ΣΙΝΕΜΑ

Το πείραμα της Disney απέτυχε

Θα είναι η πρώτη χρονιά από το 2009 χωρίς ταινία της Marvel. Καθώς λίγες μέρες μετά την πρεμιέρα του ‘Mulan’ σε streaming, η εταιρεία ξαποστέλνει όλες τις μεγάλες παραγωγές της στο 2021.
Τις μέρες που ακολούθησαν την κυκλοφορία του ‘Tenet’ στις αίθουσες και της ‘Mulan’ σε streaming στην Αμερική δεν ήταν λίγες οι απόπειρες να αποκωδικοποιηθούν οι κινήσεις αυτές όχι μόνο σε νούμερα τελικά σε ένα ΝΑΙ / ΟΧΙ. Η βιομηχανία ήθελε να ξέρει, ήταν πετυχημένες αυτές οι κινήσεις;

Επιχειρήθηκαν καποιες αναλύσεις αλλά όπως είναι φυσικό η απόπειρα να ερμηνεύσει κανείς αριθμούς δίχως προηγούμενο (στην περίπτωση της ταινίας του Νόλαν) ή την πλήρη απουσία τους (στην περίπτωση της live action διασκευής της Disney), είναι μια κάπως ατελής άσκηση. Τελικά, την απάντηση την δίνουν τα ίδια τα στούντιο.

Η Disney χθες ανακοίνωσε μια σαρωτική μετακίνηση όλων(*) των μεγάλων τίτλων της προς το 2021, κάτι που συμπεριλαμβάνει από τα υπερηρωικά της Marvel μέχρι τον Πουαρώ του Κένεθ Μπράνα, μέχρι το ‘West Side Story’ του Στίβεν Σπίλμπεργκ. Δεν χρειάζεται κανείς αναλυτής να ξεψαχνίσει τα νούμερα της ‘Mulan’ για να αποφασίσουμε αν συνιστά πετυχημένο πείραμα ή όχι- το ίδιο το στούντιο το έκανε ξεκάθαρο.

Με μία λοιπόν ανακοίνωση μετακινήθηκαν τα εξής βαριά χαρτιά του στούντιο:

  • Το ‘Black Widow’ που επρόκειτο να ανοίξει σύντομα, μετακινείται για τον Μάιο του ‘21.
  • Το οσκαρικών βλέψεων ‘West Side Story’ του Στίβεν Σπίλμπεργκ πάει πίσω έναν ολόκληρο χρόνο, προς τον Δεκέμβριο του ‘21.
  • Το ‘Έγκλημα στο Νείλο’ του Κένεθ Μπράνα μετακινείται για τον Δεκέμβριο του ‘20, αποτελώντας το μεγάλο στοίχημα του στούντιο για τις γιορτές.
  • To ‘King’s Man’ που επρόκειτο να βγει άμεσα, μετακινείται για τον Φλεβάρη του ‘21.
  • Άλλες δύο παραγωγές της Marvel θα καθυστερήσουν περισσότερο. Το ‘Shang Chi’ που είχε τον Μάιο του ‘21 τώρα πάει Ιούλιο, ενώ το ‘Eternals’ της Κλόι Τζάο πάει Νοέμβριο του ‘21.

Αυτό το τελευταίο σημαίνει δύο πράγματα. Πρώτον, το 2020 θα είναι η πρώτη χρονιά μετά το 2009 χωρίς ταινία της Marvel. Το κενό πλέον ανάμεσα στο τέλος της Infinity Saga και στο νέο ξεκίνημα του στούντιο μοιάζει πλέον μεγάλο- θα ανταποκριθεί το κοινό μετά από τόσο μακρά απουσία; Δεύτερον, όταν βγει το ‘Eternals’ η Τζάο θα έχει προλάβει να κερδίσει Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας για το ‘Nomadland’, κάνοντας ακόμα πιο περίεργη αυτή τη συνεργασία!

Όλα αυτά τι μας λένε; Η Disney εμφανέστατα έκρινε πως το μοντέλο της streaming κυκλοφορίας δεν είναι δυνατόν να αποτελέσει μακρόπνοο σχέδιο για το στούντιο, προτιμώντας να καθυστερήσει όλες(*) τις μεγάλες κυκλοφορίες ως το ‘21 ελπίζοντας πως τότε θα μπορέσει να τα βγάλει στα σινεμά.

(*Η μόνη σημαντική εξαίρεση: To ‘Soul’ της Pixar που ως οικογενειακό animation είναι το πιο πιθανό να δοκιμάσει ξανά η Disney να το κυκλοφορήσει στην πλατφόρμα της στις ΗΠΑ, ποντάροντας στο ότι οι γονείς θα δώσουν λεφτά για να δουν αυτό που θέλουν τα παιδιά τους. Η ταινία της Disney που θα έκανε πρεμιέρα στις Κάννες τελικά θα κάνει πρεμιέρα στο Disney+; Τι τα θες. Προς το παρόν πάντως το ‘Soul’ έχει ακόμα τη θέση του στο πρόγραμμα κυκλοφοριών για τις 20 Νοεμβρίου.)

Η ‘Mulan’ κυκλοφόρησε διεθνώς στις αίθουσες δίχως να κάνει καλά νούμερα, με αξιοσημείωτη την ξεκάθαρη εμπορική αποτυχία στην Κίνα. Στις ΗΠΑ έγινε διαθέσιμο αποκλειστικά μέσω του Disney+ σε μια κίνηση, όπως είχαμε εξηγήσει και τότε, περισσότερο πανικού από έναν κολοσσό που αντιδρούσε σε ένα τρίμηνο μυθικής χασούρας.

Από τότε δεν έχουμε επίσημα νούμερα όμως τα διάσπαρτα ιντερνετικά στοιχεία δείχνουν προς ένα άνοιγμα της τάξεως των 60-90 εκατομμυρίων δολαρίων, ένας αριθμός καταδικαστικός για τις ελπίδες της Disney πως μπορεί το streaming να αποτελέσει βιώσιμη εναλλακτική. Τεράστιες παραγωγές των 200+ εκατομμυρίων που επιπλέον έχουν αποστολή να σχηματίσουν το brand ενός κολοσσού, δεν σώζονται με τέτοιες εισπράξεις, εξ ου κι η αμεσότατα αντίδραση του στούντιο να στείλει όλα τα μπλοκμπάστερ στο ‘21: Πολύ απλά, η Disney έχει ακόμα ανάγκη τα σινεμά.

(To παράλληλο θέμα που προκύπτει είναι το πώς το Χόλιγουντ έχει εξελιχθεί σε μια τερατώδη μηχανή που θρέφεται μόνο με ταινίες-ογκόλιθους των 250 εκατομμυρίως έχοντας πρακτικά εξαφανίσει το μεσαίου μπάτζετ όχημα για μεγάλους σταρς- και τώραα το πληρώνει (και μαζί με το Χόλιγουντ, όλη η βιομηχανία) έχοντας ξεμείνει δίχως βιώσιμες εναλλακτικές σε μια περίοδο κρίσης σαν αυτές. Δίχως ταινίες που θα μπορούσαν να επιβιώσουν με ένα χαλαρό κινηματογραφικό run ή ένα δυνατό streaming release.)

Το θέμα είναι, τα σινεμά θα επιβιώσουν; Εδώ έχει ενδιαφέρον να σημειώσουμε πως το ‘Tenet’, που αναφέραμε στην αρχή, δεν τα έχει πάει άσχημα. Η Αμερική δεν έχει δουλέψει αλλά διεθνώς έχει ξεπεράσει τα $250 εκατομμύρια και φαίνεται πως θα φτάσει τα 400, αριθμός καθόλου ευκαταφρόνητος δεδομένων των συνθηκών. Γι’αυτό και η αντίδραση της Warner ήταν λιγότερο εμφατική. Λίγο μετά την πρεμιέρα της περιπέτειας του Νόλαν το στούντιο μετακίνησε το ‘Wonder Woman’ σε μια ένδειξη πως τα νούμερα από τα μισοανοιχτά σινεμά δεν είναι αρκετά για να συντηρήσουν ένα τυπικό πρόγραμμα ταινιών- όμως μία τέτοια δυνατή ταινία, παίζοντας δίχως αντίπαλο για ένα εύλογο διάστημα, μπορεί και να είναι μια ανεκτή προσωρινή λύση.

Ίσως γι’αυτό και από όλες τις καθυστερήσεις της Disney εκείνη που δεν πήγε στο ‘21 ήταν ο Πουαρώ του Μπράνα, μια ταινία με σαφώς πιο διεθνείς βλέψεις από όλα τα άλλα προσφερόμενα μπλοκμπάστερ του στούντιο. Ένα φιλμ που στοχεύει σε όλα τα δημογραφικά, ενός παγκόσμιου κοινού, που παίζει με ελάχιστους αντιπάλους στην περίοδο των γιορτών, μπορεί και να τα πάει καλά.

Τελικά η Disney μοιάζει να πιστεύει πως το ‘Tenet’ απέτυχε λιγότερο από τη ‘Mulan’. Ή έστω, λιγότερο τρανταχτά από όσο θα μπορούσε να έχει αποτύχει. Κι αυτό στη δεδομένη περίοδο, είναι μια κάποια νίκη.

Exit mobile version