ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

Eddie Murphy, ένας ‘ακατάδεχτος’ βρωμόστομος

Η είδηση ότι ο μεγαλύτερος κινηματογραφικός σταρ των 80s επιστρέφει στο Netflix μας αναγκάζει να μιλήσουμε για την τεράστια πάρτη του.

‘Δεν πρόκειται ποτέ ξανά να κάνω stand up. Είναι τόσο μεγάλες οι απαιτήσεις του κόσμου που είναι αδύνατον να μην τους απογοητέψω’.

Αυτό εκμυστηρεύτηκε στον Chris Rock (και μετά εκείνος το είπε στο χαλαρό στον Seinfeld, όταν πίνανε καφέ) ο 57χρονος Νεοϋορκέζος που επιμένει, παρά τους ‘κουβάδες’ εκατομμύρια που προσφέρει τα τελευταία χρόνια το Netflix σε κωμικούς (βλέπε 60 εκ. δολάρια στον Dave Chappelle για τρία special), να αρνείται πεισματικά να φορέσει ξανά το trademark κόκκινο (ή μοβ) δερμάτινο συνολάκι της stand up νιότης του.

Παρά το γεγονός ότι σε όποιο talk show -σπανιώς- εμφανίζεται ή σε όποια συνέντευξη -του Αγίου Ποτέ- δίνει (π.χ. Vulture, L.A. Times, Jimmy Kimmel Live) αφήνει φουλ υπονοούμενα ότι κάποια στιγμή θα το αποφασίσει. Θα επιστρέψει δηλαδή εκεί από όπου ξεκίνησε.

Προσθέτοντας ανελλιπώς το ‘Αν και είμαι ένας εντελώς διαφορετικός άνθρωπος’.
Πριν το Saturday Night Live. Πριν το Beverly Hills Cop. Πριν το 48 Hours. Πριν τον δράκο στη Mulan, τον γάιδαρο στο Shrek, τον Dr. Doolittle και όλα όσα τον βοήθησαν (παρά φλόμπες τύπου Pluto Nash) να γίνει ένας από τους πιο σταθερά αποτελεσματικούς σταρ στο box office με συνολικές εισπράξεις 6,7 δις.

Τότε, πίσω στα 80ς, που ήταν απλά ένα αστείο 19χρονο τσογλάνι από το Brooklyn που ανέπτυξε την άκρως επιθετική (επίσης φουλ σεξιστική και ομοφοβική) αίσθηση του χιούμορ του στο αναμορφωτήριο που βρέθηκε όταν αρρώστησε η μητέρα του (σ.σ. ο τροχονόμος πατέρας του πήγε ‘αδιάβαστος’ λόγω μαχαιρώματος από την ερωμένη του).

Τότε που τα δυο μόλις stand up special που κυκλοφόρησε (βλέπε Raw και Delirious) έγιναν instant classics, τα comedy tour του sold out και ο ίδιος δημιούργησε ένα θρύλο με τον οποίον, 35 χρόνια μετά, διστάζει και ο ίδιος να αναμετρηθεί.

Γιατί μπορεί ο ακριβοθώρητος εκατομμυριούχος (βλέπε 85 εκ. προσωπική περιουσία) να δέχθηκε να εμφανιστεί ξανά μπροστά μας (δυο χρόνια μετά το Mr Church και έξι μετά το A Thousand Words), αλλά αυτό συνέβη μόνο και μόνο επειδή το Netflix δέχθηκε να χρηματοδοτήσει ένα project για το οποίο κυνηγάει χρόνια να πάρει το πράσινο φως.

‘Σταμάτησα να κάνω stand up γιατί δεν είχε πλάκα πια. Στην αρχή διασκέδαζα. Μετά διαδήλωναν έξω από τα μέρη που εμφανιζόμουν. Οπότε σκέφτηκα ότι απλώς θα κάνω ταινίες. Δεν έχω λόγο να χάνω χρόνο με τέτοιες βλακείες’

Πρόκειται για την αυτοβιογραφία του 70s κωμικού Rudy Ray Moore -δια χειρός του ταλαντούχου σκηνοθέτη του Hustle & Flow- ο οποίος, ακούγοντας τις αληθινές ιστορίες ενός νταβατζή, δημιούργησε τον ‘ξέρω από πόρνες και kung fu’ κινηματογραφικό ήρωα Dolemite.

Δεν αμφιβάλλω ότι το αποτέλεσμα θα είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον. Και εννοείται πως σκοπεύω να τον δω και σε αυτό και, αν τελικά προχωρήσουν all the way (είναι σε φάση pre-production), το Beverly Hills Cop 4 και το Triplets (τη συνέχεια του Twins, δίπλα στον Arnold και τον DeVito).

Απλώς με θλίβει το γεγονός ότι ο Eddie αποφάσισε, ήδη από το 1987, να μας αφήσει -όσον αφορά το stand up- ξέμπαρκους. (Εδώ το 2015, σε ένα μικρό δείγμα, όταν αποδέχθηκε το έγκριτο Mark Twain Award.

Ο ίδιος Eddie που, στα κιτάπια μου, είναι η φυσική συνέχεια του ενός από τα δυο ειδωλά του, δηλαδή του Richard Pryor (ο άλλος είναι ο Bill Cosby που κάποτε τον είχε πάρει τηλέφωνο για να τον συμβουλέψει να μην βρίζει τόσο πολύ) και ο οποίος, με την σειρά του, αποτέλεσε έμπνευση για μια νέα γενιά κωμικών (μεταξύ των οποίων οι Dave Chappelle και Chris Rock).

Παρότι αν καθίσεις και δεις τώρα τα δυο comedy specials του, θα αναγνωρίσεις πως μπορεί να είναι μια δύναμη της φύσης, αλλά πολλά από τα αστεία του, πέρα από εντελώς μη politically correct, έχουν και το εφηβικό θράσος ενός παγωνιού. Δεν έχουν γεράσει καλά δηλαδή.

Η αλήθεια είναι ότι ψιλο-καταλαβαίνω τι περνάει. Προφανώς και δεν του αξίζει να τον γνωρίζει μια νέα γενιά μόνο από τον Shrek και ρολάκια της πλάκας. Προφανώς και είναι γελοίο αυτός που γεμίζει πλέον αρένες να είναι ο Kevin Hart που δεν μπορεί να συγκριθεί ούτε με το μικρό δαχτυλάκι του Eddie όσον αφορά το ταλέντο.

Από την άλλη είναι απίστευτα δύσκολο για αυτόν να εκτεθεί τόσο πολύ ξανά. Ένα από τα προβλήματα είναι το νέο υλικό που πρέπει να κάτσει να βρει. Γιατί οι κωμικοί δεν είναι όπως οι ροκ σταρ, δεν μπορούν να βγαίνουν και να λένε τα hits τους μέχρι να πεθάνουν (εσένα κοιτάζω Mick Jagger).

Ένα επιπλέον πρόβλημα είναι ότι, λόγω internet, δεν έχει κάπου παρακμιακά (π.χ. ένα μικρό comedy club) να προβάρει το υλικό του έπι μήνες πριν το βγάλει στη δημοσιότητα. Όπως συνέβαινε δηλαδή παλιά. Γιατί με το που εμφανιστεί κάπου, ότι και αν πει, και ας είναι σε φάση draft, θα κάνει το γύρο του κόσμου. Και θα τρολαριστεί δαιμονισμένα. Όπως ακριβώς συνέβη πρόσφατα με τον Dave Chappelle όταν αποφάσισε να σκάσει ξανά μύτη. Οπότε και εκείνος, πλέον, όταν εμφανίζεται, έχει προσλάβει μια ειδική εταιρία που παίρνει τα κινητά όλων των θεατών και τα βάζει σε ένα χρηματοκιβώτιο.

Μην ξεχνάς ότι ο Eddie ήταν αυτός που είπε ότι ‘Στη showbiz γεννιέσαι μόνο μια φορά. Αλλά πεθαίνεις ξανά και ξανά’.

Οπότε, κάτι μου λέει, ότι το υπέροχο fuck του (είναι ο άνθρωπος που το λέει καλύτερα από κάθε άλλο στον κόσμο) θα συνεχίσει να ακούγεται μόνο στο υπόγειο της βίλας του στο Beverly Hills. Εκεί που περνάει τις ώρες του παίζοντας bowling μαζί με τα 9 συνολικά παιδιά του ή βλέποντας παλιές ταινίες μαζί με την δίμετρη Αυστραλέζα σύντροφό του ονόματι Paige Butcher.

‘Δεν είμαι πλέον ο τύπος με την δερμάτινη φόρμα. Εκείνος ήταν απλώς ένα παιδί. Στην τελική, παρόλο που έχω σταματήσει από τα 27 μου, με αναφέρουν πάντοτε μαζί με ονόματα όπως οι  Richard Pryor, Lenny Bruce. Τι λόγο έχω να το χαλάσω όλο αυτό;’

* Το ‘Dolemite’ θα στριμάρει στο Netflix. Όσο το περιμένεις, μπορείς να απολαύσεις άλλες σειρές και ταινίες, και ακόμα περισσότερο πρωτότυπο περιεχόμενο του Νetflix, με έως και 6 μήνες δώρο ΜΟΝΟ με την WIND VISION.

* H προσφορά με δώρο έως 6μήνες Netflix ισχύει για αιτήσεις έως 30/6/18.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Τα 10 καλύτερα stand-up στο ελληνικό Netflix 
Ed Wood, ο ορίτζιναλ Disaster Artist του Χόλιγουντ
Bad Blood: Η ιστορία της γυναίκας που ήθελε το αίμα σου