Tanweer
ΣΙΝΕΜΑ

O Ben Affleck είναι το νέο Comeback Kid του Hollywood

Το ‘The Way Back’ δεν δίνει στον Affleck την παλιά του αίγλη. Κάπως έτσι όμως, γίνεται η πιο προσωπική ερμηνεία του.
Όταν ο David Fincher έψαχνε τον κατάλληλο Nick Dunne για το ‘Gone Girl’, είχε στο μυαλό του μία πολύ συγκεκριμένη σκηνή του χαρακτήρα για το casting. Γκουγκλάροντας το χαμόγελο του Ben Affleck – μιλάμε για την πιο ψηφιακής εποχής περίπτωση casting στην ιστορία – το απόσπασμα του βιβλίου είχε βρει την εικόνα του.

«Κάνεις casting στις ταινίες βάσει σημαντικών σκηνών», είχε εξηγήσει ο σκηνοθέτης στο Playboy. «Στο ‘Gone Girl’ υπάρχει ένα χαμόγελο που δίνει [ο Nick] όταν ο τοπικός Τύπος του ζητά να σταθεί δίπλα στην αφίσα της εξαφανισμένης γυναίκας του. Κοίταζα στο Google και βρήκα περίπου 50 φωτογραφίες του Ben Affleck να δίνει αυτού του τύπου το χαμόγελο σε δημόσιες συνθήκες. Τις κοιτάς και ξέρεις ότι προσπαθεί να κάνει τον κόσμο γύρω του να νιώσει άνετα εκείνη τη στιγμή, αλλά αφήνει με αυτό ουσιαστικά τον εαυτό του ευάλωτο στο να έχουν οι άλλοι διαφορετική εντύπωση γι’ αυτόν».

Πράγματι, ακόμα και σε ρόλους του όπου δεν χωρούσαν χαμόγελα όπως με τον Tony στο ‘Argo’ ή τον Christian στο υποτιμημένο ‘Accountant’, ολόκληρος ο Affleck, η υπόστασή του η ίδια, φωνάζει άνθρωπο που θέλει να ικανοποιήσει. Γι’ αυτό ίσως κιόλας, σε συνδυασμό με το λουκ του ‘90s heartthrob που έριξε κάποτε το Hollywood στα πόδια του, έμενε συχνά πίσω στη συνείδησή μας συγκριτικά με άλλους συναδέλφους του, παρότι υπήρξε πάντα ενδιαφέρων ηθοποιός. Έμοιαζε να θέλει να πηγαίνει με τα νερά της βιομηχανίας, να παίζει το παιχνίδι της δημοσιότητας ανάλογα με τις ανάγκες των φυλλάδων, να μένει πάντα μέσα στις γραμμές. Από την πρώτη στιγμή που τον βλέπεις στο ‘The Way Back’ όμως, το νέο δράμα του Gavin O’Connor που μας έδωσε το εξαιρετικό ‘Warrior’ το ‘11, νιώθεις ότι δεν παίζει για να εξυπηρετήσει κανέναν πέρα από τον ίδιο και την αφήγηση.

Ο Jack Cunningham δεν έχει το χαμόγελο του Affleck. Δεν είναι ο ‘πιο έξυπνος στο δωμάτιο’. Δεν είναι καν ο πιο έτοιμος να σε πλακώσει στο ξύλο με τα εντυπωσιακά του μούσκουλα. Ο δυναμισμός του ηθοποιού, η σιγουριά του στο περπάτημα, το στραβό μειδίαμα που υπονοεί ότι ξέρει τι κάνει, μένουν έξω από την πόρτα. Εδώ είναι ένας πλήρως παραιτημένος οικοδόμος σε διαδικασία διαζυγίου με τη γυναίκα του, που μονολογεί διαρκώς, που πίνει μπύρες μέχρι και στο ντουζ του, που ανεβαίνει κάθε βράδυ τα σκαλιά του σπιτιού του υποβασταζόμενος.


Όταν το παλιό του σχολείο που τον θυμάται ως σταρ του λυκειακού μπάσκετ τού ζητά να αναλάβει την προπόνηση της επιεικώς μέτριας πλέον ομάδας μπάσκετ του, εκείνος αποδέχεται την πρόταση σε μια στιγμή ελπίδας και φιλότιμου. Πριν την τωρινή του κατάντια, εκείνο το σχολείο τον είχε πιστέψει και του είχε δώσει ευκαιρίες. Μέσα από τις προπονήσεις και τα παιχνίδια που ακολουθούν – οι καλύτερες στιγμές της ταινίας είναι στις αλληλεπιδράσεις με τους αθλητές του – ο Jack αποκτά μια ακόμη ευκαιρία. Αυτή τη φορά για την εξιλέωση.

Ταιριαστά με την παραδομένη ερμηνεία του Affleck όμως, η ταινία δεν βρίσκει ποτέ το εμψυχωτικό κρεσέντο που περιμένεις από αθλητικές ταινίες πτώσεως και ανόδου. Για την ακρίβεια, η καλύτερη δουλειά που κάνει το κατά τ’ άλλα άνισο ‘The Way Back’, είναι ότι δεν κάνει καμία χάρη στον σταρ του. Δεν του προσφέρει ούτε για μια στιγμή την παλιά του αίγλη.


Είναι προφανώς αδύνατο να παραβλέψει κανείς τις συνθήκες που βοήθησαν μια τόσο προσωπική ερμηνεία. Πρόσφατα η Daily Beast παρομοίασε τον Affleck με τον Bojack Horseman και όχι άδικα. Το διάσημο ανθρωπόμορφο άλογο της αναγνωρισμένης σειράς του Netflix και το παρελθόν της οικογένειάς του, δεν είναι μακριά από την προϊστορία του Affleck και της δικής του οικογένειας με τον εθισμό και τις ψυχικές ασθένειες. Όπως περιέγραψε πρόσφατα σε μια σπάνια ευάλωτη στιγμή του στους New York Times, ο Affleck μεγάλωσε με αλκοολικό πατέρα και έχασε θεία του από αυτοχειρία. Η προσωπική του, δε, εκτόξευση στα ‘90s, κυρίως μέσα από το σύστημα της Miramax και του έκπτωτου Harvey Weinstein, του είχε δώσει μεγαλύτερη δύναμη απ’ όση θα έπρεπε να διαχειρίζεται ποτέ κανείς σε μια βιομηχανία γεμάτη ευάλωτες ηθοποιούς και, κυρίως, τη δύναμη να αποφεύγει τη λογοδοσία. Το #MeToo, άλλωστε, είχε ράμματα και για τη γούνα του.

Ο ηθοποιός είχε κάποτε πιάσει το στήθος της Hilarie Burton on camera, όταν εκείνη δούλευε ως VJ του MTV πριν περάσει στο ‘One Tree Hill’. Λίγες ώρες αργότερα, είχε απολογηθεί στο Twitter για τη συμπεριφορά του.

Η Rose McGowan επίσης, η γυναίκα ουσιαστικά που τράβηξε πρώτη τη σκανδάλη εναντίον του Weinstein μιλώντας στον Ronan Farrow για το ιστορικό του άρθρο στον New Yorker, ανέφερε στο Twitter της ότι ο Affleck τής είχε πει «γαμώτο, του είπα να σταματήσει να το κάνει αυτό» μετά τη επίθεσή της. Εκείνος σε συνέντευξή του στο Today Show του NBC λίγο αργότερα, είχε πει ότι την υποστηρίζει αλλά πως προτιμά να μην αναφερθεί σε μεμονωμένες ιστορίες των θυμάτων. Η δική του λύση – τουλάχιστον τότε – ήταν να δεσμευτεί να δίνει τα χρήματα που βγάζει ακόμα από τις συνεργασίες του με τον Weinstein σε οργανισμούς που καταπολεμούν τη σεξουαλική κακοποίηση.

Μόλις αυτές τις ημέρες που το όνομα του Affleck βρέθηκε μέσα στην προσωπική λίστα ‘Red Flag’ του Weinstein, μαζί με άλλα περίπου 70 άτομα που ο μεγαλοπαραγωγός υπολόγιζε το ’17 ότι θα μπορούσαν να μιλήσουν εναντίον του στους δημοσιογράφους, η McGowan κάλεσε μέσω του Twitter της τον ηθοποιό για να πει όσα γνωρίζει και να επανορθώσει για αυτά που συγκάλυπτε.

Υπήρξαν και άλλες γυναίκες που μίλησαν το 2017 για ανάρμοστη συμπεριφορά του Affleck, την περίοδο μάλιστα που ο ηθοποιός προωθούσε το ‘Justice League’. Οι δυσκολίες των γυρισμάτων της συγκεκριμένης ταινίας και η υποδοχή της δεν βοήθησαν την ψυχολογία του ηθοποιού που, όπως έχει παραδεχτεί, είχε αφήσει τον εθισμό του να επηρεάσει τον γάμο του. Το τέλος της σχέσης του με την Jennifer Garner είναι κατά δική του ομολογία το γεγονός που μετανιώνει περισσότερο στη ζωή του. Ο O’Connor, μάλιστα, αποδίδει σε εκείνη τη σωτηρία του ‘The Way Back’.

Σε συνέντευξή του με το 34st Street, ο σκηνοθέτης ανέφερε ότι μία από τις πολύ δημόσιες υποτροπές του Affleck έγινε όταν προετοίμαζαν την ταινία. Ο ηθοποιός είχε πάει τότε σε κέντρο αποτοξίνωσης και κανείς δεν ήξερε αν αυτό θα σήμαινε και το τέλος του πρότζεκτ. Η Garner όμως που έχει υπάρξει σταθερά στο πλευρό του πρώην συζύγου της και μετά το διαζύγιό τους, επικοινώνησε με τον σκηνοθέτη και του είπε ότι ο Affleck είχε πάρει μαζί του στο κέντρο και μία μπάλα του μπάσκετ. «Σου ζητάει να μη δώσεις τέλος στην ταινία, θέλει πάρα πολύ να την κάνει», του είπε στο τηλέφωνο και το ‘The Way Back’ έμεινε στα σκαριά.

Στα γυρίσματα μιας σκηνής προς το τέλος της ταινίας, όταν ο Jack έχει μπει ο ίδιος σε αποτοξίνωση και απολογείται στην εν διαστάσει σύζυγό του, ο O’Connor περιέγραψε τον Affleck σε πλήρη κατάρρευση όταν έκλεισαν οι κάμερες.


Αυτή είναι ίσως – επιφανειακά τουλάχιστον – και η μεγαλύτερη ομοιότητά του με τον Bojack. Ο Bojack απογοητεύεται διαρκώς από τον εαυτό του και ξέρει ότι θα απογοητεύει για πάντα κι αυτόν και τους γύρω του. Προσπαθεί όμως μέσα σε αυτή του την παραίτηση να γίνει καλύτερος άνθρωπος. Η σειρά ήταν εξαρχής η αποδόμηση του τοξικού άνδρα αντι-ήρωα, αλλά αφορούσε εξίσου την ιδέα ότι η ζωή είναι να προσπαθείς, να τα κάνεις σκατά, να το ξέρεις ότι τα έκανες σκατά και να προσπαθείς ξανά να κάνεις το σωστό.

Η ιστορία του Affleck ακόμα γράφεται και, αντίθετα με τον Bojack, περιλαμβάνει αληθινούς πληγωμένους ανθρώπους και όχι εικονογραφημένους. Ως το νέο Comeback Kid του Hollywood, η συνέχεια της ιστορίας αυτής είναι στο χέρι του.

Το ‘The Way Back’ κυκλοφορεί στους κινηματογράφους από την Tanweer.

***

Δέκα χρόνια μετά το τέλος του ‘Lost’, η ομάδα του POP για τις Δύσκολες Ώρες επιστρέφει στο Νησί. Με καλεσμένο τον υπερφανατικό Lostάκια και υπάλληλο της Dharma Initiative, Θέμη Καίσαρη, αναλύουμε τα κυριότερα σημεία της 5ης σεζόν και εξετάζουμε τη σοβαρή πιθανότητα να είναι κρυφά η καλύτερη σεζόν της σειράς-φαινόμενο.

Exit mobile version