο να της λέει ότι θα γίνει ηθοποιός χωρίς να το σπουδάσει γιατί «απλά θα συμβεί» για εκείνη – τον ρόλο της όμορφης δεν τον είχε φανταστεί μικρή. Τα μεγάλα, εκφραστικά μάτια της ήταν αντικείμενο χλευασμού στο σχολείο της. Τα σχόλια που την παρομοίαζαν με ψάρι ήταν καθημερινότητα, για να φτάσουν τελικά και μέχρι τα social media όπου δεχόταν συχνά bullying.

«[Η εμπειρία του σχολείου] ήταν μίζερη. Πιστεύω ότι πολλοί άνθρωποι πιστεύουν κακώς ότι είναι κουλ να μη σε νοιάζει τίποτα – ειδικά όταν είσαι 13, 14 – αλλά εγώ νοιάζομαι τόσο πολύ για τα πάντα», ανέφερε σε συνέντευξή της στη New York Post. «Αν μου αρέσει κάτι δεν μου αρέσει απλά, το λατρεύω».

Το πολιτιστικό σοκ που πέρασε όταν μετακόμισε από την Αργεντινή στο Ηνωμένο Βασίλειο ήταν άλλος ένας καθοριστικός παράγοντας στη μοναξιά της. Γεννημένη στο Μαϊάμι από αθλητή πατέρα μισό-Σκωτσέζο και μισό-Αργεντινό και μητέρα αφρικανικής, βρετανικής και ισπανικής καταγωγής, η οικογένεια είχε εγκατασταθεί στην Αργεντινή πριν αναγκαστεί λόγω της πολιτικής κατάστασης να μεταφερθεί στην Αγγλία. Η Taylor-Joy, η μικρότερη από έξι αδέρφια εκ των οποίων τα τρία είναι υιοθετημένα, αρνιόταν να μάθει Αγγλικά για τα πρώτα δύο χρόνια της στο Λονδίνο με την πεποίθηση ότι, αν δεν τα μάθαινε, οι γονείς της θα αναγκάζονταν να επιστρέψουν στην Αργεντινή.

«Τα πάντα έμοιαζαν γκρίζα και αποθαρρυντικά», εξήγησε πρόσφατα στο NME. «Είχα μεγαλώσει στην εξοχή με τον αργεντίνικο ήλιο και ένιωθα τελείως χαμένη». «Πήγαμε από μία ειδυλλιακή, επαρχιακή ύπαρξη όπου ήμουν περιτριγυρισμένη από άλογα και σκυλιά και πάπιες», είχε περιγράψει πέρσι, «σε ένα γκρίζο κέντρο πόλης όπου μου επιτρεπόταν μονάχα ένα χάμστερ». Το πλάνο της απέτυχε και με τη βοήθεια του θείου της που διάβαζε μαζί της Χάρι Πότερ, άρχισε να βρίσκει το λεξιλόγιό της. Επηρεασμένο από τα συγκεκριμένα βιβλία, σύντομα ήταν περισσότερο ανεπτυγμένο από αυτό των συνομηλίκων της. «Κατείχα πάρα πολύ καλά και τα ξόρκια», δηλώνει περήφανη. Ποιητικός μονόδρομος το ‘Witch’.

Αγαπημένο βιβλίο της Taylor-Joy πάντως, ήταν ο ‘Peter Pan’ γιατί της παρουσίαζε έναν κόσμο όπου «όχι μόνο θα ταίριαζα, αλλά θα ήταν ευτύχημα το γεγονός ότι θα ήμουν ο εαυτός μου και δεν χρειαζόταν να με κάνω λιγότερο παράξενη ή λιγότερο nerdy ή λιγότερο συναισθηματική για να χωράω».

Ως Λατίνα στην καρδιά λατρεύει τον χορό – φτιάχνει και τις ανάλογες playlists στους χαρακτήρες της – το κρασί και τις αγκαλιές. Δεν είναι λίγες οι συνεντεύξεις και τα αφιερώματα σε αυτήν σε ιστοσελίδες και περιοδικά, όπου θα βρεις έγκριτους δημοσιογράφους να περιγράφουν ότι τα έχασαν όταν τους αγκάλιασε και στην πρώτη γνωριμία και στον αποχαιρετισμό.

Στο σετ του ‘Emma.’ όμως, της πιο πρόσφατης ταινίας της που μπορείς να δεις νωρίτερα online χάριν κορονοϊού, ήταν κομμένες οι αγκαλιές. «Η Autumn [de Wilde, σκηνοθέτης] δεν με άφηνε να το κάνω με κανέναν στο σετ», αποκάλυψε στο L’Officiel USA. «Και οι άλλοι δεν επιτρεπόταν να με αγγίξουν».

Η Emma, η μοναδική ηρωίδα της Austen για την οποία είχε σχολιάσει η μεγάλη συγγραφέας στο εισαγωγικό της σημείωμα ότι συστήνει μια πρωταγωνίστρια που λίγοι θα συμπαθήσουν εκτός από την ίδια, είναι καλόκαρδη και δοτική, αλλά και συχνά βίαιη με τη γλώσσα της. Μεγαλωμένη σε πλούτη και υπερπροστατευμένη, δεν ξέρει ακριβώς πώς να υπάρξει μέσα στη μοναξιά της και καταλήγει να πληγώνει τους δικούς της ανθρώπους. «Το βρίσκω φανταστικό», έχει δηλώσει. «Η ιδέα ότι πρέπει πάντα να συμπαθείς τους χαρακτήρες με θυμώνει. Όλοι μας, είτε έχουμε λίγο από την Emma μέσα μας, είτε ξέρουμε μια Emma. Όλοι έχουμε αυτόν τον φίλο που είναι κάπως δεσποτικός και σκέφτεσαι, ‘σε αγαπάω αλλά θέλω κάποιες φορές να σου ρίξω μπουνιά στη μούρη».

Η Emma δεν είναι ο πρώτος χαρακτήρας που την παίρνει από τον τρόμο, αν και είναι ο πιο γνωστός ως τώρα. Ανάμεσα σε άλλα, έχει υπάρξει σύντροφος του νεαρού Obama στο ‘Barry’ του Netflix, πίσω από μικρόφωνα για το ‘Playmobil: The Movie’ και το αριστουργηματικό ‘Dark Crystal: The Age of Resistance’ ως πριγκίπισσα Brea, και δραματική σύζυγος γκάνγκστερ στο ‘Peaky Blinders’. «Έχει ενδιαφέρον το πώς οι άνθρωποι θέλουν να σε βάλουν σε καλούπια», έχει δηλώσει. «Είμαι ευγνώμων για τους σκηνοθέτες που με είδαν έξω από αυτό. Αν συνεχίσω να κάνω όλους αυτούς τους διαφορετικούς ρόλους, τότε ο κόσμος θα αντιληφθεί ότι είμαστε ηθοποιοί και η δουλειά μας είναι να είμαστε χαμαιλέοντες».

Η Emma δεν είναι επίσης η πρώτη φορά που έχει υπερασπιστεί δυναμικά χαρακτήρα της. Για εκείνη, οι γυναίκες που υποδύεται είναι οικογένεια και την έχουν διαμορφώσει. Αυτόν τον καιρό που ετοιμάζει το ‘Queen’s Gambit’ για το Netflix, μία μίνι σειρά για ένα ορφανό κορίτσι-θαύμα του σκακιού που πολεμάει τις εξαρτήσεις της, συνειδητοποίησε πως μια κακή μέρα της Beth στο σετ του show σήμαινε μια κακή μέρα της Taylor-Joy στο σπίτι. Και όταν ο Eggers την είχε καλέσει για reshoots δύο ημερών για το ‘Witch’, η ηθοποιός είχε βάλει τα κλάματα όταν έβαλε ξανά την ποδιά της ηρωίδας της. «Ήταν σαν να συναντούσα ξανά μια παλιά φίλη», θυμήθηκε μιλώντας στην NY Post. «Δεν είχα καταλάβει ακόμα ότι αυτοί οι χαρακτήρες υπάρχουν για μένα. Όταν είχα τελειώσει την ταινία, είχα πέσει σε πραγματικά μεγάλη κατάθλιψη και αργότερα συνειδητοποίησα ότι μου συνέβη επειδή δεν είχα την Thomasin γύρω μου πια».

Η Taylor-Joy έχει δώσει πίσω σενάρια με μονοδιάστατους γυναικείους χαρακτήρες και μάλιστα ο ένας ήταν μέρος πολύ μεγάλης ταινίας που η ηθοποιός δεν έχει ακόμα αποκαλύψει. Όταν εξήγησε στην ομάδα της το πρόβλημα, τα σενάρια αυτά άρχισαν να λιγοστεύουν. Και παρότι είχε αρχικά προβληματιστεί όταν ο Shyamalan την είχε αποκαλέσει ‘ωμή, ανοιχτή φλέβα’ στο σετ του ‘Split’, η ηθοποιός κατάλαβε γρήγορα ότι ο σκηνοθέτης το εννοούσε ως κοπλιμέντο και ότι θα ήταν το ισχυρότερο όπλο της στο επάγγελμα που έχει διαλέξει.

«[Όταν το άκουσα] σκέφτηκα ‘πρέπει να είμαι πιο δυνατή», είχε εξηγήσει κάποτε στο Dazed. «Αλλά δεν είμαι καθόλου καλή στο να φοράω προσωπείο. Η δύναμή μου είναι η ευαισθησία μου και το γεγονός ότι αισθάνομαι τα πάντα […] Είμαι πολύ μικρή, αλλά έχω ήδη αρκετή εμπειρία σ’ αυτό στην ηλικία μου. Μία γυναίκα με αποφασιστικότητα – και μια νεαρή γυναίκα ειδικά – είναι το πιο τρομακτικό πράγμα για τους άντρες στον κόσμο. Και για όλους, βασικά. Αν εμφανιστείς με σιγουριά και πεις ‘έτσι νιώθω γι’ αυτό και γι’ αυτό’, έχουν την τάση να πηγαίνουν με τα νερά σου γιατί αλλιώς θα τους γίνεις εφιάλτης. Οι άντρες απλά δεν ξέρουν τι να κάνουν με τις γυναίκες που έχουν άποψη. Δεν το ξέρουν. Και αυτή είναι η καλύτερη θέση στην οποία μπορείς να βρεθείς γιατί τότε μπορείς να κάνεις ό,τι θέλεις».

Αυτόν τον καιρό, αυτό που θέλει είναι να μάθει καλύτερα ποια είναι η Taylor-Joy έξω από την καλλιτέχνιδα. Μπορεί να την έχουν πλάσει οι ρόλοι της, αλλά η διαρκής παραμονή της στα σετ θα την αναγκάσει τελικά όπως λέει, «να βρει τον χρόνο για να ανακαλύψει ποια είναι ως 23χρονη γυναίκα, γιατί δεν ξέρει πραγματικά πώς μοιάζει αυτή ακόμα».

Εκτός από το ‘Queen’s Gambit’, θα τη δούμε προσεχώς ως Magik των X-Men στο πολυαναμενόμενο ‘New Mutants’. Μία ταινία που για χρόνια φαινόταν ότι δεν θα κυκλοφορήσει ποτέ αλλά θα έβγαινε αισίως τώρα τον Απρίλιο πριν της κόψει τη φόρα ο κορονοϊός. Στο ‘Last Night in Soho’ του Edgar Wright επίσης, για το οποίο δεν ξέρουμε πολλά πέρα από το ότι είναι ψυχολογικός τρόμος με δόσεις time travel. Μελλοντικά και στο reunion της με τον Eggers στο ‘The Northman’, μία ιστορία εκδίκησης στον κόσμο των Βίκινγκ τον 10 αιώνα.

«Ο Robert είναι η δημιουργική αδελφή ψυχή μου», είπε πρόσφατα η Taylor-Joy στο Parade. «Τον αγαπώ μέχρι θανάτου. Αλλά με κάνει να γελάω: Συζητούσα με ένα άλλο μέλος του καστ που δεν είχε δουλέψει μαζί του ξανά και νόμιζε ότι θα είναι διασκεδαστικό και ξεκούραστο. Όχι, όχι, όχι, είπα. Όταν το σενάριο λέει ότι υπάρχουν παγόβουνα, δεν εννοεί ψεύτικα παγόβουνα. Θα βρει μέρος με παγόβουνα και θα μπεις στο παγωμένο νερό». Και όποιος αντέξει.

Εκείνη πάντως θα τα καταφέρει.

***

Δέκα χρόνια μετά το τέλος του ‘Lost’, η ομάδα του POP για τις Δύσκολες Ώρες επιστρέφει στο Νησί. Με καλεσμένο τον υπερφανατικό Lostάκια και υπάλληλο της Dharma Initiative, Θέμη Καίσαρη, αναλύουμε τα κυριότερα σημεία της 5ης σεζόν και εξετάζουμε τη σοβαρή πιθανότητα να είναι κρυφά η καλύτερη σεζόν της σειράς-φαινόμενο.