Πώς βγαίνει το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας;
- 3 ΜΑΡ 2018
Δεν κάτσαμε να φτιάχνουμε ψηφοδέλτια και να δίνουμε ψεύτικα Όσκαρ τόσο επειδή θέλαμε να εκφράσουμε άποψη (παρόλο που έχουμε), όσο επειδή θέλαμε να τεστάρουμε την ιδιομορφία του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας στην πράξη.
Ως γνωστόν, κάθε κατηγορία στα Όσκαρ βγάζει νικητή με τον κλασικό, ευκολότερο τρόπο. Όλα τα μέλη ψηφίζουνε την προτίμησή τους ανάμεσα στις 5 υποψηφιότητες, και το όνομα με το μεγαλύτερο ποσοστό παίρνει το Όσκαρ. Απλά κι ωραία. Αλλά όχι στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας.
Τι γίνεται εκεί; Το σύστημα που ακολουθείται είναι διαφορετικό, και με ένα τρόπο όντως κρίσιμο, με έναν τρόπο που ευνοεί ταινίες με ευρύτερη αποδοχή. Εικάζεται πως χάρη στην ύπαρξη αυτού του συστήματος κατάφερε πέρσι το ‘Moonlight’ να επικρατήσει. Κι εξηγούμε:
Σε αυτή την κατηγορία και μόνο, κάθε μέλος Ακαδημίας αναγράφει όχι την επιλογή τους ανάμεσα στις υποψηφιότητες, αλλά μια κατάταξη των ταινιών. Κάθε ψηφοφόρος βάζει σε σειρά 5 ταινίες αφήνοντας τις υπόλοιπες ξεκρέμαστες. Η ταινία που κερδίζει το Όσκαρ δεν είναι αυτή που μαζεύει τις περισσότερες #1 ψήφους.
Τουλάχιστον όχι απαραίτητα.
Πάμε να δούμε το σύστημα της βράβευσης παράλληλα με τη δική μας ψηφοφορία, για να γίνει πιο εύκολα κατανοητό.
Και φέτος τα Όσκαρ παίζουν ζωντανά και αποκλειστικά στην COSMOTE TV. Κάνε προθέρμανση για την τελετή που έρχεται στις 4 Μαρτίου, μέσα από το οσκαρικό κανάλι COSMOTECINEMA OSCARS HD.
Αρχικά ζητήσαμε από τη σύνταξη του PopCode να ρίξει ψήφο όπως κάνει κι η Ακαδημία, κατατάσσοντας τις υποψήφιες ταινίες. Θυμίζουμε τις υποψηφιότητες για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας:
- Call Me By Your Name
- The Darkest Hour
- Dunkirk
- Get Out
- Lady Bird
- Phantom Thread
- The Post
- The Shape of Water
- Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Μαζέψαμε τα 8 ψηφοδέλτια, με απόλυτο σεβασμό φυσικά στην ανωνυμία των ψηφοφόρων (είπαμε το κάνουμε όπως η Ακαδημία) και ξεκίνησαμε τη διαδικασία.
Βήμα 1
Στο πρώτο στάδιο, όλα τα ψηφοδέλτια κατατάσσονται βάσει του #1 τους. Δημιουργούνται έτσι στίβες για την κάθε ταινία, ανάλογα με το πόσες πρωτιές έχει πιάσει. Αν ήμασταν πολλά άτομα θα είχαν εκπροσώπηση κι οι 9 ταινίες εδώ, αλλά είμαστε μόνο 8 για την ώρα (στην Ακαδημία είναι περίπου 8,000, σιγά) οπότε υπήρξαν μόνο 4 ταινίες που πιάσαν κορυφή. Οι υπόλοιπες αυτομάτως αποκλείονται από την διεκδίκηση, προφανώς.
Βλέπουμε εδώ πως οι 4 στίβες είναι:
- ‘Lady Bird’ με 3 ψηφοδέλτια
- ‘Three Billboards’ με 1 ψηφοδέλτιο
- ‘Dunkirk’ με 2 ψηφοδέλτια
- ‘Get Out’ με 2 ψηφοδέλτια
Τώρα, αν η κατηγορία έβγαινε όπως οι υπόλοιπες 23, το ‘Lady Bird’ θα είχε νικήσει, απλά επειδή ψηφίστηκε για τη νίκη από τους περισσότερους. ΌΜΩΣ! Σε αυτό το σύστημα δεν αρκούν οι περισσότερες #1 ψήφοι.
Αν καμία ταινία στον πρώτο γύρο δεν συγκεντρώσει το 50% των ψηφοδελτίων, προχωράμε σε δεύτερο γύρο. Το ‘Lady Bird’ έχει 3 από τις 8 ψήφους, άρα δεν κέρδισε ακόμα. Συνεχίζουμε.
Βήμα 2
Εδώ βρίσκεται όλη η μαγεία. Στο δεύτερο στάδιο της διαδικασία συμβαίνε το εξής: Η τελευταία ταινία σε #1 ψήφους, αποκλείεται από την διεκδίκηση και τα ψηφοδέλτιά της ανακατανέμονται βάσει πλέον του #2 της.
Στην περιπτωσή μας, 5 ταινίες έχουν κοπεί αυτόματα επειδή δεν είχαν καν #1 ψήφο, οπότε τελευταία από τις υπόλοιπες 4 είναι το ‘Three Billboards’. Η ταινία αυτή είχε μόλις 1 ψηφοδέλτιο πρωτιάς, άρα σύμφωνα με τους κανόνες, το ψηφοδέλτιο αυτό περνάει στην κατοχή του #2 της λίστας. Όπως φαίνεται στην πιο πάνω φωτό, το εν λόγω ψηφοδέλτιο στη 2η θέση έχει το ‘Get Out’, οπότε πλέον προστίθεται στην στίβα αυτής της ταινίας:
Τώρα έχουμε μείνει πλέον με 3 στίβες. Το ‘Lady Bird’ έχει ακόμα 3 ψηφοδέλτια. Τo ‘Dunkirk’ έχει ακόμα 2. Αλλά πλέον το ‘Get Out’ έχει 3. Καμία από τις ταινίες δεν βρίσκεται ακόμα στο 50%, άρα συνεχίζουμε τη διαδικασία, όπως και πριν.
Βήμα 3
Με την ίδια λογική, πρέπει να εξολοθρεύσουμε τώρα την επόμενη ταινία. Από τις 3 που έχουμε απομείνει, το ‘Dunkirk’ έχει τα λιγότερα ψηφοδέλτια στη στίβα του, δύο. Άρα τώρα σύμφωνα με τον κανόνα, το ‘Dunkirk’ εξολοθρεύεται και τα ψηφοδέλτιά του ανακατανέμονται στις άλλες ταινίες. ηλαδή το ‘Lady Bird’ και το ‘Get Out’, που έχουν απομείνει, αμφότερα με 3 ψήφους.
Όπως κάναμε και πριν, έτσι και τώρα κοιτάμε το #2 αυτών των ψηφοδελτίων. Και τα δύο έχουν στο #2 το ‘Three Billboards’, που δεν είναι πια ζωντανό. Άρα προχωράμε στο #3. Το ένα ψηφοδέλτιο έχει εκεί το ‘Darkest Hour’ (που δεν είχε δική του στίβα εξαρχής) και το άλλο έχει εκεί το ‘Lady Bird’. Καμπανάκι. Το ψηφοδέλτιο πάει στη στίβα του ‘Lady Bird’, που έχει τώρα 4 ψηφοδέλτια, όμως ο γύρος δεν έχει τελειώσει ακόμα. Μας έχει μείνει ένα τελευταίο ψηφοδέλτιο, που ακόμα δεν έχει βρει τη στίβα του.
Στο #4 έχει το ‘Call Me By Your Name’, που δεν είχε πρωτιά, άρα δεν προσμετράται. Και φτάνουμε στην τελευταία θέση. Εκεί, αναγράφεται το ‘Get Out’, οπότε και το ψηφοδέλτιο πάει στη στίβα της ταινίας του Jordan Peele.
Το οποίο σημαίνει πως ‘Lady Bird’ και ‘Get Out’ έχουν από 4 ψηφοδέλτια στη στίβα τους. Καμία ταινία δεν ξεπερνά το 50% και καμία ταινία δεν κόβεται, οπότε έχουμε ισοψηφία, με τις δύο ταινίες να μοιράζονται αναγκαστικά το βραβείο.
Αν είχαμε περισσότερα ψηφοδέλτια μπορεί η ανατροπή να είχε ολοκληρωθεί, ή και όχι, πάντως αυτό που φαίνεται μέσα από την ανάλυση της διαδικασίας είναι το πώς ισχυροποιείται η σημασία της ευρύτερης αποδοχής. Το ‘Get Out’ είχε λιγότερες πρωτιές, όμως μια κρίσιμη 2η θέση του έδωσε την ισοψηφία. Σε μεγαλύτερο δείγμα ψήφων, μια ανατροπή μπορεί να είναι πιο ολοκληρωτική- μια ταινία που αρέσει σε μεγαλύτερο δείγμα ψηφοφόρων (συγκεντρώνοντας θέσεις #2 και #3) μπορεί εύκολα να μαζέψει περισσότερα ψηφοδέλτια δεύτερου και τρίτου γύρου, προσπερνώντας κάτι που ήταν αρχικά πρώτο, αλλά που ήταν πιο διχαστικό.
Για να το πούμε αλλιώς, μια ταινία με πάρα πολλούς λάτρεις και αρκετούς εχθρούς, θα χάσει απέναντι σε μια ταινία που όλοι θαυμάζουν (όπως συνέβη πέρσι).
Σε κάθε περιίπτωση, εμεις εδώ απονέμουμε επισήμως το Αργυρό Παγούρι Του PopCode εξ ημισείας στις ταινίες
- Get Out
- Lady Bird
και μπράβο μας κιόλας γιατί είναι εξαιρετικές ταινίες με εκπληκτική αίσθηση τόπου και προσωπικότητας.
Μέχρι η Ακαδημία να δώσει όντως τα δικά της Όσκαρ, ρίξε μια ματιά στις αποκλειστικές μας συνεντεύξεις με τους ανθρώπους πίσω από αυτές τις δύο ταινίες.
- Συνέντευξη με τον Jordan Peele, σκηνοθέτη/σεναριογράφο του ‘Get Out’
- Συνέντευξη με τον Saoirse Ronan, πρωταγωνίστρια του ‘Lady Bird’
Θυμίζουμε πως το PopCode θα έχει live chat τη βραδιά των Όσκαρ, αυτή την Κυριακή, από νωρίς (όσο νωρίς μας έρθει), με κόκκινο χαλί στη 1 και σχολιασμό των αποτελεσμάτων από τις 3 που ξεκινά η τελετή. Μετάδοση αποκλειστικά, για μια ακόμα χρονιά, από την COSMOTE TV.