Vespa
Σας παρουσιάζουμε το αιώνιο δίτροχο με αφορμή των 60 χρόνων κυκλοφορίας του
- 14 ΟΚΤ 2006
Φέτος, το απόλυτο σύμβολο της ιταλικής πρωτοτυπίας, η Vespa, μετράει 60 χρόνια. Αποτέλεσε την πιο αξιόπιστη λύση για τη μεταφορά σε δύσκολες οικονομικά εποχές και πλέον αποτελεί δήλωση ύφους και ελευθερίας. Το MEN 24 ρίχνει μια όχι και τόσο κλεφτή ματιά στο θαυμάσιο αυτό δίτροχο και τη μόδα που κουβαλάει η επωνυμία της.
Τα έτη μπορεί να πέρασαν, αλλά το εικόνισμα του ιταλικού πνεύματος, η Vespa, φαίνεται να ανεβάζει στροφές και να είναι ακόμα κραταιά. Η Piaggio, η επιχείρηση πίσω από τη Vespa, κινείται πλέον στην αριστερή λωρίδα της επιχειρηματικής πραγματικότητας. Τόσο με τα δίκυκλα της όσο και με μια συλλογή ρούχων και αξεσουάρ που αναμιγνύουν το εκλεκτής ποιότητας στιλ με τον καινοτόμο σχεδιασμό και τα σύγχρονα υλικά.
Η Vespa έχει επιστρέψει στην αμερικανική αγορά μετά από μια παύση 15 ετών. Μια ολοκαίνουργια μπουτίκ έχει ήδη ανοίξει στην Καλιφόρνια, όπου οι ντόπιοι, άσημοι και παγκοσμίως διάσημοι μπορούν να απολαύσουν βόλτες με το θαυμάσιο δίτροχο κάνοντας μια στάση για το τελευταίο αξεσουάρ και τον καλύτερο υπερατλαντικό espresso
Η ιστορία πριν τη γέννηση
Το διαχρονικό σχέδιο της Vespa προέρχεται από μια εξίσου διαχρονική κατασκευαστική εταιρεία, την Piaggio. Ένα διακεκριμένο καινοτόμο στον τομέα της μεταφοράς για 120 έτη. Η Piaggio ιδρύθηκε στη Γένοβα το 1884 από τον εικοσάχρονο τότε Rinaldo Piaggio. Η επιχείρηση του Rinaldo άρχισε με τη συναρμολόγηση σκαφών πολυτελείας. Αλλά μέχρι το τέλος του αιώνα, επεκτάθηκε στην παραγωγή σιδηροδρομικών ραγών, λεωφορείων πολυτέλειας, αμαξωμάτων φορτηγών, μηχανών και τραίνων.
Με την αρχή του Πρώτου Παγκόσμιου Πολέμου, η επιχείρηση ξεκίνησε την κατασκευή αεροπλάνων και υδροπλάνων. Το 1917 ο Piaggio αγόρασε νέες εγκαταστάσεις στην Πίζα, και τέσσερα χρόνια μετά αφόρεσε μικρότερες εγκαταστάσεις στην Pontedera, στην περιοχή της Τοσκάνης. Αυτές οι εγκαταστάσεις έγιναν το κέντρο της αεροναυτικής παραγωγής, όπως έλικες, μηχανές και πλήρη αεροσκάφη.
Κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου, οι εγκαταστάσεις στην Pontedera κατασκεύασαν το πρωτοποριακό αεροσκάφος P108 με τέσσερις μηχανές, που παρήχθη σε επιβατικές και πολεμικές εκδόσεις. Εντούτοις, οι εγκαταστάσεις καταστράφηκαν εντελώς από τα συμμαχικά βομβαρδιστικά λόγω της στρατιωτικής τους σημασίας.
Η Piaggio βγήκε από τη πολεμική σύγκρουση με τις εγκαταστάσεις της Pontedera σε πλήρη καταστροφή. Ο Enrico Piaggio ανέλαβε τα ηνία της εταιρείας, αντικαθιστώνατας τον πατέρα του Rinaldo. Ανήσυχος για την απογοητευτική κατάσταση των δρόμων και της ιταλικής οικονομίας, ο Enrico αποφάσισε να στρέψει την προσοχή της επιχείρησης στα επιβατικά οχήματα.
Το πρώτο σχέδιο
Η πρώτη Vespa σχεδιάστηκε από τον Corradino D’Ascanio, έναν ευφυή μηχανικό της Piaggio που είχε σχεδιάσει και οδηγήσει το πρώτο σύγχρονο ελικόπτερο. Ο D’Ascanio ξεκίνησε με την ιδέα να ενός απλού, ανθεκτικού και οικονομικού οχήματος το οποίο να διαθέτει άνεση και κομψότητα.
Ο D’Ascanio, έτρεφε μια απέχθεια προς τις μοτοσικλέτες και ονειρευόταν ένα επαναστατικό όχημα. Αντλώντας στοιχεία από την αεροναυτική τεχνολογία, οραματίστηκε ένα όχημα που να στηρίζεται σε ένα ενιαίο σκελετό. Επιπλέον, το μπροστινό πιρούνι σχεδιάστηκε έτσι ώστε να προσομοιώσει το εμπρός σύστημα προσγείωσης αεροπλάνου. Αυτό επέτρεψε την εύκολη αλλαγή τροχών.
Το αποτέλεσμα ήταν ένα εμπνευσμένο σχέδιο σαν αεροσκάφος- που ακόμα και σήμερα παραμένει πρωτοποριακό σε σχέση με άλλες μοτοσικλέτες. Όταν είδε το όχημα ο Enrico Piaggio αναφώνησε το περίφημο “Sembra una Vespa” (μοιάζει με μια σφήκα)!
Ήταν ένας πραγματικά εύχρηστο δίκυκλο που δεν έμοιαζε με τις γνωστές θορυβώδεις μοτοσικλέτες. Το σχέδιο του χαλύβδινου πλαισίου προστάτευσε τον αναβάτη από τους ρύπους και τα μικροαντικείμενα του δρόμου και ήταν πολύ περισσότερο εύκολο στην οδηγηση από άλλα δίκυκλα.
Η επιτυχία
Μέχρι το τέλος του 1949, είχαν παραχθεί 35.000 μονάδες. Η Ιταλία ανέκαμπτε από τις πολεμικές τις πληγές και μάθαινε να κυκλοφορεί με Vespa. Σε δέκα χρόνια η παραγωγή είχε φτάσει το ένα εκατομμύριο κομμάτια. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’50, η Vespa παραγόταν στη Γερμανία, στη Μεγάλη Βρετανία, στη Γαλλία, στο Βέλγιο και στην Ισπανία. Φυσικά και στην Ιταλία.
Η Vespa πέρασε από γενιά σε γενιά αλλάζοντας ανεπαίσθητα το σχέδιο της. Στην αρχή ήταν το μέσο μεταφοράς σε μια κατεστραμμένη χώρα. Στη συνέχεια έγινε συνώνυμη της οικονομικής ανάπτυξης στην Ιταλία και σε ολόκληρη την Ευρώπη. Στη δεκαετία του 70 έγινε το σύμβολο των επαναστατικών ιδεών. Σήμερα με τη νέα γενεά των προτύπων Vespa, από το PX των φανατικών του ρετρό με το χειροκίνητο κιβώτιο στις εκδόσεις Granturismo και Granturismo Sport (GTS), τις μεγαλύτερες και ισχυρότερες Vespa, στο LX, το πιο πρόσφατη επανέκδοση του κλασικού σχεδίου Vespa.
Η Vespa δεν είναι απλώς ένα δίκυκλο. Είναι ένα σύμβολο σχεδιασμού κομψότητας και με πάνω από 16 εκατομμύρια μονάδες από τα πιο αναγνωρίσιμα οχήματα σε όλο τον κόσμο. Για περισσότερο από 50 έτη, η Vespa έχει συναρπάσει εκατομμύρια ανθρώπους και έχει γίνει συνώνυμο της ελευθερίας.
Η Vespa… celebrity
Η Vespa είναι ο τέλειος συνδυασμός του παλιού με το καινούριο, του παρελθόντος με το παρόν και του κλασσικού με το πρωτοποριακό. Η επιτυχία του φαίνεται πως θα κρατήσει χρόνια.
Σύμβολο της πεμπτουσίας του ιταλικού σχεδιασμού, δεδομένου ότι πρωτοκυκλοφόρησε πριν πέντε δεκαετίες, η Vespa γρήγορα έγινε αντικείμενο λατρείας. Έγινε συνώνυμο με την οικονομική άνθηση της δεκαετίας του ’50 και του ’60 και αγαπήθηκε από φτωχούς τε και πλούσιους.
Έχει πρωταγωνιστήσει σε αξέχαστες ταινίες. Από τα κλασικά «Γλυκιά Ζωή» του Φελίνι και «Διακοπές στη Ρώμη» έως σύγχρονες επιτυχίες όπως το «Όστιν Πάουερς». Εκτός από τους αιώνιους εραστές της όπως ο Νάνι Μορέτι, ο Λεονάρντο ντι Κάπριο, η Μίλα Γιόβοβιτς και ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, η Vespa έχει ενώσει τις δυνάμεις της με το πρακτορείο μοντέλων ελίτ για την αναζήτηση νέων προσώπων πάνω στη διαχρονική της σέλα.