OSCARS

Δες το μικρού μήκους για το οποίο η Κίνα ρίχνει μαύρο στα φετινά Όσκαρ

Το νευρώδες ημίωρο ντοκιμαντέρ Do Not Split για τις διαμαρτυρίες στο Χονγκ Κονγκ είναι ένα πολιτικά απαραίτητο ντοκουμέντο. Κι η αντίδραση της Κίνας το αποδεικνύει.
Μια Κινέζικη ταινία -επίσημη πρόταση του Χονγκ Κονγκ- είναι φέτος υποψήφια για το Καλύτερο Διεθνές Φιλμ μετά από δεκαετίες όμως παρά αυτό το γεγονός, η τελετή δεν θα προβληθεί ζωντανά στη χώρα ύστερα από οδηγία της πολιτείας (η τελετή αναμένεται να μεταδοθεί αργότερα, λογοκριμένη).

Την ίδια στιγμή, το κανάλι TVB του Χονγκ Κονγκ, που υποστηρίζεται από το Πεκίνο, ανακοίνωσε πως η τελετή δε θα μεταδοθεί καθόλου στο Χονγκ Κονγκ, για πρώτη φορά εδώ και 50 χρόνια.

Ο λόγος για αυτή την κίνηση, που φέρνει νέα ένταση στις σχέσεις Χόλιγουντ-Κίνας, είναι η υποψηφιότητα για Όσκαρ Μικρού Μήκους Ντοκιμαντέρ του φιλμ Do Not Split, το οποίο αφορά τις διαδηλώσεις διαμαρτυρίας στο Χονγκ Κονγκ το 2019. Γυρισμένο από τον Νορβηγό ντοκιμαντερίστα Anders Hammer, ο οποίος στο παρελθόν έχει κινηματογραφήσει μαχητές εναντίον του ISIS και ταξίδια προσφύγων προς την Ευρώπη, το φιλμ διατίθεται δωρεάν από την εταιρεία παραγωγής ντοκιμαντέρ Field of Vision την οποία συνίδρυσε η Laura Poitras του πολύ σημαντικού CitizenFour.


Ο Hammer παίρνει την κάμερά του και γίνεται ένα με τους -κατά κύριο λόγο φοιτητές- διαδηλωτές κατά την περίοδο ταραχών του 2019. Κινηματογραφεί εμπρηστικές πράξεις αντίδρασης, απόπειρες διαφυγής διαδηλωτών από μπλόκα, συγκρούσεις με τη βαριά εξοπλισμένη αστυνομία, διαδηλώσεις που μετατρέπονται σε ανθρωποκυνηγητά, απόπειρες παρακολούθησης, σύγκρουσης και καταπίεσης της ελευθερίας του λόγου- όλα με μια καθηλωτική αμεσότητα και με τις απολύτως ελάχιστες επεξηγηματικές και αφηγηματικές παρεμβάσεις από συμμετέχοντες.

Οι διαδηλώσεις ξεκίνησαν ως αντίδραση σε ένα σχέδιο νόμου το οποίο ουσιαστικά προέβλεπε την αφαίρεση του τείχους προστασίας του νομικού συστήματος του Χονγκ Κονγκ, κάνοντάς το εύκολο για την Κίνα να δικάσει (και άρα, βασικά, καταδικάσει) ακτιβιστές και επικριτές του Πεκίνου. Το κίνημα γιγαντώθηκε και το νομοσχέδιο αποσύρθηκε, όμως η κατάσταση στο Χονγκ Κονγκ είναι δραματική. Όπως βλέπουμε και κατά τη διάρκεια του ντοκιμαντέρ, το οποίο μας οδηγεί μέχρι και το σήμερα, ένας νέος νόμος για την εθνική ασφάλεια δίνει τη δυνατότητα στην αστυνομία να ασκήσει δίωξη για «ανατρεπτική δράση» σε ακτιβιστές και φιλοδημοκρατικούς πολιτικούς, κάτι που έχει ήδη συμβεί.


Αυτό το πανδημικά δυστοπικό τελευταίο μέρος του ντοκιμαντέρ μας αφήνει μετέωρους, την ώρα που οι ακτιβιστές του Χονγκ Κονγκ συνεχίζουν να αναζητούν επί ματαίω τρόπους για να συνέχιση των διαμαρτυριών. «Είναι δραματική η κατάσταση στο Χονγκ Κονγκ αυτή τη στιγμή», είπε ο Hammer μιλώντας στο IndieWire. «Και με όλη την προσοχή που έπεσε [στο φιλμ] λόγω της λογοκρισίας της Κίνας μετά την υποψηφιότητα, ελπίζω πως μπορεί να βοηθήσει ρίχνοντας φως στην κατάσταση στο Χονγκ Κονγκ».

Μπορείς να δεις ολόκληρο το φιλμ Do Not Split, δωρεάν, εδώ:

Το Do Not Split δεν είναι ο μόνος λόγος για τον οποίο η Κίνα δε θέλει να έχει πολλά πάρε-δώσε με τα φετινά Όσκαρ. Η Κινέζα Chloe Zhao είναι το αδιαφιλονίκητο φαβορί για το Όσκαρ Σκηνοθεσίας με το Nomadland. Κι ενώ η Zhao έχει κατά βάση γυρίσει ταινίες στην Αμερική και για την Αμερική, η περηφάνια με την οποία η Κίνα είχε αρχικά υποδεχτεί το Nomadland μετατράπηκε σε συγκάλυψη και λογοκρισία όταν κυκλοφόρησαν κάποια αρνητικά σχόλια που είχε κάνει πίσω στο 2013.

«Πάει πίσω στην εποχή που ήμουν έφηβη στην Κίνα, το να είμαι σε ένα μέρος όπου υπάρχουν ψέματα παντού», λέει εξηγώντας τους λόγους που ακολούθησε την συγκεκριμένη πορεία στη ζωή της. «Ένιωθες πως δε θα μπορούσες ποτέ να ξεφύγεις. Πολλές πληροφορίες που έλαβα όταν ήμουν πιο νέα δεν ήταν αληθινές, και έγινε πολύ επαναστατική απέναντι στην οικογένεια και στο background μου. Πήγα στην Αγγλία ξαφνικά και έμαθα ξανά την ιστορία μου».

Είτε είναι τα λόγια της Zhao είτε το Do Not Split ο λόγος ανησυχίας για το Πεκίνο, πρόκειται σε κάθε περίπτωση για μια επιβεβαίωση της σημασίας του φιλμ του Hammer. Η συνέχεια στην τελετή.

Exit mobile version