ΛΙΣΤΕΣ

Nicolas Cage και ‘Δον Κιχώτης’: 12 ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στις Κάννες

Επίσης φέτος: Πολλά ασιατικά φιλμ, Asghar Farhadi, Gaspar Noe, και μια μικρή φεστιβαλική ταινία που ίσως έχει ακουστεί λιγάκι, το ‘Solo: A Star Wars Story’.

Οι σταθεροί αναγνώστες του PopCode δε θα εκπλαγούν, αλλά παρόλαυτά ας το γράψουμε και επίσημα: Και φέτος, για ένα ακόμα μεγάλο κινηματογραφικό Φεστιβάλ, το σάιτ μας θα σας φέρνει καθημερινή ανταπόκριση από όσα βλέπουμε ή ακούμε εκεί. (Όσο καιρό υπάρχει το PopCode, τα Φεστιβάλ Βενετίας, Καννών και Βερολίνου έχουν μόνιμη παρουσία εδώ κάθε φορά, δίχως εξαίρεση.)

Οπότε, για δεύτερη χρονιά φέτος, δηλώνουμε πως Yes, We Cannes, και θα σας γράφουμε εδώ, καθημερινά, ό,τι συμβαίνει στο μεγαλύτερο κινηματογραφικό Φεστιβάλ του κόσμου. Από τις 8 ως τις 19 Μαϊου, θα μιλάμε για ταινίες, για πρωταγωνιστές, για auteurs, για το Netflix (κι ας μην είναι εκεί), και για ό,τι σοβαρό και σαχλό πράγμα υποπέσει στην αντίληψή μας.

Σαν σύντομη υπενθύμιση, η περσινή διοργάνωση μας έφερε μερικές από τις καλύτερες ή/και πιο πολυσυζητημένες ταινίες της περασμένης σεζόν: Το αριστούργημα ‘The Florida Project’ του Sean Baker, που ήταν η #1 ταινία του PopCode το 2017, το υποψήφιο για Όσκαρ ‘The Square’ του Ruben Ostlund, τον πιο πρόσφατο Λάνθιμο με το ‘Killing of a Sacred Deer’, το λατρεμένο πολύ κόσμου ‘120 Beats per Minute’, το ‘Loveless’ που ανακηρύχθηκε καλύτερη ταινία της χρονιάς από την Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου, το ηλεκτρισμένο, σπουδαίο ‘Good Time’ με τον Robert Pattinson και σε παραγωγή Πάρι Κασιδόκωστα, το πολυσυζητημένο ‘Okja’ παραγωγής Netflix, το εκπληκτικό ‘You Were Never Really Here’ που αγαπήθηκε από τον κόσμο και στην Ελλάδα κατά την πρόσφατη κυκλοφορία του, το άκρως επίκαιρο και ελληνικού ενδιαφέροντος ‘In the Fade’ του Fatih Akin, καθώς και μια εκλεκτή ακόμα συλλογή διαμαντιών με ταινίες σαν το ‘Ava’, το ‘Jeannette’ ή το ‘I Am not a Witch’.

H αφίσα του 71ου Φεστιβάλ Καννών

Οι Κάννες, εν ολίγοις, είναι πάντα η φεστιβαλική πλατφόρμα που δίνει τον τόνο στην ακόλουθη κινηματογραφική χρονιά, ειδικά όταν μιλάμε για το σινεμά έξω από τα όρια του Χόλιγουντ και της αμερικάνικης παραγωγής. Πάντα έχει ενδιαφέρον η παρακολούθηση του τι συμβαίνει εκεί, ακόμα κι αν οι ταινίες αργήσουν να δουν το σκοτάδι των ντόπιων αιθουσών.

Το φετινό πρόγραμμα παρουσιάζει ενδιαφέρον με έναν άλλο τρόπο. Αντί να κινηθεί στα αναμενόμενα μονοπάτια που θα έφερε πρώτης γραμμής αναγνωρισμένους δημιουργούς σαν την περσινή διοργάνωση, το Φεστιβάλ παίρνει φέτος αρκετά ρίσκα, προωθώντας μια νέα γενιά σκηνοθετών στο προσκήνιο, ρίχνοντας παράλληλα πολύ μεγάλο focus στην Ασία. Αυτά όλα, χωρίς φυσικά να απουσιάζουν κάποια τρανταχτά ονόματα επιπέδου Godard, Lars von Trier (στην επιστροφή του στις Κάννες) ή του βραβευμένου δύο φορές με Όσκαρ Ξενόγλωσσου, Asghar Farhadi.

Καθώς αρχίζουμε σιγά σιγά να ετοιμάζουμε βαλίτσες, ξεχωρίζουμε μια ντουζίνα ταινιών που περιμένουμε με μεγαλύτερη περιέργεια ή ανυπομονησία από τις άλλες. Για αυτές, θα διαβάσετε σίγουρα στις σελίδες του PopCode. Τις υπόλοιπες, θα τις ανακαλύπτουμε μαζί, καθημερινά, από τις 8 Μαϊου.

*To PopCode θα βρίσκεται στο Φεστιβάλ Καννών από τις 8 ως τις 19 Μαϊου με καθημερινή ανταπόκριση, κριτικές, συνεντεύξεις και ό,τι άλλο προκύψει, επειδή σίγουρα θα προκύψει.

GIRLS OF THE SUN

Το φετινό Διαγωνιστικό προκάλεσε αίσθηση λόγω της απουσίας πάρα πολλών μεγάλων ονομάτων που έμοιαζαν σιγουράκια, και την προώθηση -στη θέση τους- κάποιων νεότερων δημιουργών. Είναι ένα μεγάλο στοίχημα για τις Κάννες σε μια εμφανή τους προσπάθεια να αποδείξουν πως δεν είναι δεινόσαυροι. Σε αυτή τη στροφή, η ταινία της Eve Husson παίζει κεντρικό ρόλο. Νέα δημιουργός στη δεύτερή της ταινία (μετά το εξαιρετικό νεανικό sex drama ‘Bang Gang’) που κινείται εδώ σε πιο φιλόδοξα πολιτικά μονοπάτια, με την ιστορία μιας ομάδας γυναικών Κούρδων στρατιωτών. Πρωταγωνιστεί η Golshifteh Farahani (‘Paterson’, ‘About Elly’). Η #1 πιο πολυαναμενόμενή μου ταινία του Διαγωνιστικού.

UNDER THE SILVER LAKE

Άλλη μία πολύ δυνατή προσθήκη ανερχόμενου δημιουργού στο Διαγωνιστικό, αυτή τη φορά από Αμερική. Ο David Robert Mitchell μας τρέλανε πριν μερικά χρόνια με το ντεμπούτο του, το εκπληκτικό φιλμ τρόμου ‘It Follows’ (για το οποίο είχαμε κάνει κανονική εκστρατεία να βγει στις ελληνικές αίθουσες), και με το follow-up του προσγειώνεται κατευθείαν στο κόκκινο χαλί των Καννών. Το τρέιλερ είναι πολύ περίεργο και δεν έχω ιδέα τι να περιμένω από αυτή την ταινία, αλλά προφανέστατα είναι από τα πιο hot πράγματα του φετινού προγράμματος. Διανομή Spentzos Film.

MANDY

Δε θέλω τίποτα άλλο να ξέρω για αυτή την ταινία. Έχει ματωμένο Nicolas Cage, και την επέλεξαν οι Κάννες. Την περιμένω σα να μην υπάρχει αύριο. Διανομή Feelgood Entertainment.

SOLO: A STAR WARS STORY

Εκτός συναγωνισμού είναι προφανώς κι όχι στο Διαγωνιστικό, αλλά είναι σε κάθε περίπτωση το μεγάλο εμπορικό pick του Φεστιβάλ για φέτος. Το οποίο δε λέει κάτι για την ποιότητα της ταινίας, άλλες φορές τα εμπορικά των Καννών είναι αδιάφορα κι άλλες φορές είναι το ‘Mad Max: Fury Road’. Τελοσπάντων δεν έχει σημασία, είναι το πολυσυζητημένο νέο ‘Star Wars’ με τον Donald Glover να παίζει τον Lando (έπος) και τον Ron Howard να έρχεται να πάρει το πηδάλιο από τους Lord & Miller (#drama), οπότε έχει ζουμί η ιστορία. Προφανώς και το περιμένουμε σε κάθε περίπτωση. Διανομή Feelgood Entertainment.

ΠΡΩΤΗ ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ: ΟΙ ΣΥΝΗΘΕΙΣ ΥΠΟΠΤΟΙ

Το κερασάκι στην τούρτα του φετινού Διαγωνιστικού είναι το νέο φιλμ του Godard, ‘The Image Book’, που λογικά θα συνεχίζει στη γραμμή των τελευταίων φιλμ-δοκιμίων του. Οι Κάννες είναι σε φάση, “ορίστε ένα μάτσο νέοι σκηνοθέτες και btw έχουμε ΚΑΙ τον νέο Godard”. Είναι τέλειο φυσικά. Επίσης λατρεύω τον Panahi ο οποίος έρχεται με το ‘3 Faces’, o Pawel Pawlikowski του ‘Ida’ επιστρέφει με το “Cold War’, ενώ ο Asghar Farhadi ανοίγει το Φεστιβάλ με το ‘Everybody Knows’. Τριγύρω υπάρχουν κι οι αγαπημένοι προβοκάτορες του Φεστιβάλ, αλλά όχι στο Διαγωνιστικό. Ο Gaspar Noe βρίσκεται στην Quinzaine με μια ταινία που λέγεται ‘Climax’, που είναι βασικά σαν οι αδερφοί Russo να ονόμαζαν το επόμενο ‘Avengers’, ‘Avengers: Punch’. Και φυσικά υπάρχει κι ο Trier επειδή αυτό είναι το wet dream του Thierry Frémaux: ένα προβοκατόρικα φρέσκο Διαγωνιστικό κι ο Trier να ‘επιστρέφει’ στο Φεστιβάλ που τον είχε ‘αποβάλει’. Everybody Knows, The House Jack Built: Διανομή Seven Films. 3 Faces: Διανομή Feelgood Entertainment. Cold War: Διανομή StraDa Films.

FUGUE

Θυμάστε το φονικό ’80s γοργονομιούζικαλ ‘The Lure’; Αν όχι τότε δείτε το, είναι απίστευτο. Η σκηνοθέτης του επιστρέφει φέτος με τη δεύτερη ταινία της, στο πλαίσιο ενός πολωνικού σινεμά που ζει τρελή άνθιση τα τελευταία χρόνια. Ανυπομονώ να δω τι θα κάνει αυτή τη φορά, με μια ιστορία που έχει σαφώς λιγότερες γοργόνες αλλά έχει πρωταγωνίστρια με αμνησία.

ASH IS PUREST WHITE

Ο Jiaz Zhangke είναι μάλλον ό,τι πιο κοντινό υπάρχει στο φετινό πρόγραμμα σε αγνό royalty του Διαγωνιστικού, τουλάχιστον εξαιρώντας τον Godard που είναι, ξέρεις, ο Godard. Οι τελευταίες 4 ταινίες του Zhangke έχουν παιχτεί στο Διαγωνιστικό των Καννών, κερδίζοντας βραβείο Σεναρίου για το ‘A Touch of Sin’. Όλες οι προηγούμενές του έχουν επίσης παιχτεί σε ένα από τα 3 μεγάλα ευρωπαϊκά Φεστιβάλ (το ντεμπούτο του στο Βερολίνο, τρεις στη Βενετία με το ‘Still Life’ να παίρνει και το Χρυσό Λιοντάρι, κι ενδιάμεσα άλλη μία στις Κάννες). Είναι οι Spurs των κινηματογραφικών Φεστιβάλ. Πάντα σπουδαίος, πάντα εκεί. Ξαναείδα το ‘The World’ χθες το βράδυ, μαγεία. Ενιγουέι, ανυπομονώ για το καινούριο του, πιστεύω πως κανείς αυτή τη στιγμή δεν κάνει σινεμά τόσο αφοσιωμένο στη μίξη παράδοσης και μοντερνισμού όπως αυτός. Θα σοκαριστώ αν δεν πάρει κάποιο μεγάλο βραβείο. Διανομή ΑΜΑ Films.

LAZZARO FELICE

Από τη σκηνοθέτη του προ ετών ‘The Wonders’ (από αυτές τις ταινίες που όταν με ρωτάνε αν μου άρεσαν λέω, «ενδδδδιαφφφφέρουσσσαααα» ξύνοντας μούσι), το Variety περιγράφει το πρότζεκτ ως «μια ταινία για έναν άντρα που ζει στα περιθώρια της κοινωνίας» αλλά επίσης είναι μαζί με την πολυπληθή οικογένειά του στιβαγμένοι σε ένα σπίτι δουλεύοντας για μια βαρώνο της καπνοβιομηχανίας. Κι επίσης, ξέρετε και τι άλλο; Νομίζω είναι (αυτή τη στιγμή, στα χαρτιά, που δεν έχουμε δει ούτε καρέ από τις ταινίες) το #1 φαβορί για το Χρυσό Φοίνικα. Διανομή Seven Films.

THE MAN WHO KILLED DON QUIXOTE

Ο Terry Gilliam επιτέλους καταφέρνει να βγάλει από πάνω του αυτό το δημιουργικό βαρίδι 20 ολόκληρων χρόνων, ολοκληρώνοντας το πρότζεκτ-λευκή φάλαινα που τον στοιχειώνει τόσες δεκαετίες. Το ότι αυτή η ταινία θα υπάρξει πράγματι μπροστά στα μάτια μας είναι εκπλήρωση σινεφιλικών ονείρων και ειλικρινά δε θα το πιστέψω μέχρι όντως να το δω να συμβαίνει. Για κάθε άνθρωπο που μεγάλωσε αγαπώντας το ‘Brazil’ και το ’12 Monkeys’ αυτή θα είναι μια απίστευτη στιγμή. Φυσικά επειδή #gilliam_eisai, η ταινία έχει εμπλακεί σε μια ακόμα περίπλοκη νομική κατάσταση που θέτει σε μικρή αμφιβολία το αν θα προβληθεί όντως ως ταινία λήξης του Φεστιβάλ. Τελοσπάντων, ο Terry Gilliam τις προάλλες είπε σχετικά με το σκάνδαλο Weinstein πως «μια νύχτα με τον Harvey, αυτή είναι η τιμή που πληρώνεις», οπότε δε θα σκάσω κιόλας για πάρτη του. Είμαι σίγουρος πως η συνέντευξη τύπου θα είναι αν μη τι άλλο πολύ ενδιαφέρουσα. Διανομή Seven Films.

ΔΕΥΤΕΡΗ ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ: FAHRENHEIT 451

Πρότζεκτ του ΗΒΟ με τον Michael B. Jordan και τον Michael Shannon να πρωταγωνιστούν, διασκευή του διάσημου βιβλίου, σε σκηνοθεσία του γενικών φεστιβαλικού Ramin Bahrani (‘Man Push Cart’, ‘Goodbye Solo’, ‘Chop Shop’). Θα προβληθεί σε παράλληλο τμήμα εκτός του Διαγωνιστικού, εφόσον δεν πάει για αίθουσες, αλλά παραμένει δυνατό must. Προβολή Nova.

LONG DAY’S JOURNEY INTO THE NIGHT

Δεν ξέρω αν θα έχει σχέση με το play του Eugene O’Neill, αλλά ξέρω ότι είναι η δεύτερη ταινία του Bi Gan ο οποίος είχε γυρίσει το ‘Kaili Blues’, ένα από τα αγαπημένα μου φιλμ τα τελευταία χρόνια. Επίσης πρωταγωνιστεί η Tang Wei (‘Blackhat’, ‘Lust, Caution’), και ακούγεται πως το φιλμ θα έχει εντυπωσιακή δομή. Δεν ξέρω τίποτα παραπάνω αλλά δεν χρειάζεται να ξέρω και τίποτα παραπάνω κιόλας, η ταινία προβάλλεται στο πλαίσιο του τμήματος Ένα Κάποιο Βλέμμα και ποντάρω πάρα πολλά σε αυτό για πιθανό talk of the town φιλμ-έκπληξη. Διανομή Seven Films.

LEAVE NO TRACE

Επιτέλους νέα ταινία για την Debra Granik του εκπληκτικού ‘Winter’s Bone’, που επιστρέφει -όπως το είχαμε περιγράψει όταν έκανε πρεμιέρα η ταινία στο Σάντανς– “με μια δραματική, ευαίσθητη ιστορία πατέρα-κόρης που ζουν έξω από τον κοινωνικό ιστό. Αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος να επιβιώσει ο βετεράνος πολέμου χαρακτήρας του Ben Foster που υποφέρει από μετατραυματικό σύνδρομο. Μένει να δούμε αν η ταινία θα κάνει για την Thomasin McKenzie ό,τι έκανε το ‘Winter’s Bone’ για τη Lawrence, o Foster ωστόσο είναι ιδανικός για τέτοιους ρόλους.” Επιτέλους, Debra Granik. Διανομή Feelgood Entertainment.

SUMMER

O Kirill Serebrennikov είναι ένας τιτάνας των εικόνων και θα παλέψω με τα γυμνά μου χέρια κάθε άνθρωπο που θα διαφωνήσει, όταν είχα δει το ‘Betrayal’ στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης μου είχε φύγει το κεφάλι και το ‘Student’ είναι ταινιάρα. Ο Serebrennikov είναι επίσης σημαντικός θεατρικός σκηνοθέτης που στην παρούσα φάση βρίσκεται σε κατ’οίκον περιορισμό από το ρώσικο καθεστώς, μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα εδώ. Ωστόσο κατάφερε έστω κι έτσι να ολοκληρώσει την ταινία του για έναν ρώσο ροκ θρύλο, και πιστεύω πως αν είναι καθόλου καλή (που γιατί να μην είναι, πότε έχει κάνει μέτριο πράγμα για να κάνει τώρα), θα πάρει σίγουρα βραβείο. Η φάση είναι #FreeKirill. Διανομή Seven Films.

BLACKKKLANSMAN

O Spike Lee επιστρέφει στο Διαγωνιστικό των Καννών 27 χρόνια μετά (wtf) οπότε προφανώς και είμαι εθουσιασμένος και περίεργος να δω τι έχει κάνει. Η ταινία παρά το θέμα της (για έναν μαύρο αστυνομικό στο Κολοράντο που μπαίνει διπλός πράκτορας στη ντόπια οργάνωση της ΚΚΚ) έχει κωμικά στοιχεία, το καστ είναι πολύ δυνατό (ο Topher Grace παίζει τον… David Duke;) κι ο Spike Lee έχει σερί με ενδιαφέροντα πρότζεκτ τελευταία, όπως η διασκευή της Λυσιστράτης με το ‘Chi-raq’ και η μεταφορά του ‘She’s Gotta Have It’ σε σειρά στο Netflix. Ανυπομονώ. Διανομή UIP.

*To PopCode θα βρίσκεται στο Φεστιβάλ Καννών από τις 8 ως τις 19 Μαϊου με καθημερινή ανταπόκριση, κριτικές, συνεντεύξεις και ό,τι άλλο προκύψει, επειδή σίγουρα θα προκύψει.

ΓΙΑ ΤΟ ΖΕΣΤΑΜΑ:

Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για το Φεστιβάλ Καννών