REVIEWS

To Black Mirror έπεσε θύμα του εαυτού του

H πέμπτη σεζόν του 'Black Mirror' κυκλοφόρησε και οι κριτικές είναι ανάμικτες.

H 5η σεζόν του κυκλοφόρησε και κατηγορήθηκε ότι επανέλαβε τη συνταγή της. Πράγματι την επανέλαβε με ένα τρόπο όμως που μου θύμισε περισσότερο της δύο πρώτες σεζόν της σειράς, πριν ακόμα την πάρει το Netflix, και αυτό με ένα τρόπο μου άρεσε. Μου τις θύμισε και ποσοτικά, αφού τα επεισόδια ήταν τρία και όχι έξι, αλλά και ποιοτικά, στο κομμάτι της ηθικής, το οποίο θα αναπτύξω παρακάτω.

Παρόλα αυτά είμαστε σε μία εποχή που ζητάει συνεχώς κάτι καινούριο και διαφορετικό και δεν δικαιολογείται η επανάληψη του ίδιου. Όμως το ‘Black Mirror’ έκανε κάτι διαφορετικό, μόλις έξι μήνες πριν με το ‘Bandersnatch’, και πάλι όμως δεν μας άρεσε και το βαρεθήκαμε. Η επανάληψη ή η μη επανάληψη της συνταγής του ‘Black Mirror’ είναι το ίδιο το ‘Black Mirror’ για τον κόσμο των σειρών.

Ας δούμε όμως τα επεισόδια ένα ένα.

STRIKING VIPERS

Με διαφορά το καλύτερο επεισόδιο της φετινής σεζόν -άλλωστε έτσι είναι πάντα η αναλογία στο ‘Black Mirror’, ένα στα τρία είναι το καλό. Ο Danny και η Theo είναι πολλά χρόνια μαζί, έχουν ένα γιο και προσπαθούν και για δεύτερο. Στο μπάρμπεκιου πάρτι για τα 38α γενέθλια του Danny έρχεται και ο Karl, με τον οποίο συγκατοικούσαν 11 χρόνια πριν. Για δώρο του φέρνει την τελευταία έκδοση του παιχνιδιού ‘Striking Vipers X’, που ξημεροβραδιάζονταν να παίζουν στα νιάτα τους. Το ίδιο βράδυ ο Danny και ο Karl τσιπάρονται -με το χαρακτηριστικό πραματάκι που βάζουν και σε άλλα επεισόδια του ‘Black Mirror’ στο κεφάλι- και μπαίνουν μέσα στο VR παιχνίδι. Ο καθένας διαλέγει τον αγαπημένο του παίκτη, η Roxette για τον Karl και ο Lance για τον Danny, παλεύουν και μετά το τέλος της μάχης αρχίζουν να φιλιούνται. Ο Danny σοκάρεται και βγαίνει από το παιχνίδι, τις επόμενες μέρες όμως ξαναδοκιμάζουν και αυτή τη φορά δεν σταματούν. Για τον επόμενο καιρό κάνουν συνέχεια VR σεξ με τους χαρακτήρες που έχουν στο παιχνίδι.

Η Theo, που αναρωτιέται γιατί έχει χαλάσει η σχέση της με τον Danny, τον ρωτά τους λόγους που έχει απομακρυνθεί από εκείνη, και αυτός αποφασίζει να σταματήσει το παιχνίδι με τον Karl. Επτά μήνες μετά, η Theo είναι έγγυος και στα γενέθλιά του Danny καλεί για έκπληξη τον Karl για δείπνο και φυσικά το όλο πράμα είναι πολύ άβολο. O Karl βρίσκει ευκαιρία να του πει ότι τίποτα δεν φτάνει το VR σεξ που έκαναν μαζί, και ας έχει προσπαθήσει με άλλους παίκτες. To ίδιο βράδυ, αφού ο Karl γυρίσει σπίτι του, ξανασυνδέονται και κάνουν σεξ. Τότε ο Danny ζητά να βρεθούν από κοντά, βρίσκει τον Karl κάπου σε έναν δρόμο και του ζητά να φιληθούν για πρώτη φορά και στα αληθινά τους σώματα, για να καταλάβουν αν αυτό είναι που θέλουν. Φιλιούνται και συμφωνούν και οι δύο πως δεν ένιωσαν κάτι. Ο Danny τότε λέει πως δεν πρέπει να ξαναπαίξουν, ο Karl διαφωνεί και αρχίζουν να τσακώνονται σε σημείο που τους μαζεύει η αστυνομία.

Η Theo πάει να απελευθερώσει τον Danny και του ζητά να είναι ειλικρινής μαζί της. Είμαστε σχεδόν πριν πέσουν οι τίτλοι τέλους του επεισοδίου και με ένα πολύ ωραίο μοντάζ, χωρίς να μας δείχνει αυτά που ειπώθηκαν, αλλά υπονοώντας τα, βλέπουμε ότι ο Danny και η Theo έχουν συμφωνήσει κάθε χρόνο στα γενέθλια του Danny να έχουν και οι δύο hall pass. O Danny για να κάνει σεξ με τον Karl στο παιχνίδι και η Theo για να βγαίνει και να γνωρίζει κάποιον άγνωστο.


Ο Charlie Brooker, δημιουργός του ‘Black Mirror’, που έγραψε και το επεισόδιο, είπε ότι πηγή έμπνευσης ήταν το προσωπικό του βίωμα παίζοντας μικρότερος παιχνίδια όπως το ‘Tekken’, στα οποία οι μαχητές είχαν σούπερ σεξουαλική παρουσία. Έτσι πολλές φορές έβρισκε τον εαυτό του να έχει ομοερωτικά και πρωτόγονα συναισθήματα παίζοντας. Το επεισόδιο σκηνοθέτησε ο Owen Harris, που έχει σκηνοθετήσει δύο από τα αγαπημένα μου επεισόδια της σειράς, το ‘Be Right Back’ και το ‘San Junipero’.

To ‘Striking Vipers’ μου άρεσε, γιατί μου θύμισε αυτό που μου άρεσε κυρίως στο ‘Black Mirror’, τον διάλογό του με την ηθική και τη ρευστότητά της. Εκτός του ότι ήταν μια πολύ ωραία ιστορία σαν ιστορία, μου αρέσει που δεν μπορείς να πάρεις ξεκάθαρα θέση για το αν αυτό που έκαναν ο Danny και ο Karl είναι απιστία και στο τέλος ούτε αν η συμφωνία που έκαναν στο τέλος θα είναι βιώσιμη στο μέλλον για τις ζωές τους. Όπως είπε και ο ίδιος ο Brooker, ο Karl περιμένει όλη τη χρονιά μέχρι εκείνη τη μέρα, ενώ η Theo υπάρχει περίπτωση να ερωτευτεί κάποιον από εκείνους που γνωρίζει στο μπαρ. Παρόλα αυτά το μήνυμα είναι αισιόδοξο, γιατί όλοι παίρνουν με κάποιο τρόπο αυτό που θέλουν.

SMITHEREENS

Και το δεύτερο επεισόδιο της  φετινής σεζόν μου θύμισε τις καταβολές του ‘Black Mirror’ πριν μπει στη ζωή του το Netflix. Δεν μου άρεσε ιδιαίτερα σαν επεισόδιο, αλλά ένιωσα και πάλι αυτό τον ηθικό διχασμό, που μου αρέσει να νιώθω, όταν βλέπω επεισόδιο της σειράς.

O Chris είναι οδηγός σε κάτι σαν τα Uber. Η αρραβωνιαστικιά του έχει σκοτωθεί σε τροχαίο και ο ίδιος πηγαίνει σε γκρουπ therapy αντιμετώπισης πένθους. Σε μια συνάντηση γνωρίζει και κάνει σεξ με τη Ηayley, της οποίας η κόρη αυτοκτόνησε, και η ίδια παλεύει να καταλάβει το γιατί, δοκιμάζοντας καθημερινά κωδικούς να μπει κάθε μέρα στο προφίλ της (σε κάτι σαν το Facebook). 

Από την αρχή το επεισόδιο μας προειδοποιεί ότι ο Chris δεν είναι και πολύ στα καλά του, έτσι όταν παίρνει κούρσα τον Jaden, έναν νεαρό πρακτικάριο της εταιρείας Smithereen -ξανά μια σόσιαλ μίντια εταιρεία- ξέρουμε ότι δεν είναι για καλό. Ο Chris αρχικά είχε περάσει τον πρακτικάριο για μεγαλοστέλεχος της εταιρείας, επειδή φορούσε κοστούμι, και αφού κάνει ένα βροντερό σχόλιο για το πως ο καθένας παίρνει τόσο σοβαρά τον εαυτό του και το παίζει ότι είναι κάποιος με την εμφάνισή του, τον απαγάγει.


Στη συνέχεια καταλαβαίνουμε ότι σκοπός του είναι να εκβιάσει μια συνομιλία με τον ιδρυτή της ‘Smithereen’, Billy Bauer, και με τα πολλά τα καταφέρνει. Eκεί αποκαλύπτει ότι η αρραβωνιαστικιά του σκοτώθηκε από δικό του λάθος, επειδή κοίταξε ένα notification στο κινητό του και τράκαρε. Ο Chris ξέρει ότι δεν φταίνει το ‘Smithereen’, αλλά ότι φταίει ο ίδιος για τον τρόπο που το χρησιμοποιεί. Αυτή είναι η άποψη που ενστερνίζεται και ο Charlie Brooker, ο δημιουργός του ‘Black Mirror’. Δεν θέλει ποτέ να μας πει ότι η τεχνολογία είναι ο μεγάλος εχθρός. Η τεχνολογία έρχεται απλά και κουμπώνει πάνω στις ανθρώπινες αδυναμίες.

Ο Chris λοιπόν το καταβαίνει ότι φταίει, αλλά παρόλα αυτά θέλει να μιλήσει με τον Billy Bauer, ίσως περισσότερο για να του φύγει το βάρος από τη συνείδησή του, γιατί στα μάτια όλων ήταν θύμα της ζωής. Ο Billy Bauer, από την άλλη του δείχνει κατανοήση, του λέει ότι και αυτός δεν είχε αυτό το όραμα για την εταιρεία του, ότι θέλει να πάρει τα βουνά (για την ακρίβεια τα έχει ήδη πάρει) και τον ρωτά αν μπορεί να κάνει κάτι γι αυτόν. Ο Chris γνωρίζοντας ότι δεν υπάρχει κάτι που να κάνει τον ίδιο να νιώσει καλύτερα, του ζητά να δώσει τον κωδικό του προφίλ της κόρης της Hayley.

Από νωρίς καταλαβαίνεις ότι όλο αυτό δεν θα χει καλή κατάληξη για τον Chris και πράγματι δεν έχει. Είναι αποφασισμένος να αυτοκτονήσει, εν τέλει όμως τον σκοτώνει η αστυνομία.

Το μεγαλύτερο δίλημμα που μου θέτει το επεισόδιο είναι o κωδικός της κόρης της Hayley και εκεί σε αφήνει και το επεισόδιο, στο “Enter” της μητέρας της.

RACHEL, JACK AND ASHLEY TOO

Η Miley Cyrus παίζει μία πόπσταρ την Αshley O, η οποία κυκλοφορεί μία κούκλα ρομπότ, την Ashley Too. Η κούκλα γίνεται η καλύτερη φίλη της Rachel, μιας μοναχικής προέφηβης. Και ενώ στην αρχή φαίνεται ότι η Ashley Too σώζει τη μικρή Rachel, τελικά συμβαίνει το αντίθετο. Η Rachel μαζί με την αδερφή της σώζουν την πραγματική Ashley, που η κακιά (μάγισσα) θεία της έχει ρίξει σε κόμμα, για να εκμεταλλεύεται το μτυαλό της όσο είναι σε καταστολή. Το ‘Rachel, Jack and Ashley Too’ είχε τον διαχωρισμό καλού/κακού, που με ενοχλεί όταν έχει η σειρά, και πάλι όμως ήταν αρκετά ευχάριστο να το βλέπεις και λιγότερο βαρετό από το ‘Smithereens’.

Πριν ξεκινήσω να βλέπω τη νέα σεζόν, το επεισόδιο της Miley Cyrus ήταν αυτό που περίμενα περισσότερο απ’ όλα. Η αρχική μου εκτίμηση βλέποντας το τρέιλερ ήταν ότι θα είναι ο πρώτος δραματικός ρόλος της Miley και ο καλύτερος της καριέρας της. Την υπερβολική αισιοδοξία μου ανέκοψε ο ίδιος ο Charlie Brooker, ο οποίος ήθελε να πει στο κοινό κάτι σε φάση “hold your horses” για αυτό το επεισόδιο, επειδή όταν η σειρά του παίρνει μια λιγότερο σοβαρή και απαισιόδοξη στροφή αντιμετωπίζει τα πυρά του κοινού. Το επεισόδιο με τη Miley λοιπόν δεν θα ήταν τόσο δραματικό όσο είχα φανταστεί.


Τελικά πράγματι το ‘Rachel, Jack and Ashley Too’ ήταν από τα πιο Disney επεισόδια του ‘Βlack Mirror’, το οποίο δεν ήταν τόσο κακό για εμάς, ίσως απλά ήταν λίγο κακό για την καριέρα της Miley Cyrus, που θα ήταν ωραίο (ή και όχι) να έπαιζε έναν διαφορετικό ρόλο από όσους έχει παίξει ως τώρα. Κατάλαβα επίσης ότι έχει σημασία ο τρόπος που τοποθετούνται τα επεισόδια και θα έπρεπε να το είχα δει τελευταίο και όχι πρώτο, για να πάρω την κανονική δόση ‘Black Mirror’, που χρειαζόμουν, και να κλείσω με ένα γλυκούλι επεισόδιο όπως αυτό.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΚΙ ΑΥΤΑ

Το ‘Black Mirror’ έγινε πραγματικότητα στην Κίνα, έρχεται το τέλος
Black Mirror: Η ερμηνεία πίσω απ’ τον τίτλο της σειράς θα σε στοιχειώσει
Back to Black Mirror
Η 3η σεζόν ‘Black Mirror’ σε προκαλεί να της βάλεις λιγότερα από τρία αστεράκια
Έτσι θα καταστρέψει τη σχέση σου το ‘Black Mirror’
Poll: Για ποιο απ αυτά τα γκάτζετ του ‘Black Mirror’ θα πούλαγες την ψυχή σου
Exit mobile version