Baby Reindeer: Πώς η μεγαλύτερη τηλεοπτική επιτυχία του 2024 έγινε αμφιλεγόμενη
- 16 ΜΑΙ 2024
Το μοίρασμα δεν είναι τίποτα καινούριο από καλλιτέχνες κάθε μέσου – ρωτήστε απλά την Taylor Swift – το Baby Reindeer ωστόσο έγινε ατρόμητο στο πώς αναποδογύρισε τον κεντρικό του χαρακτήρα σαν τσέπη άδεια, εκθέτοντας πλήρως τα γεγονότα αλλά και την αλυσιδωτή αντίδραση στην ψυχολογία του που οδήγησε στη συντήρηση τοξικών καταστάσεων.
Αυτό που δεν είχε υπολογίσει ο Gadd – και ως φαίνεται ούτε το Netflix – ήταν πως η ενδεχόμενη επιτυχία του Baby Reindeer θα πυροδοτούσε την επιθυμία των φαν να ξετρυπώσουν τα αληθινά πρόσωπα που ο δημιουργός έκρυψε πίσω από διαφορετικά ονόματα, αλλά και την ίδια τη stalker του που θα αναζητούσε την ευκαιρία να πει τη δική της πλευρά της ιστορίας.
Ed Miller/Netflix
Την περασμένη εβδομάδα, ο παρουσιαστής του TalkTV Piers Morgan πήρε συνέντευξη από τη σκωτσέζα δικηγόρο Fiona Harvey, η φερόμενη ως αληθινή “Martha” του Baby Reindeer, η οποία δήλωσε ότι ήθελε να «ξεκαθαρίσει τα πράγματα» σχετικά με λεπτομέρειες που σχετίζονται με τη σειρά.
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης που έχει συγκεντρώσει πάνω από 11 εκατομμύρια προβολές, ο Morgan ρώτησε μεταξύ άλλων τη Harvey για τον όγκο των 41.071 emails, 744 tweets, 46 μηνυμάτων στο Facebook, 106 σελίδων επιστολών και 350 ωρών στον τηλεφωνητή, τα οποία εκείνη διαψεύδει ότι έστειλε.
Οι τηλεθεατές αμφισβήτησαν την ηθική της απόφασης του Morgan να πάρει συνέντευξη από την κα Harvey, δεδομένου ότι ο Gadd έχει δηλώσει ότι το πραγματικό πρόσωπο που ενέπνευσε τη Martha ήταν «ψυχικά άρρωστο», αλλά ο Morgan ούτως ή άλλως δεν φημίζεται για τις ηθικές του πρακτικές (ως editor της Daily Mirror είχε προσλάβει άτομο για να σκάβει τα σκουπίδια των σελέμπριτι).
Μετά τη συνέντευξη, η Harvey δήλωσε ότι αισθάνθηκε «χρησιμοποιημένη» από τον Morgan, ενώ ισχυρίζεται πως θα απαιτήσει ένα εκατομμύριο λίρες από τον οικοδεσπότη του Uncensored γιατί οι 250 λίρες που πληρώθηκε τής φαίνονται λίγες.
H Fiona Harvey στο Uncensored με τον Piers Morgan
Στην εκπομπή Lorraine του ITV το πρωί της Τρίτης, ο Morgan υπερασπίστηκε την αμφιλεγόμενη συνέντευξη και ανέφερε πως, ενώ πιστεύει ότι η Harvey του είπε μπόλικα ψέματα, δεν σημαίνει πως δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα και θύμα του Netflix. Το Baby Reindeer αναφέρει πριν την έναρξη κάθε επεισοδίου ότι πρόκειται για πραγματική ιστορία, όμως η Harvey αρνείται οποιεσδήποτε ποινικές καταδίκες και δηλώνει πως ο υπαινιγμός του Netflix είναι «δυσφημιστικός».
Απαιτεί επίσης ένα εκατομμύριο λίρες και από το Netflix, και επιθυμεί να αφαιρεθεί η σειρά από την πλατφόρμα. Αν δεν το καταφέρει η ίδια, λέει, τότε θα το κάνουν πολιτικοί.
Ο Gadd είχε μιλήσει στο μεταξύ στο Hollywood Reporter πριν ο Piers Morgan πάρει συνέντευξη από τη Harvey και επανέλαβε την έκκλησή του προς τους διαδικτυακούς ντετέκτιβ να σταματήσουν να αναζητούν τα πρόσωπα της σειράς στην πραγματική ζωή.
«Άνθρωποι που αγαπώ, με τους οποίους έχω συνεργαστεί και θαυμάζω μπλέκονται άδικα σε εικασίες», είπε, όπως για παράδειγμα ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης Sean Foley, φίλος του Gadd, που αναγκάστηκε να επικοινωνήσει με την αστυνομία αφού κατηγορήθηκε ψευδώς στο διαδίκτυο ως βιαστής.
«Ξέρω ότι για κάθε ρόλο υπήρχαν περίπου πέντε ή έξι άνθρωποι που έχουν κατά κάποιο τρόπο κατονομαστεί ως ο κάθε χαρακτήρας, ακόμη και ο μάνατζερ της παμπ», δήλωσε ο Gadd. «Το διαδίκτυο πάντα θα κάνει τα δικά του… Υπήρχε ένα βίντεο τις προάλλες που μου έστειλε κάποιος με κάποια που ισχυριζόταν ότι ήταν η Teri. Δεν την είχα συναντήσει ποτέ στη ζωή μου».
Ed Miller/Netflix
Ο δημιουργός θέλει η σειρά του «να γίνει δεκτή ως έργο τέχνης και οι άνθρωποι να την απολαύσουν ως τέτοιο», και ότι αν ήθελε να βρεθούν οι πραγματικοί άνθρωποι, θα είχε κάνει ντοκιμαντέρ.
Την περασμένη εβδομάδα, σε ακρόαση του βρετανικού κοινοβουλίου σχετικά με την προστασία της ιδιωτικής ζωής και την ηθική της αφήγησης ιστοριών με την Επιτροπή Πολιτισμού, Μέσων και Αθλητισμού, ο επικεφαλής πολιτικής του Netflix, Benjamin King, δήλωσε ότι το Netflix και η Clerkenwell Films -που παρήγαγε τη σειρά- έλαβαν «κάθε λογική προφύλαξη για τη συγκάλυψη των πραγματικών ταυτοτήτων των ανθρώπων που εμπλέκονται σε αυτή την ιστορία».
Ο Jake Kanter, συντάκτης διεθνών ερευνών στο Deadline, δήλωσε αυτές τις μέρες στο BBC, ότι αν όντως η Harvey είναι η βάση για τη Martha, «ένα από τα πιο σοκαριστικά πράγματα [που προέκυψαν] από τη συνέντευξη του Piers Morgan ήταν ότι δεν της είχε ειπωθεί τίποτα για αυτή τη σειρά. Παρότι δεν κατονομάζεται ή δεν προσδιορίζεται άμεσα, το ένστικτό μου είναι ότι ένας υπεύθυνος ραδιοτηλεοπτικός φορέας ή streamer και εταιρεία παραγωγής θα είχε προβεί στη δέουσα επιμέλεια και θα είχε ενημερώσει τα άτομα ότι θα εμφανίζονταν στην ιστορία, και θα τα διαβεβαίωνε ότι έπαιρνε μέτρα για την προστασία της ταυτότητάς τους.
Αν το είχαν κάνει αυτό, θα βρισκόμασταν σε ελαφρώς διαφορετική συνθήκη. Θα μπορούσε να είχε εκφράσει τις ανησυχίες της και ίσως να ήταν σε θέση να το αντιμετωπίσουν στο πλαίσιο της διαδικασίας παραγωγής και σεναρίου».
Ed Miller/Netflix
Η σημασία του καθήκοντος και της δέουσας επιμέλειας όταν πρόκειται για την παρουσίαση αληθινών προσώπων στην τηλεόραση έχει συζητηθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια, για παράδειγμα με τις αναδιηγήσεις αληθινών εγκλημάτων, όπως η επιτυχία του Netflix του 2020 Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story, που δέχθηκε πυρά επειδή γυρίστηκε χωρίς τη συγκατάθεση των οικογενειών των θυμάτων.
«Η δέουσα επιμέλεια είναι μία φράση που ακούγεται τακτικά», πρόσθεσε ο Kanter, «και στην πραγματικότητα σημαίνει το να είσαι προετοιμασμένος για το χειρότερο δυνατό αποτέλεσμα και αυτοί [το Netflix] δεν ήταν προετοιμασμένοι».
Ο King του Netflix είπε στην κοινοβουλευτική ακρόαση της περασμένης εβδομάδα ό,τι, «προσωπικά δεν θα ένιωθα άνετα με έναν κόσμο στον οποίο θα αποφασίζαμε ότι ήταν καλύτερο να σιωπήσει ο Richard και να μην του επιτραπεί να διηγηθεί την ιστορία», όμως για τον Kanter η δήλωσή του δεν είχε λεπτές αποχρώσεις.
«Ο King παρουσίασε μία παραπλανητική δυαδική επιλογή που είχε το Netflix, είπε ότι ήταν ή “δημιουργούμε αυτή τη σειρά με έναν πραγματικά αυθεντικό τρόπο” ή “λογοκρίνουμε την ιστορία του Richard Gadd”. Νομίζω ότι υπάρχει ένα μονοπάτι στη μέση αυτών των δύο, και δεν νομίζω ότι ήταν ιδιαίτερα χρήσιμο γι’ αυτόν να το παρουσιάσει με τόσο ασπρόμαυρο τρόπο, γιατί θα μπορούσαν να παραμείνουν πιστοί στην ιστορία του [Gadd] αλλάζοντας λεπτομέρειες».
Πέρα από την εμπλοκή του Netflix και την προσωπική ταλαιπωρία του Gadd και του περιβάλλοντός του, οι επιπτώσεις έχουν αγγίξει και την παρουσία του δημιουργού σε περιστάσεις που, υπό κανονικές συνθήκες, θα ήταν ευκαιρίες εορτασμού.
Ο Richard Gadd και η Jessica Gunning στα BAFTA (Photo by John Phillips/BAFTA/Getty Images for BAFTA)
Η εμφάνισή του ας πούμε στα BAFTA θα έπρεπε να είναι στιγμή γιορτής για το Baby Reindeer, ήταν όμως παράξενα υποτονική.
Καθώς τα μέλη του βρετανικού Τύπου έπαιρναν τις θέσεις τους στο κόκκινο χαλί, οι δημοσιογράφοι ρωτήθηκαν από τους publicists των βραβείων αν ήθελαν χρόνο με τους Gadd και τη συμπρωταγωνίστριά του Jessica Gunning, όμως το δίδυμο – είτε κατόπιν εντολής είτε από επιλογή – δεν έδωσε ούτε μία συνέντευξη. Εντός της τελετής πάλι, οι δυο τους δέχτηκαν θερμό χειροκρότημα όταν ανέβηκαν στη σκηνή για να παρουσιάσουν το βραβείο της κατηγορίας Limited Drama, όμως απέφυγαν να εκτελέσουν οποιοδήποτε κωμικό σκετς πριν από την ανάδειξη των υποψηφίων.
Σύμφωνα με το Deadline, το Baby Reindeer ήταν ένα από τα θέματα που συζητήθηκαν στο after-party. Τα στελέχη της βρετανικής τηλεόρασης επαίνεσαν την εκπληκτική επιτυχία της εκπομπής – ορισμένοι μάλιστα σημείωσαν τον φθόνο τους για την παγκόσμια διείσδυσή της – αλλά πολλοί έμειναν έκπληκτοι σχετικά με τη διαφύλαξη των ταυτοτήτων.
Ed Miller/Netflix
Ένας έμπειρος παραγωγός, ο οποίος έχει εργαστεί σε μεγάλες σειρές του Netflix, δήλωσε στο Deadline ότι το σκάνδαλο του Baby Reindeer αποκάλυψε την ανισότητα των προτύπων συμμόρφωσης μεταξύ των σειρών μυθοπλασίας και των ριάλιτι εκπομπών. Εξήγησε δηλαδή ότι οι κανόνες διασφάλισης του Netflix και η καλή διαβίωση των διαγωνιζομένων είναι απαράμιλλες στις ριάλιτι σειρές, γεγονός που τον οδηγεί στο συμπέρασμα ότι μάλλον παρόμοιες διαδικασίες δεν θα μπορούσαν να έχουν εφαρμοστεί για το Baby Reindeer.
Ο παραγωγός ήταν δύσπιστος για το γεγονός ότι το Netflix είχε χαρακτηρίσει τη σειρά ως «αληθινή ιστορία», ενώ ήταν σαφές πως η δημιουργική άδεια είχε εφαρμοστεί γενναιόδωρα. «Θα έπρεπε να είχαν πει: “Αυτή είναι μια αληθινή ιστορία … ίσως” ή κάτι άλλο παιχνιδιάρικο», υποστηρίζει.
Ed Miller/Netflix
Ένα πρώην υψηλόβαθμο στέλεχος περιεχομένου του BBC ήταν εξίσου πρόθυμο να συζητήσει τις πιθανές ελλείψεις του Netflix. Ανέτρεξε συγκεκριμένα στη μεθοδική προσέγγιση που ακολουθούσαν οι υπεύθυνοι συμμόρφωσης του BBC σε παρόμοιες σειρές πραγματικών γεγονότων, λέγοντας ότι ο ραδιοτηλεοπτικός φορέας θα άλλαζε λεπτομέρειες όπως το επάγγελμα της Martha, την εθνικότητά της, και την πόλη στην οποία διαδραματιζόταν το Baby Reindeer.
Περιέγραψε πως ο στόχος θα ήταν να περιοριστεί η δεξαμενή των όρων αναζήτησης για την ταυτοποίηση στο Google, ενώ ταυτόχρονα θα παρέμεναν πιστοί στην ιστορία. «Θα είχε χάσει η σειρά κάτι από την αυθεντικότητά της αν η Martha ήταν γιατρός και όχι δικηγόρος;» αναρωτήθηκε. Εν ολίγοις, η πηγή δεν συμφώνησε ότι το Netflix είχε λάβει «κάθε λογική προφύλαξη» για να προστατεύσει την ταυτότητα της Harvey, όπως υποστήριξε ο streamer στην ακρόαση της περασμένης εβδομάδας.
Για την ακρίβεια, εάν ο King δεν είχε παραστεί στο βρετανικό κοινοβούλιο δεν θα γνωρίζαμε καν τη θέση της πλατφόρμας, καθώς το Netflix δεν απαντάει ως τώρα σε ερωτήσεις δημοσιογράφων σχετικά με το Baby Raindeer.
Ας ελπίσουμε ότι το εκπληκτικό δημιουργικό επίτευγμα του Gadd, που πήρε το τραύμα του και το μετέτρεψε σε ένα βάναυσο, σαγηνευτικό έργο τέχνης, δεν θα επισκιαστεί πλήρως από τον απόηχο της σειράς.