Από τη Μαρίνα Σάττι στον Bad Bunny – Η πλαστική καρέκλα κατακτά την ποπ κουλτούρα
- 14 ΙΑΝ 2025
«Η Ελλάδα είναι η πλαστική καρέκλα και ο φραπές», είχε πει σε συνέντευξή της το 2024 η Μαρίνα Σάττι. Διάφοροι καλοθελητές έπεσαν να τη φάνε, θεωρώντας πως υποτιμά και προσβάλει τον ελληνικό πολιτισμό.
Για κάποιους ο ελληνικός πολιτισμός ή σταματά στον Χρυσό Αιώνα του Περικλή ή δεν τον έχουν δει ποτέ από κοντά σε ένα νησί τον Δεκαπενταύγουστο. Όπως και να χει λίγο αργότερα, ήρθαν οι New York Times και τους έβαλαν στη θέση τους, καθώς η λευκή πλαστική καρέκλα, αυτό το αγνώστου πατρός έπιπλο, ψηφίστηκε από την εμβληματική εφημερίδα ως ένα από τα 25 πιο καθοριστικά έπιπλα του κόσμου.
Αν έχεις μεγαλώσει στα Βαλκάνια και τη Νότια Ευρώπη τότε έχεις καταλάβει από πολύ μικρός τη σημαντικότητά της. Είναι σίγουρο πως δεν υπάρχει περίπτωση να μην έχεις καθίσει έστω και μια φορά πάνω της, αν και εδώ που τα λέμε, το πιο πιθανό είναι πως κάποια στιγμή έχει μετατραπεί και σε κρεβάτι για τους περισσότερους από εμάς, όσο οι γονείς μας έπιναν μπίρες ή χόρευαν τσάμικα.
Η λευκή πλαστική καρέκλα των πανηγυριών είναι μέρος της κουλτούρας μας και αν κρίνουμε από το γεγονός πως η αμερικανική εφημερίδα τη συμπεριέλαβε στη λίστα με τα 25 πιο σημαντικά έπιπλα του κόσμου τα τελευταία 100 χρόνια, μάλλον έχει καθορίσει τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων παγκοσμίως. Σίγουρα πάντως επηρέασε τη ζωή του Πορτορικανού σούπερ σταρ της μουσικής, Bad Bunny, ο οποίος επέλεξε για το εξώφυλλο του τελευταίου του άλμπουμ να έχει μια φωτογραφία που απεικονίζει δύο λευκές πλαστικές καρέκλες σε ένα τροπικό φόντο.
Το εξώφυλλο του Debí tirar más fotos, χωρίς να πει πολλά, καταφέρνει και τα λέει όλα, ειδικά αν έχεις μεγαλώσει σε εκείνες τις γωνιές του κόσμου, που η οικογένεια δεν είχε τέσσερα μέλη, αλλά 114, που οι μικρές γιορτές κατέληγαν πάντα σε μεγάλα γλέντια, που η έννοια της ιδιωτικότητας ήταν άγνωστη και όπου πλούτος σήμαινε να έχεις φαγητό, μουσική, ποτό και φίλους να τα μοιραστείς.
Μάλιστα, αν κρίνουμε από τον αλγόριθμο του TikTok είναι εκατοντάδες χιλιάδες αυτοί οι άνθρωποι που η εικόνα της λευκής πλαστικής καρέκλας τους ξυπνά αναμνήσεις.
Στο νέο trend της εφαρμογής, οι χρήστες ανεβάζουν τις δικές τους φωτογραφίες όπου η καρέκλα που εμείς έχουμε συνδέσει άρρηκτα με τα πανηγύρια, πρωταγωνιστεί και γίνεται ένα με μερικές από τις καλύτερες αναμνήσεις τους. Από πίσω παίζει πάντα το DtMF, αρχικά τα οποία σημαίνουν «Θα έπρεπε να έχω τραβήξει περισσότερες φωτογραφίες».
Ο Bad Bunny, που σε πρόσφατη συνέντευξη του δήλωσε πως θέλει να τραγουδά για το νησί του και τους ανθρώπους του και πως δεν τον νοιάζει καθόλου αν δεν καταλαβαίνουν τους στίχους του όσοι δεν είναι Πορτορικανοί, ανέβασε με τη σειρά του βίντεο όπου φαίνεται εμφανώς συγκινημένος από τη θερμή υποδοχή του τραγουδιού του.
Τι είναι αυτό όμως που κάνει τη λευκή πλαστική καρέκλα τόσο σημαντική;
Σύμφωνα με την Paola Antonelli, ανώτερη επιμελήτρια αρχιτεκτονικής και σχεδιασμού του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, που συμμετείχε στην επιτροπή η οποία αποτέλεσε την ειδική ομάδα των New York Times, «Το μονομπλόκ (όπως ονομάζεται επίσημα η καρέκλα των πανηγυριών) είναι εξαιρετικά σημαντικό. Έχει ιστορία, έχει αντιγραφεί ευρέως, έχει το δικό της αποτύπωμα στο design, ενώ μας επιτρέπει και να μιλήσουμε για την ιστορία των πλαστικών».